Entertainment alle pijlers

true life

08-03-2013 17:02 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu mtv te kijken, true life: im supporting my man. Ik verwonder me echt over de situatie van het eerste stel en heb er ook echt medelijden mee. Hij komt uit brazilie en heeft een studentenvisum en mag niet werken, zij is 8 maanden zwanger en werkt als serveerster. Ze heeft wat geld kunnen sparen, zodat ze een paar weekjes vrij kan nemen. Volgens de dokter mag ze na 6 weken pas werken, daar hebben ze alleen geen geld voor.

Ik vind het echt best schokkend dat ze in de vs geen zwangerschapsverlof kennen???
Nee, volgens mij ook geen kraamzorg.
Nee dat inderdaad ook niet, maar daar is met hulp van vrienden/familie nog wel mee om te gaan, maar vaste lasten lopen gewoon door...
Ik vind het trouwens wel heel knap van dat meisje hoe ze het allemaal doet: werk, school, bevallen, moeder zijn...
Ik ook! En dat andere stel...Had hem allang de deur uitgeschopt...
In de VS kennen ze natuurlijk wel het fenomeen zwangerschapsverlof. Het verschil is alleen dat er (afhankelijk van de staat) geen of minder eisen worden gesteld aan de duur daarvan, en dat (deels) doorbetalen alleen gebeurt op initiatief van de werkgever (dus vaak alleen bij grotere organisaties, en dan alleen als men al X periode in dienst is bij de organisatie).
Nou ja, met zwangerschapsverlof bedoel ik natuurlijk juist de doorbetaling. Als werkgevers dat zelf kunnen bepalen is er iig geen regeling voor. Maar ze laten natuurlijk niet de hele situatie zien, dus misschien krijgt ze in elk geval wel een beetje.

En inderdaad, wat een lapzwans die andere.
@missprincesa

Het kan goed zijn hoor, dat ze niets ontvangt. De hele economie in de US is er op gebaseerd dat mensen zelf hun inkomen regelen. Als je een kind wilt, en geen werkgever hebt die (deels) doorbetaald, dan moet je dus zelf iets regelen. Maar dat geldt voor alles. Er is geen WW. Er zijn nauwelijks arbeidsongeschiktsheidsuitkeringen (tenzij particulier verzekerd), enz.

De uitkeringen die wij in NL kennen, en in sommige andere Europese landen, zijn de uitzondering op de regel, als je kijkt hoe dit soort zaken wereldwijd (niet) geregeld worden. Zelfs in een land als de UK liggen die uitkeringen al veel lager dan hier.
Ja, ik wist dat de andere uitkeringen niet aanwezig waren, of in ieder geval veel lager. Zwangerschapsverlof vind ik dan gevoelsmatig weer anders, het brengt vrouwen in een hele kwetsbare situatie.

Ik heb zelf in een bananenrepubliek gewoond en daar was nauwelijks iets geregeld, behalve bij zwangerschap: een vroyw is dan beschermd, mag niet ontslagen worden en moet worden door betaald.
Dat is niet waar hoor. WW kennen ze wel degelijk in de VS en hoger en langer dan in NL (zeker straks in NL). Probleem is alleen dat er ná die WW niets meer is. In NL heb je dan bijstand, in de VS voedselbonnen en een soort welfare dat echt te weinig is om van te leven.

Nederland is al lang geen verzorgingsstaat meer.
Oh ik heb het nog even nagezocht en lees dat het per staat verschilt in de VS. De paar Amerikanen die ik ken die WW kregen, kregen meer dan je in NL zou krijgen (omdat wij een maximum hebben, hadden zij niet, gewoon 70% van salaris) en mochten het ook meenemen naar het buitenland (de een ging 6 maanden op wereldreis, de ander heeft zich permanent in Europa gevestigd en kreeg gewoon WW door).

Er zijn echter ook staten waar je inderdaad maar het minimale krijgt om te overleven. En ik lees dat ze nu een aantal uitkeringen gewoon vroegtijdig gestopt hebben vanwege de crisis. Waar die mensen dan op terug moeten vallen? Geen idee.

Maar goed, laten we wel wezen, als de kabinetsplannen erdoor komen krijg je hier nog maar 6 maanden WW en dan verval je naar bijstandsniveau. Ja, u leest het goed, al heb je 20 jaar gewerkt, je krijgt vanaf 2014 max 6 maanden WW. Ik hoop echt dat mensen zich hier wat bewuster van worden en misschien nog gaan protesteren ofzo.
Nou, het gaat mij niet om de ww. Ik vind dat nederland nog wel een basiszorg verleent door inderdaad die bijstand. Extra luxe is natuurlijk heel fijn (ww, langere ww, hoger inkomen etc.).

Werkende vrouwen beschermen in het geval van zwangerschap vind ik daar ook bij horen.
@Bloemetje

Het wordt idd per staat geregeld. Maar gemiddeld komt slechts de helft van de werklozen voor een soort van "unemployment pay" in aanmerking, de rest voldoet niet aan de criteria. En de gemiddelde "unemployment pay" is zeker niet 70% van het laatst verdiende salaris zonder maximum. Dergelijke bedragen worden vrijwel uitsluitend uitgekeerd door verzekeringspolissen die werknemers via hun werkgever kunnen afsluiten. En die verzekeringen zijn ontzetted duur, men betaalt daar dan honderden dollars per maand voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven