Mislukte kleine cakejes
zaterdag 2 maart 2013 om 20:50
Ik bak regelmatig kleine cakejes voor kinderverjaardagen en -partijtjes. Net een lading gebakken voor het partijtje van mijn jongste morgen, en ze zijn wéér mislukt. Ze smaken prima, maar komen altijd misvormd uit de oven.
Ik doe de papieren vormpjes net niet halfvol beslag, en zet ze goed tegen elkaar in de oven (tegen het omvallen). De eerste 5 minuten in de oven rijzen ze prachtig, maar op een gegeven moment kiept de gestolde bovenkant opzij en komt het nog vloeibare beslag van daaronder over de rand heen borrelen. Ik heb al gevarieerd met temperatuur, hoeveelheid beslag, etc. maar het wil maar niet lukken
Hoe doen jullie dat?
Ik doe de papieren vormpjes net niet halfvol beslag, en zet ze goed tegen elkaar in de oven (tegen het omvallen). De eerste 5 minuten in de oven rijzen ze prachtig, maar op een gegeven moment kiept de gestolde bovenkant opzij en komt het nog vloeibare beslag van daaronder over de rand heen borrelen. Ik heb al gevarieerd met temperatuur, hoeveelheid beslag, etc. maar het wil maar niet lukken
Hoe doen jullie dat?
zaterdag 2 maart 2013 om 21:04
zaterdag 2 maart 2013 om 22:32
quote:betjebig schreef op 02 maart 2013 @ 22:01:
Gebruikt serieus iederéén een muffin tray? Dan toch maar een keer langs Blokker om er een te kopen. Bedankt!
Ik wist niet eens dat je cakejes kon maken zonder een muffin-blik.
Ze kosten echt geen drol bij de Action (Wibra heeft ze soms ook). Die (losse) siliconen vorm(pjes) vind ik niet prettig werken, gewoon een metalen hier.
Gebruikt serieus iederéén een muffin tray? Dan toch maar een keer langs Blokker om er een te kopen. Bedankt!
Ik wist niet eens dat je cakejes kon maken zonder een muffin-blik.
Ze kosten echt geen drol bij de Action (Wibra heeft ze soms ook). Die (losse) siliconen vorm(pjes) vind ik niet prettig werken, gewoon een metalen hier.
zaterdag 2 maart 2013 om 22:47
Ik heb een vorm van 12 en eentje van 6, als ik meer bak, dan zet ik de vormpjes gewoon los op de bakplaat (en ik heb wel gewoon die papieren, maar dan 2 in elkaar dus). Misschien zet je ze te dicht bij elkaar juist? Of toch nog te vol, rijzen ze boven de vorm uit?
Want dat vind ik het grote voordeel van de muffinvorm eronder, je kunt ze voller doen, zodat ze er zo leuk bovenuit rijzen.
Want dat vind ik het grote voordeel van de muffinvorm eronder, je kunt ze voller doen, zodat ze er zo leuk bovenuit rijzen.
Life is too short to waste time matching socks