Werk & Studie alle pijlers

Carriereswitch

04-03-2013 21:10 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het fijn vinden als jullie eens meedenken; ik kom er zelf niet uit.

Situatie: 35 jaar, verkeerde opleiding (want malaise in de branche) en nu broedend op iets heel anders. Wat is wijsheid, overwegende dat:

- het een studie was die weinig raakvlakken heeft met andere branches (HBO, alfastudie)

- kwaliteiten en competenties nog niet in kaart zijn gebracht

- je op deze leeftijd met welke studie dan ook minder aantrekkelijk bent ivm jonge afstudeerders

- coachingsbureaus en loopbaantrajecten erg duur zijn

- je niet weet hoe de arbeidsmarkt er over vier jaar uitziet en waar de vraag ligt

Ik sta open voor opmerkingen, tips, vragen en suggesties:)
Ehh... Volgens mij moet je doen wat je het allerliefste doet. Daar wordt je vanzelf goed in (in de meeste gevallen) en ben je ongeacht leeftijd aantrekkelijk voor een werkgever. En omscholen? Waarom niet?
Zo is het. Ben een paar jaar jonger dan jij, maar heb een opleiding gedaan waardoor ik nu volledig op mijn plek zit!
Ik lees alleen maar negativiteit/mitsen en maren.

Maar wat wil jij? Waar ligt je interesse? Waar ben je goed in?
wat je water geeft, groeit
Welke alfastudie? Met talen, communicatie e.d. heb je toch juist met alle andere branches raakvlak?

Heb je momenteel een baan? Misschien kan je daarnaast vrijwilligerswerk gaan doen in de branche waarin je wil werken? Zo bouw je ervaring op en dat wordt vaak meer gewaardeerd dan een diploma.
Ik ben even oud als jij en compleet van carrière veranderd en zelfs naar een vakgebied waarin werk veel moeilijker te vinden is. Maar dit is wat ik écht wil, en wat 100% bij mij past. Ik heb bij deze keuze weinig rekening gehouden met "de markt". Ik zat in een goede markt qua banen, de zorg, maar dat was toch ondergeschikt aan mijn hele grote wens om deze stap te nemen. Nooit spijt en het gaat hartstikke goed, mijn tip: volg je hart!
Je moet nog errug lang werken, dus ga iets doen wat je leuk vindt. Zonder meteen naar een coach te stappen kan je jezelf wellicht wat oriënteren met behulp van bijvoorbeeld "Welke kleur heeft jouw parachute?" en "Jij bent aan Z".
Ik ben bijna 29 en ook studies afgerond waar ik momenteel niks mee kan, of ik wil jarenlang in het buiteland blijven werken. Maar ik zoek een toekomst in Nederland. Dus ik ga in september weer naar school. Indien mogelijk werken/leren en anders alleen leren!
quote:franka90 schreef op 04 maart 2013 @ 21:10:

Wat is wijsheid, overwegende dat:

- kwaliteiten en competenties nog niet in kaart zijn gebrachtdat is dan de eerste stap (hoe komt het dat je dat nog niet gedaan hebt?). Er zijn best goede (betaalde) testen te vinden op internet. Combineer dat met de zelfkennis en werkervaring die je al hebt.quote:- je op deze leeftijd met welke studie dan ook minder aantrekkelijk bent ivm jonge afstudeerdersstop met je blindstaren op een hele nieuwe jarenlange studie. Er zijn legio shortcuts te bedenken (ik ga ervan uit dat je werkervaring hebt)quote:- coachingsbureaus en loopbaantrajecten erg duur zijnje zult het hoe dan ook zelf moeten doen. Verzin een strategie, maak er een project van. Praat met mensen, kijk kritisch naar jezelf. Heb je geen profs bij nodig.quote:- je niet weet hoe de arbeidsmarkt er over vier jaar uitziet en waar de vraag ligt

Zoek eerst uit waar jouw passie ligt en waar je goed in bent. Dan volgt dat gat in de markt vanzelf.

Het is hard werken, dat graven in jezelf, maar uiteindelijk heb je er een heleboel profijt van

succes
dank voor de feed back. Kan ik wel wat mee. Vind het lastig om concreet stappen te zetten. Er moet wat gebeuren maar de weg erheen he...?

@Paprikaatje; op wat voor shortcuts doel je?
dat ligt eraan wat je nodig hebt, maar je kunt denken aan cursussen en korte opleidingen (zelf betaald of via je werkgever), leer-werk combi's, stages, vrijwilligersprojecten in je vrije tijd, etc etc. Denk out of the box, laat je niet beperken door je denkpatronen en praat met mensen.

Wees creatief in het verzinnen hoe je zo snel mogelijk van A naar B komt en daarbij zoveel mogelijk ervaring opdoet en een zo groot mogelijk netwerk opbouwt. Vanwege je leeftijd zal een werkgever zo langzamerhand een zekere senioriteit van je verwachten; zorg dus dat je niet onnodig tijd verliest door fulltime terug te kruipen in de collegebanken

en vwb die concrete stappen zetten: de eerste stap heb ik al voorgekauwd: breng je kwaliteiten en competenties in kaart
Ben je toevallig lid van een vakbond? Die hebben vaak kosteloos loopbaancoaching en cursussen Toe aan ander werk ed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven