Gezondheid alle pijlers

Wie roken hier nog?

20-03-2013 09:47 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel; hoeveel van ons roken er nog?

Heb je er spijt van dat je er ooit mee begonnen bent?

Ikzelf heb vanaf mijn 15e gerookt, tot ergens in de 30. Ben zo blij dat ik er alweer ruim 7 jaar vanaf ben!

Wij kwamen regelmatig in het ziekenhuis, en dan zie je ze buiten staan hoor; en maar roken. Terwijl iedereen kan zien dat ze al niet gezond en fit zijn; lekker blijven roken. Ik vind dat zo jammer, het gaat echt ten koste van je kwaliteit van leven.

Ik rook wel/niet/wil stoppen

Totaal aantal stemmen: 191

Ik rook nog (19%)
Ik wil stoppen (5%)
Ik rook niet en heb nog nooit gerookt (32%)
Ik rookte wel, maar nu niet meer (44%)
Ik rook al zo'n 16, 17 jaar.

Heb 1 stoppoging ondernomen maar die is mislukt.
Ik, soms.

Soms weeeeken niet, soms een paar dagen een paar sigaretten per dag.
Internagelaktisch
Ik rook heel soms op een feestje wel eens. Niet eens omdat het zo lekker is, maar omdat het kan.

Soms heb ik de behoefte om iets slechts te doen.

Drank en roken dus.

Ik denk dat ik er 10 per jaar rook.
het is hier binnen beter dan buiten
Ik rook niet en nooit gedaan ook (met uitzondering van een hele korte 'gelegenheidsroker' periode toen ik 16 was).

Wat erg voor je dat je man is overleden aan longkanker. Ik denk dat veel rokers zien dat het bij sommige mensen geen effect heeft (of die er tenminste niet aan overlijden) dus dat ze denken van 'dat gebeurt mij niet'.
Ik heb nog nooit gerookt. Het is ooit een keer ter sprake gekomen met een vriendin die rookt en die geeft aan dat ze niet kan stoppen en het risico dus neemt dat ze ooit hier problemen zou kunnen krijgen.

Mijn opa is aan longkanker gestorven maar heeft nooit gerookt. Dat kan ook nog.

En nog gecondoleerd TO met het verlies van je man.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Vroeger gerookt, al heel lang gestopt. Geldt trouwens voor mijn hele vriendenkring, wel grappig.
Inderdaad heel erg wat er met je man gebeurd is!
het is hier binnen beter dan buiten
Nu 5 jaar gestopt.

Zou willen dat ik een gelegenheidsroker zou kunnen zijn, ik mis het namelijk best nog wel eens.
Ik vind het een beetje gek (en denigrerend) dat je je afvraagt waarom mensen nog steeds roken. Je hebt dat toch zelf ook 15 jaar gedaan, en toen was toch ook al bekend dat het slecht was? Om dezelfde reden als jij toen rookte, roken mensen nu ook nog. Omdat ze verslaafd zijn.

Zelf ben ik overigens alweer 4 of 5 jaar gestopt. En voor iedereen die wil stoppen kan ik de boeken van Jan Geurts van harte aanraden, 'De Opluchting' en 'De verslaving voorbij'. Hebben mij erg geholpen.
Hier een roker. Op mijn dertiende mijn eerste sigaretje gerookt. Een jaar heel af en toe gerookt (lees 1 pakje per 2 weken). Nu rook ik al 4 jaar vast (ongeveer 3 pakjes per week). Ben pas 18 en vind het, als ik er zo op terugkijk, enorm zonde dat ik 5 jaar geleden de eerste peuk heb opgestoken. Iedereen deed het, dus probeerde jij het ook. Zo ging dat. Vandaag de dag rookt iedereen van het clubje nog.

Paar stoppogingen gedaan maar merk dat het erg lastig is in een omgeving waar veel mensen roken. En wil er stiekem niet vanaf. Nog niet.
ik rook niet (gelukkig).. drink matig.. maar daarentegen heb ik dan weer een eetprobleem.. Tja.. Wat is erger vraag ik me dan soms af..
Ik rookte 2 jaar geleden alleen af en toe op een feestje.. Ook niet elk feestje.

Toen tijdens een burnout vast gaan roken. Ik voel me zo'n oetlul.. Ik word op college dagelijks doodgegooid met hoe slecht het is, maar dat kon me tijdens mijn burnout/depressie niet schelen. Sterker nog, ik heb destijds dingen gedaan die acuter gevaarlijk waren.

Stoppen vind ik ontzettend moeilijk omdat 6/10e van mijn huisgenoten rookt en ook blijft aanbieden als ik probeer te stoppen.

Ik ga in de nabije toekomst echter verhuizen en dan is het afgelopen. There's no way dat ik tijdens mijn co-schappen nog wil roken. Zodra ik de sleutel van mijn eigen huis heb is het afgelopen.
quote:WillemijnLodewijkx schreef op 20 maart 2013 @ 09:49:

Heb 1 stoppoging ondernomen maar die is mislukt.:

hee, psst, ik ben het

Ontopic, ik rook niet (meer) gelukkig
Ik begon met roken toen ik 13 was ( was bij ons heel normaal. Was je 12; mocht je meeroken met de 'volwassenen'. Te gek voor woorden eigenlijk. Nu is dat gelukkig voor mijn jongere neefjes/nichtjes niet meer.) Ik ben gestopt met roken toen ik 21 was. Heb dus 8 jaar 'vast' gerookt. Nu rook ik af en toe nog wel eens bij het uitgaan. Net Als Bettypage, heb ik af en toe zin om iets slechts te doen Als ik alcohol drink, rook ik erbij. Maar ben niet meer verslaafd dat ik paniek raak wanneer ik mijn laatste sigaret opstak op zondagavond na 20:00 ( en alle winkels dus dicht zijn)

Ik ben nu overigens 24. Dus 3 jaar gestopt als vaste roker, maar ik lust er nog wel eens eentje tijdens gelegenheden.
quote:WillemijnLodewijkx schreef op 20 maart 2013 @ 09:49:

Heb 1 stoppoging ondernomen maar die is mislukt.Ga je nog weer een poging ondernemen? Ik heb zelf acupunctuur gehad, ben helemaal gestopt zonder problemen.
Ik rook al 10 jaar niet meer. Alle vriendinnen roken nog wel, zo jammer. Ze komen helaas niet meer graag bij ons op bezoek, omdat bij ons thuis niet gerookt mag worden. Dus het heeft best veel invloed op mijn sociale contacten.

Ik ben wel heel blij dat ik gestopt ben, vooral vanwege mijn gezondheid.
Ik ben trouwens eerst cold turkey gestopt. En toen ik wist dat ik dat kon, gelegenheidsroker geworden. Het ging mij er vooral om dat ik wist dat ik van de verslaving af kon komen. Ik weet dat ik niet hoef te roken als ik niet wil
Ik rook.

Begonnen op vakantie toen ik 14 was en inmiddels zijn we 10 jaar verder.
Ik rook niet, maar met uitgaan heel soms een paar trekjes van mijn vriends sigaret. Al kan ik niet inhaleren dus ik sta daar maar aan te kloten.

Maar we gaan bijna nooit uit dus ik rook er misschien 1 per half jaar.

Snap zelf ook niet dat mensen nog roken in deze tijd, wetende wat het met je longen doet.
quote:akcos schreef op 20 maart 2013 @ 09:51:

Ik rook niet en nooit gedaan ook (met uitzondering van een hele korte 'gelegenheidsroker' periode toen ik 16 was).

Wat erg voor je dat je man is overleden aan longkanker. Ik denk dat veel rokers zien dat het bij sommige mensen geen effect heeft (of die er tenminste niet aan overlijden) dus dat ze denken van 'dat gebeurt mij niet'.

Klopt, mensen willen niet stoppen, althans ze doen het niet. Ook al was mijn man nog zo jong, halverwege de 40, ze willen niet stoppen. Het zal hun wel niet overkomen denken ze, of 'dat zien we dan wel weer'.

En er zijn idd ook mensen die longkanker krijgen en nog nooit hebben gerookt. Allemaal even vreselijk.
quote:Sopsi schreef op 20 maart 2013 @ 10:05:

Ik ben trouwens eerst cold turkey gestopt. En toen ik wist dat ik dat kon, gelegenheidsroker geworden. Het ging mij er vooral om dat ik wist dat ik van de verslaving af kon komen. Ik weet dat ik niet hoef te roken als ik niet wilIk kan zo genieten van een sigaretje dat ik dit ook wel zou willen kunnen. Ben alleen bang dat ik tijdens stress weer terug grijp. Hoe ging dat bij jou? Ik ben van plan minimaal een jaar niet te roken voordat ik uberhaupt ooit weer zou proberen of ik zou kunnen wat jij kunt. En wie weet wil ik het dan wel helemaal niet meer.
quote:Ephina schreef op 20 maart 2013 @ 10:07:

[...]

Ik kan zo genieten van een sigaretje dat ik dit ook wel zou willen kunnen. Ben alleen bang dat ik tijdens stress weer terug grijp. Hoe ging dat bij jou? Ik ben van plan minimaal een jaar niet te roken voordat ik uberhaupt ooit weer zou proberen of ik zou kunnen wat jij kunt. En wie weet wil ik het dan wel helemaal niet meer.Ik zou dat niet doen. Er zijn heel weinig mensen die dat kunnen.
quote:Moosey schreef op 20 maart 2013 @ 09:54:

Ik vind het een beetje gek (en denigrerend) dat je je afvraagt waarom mensen nog steeds roken. Je hebt dat toch zelf ook 15 jaar gedaan, en toen was toch ook al bekend dat het slecht was? Om dezelfde reden als jij toen rookte, roken mensen nu ook nog. Omdat ze verslaafd zijn.

Zelf ben ik overigens alweer 4 of 5 jaar gestopt. En voor iedereen die wil stoppen kan ik de boeken van Jan Geurts van harte aanraden, 'De Opluchting' en 'De verslaving voorbij'. Hebben mij erg geholpen.

Nou, het lijkt mij dat je op een bepaalde leeftijd ook tot bezinning kan komen waar je eigenlijk mee bezig bent. Helemaal als je gezondheid je al in de steek lijkt.

Maar begrijp me goed; ik begrijp die mensen die roken ook wel hoor. Soms is het ook hun enige pleziertje. Maar als je weet wat roken met je doet of kan doen, dan kun je je afvragen of het oprecht een pleziertje is. Volgens mij is elke roker beter af als hij/zij niet meer zou roken. In vele opzichten.
Ik rook ook zo heel af en toe. Of gewoon even een sigaretje als ik buiten sta te kletsen met andere rokers maar ook als ik echt gespannen ben. Rook misschien 1 a 2 sigaretten per maand maar er zijn ook maanden dat ik helemaal niet rook.

Vind het stiekem heerlijk maar ja, ongezond, duur en stinkt zo he dus doe het maar niet zo vaak.

Herken dat gevoel om iets slechts te doen wel heel sterk. Alcohol, pillen, ongecontroleerde ruige seks, een extreme eetbui, geld uitgeven aan onzin dingen, gokken of roken. Nou ja dan maar roken is nog het minst erge denk ik dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven