Teefje steriliseren?!!

02-03-2013 13:44 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een vraag. Ik heb een lief Jack russel teefje van net 1. Ze is inmiddels twee keer loops geweest. Echter is zij nog niet geholpen. Officieel had ik dit het beste na de eerste loopsheid kunnen doen. Nu is het eind april drie maanden na haar tweede loopsheid en zou ik haar eigenlijk moet laten helpen was het plan. Maar de kosten van 350 euro ben ik behoorlijk van geschrokken. Nu vraag ik me af of er mensen zijn met ervaringen om te helpen na de derde loopsheid zodat ik nog een half jaar kan sparen of loop ik hiermee veel risico op melkkliertumoren bij mijn hondje? Ik word gek van het nadenken ik wil niet dat ze iets krijgt maar de kosten zijn voor nu wel even heel erg hoog omdat ik even wat financiele dipjes had de afgelopen maanden. Wie heeft ervaring?!!
En nu ben ik ook weer in twijfel.

Mijn teefje wordt volgende maand 1 , heeft 2 maanden geleden haar 1e loopsheid gehad.

En ik wilde haar ook laten sterriliseren.

De kosten vielen mee ( heb verschillende dierenartsen gebeld en de prijzen verschillen enorm)

Waarom zou ik haar willen laten sterriliseren?

Om inderdaad ongelukjes te voorkomen, hmm ze loopt nooit los behalve in het bos of op de heide, en is ze in haar loopse periode is het eigenlijk een kwestie van goed opletten.

Heb mijn poezen wel laten sterriliseren, zij lopen immers vaak buiten.

Zie eigenlijk geen speciale voordelen.

Iemand die een voor en nadelen rijtje kan neerzetten?
@Lilith75 Ik heb je toch niet aan het hersenkraken gemaakt? :-)
Je hebt ook kinderen die de hond uitlaat Lilith?

Voorkomen is beter dan genezen.

Bij mij zijn ze al voor de eerste loopsheid al geholpen.
Waarom noemt men dat 'helpen' als het voor het dier het tegenovergestelde is?
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
Beetje wel Yael .

Redband , ja mijn kinderen laten haar ook uit.

Ik ben inderdaad van het beter voorkomen dan genezen.

Als er geen nadelen qua gezondheid aan sterriliseren zitten dan laat ik het doen.
Sorry Nora maar als je er geen verstand van hebt waarom geef je dan commentaar? Hondjes vinden "helpen" niet erg. Die dromen niet over puppys etc. Je bespaart ze wel een hoop ellende op latere leeftijd!
quote:Yael1980 schreef op 02 maart 2013 @ 15:28:

Sorry Nora maar als je er geen verstand van hebt waarom geef je dan commentaar? Hondjes vinden "helpen" niet erg. Die dromen niet over puppys etc. Je bespaart ze wel een hoop ellende op latere leeftijd!Dan weet je het antwoord op je vraag ook al?
Het is de eigenaren die het zielig vinden, maar wel de hond uitlaten en het raar vinden dat als er een loops teefje hebben dat een reutje hitsig wordt.

Ik ben trouwens ook een voorstander van reuen castreren.
quote:redband schreef op 02 maart 2013 @ 14:05:

[...]

Een ongelukje is ook niet nodig.

Een ongelukje?

Ik neem aan dat je bedoelt dat t teefje per ongeluk gedekt wordt?

Dat kan alleen gebeuren als de hond de straat opgeschopt wordt om zichzelf uit te laten...

En mensen die dat doen zijn, in mijn ogen, geen hond waard.

Als men een reu en een teef heeft en men wil geen nest, dan mag je verwachten dat men beide honden niet samen houdt wanneer het teefje dekrijp is.

Word dat wel gedaan dan is dat niet "per ongeluk" maar onverantwoordelijk
Ik vind het een raar verhaal. Ik weet niet of de dierenarts het juist heeft. Voorkeur is te wachten tot de hond volwassen is.

Wij hebben ons teefje naderhand aan haar tumoren laten opereren. Eerst de ontstoken baarmoeder a 400 euro, toen de melkklieren 400 euro. Kies maar...
quote:xantos schreef op 02 maart 2013 @ 15:59:

Wij hebben ons teefje naderhand aan haar tumoren laten opereren. Eerst de ontstoken baarmoeder a 400 euro, toen de melkklieren 400 euro. Kies maar...

Ik heb een teefje verloren aan melkklierkanker.

Ze was overigens op jonge leeftijd gesteriliseerd..
Hondje is ook gestorven hier aan...was ook al 14!
Honden die niet gesteriliseerd zijn hebben veel meer kans op baarmoederontsteking. Wij zien dit erg veel in de praktijk. De honden zijn dan doodziek en kunnen er zelfs aan overlijden als er niets aan gedaan wordt. Melkkliertumoren zien we ook regelmatig bij niet-gesteriliseerde honden. Suikerziekte kunnen ze ook krijgen door het niet steriliseren.

Nadeel van steriliseren is dat je gaat opereren in een gezonde hond. En er kan een vachtverandering optreden.En bij sommige honden kan incontinentie ontstaan na steriliseren.

Dit zijn wel zo'n beetje de voor-en nadelen.
Nou heb net een adresje doorgekregen van een da die het voor 275 euro doet! Scheel me een hoop ipv 350. Dus ga van de week een afspraak maken zodat ze in april geholpen wordt! Bedankt allemaal.
quote:Yael1980 schreef op 02 maart 2013 @ 15:28:

Sorry Nora maar als je er geen verstand van hebt waarom geef je dan commentaar? Hondjes vinden "helpen" niet erg. Die dromen niet over puppys etc. Je bespaart ze wel een hoop ellende op latere leeftijd!

Knap dat jij kan zien waar ik al dan geen verstand van heb. En jij hebt dat wel natuurlijk? Ben jij dierenarts?

Honden vinden helpen niet erg, hmhm. Want jij kun een hond's gedachten lezen? Moet jij es naar dieren kijken (vlak) nadat ze geopereerd zijn, die zien d'r niet uit als heppy de peppy. Als ze niet van puppy's dromen, waarom hebben ze dan wel nesteldrang?

Als je een hond de keus vind zou die er echt niet voor kiezen hoor.
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
Nesteldrang is iets instinctiefs heeft niks met dromen over een nestje koddige jongetjes en meisjes pups te maken
Hoe groot is die kans dan op tumoren of baarmoederontsteking? Ik ben wel benieuwd naar onderbouwde percentages. Daarnaast is er nog steeds te weinig onderzoek gedaan naar invloed door bv voeding en genen.

Mijn honden worden dus niet preventief geopereerd. Ik wil niet het gedrag, karakter en de vacht op die manier beïnvloeden.
quote:Yael1980 schreef op zaterdag 02 maart 2013 16:36 Nou heb net een adresje doorgekregen van een da die het voor 275 euro doet! Scheel me een hoop ipv 350. Dus ga van de week een afspraak maken zodat ze in april geholpen wordt! Bedankt allemaal.Vind je een adresje niet eng? Ik vertrouw alleen mijn eigen DA?
[quote]-Nora- schreef op 02 maart 2013 @ 16:58:

[...]

Knap dat jij kan zien waar ik al dan geen verstand van heb. En jij hebt dat wel natuurlijk? Ben jij dierenarts?

Honden vinden helpen niet erg, hmhm. Want jij kun een hond's gedachten lezen? Moet jij es naar dieren kijken (vlak) nadat ze geopereerd zijn, die zien d'r niet uit als heppy de peppy. Als ze niet van puppy's dromen, waarom hebben ze dan wel nesteldrang?

Als je een hond de keus vind zou die er echt niet voor kiezen hoor.[/quote]

Met sterilisatie ben je er in één keer van nesteldrang af, en honden hebben nu eenmaal niet voor het kiezen. Verstandige baasjes wel.

Nog een link met veel nuttige info.

http://www.gelredierenartsen.nl/index.php?id=263
Ik was al om, maar na het lezen van het artikel helemaal, maandag gelijk een afspraak maken.

Bedankt Redband.
quote:-Nora- schreef op 02 maart 2013 @ 16:58:

[...]

Als je een hond de keus vind zou die er echt niet voor kiezen hoor.

Joh, áls honden al puppies zouden willen, zegt toch niet dat ze die ook krijgen. Dat zou wat zijn

Voor mijn hond zou loopsheid een periode van drie weken betekenen waarin ze niet los kan lopen, niet met andere honden kan spelen, en gigantisch gefrustreerd is (dat merk je aan mijn hond iig). Daarnaast moet ze zo'n lullig inlegkruisje om, vind ze ook niet leuk.

Vaak wordt loopsheid ook gevolgd door nesteldrang of aanverwante zaken. Daarnaast zijn ongesterliliseerde teefjes vaak wat pittiger, en feller tegen andere honden.

Dus ja, ik heb mijn hond zeker gelopen met dr sterilisatie... Overigens pas gedaan na de tweede loopsheid (of derde?) om te kijken hoe haar karakter zich ontwikkelde...
quote:Lilith75 schreef op 02 maart 2013 @ 17:46:

Ik was al om, maar na het lezen van het artikel helemaal, maandag gelijk een afspraak maken.

Bedankt Redband.Graag gedaan!
Op het risico dat ik weer eens te bót word bevonden: Geen geld voor zelfs de meest logische operatie voor je hond: neem dan geen hond.

Wat doe jij als je hond ooit bijvoorbeeld een kruisband afscheurt? Kost je al minimaal 1000-1400 euro. Laat je dat dier dan met pijn rondlopen, kreupel en al?

Een hond is geen hebbeding, het is een levend wezen waar je ten alle tijde rekening moet houden met ingrepen.

En mijn ouders, die geld te over hadden, waren te beroerd hun hond te laten steriliseren met als resultaat dat ze, toen ze bij mij woonde kanker kreeg door niet steriliseren.

Geen geld voor een hond= géén hond.

Dan ben ik maar hard maar écht, heb zoveel hondenleed al gezien omdat "men" wel een hond wil maar geen kosten. En dát bestaat dus niet. Hoe wil jij je hond laten enten als je er geen geld voor hebt? Wat denk je dat die entingen kosten of ga je die ook uitsparen?

Het léf.

Resultaat van mijn ouders hun totaal misplaatste zuinigheid was dus dat ik haar moest laten inslapen. Volgens 2 dierenartsen had ze langer mogen leven als ze gesteriliseerd was. Baarmoederhals- en eileiderkanker zijn al lang bekend als boosdoener bij niet-gesteriliseerde honden.
quote:redband schreef op 02 maart 2013 @ 14:05:

[...]

Een ongelukje is ook niet nodig.

Een ongelukje met een hond is praktisch niet mogelijk... Of je moet je hond altijd los laten lopen natuurlijk...

Maar als jij je hond netjes aangelijnd houdt en heel goed in de gaten houdt kan er niets gebeuren...
Yraartje.. Bij ons in de stad "zwerven" een aantal loslopende reuen op zoek naar loopse teefjes. Ze hebben wel een baasje, maar die maakt zich niet zo druk om zn loslopende hond.

Die honden wachten letterlijk voor het huis, of komen in achtertuinen, als zo'n reu in een onbewaakt ogenblik achterop je hond zit kan je er niks meer aan doen.

Vlak voor de loopsheid (of in het prille begin) kan er ook vanalles gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven