Beperkt houdbaar... Hoe lang dan?

06-03-2013 09:40 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan gaat het om pakken fruitdrank, ice tea en multivitdrank in die kartonnen pakken. Dan wordt er soms 1 glas uit gedronken en staat het wel eens een week bij mij in de koelkast, hoe lang is het dan nog goed? Hoe lang bedoelen ze dan met beperkt houdbaar? Ik giet zo'n pak soms al na een dag of drie dan maar leeg en misschien het nog gewoon te drinken... Wie kan mij helpen bij dit wereldprobleem? ;)
Maar dat is dan mijn mening...
Gewoon proeven, dan weet je genoeg.
Giet het drinken in een glas. Als er geen vlokken in zitten: proeven. Als het nog goed smaakt is het nog houdbaar!
Dat is wel ontzettend zonde om na 3 dagen al weg te gooien. Dan kun je beter kleine pakjes kopen.

Die sappen zit vol met voldoende toevoegingen om houdbaar te blijven. Ik drink rustig uit een pak dat al een maand open staat. Uiteraard check ik wel even of het nog goed ruikt, of het er goed uitziet en begin met een klein slokje. Het ligt er ook aan wat voor sap het is.
sappen proef je meestal direct wel (mijn ervaring is dat dit gaat prikken op de een of ander manier wss door gisting)..
Puck
Ik ben nieuwsgierig wat de fabrikanten nou bedoelen met "beperkt houdbaar"

Is dat een paar dagen of een maand? (Vind een maand wel heul lang!) En ik kan het inderdaad proeven maar heb weinig zin in een bedorven substantie in m'n mond...
Ik hou dan 5 dagen aan.
Gewoon. Na openen minder lang houdbaar dan de aangegeven datum.

En wat Sofi zegt, je merkt het snel genoeg hoor, door de 'prik.' Of de 'vlokken.'
uit ervaring kan ik je vertellen dat een pak dat bol staat niet meer echt jofel smaakt (maar heb er ook niks aan over gehouden)

Idd kijken, ruiken en proeven maar zeker in de koelkast blijft het wel even goed!
quote:Penelope_ schreef op 06 maart 2013 @ 09:49:

Ik hou dan 5 dagen aan.ik ook
Zolang er geen schimmel op drijft gaat het best.

Ik hou ook 5 dagen aan.
Geen idee....

op mijn werk hebben we een lijst waarop staat hoe lang we dingen mogen bewaren. Voor sap staat drie dagen na opening. Nou, ik vind het echt kolder...versgeperste jus, okay, maar bewerkte sappen zijn echt wel langer houdbaar.

Sinds kort hebben we ook stickers naar de HACCP-normen. Al ik vandaag iets aanbreek (en iets is alles, van een stuk kaas tot filet americain), dan moet er een sticker op met 'woensdag open, vrijdag weg'. Verspilling ten top.
Proeven inderdaad. Melk is vaak nog een week na de uhd goed, sappen blijven zeker 2 weken goed in de koelkast als ze open zijn. Wat minder vitamientjes, maar oke.

Echt, de richtlijnen van Nederland zijn veel te streng. Leer te vertrouwen op je eigen geur en smaak en je zult een stuk minder weggooien.
Zonder oorzaak geen gevolg
Ik bewaar open pakken sap ook max. een week.

In Frankrijk is het beter geregeld: daar staat op verpakkingen hoelang 'beperkt houdbaar' precies is. Vind ik vooral handig met mayo en dressings enzo. Geen idee namelijk hoelang dat goed blijft, en is ook niet altijd te proeven.
quote:maline schreef op 06 maart 2013 @ 10:05:

Ik bewaar open pakken sap ook max. een week.

In Frankrijk is het beter geregeld: daar staat op verpakkingen hoelang 'beperkt houdbaar' precies is. Vind ik vooral handig met mayo en dressings enzo. Geen idee namelijk hoelang dat goed blijft, en is ook niet altijd te proeven.

Ik ben misschien heel simpel, maar als het er nog goed uitziet, goed ruikt en goed smaakt, dan gaat de dressing die al een hele tijd openstaat, gewoon over de sla. En de curry gaat na een half jaar gewoon nog over de patatjes. Ik gebruik het dus nog heel erg lang en er is hier nog niemand ziek geworden van voedselvergiftiging.

In mijn optiek zijn dingen dus heel erg lang houdbaar. Behalve aangebroken potjes pesto. Daar staat na een week of 2 een dikke laag schimmel op. Die gaan dus weg als ik dat zie. Van harde kaas snijd ik de schimmel af en wordt de rest gewoon opgegeten als dat er nog goed uitziet.

Pakken sap consumeer ik totdat het er niet meer lekker uitziet / raar ruikt / vreemd smaakt.
Eén glas er uit schenken gaat vaak goed! Dan zit er niks geks in, maar........................... soms drijft er wel iets groens en wolligs in. Als ik twijfel dan giet ik het hele pak leeg in een glazen kan, komt er als laatste tóch nog zo'n vlokje mee dan gooi ik alles weg. Meestal is er niks aan de hand maar toch........
quote:Katherina schreef op 06 maart 2013 @ 10:17:

[...]

Ik ben misschien heel simpel, maar als het er nog goed uitziet, goed ruikt en goed smaakt, dan gaat de dressing die al een hele tijd openstaat, gewoon over de sla. En de curry gaat na een half jaar gewoon nog over de patatjes. Ik gebruik het dus nog heel erg lang en er is hier nog niemand ziek geworden van voedselvergiftiging.

In mijn optiek zijn dingen dus heel erg lang houdbaar. Behalve aangebroken potjes pesto. Daar staat na een week of 2 een dikke laag schimmel op. Die gaan dus weg als ik dat zie. Van harde kaas snijd ik de schimmel af en wordt de rest gewoon opgegeten als dat er nog goed uitziet.

Pakken sap consumeer ik totdat het er niet meer lekker uitziet / raar ruikt / vreemd smaakt.truukje: Schrap alle pesto naar beneden in het potje, veeg de bovenkant van het glas schoon met keukenpapier en de deksel ook. Giet sla/olijf/zonnebloem olie voorzichtig op de pesto tot alles weer onder de olie staat. Niet schudden en voorzichtig in de koelkast zetten. Bij voorkeur niet in de deur ivm beweging (schudden) pesto is dan flink langer houdbaar.
Het is houdbaar tot het niet meer lekker is.
quote:sandt schreef op 06 maart 2013 @ 10:20:

[...]

truukje: Schrap alle pesto naar beneden in het potje, veeg de bovenkant van het glas schoon met keukenpapier en de deksel ook. Giet sla/olijf/zonnebloem olie voorzichtig op de pesto tot alles weer onder de olie staat. Niet schudden en voorzichtig in de koelkast zetten. Bij voorkeur niet in de deur ivm beweging (schudden) pesto is dan flink langer houdbaar.Tip van Flip! Die ga ik onthouden. Op de één of andere manier heb ik altijd maar een half potje nodig. Koop dan kleinere potjes, zou je denken, maar mijn favoriete pesto is maar in één maat verkrijgbaar. Deze ga ik toepassen, Sandt.
quote:nina1966 schreef op 06 maart 2013 @ 10:23:

Het is houdbaar tot het niet meer lekker is.Sommige dingen zijn zo simpel!
Als het niet stinkt of er geen wolkjes vanaf komen eet ik het gewoon, wat de houdbaarheid ook zegt. Met vlees ben ik ik wat secuurder.
quote:nina1966 schreef op 06 maart 2013 @ 10:23:

Het is houdbaar tot het niet meer lekker is.

(toevoeging: of tot het uit zichzelf uit de koelkast loopt... )
Ik denk dat ik dus voortaan maar ga proeven en dan weet ik of 't (niet) goed is, maar hou me een wel beetje aan de 5 dagen denk. En zolang 't niet uit zichzelf de koelkast uitloopt zit ik goed:p Bedankt!
quote:skiks schreef op 06 maart 2013 @ 12:13:

Ik denk dat ik dus voortaan maar ga proeven en dan weet ik of 't (niet) goed is, maar hou me een wel beetje aan de 5 dagen denk. En zolang 't niet uit zichzelf de koelkast uitloopt zit ik goed:p Bedankt!

Waarom zou je er per se een termijn op willen zetten? Het ene product is toch het andere niet? Yoghurt en boter duren veel langer voor ze overstuur gaan dan melk. Een pak appelsap is veel eerder bedorven dan een aangebroken fles mayonaise. Je gooit je ketchup toch ook niet weg na 5 dagen?

Ik begrijp niet waarom mensen niet wat meer vertrouwen op hun eigen ogen, neus en smaak...
Als het er nog uit ziet als sap, het ruikt nog als sap en het smaakt nog als sap, dan zal het nog wel sap zijn.

Regel overigens toe te passen op alle mogelijke levensmiddelen. Ik ben niet zo moeilijk.
668, the neighbour of the Beast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven