Gezondheid alle pijlers

Wie roken hier nog?

20-03-2013 09:47 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel; hoeveel van ons roken er nog?

Heb je er spijt van dat je er ooit mee begonnen bent?

Ikzelf heb vanaf mijn 15e gerookt, tot ergens in de 30. Ben zo blij dat ik er alweer ruim 7 jaar vanaf ben!

Wij kwamen regelmatig in het ziekenhuis, en dan zie je ze buiten staan hoor; en maar roken. Terwijl iedereen kan zien dat ze al niet gezond en fit zijn; lekker blijven roken. Ik vind dat zo jammer, het gaat echt ten koste van je kwaliteit van leven.

Ik rook wel/niet/wil stoppen

Totaal aantal stemmen: 191

Ik rook nog (19%)
Ik wil stoppen (5%)
Ik rook niet en heb nog nooit gerookt (32%)
Ik rookte wel, maar nu niet meer (44%)
Natuurlijk rook ik niet, alleen het idee al...

****Zoekt een stinksmiley
quote:wcpapiertje schreef op 21 maart 2013 @ 12:40:

[...]

Als iemand niet de behoefte heeft om te stoppen, zal die ook niet de moeite nemen. Ik kan ook aan jou vragen waarom je pas na 15 jaar roken gestopt bent en niet na 5 jaar roken. Het is namelijk al heel lang bekend dat het slecht is.Waarom is dat naief? Ik ben toch zelf immers ook gestopt, terwijl ik dacht dat ik dat nooit zou kunnen. Je kunt ook tegen de niet-rokers zeggen: 'Jij hebt nooit gerookt dus dan weet je ook niet hoe moeilijk het is om te stoppen'. Zo hebben de verstokte rokers altijd wel iets om anderen de mond te snoeren.
quote:Melpomene schreef op 21 maart 2013 @ 14:11:

[...]

Je vind het alleen maar lekker omdát je verslaafd bent.

En die risico's accepteren? Die risico's zijn vrij abstract als je niet werkelijk met de gevolgen geconfronteerd wordt...

Had het er vroeger vaak lacherig over met een vriend: dat gezeik over roken, van leven ga je dood, het zal allemaal wel meevallen.

Na jaren zwaar emfyseem, wat een ongelooflijk beperkende ziekte kan zijn, stond ik aan zijn sterfbed. Pas dan realiseer je je, wat voor risico's je eigenlijk 'accepteert'.

Zo is het, pas als je echt de negatieve gevolgen ervaart besef je waar je mee bezig bent. En dan is het helaas te laat.

Toch weet ik ook dat het voor sommigen echt heel moeilijk is om te stoppen. Dan ben je gewoon verslavingsgevoeliger dan de gemiddelde mens. En dat zijn de echte slachtoffers van de tabaksindustrie.
Mijn beste vriendin is twee jaar geleden overleden aan longkanker. Ze was pas 44. Ze heeft vanaf haar 15de gerookt.
Nog nooit gerookt. Ook niet een trekje om te proberen. En ik ga het ook nooit doen.
quote:Vicky schreef op 21 maart 2013 @ 15:35:

[...]

Waarom is dat naief? Ik ben toch zelf immers ook gestopt, terwijl ik dacht dat ik dat nooit zou kunnen. Je kunt ook tegen de niet-rokers zeggen: 'Jij hebt nooit gerookt dus dan weet je ook niet hoe moeilijk het is om te stoppen'. Zo hebben de verstokte rokers altijd wel iets om anderen de mond te snoeren.Ik heb volgens mij nergens het woord naïef gebruikt. Waar ik me aan stoor is dat je een vraag stelt, terwijl je die zelf makkelijk had kunnen beantwoorden. Bedenk waarom je 10 jaar geleden nog rookte en je hebt het antwoord.
De vraag was toch hoeveel mensen er nog roken en hoeveel daarvan spijt hebben ooit te zijn begonnen? Die vraag kan ze toch moeilijk zelf beantwoorden?
quote:Lebowski schreef op 21 maart 2013 @ 16:36:

De vraag was toch hoeveel mensen er nog roken en hoeveel daarvan spijt hebben ooit te zijn begonnen? Die vraag kan ze toch moeilijk zelf beantwoorden?Oh, dan heb ik het verkeerd begrepen. Sorry TO.
Ik rook nog steeds, af en aan, ben toen ik 23 was gestopt, 6 jaar!! En nu sinds mijn 29ste weer begonnen, relatie uit, ex die me het leven zuur probeerde te maken. Nu doe ik af en toe een poging om te stoppen, maar langer dan 2 weken lukt me tot nu toe (nog) niet...
quote:zoutopmijnhuid schreef op 21 maart 2013 @ 16:06:

Mijn beste vriendin is twee jaar geleden overleden aan longkanker. Ze was pas 44. Ze heeft vanaf haar 15de gerookt.

Wat verdrietig, heb er geen woorden voor.

Dat 'verwacht' je toch ook niet, als iemand zo jong is. Tenminste dat had ik. En als het dan toch zo is, och god ja, dat kon ook nog, dus toch... Zoiets.
quote:wcpapiertje schreef op 21 maart 2013 @ 16:33:

[...]

Ik heb volgens mij nergens het woord naïef gebruikt. Waar ik me aan stoor is dat je een vraag stelt, terwijl je die zelf makkelijk had kunnen beantwoorden. Bedenk waarom je 10 jaar geleden nog rookte en je hebt het antwoord.O sorry, ergens anders las ik wel het woord naief. Het is gewoon een poll inderdaad, en om de reacties van de rokers, niet rokers, en gestopten te lezen. Niet om mensen de les te leren of het beter te weten. Al is het natuurlijk onvermijdelijk om toch mijn gedachten hierover te delen.
Mijn zus is jong overleden aan longkanker. Toen dat net was gebeurd is de halve familie acuut gestopt met roken. Nog geen half jaar later rookten de meesten alweer. Het schrikeffect duurt blijkbaar toch niet zo lang tenzij het je écht zelf overkomt. Of misschien dan zelfs niet?
quote:blubdevis schreef op 21 maart 2013 @ 16:42:

Ik rook nog steeds, af en aan, ben toen ik 23 was gestopt, 6 jaar!! En nu sinds mijn 29ste weer begonnen, relatie uit, ex die me het leven zuur probeerde te maken. Nu doe ik af en toe een poging om te stoppen, maar langer dan 2 weken lukt me tot nu toe (nog) niet...Er is voor alles een juist moment. Als je liefdesverdriet hebt dan zoek je toch ergens troost in. Een sigaret kan je dan dat gevoel geven. Ik herken dat wel. Ik hoop dat je binnenkort de moed hebt om te stoppen, maar sowieso tot die tijd (en ook daarna) lief zijn voor jezelf. Je bent ook maar een mens he.
quote:Vicky schreef op 21 maart 2013 @ 15:35:

[...]

Waarom is dat naief? Ik ben toch zelf immers ook gestopt, terwijl ik dacht dat ik dat nooit zou kunnen. Je kunt ook tegen de niet-rokers zeggen: 'Jij hebt nooit gerookt dus dan weet je ook niet hoe moeilijk het is om te stoppen'. Zo hebben de verstokte rokers altijd wel iets om anderen de mond te snoeren.

Ja en jij gaat je echt niet de mond laten snoeren hè, want hé, je bent toch ook gestopt, dus waarom kunnen/doen anderen het dan niet.

Precies zo;n irritante drammerige opstelling van een ex-roker waar ik het al die tijd al over heb.

Je man heeft hier niets meer aan en diegene die blijven roken zullen daar zelf de gevolgen van moeten ondervinden.

Ik vraag me nog steeds af waarom je hier zo mee bezig bent. Dit gaat mijns inziens wel verder dan nieuwsgierigheid.

Nou ja, waarom reageer ik eigelijk nog. Ik ben toch zo'n stomme roker die ziek is geworden van zijn eigen verslaving.
odi et amo
quote:Lebowski schreef op 21 maart 2013 @ 16:50:

Mijn zus is jong overleden aan longkanker. Toen dat net was gebeurd is de halve familie acuut gestopt met roken. Nog geen half jaar later rookten de meesten alweer. Het schrikeffect duurt blijkbaar toch niet zo lang tenzij het je écht zelf overkomt. Of misschien dan zelfs niet?

Ik zou het niet weten. Bij sommigen werkt het schrikken wel, mijn man had verscheidene mensen die zeiden dat ze nu toch echt gestopt waren. Ikzelf ben die mensen nog niet tegengekomen. Toen mijn vader kanker kreeg ben ik ook niet gestopt.

Onze dochters hebben gezegd dat ze echt nooit zullen gaan roken. Maar ik zou het nooit tegen ze gebruiken als ze het wel deden. Het is overal verkrijgbaar en min of meer geaccepteerd. Die kinderen zijn ook nog maar tieners en makkelijke prooien.

En sommige mensen zijn zo verslaafd blijkbaar, die kunnen niet stoppen (maar dat is maar een kleine groep volgens mij). De meeste mensen willen het gewoon niet weten, die willen het niet opgeven, die denken dat ze zichzelf hun plezier ontzeggen. Tja, ik zou ze wel door elkaar willen schudden, maar dat heeft toch geen zin.
quote:lamaatje schreef op 21 maart 2013 @ 16:55:

[...]

Ja en jij gaat je echt niet de mond laten snoeren hè, want hé, je bent toch ook gestopt, dus waarom kunnen/doen anderen het dan niet.

Precies zo;n irritante drammerige opstelling van een ex-roker waar ik het al die tijd al over heb.

Je man heeft hier niets meer aan en diegene die blijven roken zullen daar zelf de gevolgen van moeten ondervinden.

Ik vraag me nog steeds af waarom je hier zo mee bezig bent. Dit gaat mijns inziens wel verder dan nieuwsgierigheid.

Nou ja, waarom reageer ik eigelijk nog. Ik ben toch zo'n stomme roker die ziek is geworden van zijn eigen verslaving.Ik begrijp jouw reactie echt niet. Ik wil helemaal niemand iets opleggen. Maar wat ik zeg of doe staat jou niet aan, en ik kan daar toch niks aan veranderen. Als het je alleen maar boos maakt zou je er ook voor kunnen kiezen om dit topic niet meer te lezen. Ik schrik echt van jouw boosheid.
JIj doet mij heel erg pijn met jouw woorden lamaatje. Maar dat zal ook wel zijn omdat ik nog midden in de rouw zit. Maar he, reageer je frustraties maar af op mij, ik ben het gewend, ik heb het al eerder meegemaakt. dank je wel hoor, echt fijn van jou.
En nog 1 ding; Jij bent geen stomme roker die door zijn eigen schuld ziek is geworden. Dat zou ik nooit zeggen en dat vind ik ook niet. Je beledigt mij.
Vicky, veel sterkte met het verlies van je man. Heel begrijpelijk dat dit je zo bezighoudt. Het is niet niets.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss

[...]

Precies zo;n irritante drammerige opstelling van een ex-roker waar ik het al die tijd al over heb.Wat een onaardige reacties geef jij de hele tijd zeg, tjonge jonge. Toch nergens goed voor. Uit niks blijkt dat TO het allemaal beter denkt te weten en het er enorm in wil wrijven dat zij is gestopt met roken. Dit is begrijpelijk een gevoelig onderwerp voor je maar dat hoef je niet op anderen af te reageren!
Ik denk dat het voor Lamaatje lastig is om dit topic te lezen omdat er volgens mij echt pas net longkanker bij haar is geconstateerd, of niet, Lamaatje?

Dat is natuurlijk ook een periode waarin boosheid, gevoelens van onrechtvaardigheid, verdriet, onzekerheid op de voorgrond staat. Ik begrijp haar reactie wel, want dit topic is eigenlijk een beetje een 'ikbenzoblijdatikgestoptben'-topic, terwijl zij ook blij was dat zij gestopt was, maar nu toch met de gevolgen zit.

Dat IS ook gewoon niet eerlijk en dat IS super pijnlijk. Maar TO zit ook met de gevolgen, want haar man is eraan overleden. Maar het gaat niet om het roken. Het gaat om kanker. Die klotepokkekutziekte. En je doet het jezelf niet aan, niemand doet het zichzelf aan.

Kanker is een ontzettend ingewikkeld proces dat je bespoedigt met roken, maar iets dat je NOOIT voor jezelf zou willen. NIEMAND gaat roken in de hoop dat hij kanker krijgt. Het punt is dat het menselijk brein niet erop gebouwd is om de gevolgen van zoiets te overzien. De overlevingsstrategie van het brein is 'dat overkomt mij niet.' Maar het overkomt ons wel.

Mij is het anderhalf jaar geleden overkomen, toen mijn vader overleed aan een hersentumor. TO is het vier jaar geleden overkomen, toen zij haar man verloor.

En Lamaatje overkomt het nu, omdat zij zelf kanker heeft gekregen.

En dat lijkt me heel erg. Heel heel heel heel HEEL erg. Want ik weet nog dat mijn hele wereld instortte toen mijn vader ziek werd. Alles was in een klap anders, ik keek tegen alles in een klap anders aan. Ik was boos op iedereen en ik was als de dood voor de toekomst. Zeker aangezien de overlevingskansen met de tumor van mijn vader 0.00000 waren. Het was afschuwelijk.

Lamaatje, ik weet niet wat jij voor prognose hebt, misschien heb je wel een hele goede, maar dat je dit nu echt niet kunt lezen snap ik heel goed. Lees het maar liever ook niet meer, jij hebt iets heel belangrijks te doen: goed voor jezelf zorgen en vechten! Heel veel sterkte.

En TO, ik begrijp je heel goed, en het is ook goed en belangrijk om hierover te praten. We mogen trots zijn dat we niet meer roken en we mogen het haten dat we het hebben gedaan. We mogen roken een smerige gewoonte vinden, maar we mogen de mensen die roken niet smerig vinden. En dat vind jij ook niet, dat lees ik niet in je posts, en ik denk dat het enige dat je probeert uit te drukken is: ik heb gezien hoe erg je het leven kan verpesten en ik gun het echt niemand! En dat is eigenlijk heel erg lief van je.

[...]

Nou ja, waarom reageer ik eigelijk nog. Ik ben toch zo'n stomme roker die ziek is geworden van zijn eigen verslaving.Het lijkt mij voor jouw eigen bestwil beter dat je niet meer op dit topic reageert.
Mijn bedoeling met dit topic was helemaal niet zo zwaar eigenlijk. Ik wilde gewoon wat praten over roken en waarom je wel of niet zou willen stoppen. Net zoals je dat irl ook doet. Maar goed, ik noemde natuurlijk wel het feit dat mijn man is overleden aan en dat maakt dat het topic een heel andere wending krijgt, en daar had ik niet zo bij stil gestaan. En dat is dan weer dom en/of naïef te noemen.
Nee hoor Vicky, er is niets mis met dit topic. Maar voor Lamaatje komt het, logisch, te dichtbij.

Mooie post van kabouterpuntmuts.
Je niet verontschuldigen Vicky, totaal nergens voor nodig. Het kan dat iemand zich stoort aan je onderwerp, tja jammer dan. Niet meteen sorry voor zeggen zoals je eerder in dit topic ook al deed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven