Werk & Studie alle pijlers

manager snuffelt op Facebook personeel

07-04-2012 09:43 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een mini-rel op ons werk open ik deze topic.

Collega X meld zich op maandagmorgen ziek bij personeelszaken.

Al gauw verspreid zich het gerucht dat "hij wel een kater zal hebben" dit gerucht komt van onze manager die op Facebook heeft gezien dat hij een feest had in het weekend.

Collega is "not amused" want wat blijkt, omdat hij met de auto op dat feest was heeft hij aan de fris gezeten en ziekmelding heeft te maken met een gekneusde rib die hij opliep op zondagmorgen bij voetbal.

X heeft inmiddels alle collega's van facebook verwijderd en manager doet of zijn neus bloed en spreekt over een vergissing.

Ter completering van het verhaal, al eerder zijn gegevens van Facebook en eerder Hyves verkeerd geïnterpreteerd door deze leidinggevende. Hij nodigt iedereen actief uit op zijn privé Facebook (voorheen op Hyves)

Hebben jullie ook zulke ervaringen? Is het acceptabel dat een manager digitaal snuffelt? Of ligt die verantwoording meer bij het personeel? Voeg je een manager toe aan je contacten kan je dit verwachten.

Zelf ben ik er redelijk blanco in al vind ik wel dat de manager veel te voorbarig zijn conclusies heeft getrokken.

Graag jullie, zeer gewaardeerde, mening
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:blanche778 schreef op 04 maart 2013 @ 23:15:

De manager heeft een te voorbarige conclusie getrokken, en had gewoon met die collega moeten bespreken in plaats van het gelijk op de werkvloer te gooien. Het is niet echt een professionele actie van de manager.

Ik had zelf een keer een collega die zich ziek had gemeld, ze was doodziek en kon haar bed niet uitkomen vertelde ze. Maar ze was die zelfde dag wel gezellig gaan winkelen met vrienden. Één van die vrienden had daar een foto van gemaakt en die op facebook gezet. Helaas voor haar kon mijn baas ook die foto zien en had ze de volgende dag een niet zo leuk gesprek.

Dus je moet idd ontzettend oppassen met facebook.

Je moet sowieso enorm oppassen met je ziekmelden en dan gaan shoppen. Dat vind ik geen facebookprobleem, maar een mentaliteitsprobleem

Ik was gisteren ziek thuis, maar m'n man ook. Ik migraine, hij kon geen 20 meter van de wc vandaan. Toen ben IK dus medicijnen voor hém gaan halen (nadat migraine wat afgezakt was) en heb vandaag uitleg aan m'n teamleider gegeven hierover.

Nou is het met mijn woon- en werkplek ook zo dat ik sowieso collega's tegenkom als ik een stap buiten de deur zet. Maar dan nog, ik zou me nooit ziek melden om te gaan shoppen.
Later is nu
Ik bedoel maar, mijn man heeft geen heel doorsnee naam, maar toevallig woont er in de zelfde woonplaats iemand met dezelfde naam, dezelfde leeftijd, alleen dan met een wel heel bijzondere en gênante hobby. Google je de naam van mijn man dan heb je in eerste instantie echt niet door dat het om een ander gaat, leeftijd, naam en woonplaats kloppen en foto's zijn niet echt te vinden. Toch lullig als mensen dan afgaan op Google. Want het is wel iets wat (negatief) bijdraagt aan de beeldvorming in dit geval.
Oke, die manager heeft een foute en onproffessionele opmerking gemaakt.

Maar wat ik in het algemeen niet snap: waarom in hemelsnaam met je eigen naam op FB of Hyves en vrienden worden met collega's? Collega's als vrienden op FB is voor mij een no go, en mijn echte naam gebruik ik ook niet.
Ik heb wel een aantal collega's op FB en ik vind dat dus helemaal geen no go.

Als ik op zaterdag een feest heb gehad en ik ben op maandag ziek, dan ben ik dat niet omdat ik een kater heb. Als mijn collega dat zou zeggen, dan zou ik die collega daar op aanspreken. Heb echt nog nooit problemen gehad met collega's op FB.

Ik vind FB een heerlijk medium en maak er graag gebruik van. Maar ik weet dondersgoed wat ik de wereld in slinger. Ik hoef me voor niets en tegen niemand te verantwoorden het geen ik daar schreef of de lucht in slinger.

Zo simpel is het.

Als je mijn naam googelt komt er echt een geweldige lijst dingen boven..... maar dat ben ik dus niet dat is een naamgenote.
DTEEZ!
Ik vind het niet netjes om op die manier een roddel te verspreiden; als collega niet en als manager al helemaal niet.

Als X nou had neergezet 'Zo, gigantische kater, vandaag lekker dagje thuis blijven', dan zijn de consequenties aan hem.

Het is natuurlijk aan jou of je je collega's / manager als vriend accepteert, wel vind ik dat een manager niet iedereen zou moeten toevoegen, want het is natuurlijk wel een beetje lullig als je weigert.
Ik snap best dat je baalt van voorbarige conclusies.

Maar ik snap het toch niet helemaal.

Mensen kwakken zelf de wereld aan privé info op internet en worden vervolgens kwaad als anderen dat lezen?

Dan heet het 'snuffelen' en kan het niet.

Huh, wie zet het er nou op dan?
Ik vind het niet raar dat de manager 'snuffelt', wel vind ik het erg onprofessioneel dat hij zulke voorbarige conclusies trekt en dan ook nog bespreekt in het bedrijf. Daar zou ik hem zeker op aaspreken als het over mij zou gaan.

Het lijkt me verder de verantwoordelijkheid van elke medewerker om zijn/haar FB af te schermen.
Hier nog steeds geen FB, bevalt me prima.

Mensen die me zoeken weten mijn telefoonnummer, huisadres en mailadres wel te vinden.

En er is natuurlijk verschil tussen "lekker sjoppe" en een boodschap in huis halen bij de dichtstbijzijnde supermarkt. Als ik ziek ben rijd ik echt niet naar Jumbo Euroborg, dan ga ik gewoon in Kuttekrabbeveen naar de supermarkt.

Ook een zieke moet toch eten ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Heb wel FB maar zet er amper wat op. Pas nog een ex collega van mij die haar contract niet werd verlengd omdat ze op FB had gezet te balen van de vele avond diensen en dat ze op die mannier geen sociaal leven meer had. En had daarbij de naam van de zorg instelling genoemd. Vond de leiding gevende geen leuke opmerking.
quote:hollebollegijs schreef op 07 april 2012 @ 09:54:

[...]

Klopt helemaal, kijk naar de bonuskaart van de AH die weten eerder dan je partner wat je 's avonds eet.

Veel mensen weten niet eens dat je een anonieme kaart kan krijgen.Sterker nog: ze kunnen uit veranderingen in koopgedrag afleiden of een vrouw zwanger is.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Snuffelt die manager tijdens werktijd op Facebook? Tsssk, facebooken op het werk, die durft.
Daarom heb ik dus geen fb etc heerlijk
quote:miloo schreef op 07 maart 2013 @ 23:21:

Snuffelt die manager tijdens werktijd op Facebook? Tsssk, facebooken op het werk, die durft.

Nee zo erg is het nog niet, FB is geblokkeerd op ons werk net als heel site's dat doet hij thuis, tenminste dat vermoed ik want hij kwam gisteren weer met allerlei info wat een vrouwelijke collega die ziek is op FB had gezet, hij leert het niet af

Een deel van het personeel heeft nu de collega's verwijderd.

quote:lilyrose2012 schreef op 07 maart 2013 @ 23:22:

Daarom heb ik dus geen fb etc heerlijkIk dus ook niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Misschien ben ik mosterd hoor, maar die manager zou ik sowieso verwijderen en blokkeren. Dan kan hij je niet eens meer vinden op FB.

Niet omdat je hem niet mag, maar omdat het rustig is.

En van de collega's misschien aanvinken dat je geen statusupdates wilt, dan krijgen zij de jouwe ook niet. Of anders ook verwijderen.
quote:Twinkle1001 schreef op 09 maart 2013 @ 08:32:

Misschien ben ik mosterd hoor, maar die manager zou ik sowieso verwijderen en blokkeren. Dan kan hij je niet eens meer vinden op FB.

Niet omdat je hem niet mag, maar omdat het rustig is.

En van de collega's misschien aanvinken dat je geen statusupdates wilt, dan krijgen zij de jouwe ook niet. Of anders ook verwijderen.

Is geen mosterd want speelt nog steeds.

Mijn mannelijke collega, waar dit topic in eerste instantie over ging, heb ik gewaarschuwd en die heeft alle collega's van FB gegooid.

Mijn vrouwelijke collega heb ik ook gewaarschuwd maar die zegt het maakt me niet uit als ze me volgen op FB ik doe niets verkeerd.
Goeiemorgen :-)

Wat een gedoe zeg. Dit is nu precies de reden waarom ik dus géén collega's op FB wil hebben. Ook geen leidinggevenden. Mijn leidinggevende zei laatst dat ze me wel op zou zoeken en een vriendschapsverzoek zou sturen.
quote:evelynsalt schreef op 09 maart 2013 @ 08:55:

Wat een gedoe zeg. Dit is nu precies de reden waarom ik dus géén collega's op FB wil hebben. Ook geen leidinggevenden. Mijn leidinggevende zei laatst dat ze me wel op zou zoeken en een vriendschapsverzoek zou sturen.
Hier ook geen FB en niet te googelen.

Heerlijk rustig.

Tevens werk ik in een omgeving waar het ten strengste afgeraden wordt om FB te gebruiken. Het wordt nog net niet verboden maar het is gewoon beter om niet vindbaar te zijn op google voor eigen veiligheid en die van anderen.

Vind het daarom ook erg vreemd dat er bedrijven zijn die een sollicitant niet zouden uitnodigen voor een gesprek als hij niet te traceren is op social media. Daar kan wel degelijk een hele goede reden voor zijn.

Verder moet iedereen het natuurlijk zelf weten maar ik sta er bewust niet op.
Bij mijn vorige werkgever werd in de sollicitatie-procedure eerst standaard 'gegoogeld' op sollicitanten.

Heb zelf ook tijdens een sollicitatiegesprek bij een ander bedrijf het idee gehad dat ze op mij hadden gezocht. Ze vroegen naar mijn hobby's en bleven maar 'goh, niet die hobby?' Nee, dat was de hobby van een ver familielid met dezelfde voor- en achternaam... Ook nog iets heel specifieks trouwens.
Ik vind dat mensen uit informatie sowieso heel vaak conclusies trekken die nergens op slaan.

Je kan wel eens interesse hebben in iemand maar dat doe je hopelijk vanuit oprechte belangstelling.

Snuffelen vind ik daarom, in deze context, een vervelend woord wat ik zie als heimelijk en achterbaks.

Vervolgens conclusies trekken en de wereld inbrengen die totaal ongefundeerd zijn vind ik bewust een ander schade proberen toe te brengen.

Er zijn soms feiten waarbij je terecht conclusies kunt trekken over iemands gedrag. Dan spreek je die ander daar op een nette manier eerst zelf op aan. En zodoende kan de ander daar weer eerst zelf op reageren.

Of het dus facebook is, een gesprek, een buurvrouw van een achterneef van een vriend van een kennis die wat heeft verteld... Je hoort mensen respectvol te behandelen en daar hoort achterklap, zwartmaken, sensatiebelustheid e.d. niet bij.

Als mensen in het bedrijfsleven persoonlijke informatie te weten komen op een nette manier zoals in de gewone dagelijkse omgang met elkaar dan dien je daar integer mee om te gaan.

Zo vind ik het voorbeeld van gedwongen opnames waarin is aangegeven dat je niet naar deze personen op internet op zoek gaat, de juiste integere manier van handelen zoals het zou moeten.

Mensen die in het bedrijfsleven op zo'n manier met informatie omgaan als in het voorbeeld zijn mijns inziens geen professionele mensen.

Paranoia door het leven moeten is niet haalbaar. Wat je ook doet, of je er nu wel of niet op staat, wel of niet iets zegt, het kan zowel integer als achterbaks behandeld worden. Als mensen je willen pakken, doen ze dat toch wel.

Mensen die anderen slecht behandelen, zoals in het voorbeeld, dat hoort niet.
quote:rower schreef op 09 maart 2013 @ 18:51:

Bij mijn vorige werkgever werd in de sollicitatie-procedure eerst standaard 'gegoogeld' op sollicitanten.

Heb zelf ook tijdens een sollicitatiegesprek bij een ander bedrijf het idee gehad dat ze op mij hadden gezocht. Ze vroegen naar mijn hobby's en bleven maar 'goh, niet die hobby?' Nee, dat was de hobby van een ver familielid met dezelfde voor- en achternaam... Ook nog iets heel specifieks trouwens.Dit soort dingen zijn toch te erg voor woorden.
quote:evelynsalt schreef op 09 maart 2013 @ 08:55:

Wat een gedoe zeg. Dit is nu precies de reden waarom ik dus géén collega's op FB wil hebben. Ook geen leidinggevenden. Mijn leidinggevende zei laatst dat ze me wel op zou zoeken en een vriendschapsverzoek zou sturen.Waarom klinkt dit zo dreigend in mijn oren ??
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:rower schreef op 09 maart 2013 @ 18:51:

Heb zelf ook tijdens een sollicitatiegesprek bij een ander bedrijf het idee gehad dat ze op mij hadden gezocht. Ze vroegen naar mijn hobby's en bleven maar 'goh, niet die hobby?' Nee, dat was de hobby van een ver familielid met dezelfde voor- en achternaam... Ook nog iets heel specifieks trouwens.

Wat onprofessioneel. Heb je daar nog wat van gezegd?

Ik snap op zich best dat bedrijven sollicitanten Googelen maar ik snap dan weer niet dat je dit soort gesprekken gaat lopen voeren als je er niet zeker van bent dat iemand het is.

Ik heb ook een aantal naamgenoten die direct naar boven komen als je mijn naam op Google intikt. Van mijzelf is dan weer weinig te vinden; wel een Facebook account maar dat heb ik volledig afgeschermd.

In het verleden heb ik ook collega's op Facebook gehad en ik heb gemerkt (niet met mijzelf) waar dat soms toe kan leiden. Ik zet geen vreemde zaken op Facebook of dingen waarvan ik niet wil dat anderen het weten maar ik zou zoiets als in de OP toch wel heel vervelend vinden. Ik accepteer daarom geen managers of collega's meer.
Goudenmeid: Nee, niets van gezegd. In zo'n geval houd ik liever de eer aan mezelf. Het is trouwens ook niets geworden bij die sollicitatie...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven