onze kat plast op de vloer

26-03-2013 09:37 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Onze kat plast al een jaar lang op de vloer en niks helpt. We hebben pas geleden nieuw zeil op de grond geplaatst en er stond sowiso al een kattenbak op de plek waar hij plast.

Maar toch plast hij nog steeds op die plek, wat kan hieraan doen?

Ruikt hij het nog steeds, ondanks het nieuwe zeil, of is het iets anders?
Hoe maak je het schoon? Als je chloor gebruikt, dan zal de kat er telkens opnieuw overheen willen plassen.

Heb je de bak gesloten of open? Sommige katten zitten liever op een open bak, andere liever in een besloten hoekje. De deksel weghalen of erop zetten, kan helpen.

Heb je maar 1 kat, of meerdere? Per kat heb je eigenlijk 1 bak nodig, + 1 extra. Dus als je er eentje hebt, heb je 2 bakken nodig. Heb je er 2, dan heb je 3 bakken nodig, enz. Een kat kan namelijk een andere bak verkiezen, als de kat zelf of een andere kat nog niet zolang geleden de behoefte heeft gedaan of de bak wat te vol begint te raken.
En ben je al eens met poes langs de dierenarts geweest om lichamelijke oorzaken uit te sluiten?
Het kan wijzen op blaasgruis of een blaasontsteking.
Op de plek waar de kat plast de etensbakjes van de kat neerzetten. Katten plassen niet in de buurt van hun eten.
idd niet met chloor e.d schoonmaken. (wij doen juist de kattenbak met chloor schoonmaken, vinden ze heerlijk), langs de dierenarts voor check ups.
Ben je al naar de dierenarts geweest? Niet dat je kat al een jaar met een blaasontsteking rondloopt.

Poept hij wel op de bak? Plast hij wel eens of altijd naast de bak?
Bedankt voor jullie reactie.

We hebben 4 katten en het is er maar eentje die steeds op de grond plast en poept.

Hij heeft idd blaasgeruis maar hier krijgt deze speciaal voer voor.

En als ik het eten hier neerzet, ben ik bang dat die een ander plekje opzoekt want hij doet dit op verschillende plekken.

Misschien wilt hij die kattenbak niet delen want we hebben 2 kattenbakken voor 4 katten , en de andere delen wel.

Ik ga proberen om de deksel eraf te halen..
Kan toch goed zijn dat hij door z'n blaasgruis de bak associeert met pijn. Maar ik weet niet hoe je dat op moet lossen. Ik zou in elk geval beginnen met minstens 2 bakken erbij zetten.
quote:93linda schreef op 26 maart 2013 @ 10:49:

Misschien wilt hij die kattenbak niet delen want we hebben 2 kattenbakken voor 4 katten , en de andere delen wel.

Ik ga proberen om de deksel eraf te halen..

Klinkt logisch.

Is het niet logischer om een extra bak te gaan kopen?
Als je vier katten hebt, dan zou je dus eigenlijk 5 bakken nodig hebben. Je kunt aan de katten merken dat ze meer bakken willen, doordat ze buiten de bak gaan plassen. Ik denk dus dat jouw kat jou iets duidelijk probeert te maken!
Het kan ook zijn dat je kat echt niet wil delen. Mijn oudste kat heeft een eigen kamertje met kattenbak, sinds hij dit heeft is het gedaan met mijn huis vervuilen.

Ik heb natuurlijk wel eerst alle lichamelijke oorzaken laten uitsluiten bij de dierenarts.
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Ik zeg kattenstress, en deze voelt zich niet veilig/prettig/okee genoeg om op de bak te gaan. Extra bakken kopen dus, zodat deze underdog (undercat) de vrijheid krijgt om te gaan waar en wanneer hij wil.

Hoe vaak maak je die 2 bakken schoon en ververs je ze? Moet je je eens voorstellen dat je zelf in een huis woont en de wc moet delen met een andere persoon, en dat er niet tussentijds wordt doorgespoeld, maar slechts 1 keer per dag. En dat je dan zelf moet gaan, terwijl er al vanalles ronddrijft in de pot, met bijbehorende geuren....
Kun je eens zijn urine voor alle zekerheid nog eens laten onderzoeken of er kristallen of iets in zitten? Want dieetvoer is niet altijd afdoende. Mogelijk krijgt hij nog iets buiten jouw weten om naar binnen wat hem schaadt.
Ben je al teruggeweest naar DA?? speciaal voer betekend niet dat de blaasgruis helemaal weg is. Verder is 2 bakken erg weinig. Wij hebben 2 bakken en 2 katten. en die maken we dan ook nog eens 3x per dag schoon van poep. Doen we dat niet, dan gaat er 1 naast de bak zitten. Dus 2 bakken voor 4 katten?? Dat lijkt me een deel van het probleem. Dat de rest er geen moeite mee heeft hoeft natuutlijk niet te beteken dat het goed is.
Je kunt in ieder geval ook dweilen met dettol, geen urine geurtjes meer terug te vinden. Gaan jou katten ook naar buiten of zijn het binnenkatten? In dat geval lijkt me twee bakken ook wel wat weinig.

Mijn kat pieste ook vaak buiten de bak, ze was echter nog wel jong. Maar als ik zag hoeveel ze dan had geplast! Kan ik me goed voorstellen hoe snel een bak met 4 poepende en piesende katten vuil is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven