Op me zelf

05-03-2013 14:46 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen.

Ik ben steeds meer aan het kijken hou ik het ooit rond ga krijgen om op mezelf te wonen, financieel is dit zo duur, ik zelf ben 19 jaar en verdien per maand 771.45 . mijn vraag aan jullie is hebben jullie tips voor me? Zo als goedkoop internet in huis, of ander dingen?

Ik hoor het graag
School afmaken. Mezelf en goedkoop o.a
Internagelaktisch
Met ¤ 77.145,00 op de bank ga je het wel redden, maar met ¤ 771,45 op de bank misschien niet. Wees volledig en precies, dan kunnen wij je beter adviseren.

Ik sluit me in ieder geval aan bij Maaique: School afmaken!
Wachten tot je een hoger inkomen hebt en vast gaan sparen. Een beetje studentenkamer kost al 300-400 euro en dan moet je nog eten ook. Tel daar persoonlijke verzorging, kleding, vervoer, verzekeringen, geld voor jezelf eens bij en inrichting van je kamer/huisje en je zult je al snel realiseren hoe goed je het nu thuis hebt. Nog even wachten dus.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Ik ben bang dat je dit niet gaat lukken, ik weet natuurlijk niet hoe je situatie is, maar ik verdien in de zorg gemiddeld ¤1300, en zelf dan is het soms nog lastig, maar spaar wel elke maand, hou op me lopende rekening gemiddeld een buffer van ¤300 over elke maand.en ik sta nooit rood. want dat kost veel geld extra.

Succes
Huur een kamer, eentje met zoveel mogelijk gezamenlijke voorzieningen.
kamer huren, dat doen mensen van jouw leeftijd en met een inkomen onder de achthonderd euro..
De grootste kostenpost per maand is straks de huur je huurwoning. Je krijgt wel huursubsidie maar daar moet je wel (afhankelijk van je leeftijd) onder een bepaald bedrag zitten met je huur. In jouw geval moet je echt opzoek naar de allergoedkoopste zelfstandige woning. In mijn regio is dat misschien bruto 330 per maand.

Hoelang moet je nog wachten op een woning van de sociale woningbouw? Heb je al gespaard voor de inrichting van de woning? (meubels kun je misschien gratis van familie krijgen, maar een blikje verf hier en een rolletje tape daar tikt ook aan)

Je verdient nu precies het minimumloon. Is het mogelijk om eerst op kamers te gaan, een studie te doen en dan een beter betaalde baan te zoeken?
laat maar
Zie voor meer tips trouwens dit topic van gisteren:

Op mezelf wonen
quote:lilalinda schreef op 05 maart 2013 @ 15:02:

waarom verdien je zo weinig? je zit hiermee toch onder het minimumloon? Werk je maar een paar uur? (kun je dan niet beter eerst meer gaan werken?)Nee hoor, dat is precies het minumumloon met 19. Het is absoluut geen vetpot als je ongeschoold werk doet onder de 23.
Tot 23 jaar licht de maximum prijs voor huurtoeslag rond de 350 euro, je krijgt dan ongeveer 150 euro huurtoeslag (is ook afhankelijk van je inkomen, doe op de site van de BD een exacte berekening).

Huur van een kamer verschilt per stand, ik woon zelf in een studentenstad waar er (precies) genoeg kamers zijn, de huur is dan ook lager voor 250-300 euro heb je al een kamer (met eigen badkamer). Wel krijg je dan geen huurtoeslag.

Vaak zit hier al GWL en internet/tv bij in. Je hebt dan wel 1-20 huisgenoten waar je rekening mee moet houden/verschillende ruimtes mee deelt maar dat kan erg leuk zijn.

Let ook op of de gemeentelijke kosten bij je huur in zitten of niet (voor mijn studentenkamer was dat wel zo, bij een huurhuis (vaak) niet).

Maak voor jezelf een begroting van de vaste kosten, dan kan je inschatten hoeveel je voor huur kwijt kan zijn.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ik krijg per maand ongeveer 800 euro, heb tijdelijk even geen baantje erbij (binnenkort sollicitaties) en moet dubbele huur betalen vanwege verhuizing. Ook betaal ik mijn verzekering, studie, telefoonkosten, etc. allemaal zelf. Soms zit ik krap, maar je moet geen hoge eisen stellen met een klein inkomen als student, vind ik.

Nu advies voor jou: ga sowieso op kamers, dat is vaak gezellig en op deze leeftijd naar een huisje zoeken is een beetje voorbarig, tenzij je veel spaargeld hebt, pappie&mammie meebetalen, of als je een goede huursubsidie kunt krijgen (dat laatste zou mogelijk zijn, gezien je inkomen).

Daarnaast kom je met wat creativiteit vaak ver. Maak er een sport van om datgene dat je nodig hebt, zo goedkoop en goed mogelijk te bemachtigen. Zo pluk ik veel leuke meubels van de straat, koop ik kleding tweedehands of via kledingruil en eten met anderen is gezelliger en vaak goedkoper.

Als je luxer wilt leven dan dat, blijf dan nog even bij je ouders wonen en begin met sparen en op huisjes reageren. Succes!
Laat je eerst maar eens behandelen voor de spatieziekte.

Het is: mezelf en goedkoop.
klopt inderdaad wat neweve zegt; je krijgt huurtoeslag als je huur lager is dan die 374,44 euro én je krijgt alleen huurtoeslag als je een zelfstandige woonruimte hebt. In veel (grote) steden is dat vrij onmogelijk; de zelfstandige woonruimten zijn gewoon duurder dan die 374 euro; dus geen huurtoeslag.

Vaak is er 1 uitzondering, dat zijn studio's die je kan huren bij sociale woningbouw (al dan niet specifiek voor studenten). Maar daarvoor is een lange wachtlijst...

Dus je hebt volgens mij een paar reële opties als je op zoek gaat naar woonruimte:

- zoek een studentenkamer, je krijgt geen huurtoeslag.

- ga ergens in de middle of nowhere wonen, waar je nog een kleine zelfstandige woning voor minder dan 374 krijgt

- schrijf je in bij een woningbouwvereniging en ga opzoek naar een goedkope studio die voldoet aan de voorwaarden voor huurtoeslag (http://www.belastingdiens ... n/zelfstandige_woonruimte)
quote:sonane schreef op 05 maart 2013 @ 15:20:

Vaak is er 1 uitzondering, dat zijn studio's die je kan huren bij sociale woningbouw (al dan niet specifiek voor studenten). Maar daarvoor is een lange wachtlijst...

Bij mij in de regio moet je rekenen dat je hiervoor minimaal 5-6 jaar op de wachtlijst staat.
quote:borderwalk schreef op 05 maart 2013 @ 15:24:

[...]

Bij mij in de regio moet je rekenen dat je hiervoor minimaal 5-6 jaar op de wachtlijst staat.Ik had dikke mazzel en kreeg na een jaartje al een studio.. Maar een jaar of 4/5/6 wachten is hier ook geen uitzondering.
quote:jasonp schreef op 05 maart 2013 @ 14:46:

Hallo iedereen.

Ik ben steeds meer aan het kijken hou ik het ooit rond ga krijgen om op me zelf te wonen, financieel is dit zo duur, ik zelf ben 19 jaar en verdien per maand 771.45 . mijn vraag aan jullie is hebben jullie tips voor me? Zo als goed koop internet in huis, of ander dingen?

Ik hoor het graag Het meest goedkoop zijn dingen die je niet neemt. Geen internet, geen telefoon, geen tv. Kost niks. Als je niet veel verdient en je wilt wel zelfstandig wonen moet je keuzes maken.
quote:sonane schreef op 05 maart 2013 @ 15:20:

- ga ergens in de middle of nowhere wonen, waar je nog een kleine zelfstandige woning voor minder dan 374 krijgt

Ik zit helemaal niet in de middle of nowhere, daarvoor moet ik nog 5 km fietsen!
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Je kunt ook nog naar de mogelijkheden van antikraak kijken TO.
Kijk gewoon goed op internet en vergelijk UPC, KPN enz met prijzen voor tv en internet, maar tegenwoordig moet je hiervoor wel 45 euro per maand rekenen, als je het echt wil kom je er wel uit.
quote:Wageningen1985 schreef op 05 maart 2013 @ 15:30:

Kijk gewoon goed op internet en vergelijk UPC, KPN enz met prijzen voor tv en internet, maar tegenwoordig moet je hiervoor wel 45 euro per maand rekenen, als je het echt wil kom je er wel uit.

45 euro per maand???

internet heb je vanaf 17,50 per maand bij telfort, en als je even zoekt kom je vast wel ergens een geweldige actie tegen. TV neem je gewoon niet. Net als wat sandt zegt: keuzes maken. Veel kan je toch wel terugkijken via uitzending gemist ofzo.

Als je echt TV wilt hebben neem dan digitenne van kpn (tientje per maand)...

Goede tip van het antikraak trouwens!
quote:sonane schreef op 05 maart 2013 @ 15:37:

[...]

45 euro per maand???

internet heb je vanaf 17,50 per maand bij telfort, en als je even zoekt kom je vast wel ergens een geweldige actie tegen. TV neem je gewoon niet. Net als wat sandt zegt: keuzes maken. Veel kan je toch wel terugkijken via uitzending gemist ofzo.

Als je echt TV wilt hebben neem dan digitenne van kpn (tientje per maand)...

Goede tip van het antikraak trouwens!

Internet an sich is inderdaad niet zo duur, maar dan moet je nog altijd kijken welke aanbieder er in je omgeving zit. Ook kan je bij veel aanbieders niet los aan internet komen, je moet er dan kabel bij hebben. En zo'n modem moet je ook huren, laatste keer dat ik dat controleerde was dat niet gratis.

Als je een kamer hebt, kan je die kosten nog delen met je huisgenoten, maar helemaal zelfstandig op jezelf draai je in je eentje voor alles op.

Ik denk dat je te hoog mikt, TO.
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
-huur

-aansprakelijkheidsverzekering

-inboedelverzekering

-ziektekostenverzekering

-gas/water/elektra

-gemeentelijke lasten

-boodschappen / lichaamsverzorging / kleding

-benzine voor je brommer / nieuwe banden voor je fiets

-telefoonrekening

Als je nu eerst eens uitzoekt wat de bovenste 6 dingen kosten, weet je wat je nog overhoud voor het 7e, en kun je daarna beslissen of je het 8e en 9e nog steeds nodig vind.
quote:lilalinda schreef op 05 maart 2013 @ 14:55:

Huur een kamer, eentje met zoveel mogelijk gezamenlijke voorzieningen.

Hier ga ik sowieso wat mee doen.

quote:Truffelmaffia schreef op 05 maart 2013 @ 15:15:

Laat je eerst maar eens behandelen voor de spatieziekte.

Het is: mezelf en goedkoop.

Een keer is zo opmerking genoeg

quote:Katherina schreef op 05 maart 2013 @ 15:50:

-huur

-aansprakelijkheidsverzekering

-inboedelverzekering

-ziektekostenverzekering

-gas/water/elektra

-gemeentelijke lasten

-boodschappen / lichaamsverzorging / kleding

-benzine voor je brommer / nieuwe banden voor je fiets

-telefoonrekening

Als je nu eerst eens uitzoekt wat de bovenste 6 dingen kosten, weet je wat je nog overhoud voor het 7e, en kun je daarna beslissen of je het 8e en 9e nog steeds nodig vind.De gemeentelijke lasten, kan ik dat gewoon aan vragen? Wat voor een bedrag dat zou zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven