problemen met begeleiding op stage

26-03-2013 19:43 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de opleiding pedagogisch medewerker kinderopvang en zit nu in mijn 1e jaar. Ik loop nu sinds 2 maanden pas stage op een kinderdagverblijf en de eerste 5 weken ging het goed. Dat gaf mijn stagebegeleidster namelijk ook aan.

Op een vrijdag was ik een beetje grieperig, maar niet dat de klachten doorzetten.. dus ik ging gewoon naar mijn stage maar ik was er natuurlijk niet 100% bij.. Dit heb ik s'ochtends ook aangegeven bij mijn stagebegeleider. Verder ben ik die dag wel vrolijk geweest tegen de kinderen, alleen ik praatte iets minder. Mijn stagebegeleidster kwam tegen de middag ook naar mij toe dat ze merkte dat ik er niet helemaal bij was. Dus ik zei dat dat klopte omdat ik niet lekker was. Vond ze minder merkte ik, maar ze zei dat we allemaal wel eens zo'n dag hebben.

Vrijdag daarop kwam ik een beetje gestrest op stage, omdat ik thuis net ruzie had gehad en ik was een beetje in de war met alles omdat er meerdere stressfactoren een rol spelen. Ik kreeg die dag ook gelijk kritiek op van alles. Volgens hun was mijn houding niet goed, terwijl ik wel gewoon vrolijk met de kinderen ging spelen en praten enz. Maar ok, ik zei dat ik erop zou letten en gezegd dat ik het wel goed vinden dat ze mij feedback geven. Maar de stagiaire die ook op dezelfde groep staat, deed volgens haar dit goed en dat goed. Dat zei ze ook tegen mij. Nadat we dat gesprek hadden gehad, mocht de andere stagiaire een uur eerder naar huis.

Ik zat nogal met alle kritiek, dus ik heb via de mail voor een gesprek op vrijdag gevraagd. Uit dat gesprek vorige vrijdag bleek dat ik onzeker was en dat ik dat te veel liet merken. bijvoorbeeld: als ik vind dat een meisje na het eten van tafel mag, moet ik dat gewoon doen en niet alles vragen. Dat heb ik die vrijdag dan ook gedaan. Ze zei dat ze met de andere collega's heeft overlegd (alle vrouwen die op dat kinderdagverblijf werken) dat als ik binnen 3 weken niet verander, ze eens met mijn begeleider van school gaat praten.

Maar nu zit ik dus erg in de knoop met mijn eigen stage begeleidster. In het begin was alles goed, nu doe ik opeens alles fout. Ik snap wel dat ze feedback geeft en daar heb ik ook wat aan.

Maar ik ben van mezelf al erg onzeker en nu krijg ik het gevoel alsof ze de hele tijd op mij letten en daardoor word ik nog onzekerder.

Ik probeer ook wel eens gezellig te kletsen met mijn begeleidster, maar dan komt die andere stagiaire er gelijk tussen. Daardoor kletsen ze nu bijna alleen met haar sinds de afgelopen weken en daardoor krijg ik het gevoel alsof hun verschil maken.

Is het raar dat ik me hier zorgen over maak?

of moet ik het maar gewoon met een korreltje zout nemen?
Plan een gesprek met jouw stagebegeleider van je school. En doe de dingen verder zoals jij denkt dat het goed is. Je hebt er een opleiding voor gedaan dus waarom zij jij dan niet weten hoe het moet? En niks is zo irritant als iemand die voor iedere handeling vraagt of het zo wel mag/kan/hoort/goed is. Als je volgens hen hele gekke dingen doet dan hoor je het wel. En laat je privé sores daar waar het hoort: thuis.

En laat je niet intimideren door hoe anderen met elkaar omgaan. Vooral met veel vrouwen op de werkvloer is veel vaak niet wat het lijkt......
Maar de eerste 5 weken mag je nog aftasten en gaat het vooral om "vrolijk met kinderen spelen".

Maar daarna word er meer van je verwacht, en daar kun je blijkbaar niet aan voldoen.

Ik krijg het idee dat je nog steeds concreet niet snapt wat de feedback is. Je geeft aan dat je zelf dacht dat je vrolijk met de kinderen speelde (dus dacht dat je goed bezig was) maar vervolgens zeg je dat je je houding zou veranderen. Had je wel door wat ze precies bedoelde? Want je kan een houding niet veranderen als je niet weet wat ze concreet in gedrag van jou verwachten.

Je bent inderdaad heel gevoelig omdat je de kritiek nu persoon aantrekt. Je probeert nu uit alle macht "de vriendschapsband" met je begeleider te herstellen omdat je met haar wil kletsen, maar zo werkt het niet. Je begeleidster is je vriendin niet. Ze is er om jou iets te leren.

Ik denk dat je eerst heel goed aan je onzekerheid moet gaan werken, want je bent blijkbaar nog niet klaar om met feedback om te gaan. Misschien ben je daarom ook nog niet klaar om stage te lopen en zou het terecht zijn als je het niet zou halen.

Ga anders even met je begeleider van school praten. Misschien kan zij de zaak als buitenstaander voor jou helderder krijgen.
Dankjewel voor jullie reacties.

Ik vind het inderdaad moeilijk om met kritiek om te gaan, maar wil dit wel verbeteren. Ik snapte haar feedback in het begin inderdaad niet, vandaar dat ik een extra gesprek had aangevraagd. Ik weet daarom nu ook meer wat ik fout doe en wat ik kan verbeteren. Verder moet ik me dus dingen niet te persoonlijk aan trekken als ze feedback geven, maar het zien als punten waar ik van kan leren. Voortaan probeer ik dus ook om het meer als positief te zien als ze mij feedback geven. Ik speel niet alleen gezellig met de kinderen, maar doe ook de verzorging, denk mee en organiseer leuke activiteiten en heb zelfs al eens een ouderoverdracht gedaan

En over de stage niet halen omdat ik het verdien? Daar ben ik het zelf niet mee eens want ik doe mijn best om mijn kwaliteiten te verbeteren.

Verder kijk ik het even aan hoe het loopt op stage. Als ik er zelf niet uitkom en ook niet met mijn begeleider van stage, dan vraag ik pas een gesprek aan met mijn begeleider op school.
Ik zeg niet dat je het niet "verdiend". Ik zeg alleen als blijkt dat je feedback te persoonlijk opneemt, je blijkbaar nog te onzeker bent om deze stage te halen, en zul je aan deze onzekerheid moeten werken.

Je kan wel je best doen om je "kwaliteiten te verbeteren" (ik denk dat je je aandachtspunten bedoelt), maar soms is dat niet genoeg.

Op een KDV stage lopen is natuurlijk niet alleen spelen, activiteiten organiseren en ouderoverdrachten doen. Dat is ook groepsdynamica, naar het individu kijken, en signaleren. En daarnaast pedagogische visie ontwikkelen, binnen een team leren werken, daarin je grenzen aangeven, en binnen een groep en met individu grenzen leren stellen.

Ik speel nu even advocaat van de duivel, want oh mijn god, wat was ik onzeker tijdens mijn pedagogiek stage op een dagbehandeling met pubers, en had ook veel moeite met feedback. Na 2 maanden kreeg ik van mijn begeleider ook de twijfel of ik het wel zou halen, en na 10 maanden kreeg ik een 9 voor mijn stage!

Dus laat je niet uit het veld slaan hoor!

Gewoon hard maken en concrete leerdoelen maken samen met je begeleidster!

En grappig verhaal, mijn begeleidster en ik zijn een paar jaar later vriendinnen geworden (ik werd aangenomen op die stage) en nu bijna 10 jaar later zijn we nog steeds onwijs goede vriendinnen...
wat leuk om te horen! Wat heb je dat goed opgepakt dan zeg.

Ik mocht morgen van school eigenlijk vrij vragen aan mijn stage, maar heb gezegd dat ik toch wil komen en dat waardeerden ze ook heel erg. Ze vinden dat ik een goede inzet heb.

Je hebt gelijk, ik laat me ook zeker niet uit het veld slaan. Ik kan het wel, dat weet ik. Het is gewoon allemaal nieuw, maar een goed leerproces.

Dankjewel voor je reactie en ik ga ervoor
Alereerst herken ik dit meteen. Ik snap percies hoe jij je voelt. Heb zelf ook wel eens stage gehad waarbij ik eerst alles goed zou doen (kreeg een 8,5 in overzicht na tien weken stage). Maar toen de betreffende begeleidster overspannen bleek en haar klas niet volledig aan mij over wilde laten was het ineens niet goed meer.

Laat ik het zo zeggen. Als eerstejaars vind ik het begrijpelijk dat je juist voorzichtig bent. Hoe oud ben je? De een is nou eenmaal assertiever dan de ander. Hoe behandelen ze je nu? Alsof je alles direct goed moet doen? Je bent er toch om te leren? Hoe helpt ze jou om verder te komen?

Bah... dat vergelijken met een andere stagiaire. Dat is echt not done. Heel naar. Zelf begon ik in het tweede jaar van een lerarenopleiding, terwijl ik daarvoor op de universiteit had gezeten. Presenteren was mijn sterke punt... maar in een klas vol kleine kinderen lesgeven, dat was wel iets anders. Degene die in dezelfde klas stond had spw gedaan en al tijden ervaring in de klas. Zij was, net als ik bij jou merk, ook assertiever dan ik als het ging om kinderen aanspreken en zelf dingen doen. Hoe denk je zelf dat je dat gaat leren? Volgens mij gaat jou dat ook echt wel lukken.

Kun je niet meteen zelf aan de bel trekken bij jouw eigen opleiding? Dit verhaal voorleggen. Je bent er om te leren en niet om alles meteen goed te doen. Kom op je ben eerstejaars!

Ga met je begeleider om de tafel zitten, formuleer leerpunten en werk in bepaalde tijd gericht aan specifieke zaken. Dat geeft je houvast en een concreet doel en dat voorkomt vage/algemene niet echt bruikbare feedback.

@Rary. Goede feedback is iets anders dan zeggen dat het niet goed gaat en dat je snel moet veranderen! Bij goede feedback analyseer je met de student wat er goed en fout gaat en kijk je samen wat je er aan kan veranderen. .

Zelf vind ik dat veel leraren (en kinderdagverblijfmedewerkers) de competenties missen om studenten te begeleiden op de juiste wijze. (Zie boven; de student verward en onzeker achterlaten, terwijl de student juist gericht en met goede moed aan leerpunten zou moeten werken).
Hallo deurkruk.

Allereerst bedankt voor je reactie. Ben blij dat je mij begrijpt. Ik ben inderdaad wat minder assertief dan veel andere begeleidsters. Maar voor mijn wel genoeg assertief. Ik vraag alleen heel veel omdat ik, zoals jij al zei voorzichtig ben omdat dit voor mij nieuw is. Het gaat ook om kleine kinderen, daar ben je zo ie zo voorzichtig mee.

Mijn stagebegeleidster zelf wil dat ik binnen 3 weken verander, ik doe ook mijn best. Meer dan dat kan ik ook niet doen. Vandaag, de donderdag sta ik altijd met een andere begeleider en die zei dat ze merkte dat ik onzeker was, maar ze zei dat ik dit niet alleen hoefde op te lossen. Dat zij er ook voor mij is om mij te helpen. Dat geeft me dan wel weer ff goede moed.

Ik ben pas 17 en van karakter als kind al onzeker geweest. Maar ik heb ook veel mee gemaakt in mijn jeugd waardoor dat nog lager zakte.

Maar goed, dat ik een beetje onzeker ben van karakter, is nou eenmaal zo. Maar ik kan er wel mee leren om gaan. Het gaat nu al beter, ik vraag weinig en probeer veel op eigen initiatief te doen en dat lukt grotendeels ook wel. Maar die onzekerheid zit voor mij zelf ook in de weg. Met de begeleidster van do heb ik al besproken wat we eraan kunnen doen. Het lijkt mij zelf ook een goed idee om een assertiviteits training te doen.

Verder moet ik overal wat meer 'scheit' aan hebben en kritiek wel opslaan achter in me hoofd maar ook gewoon doen zoals ik denk dat het goed is.

En over dat leraren en kinderdagverblijfmedewerkers die competenties missen, daar ben ik het mee eens, daar hebben ze ook niet voor geleerd. Natuurlijk niet alle, maar wel een hoop
je kunt proberen door te vragen als zij weer kritiek heeft of feedback geeft.

"Wat bedoel je daar precies mee, heb je een voorbeeld, hoe zou ik dat dan moeten oplossen?

enz"

en je kunt ook gewoon aan geven dat je een beetje in de war bent door de tegenstrijdige signalen.
Ja daar heb je gelijk in Kitty. Dat zei iemand anders ook al tegen mij. Dat is inderdaad beter om te vragen, omdat ik dan meer concreet snap wat ik fout doe, dus ook waar ik op moet letten.
Een beetje onzekerheid mag volgens mij best hoor. Sommige mensen zijn gewoon zo dat ze willen dat je meteen als een assertieve idioot pretendeert alles te weten (en dan gaat het vaak later mis). Pas maar op dat een zure muts je geen dingen aanpraat.

Heb zelf wel eens een stagiair onder mijn hoede genomen toen ik merkte dat een vrouwelijke collega over hem liep te zeuren dat hij onzeker was en niet wist wat hij moest doen en of het wel iets voor hem was (vers van het vmbo in een klas duiken is echt niet zo simpel!) Leerpunten opstellen en samen kijken wat goed gaat en verbeterd kan worden is altijd ene goed idee.

Goed dat je zelf steeds meer initiatief neemt! Het zal ook wel wennen zijn zeker? Wat heb je hiervoor gedaan?

Onzekerheid die je in de weg staat? Altijd, of soms? Hoe is het er nu mee? Nog een gesprek gehad met de andere begeleider?
@dedeurkruk: ik vraag nu weinig, alleen als ik iets echt niet weet. Ben nog steeds een beetje onzeker, want het is inderdaad wennen. Ik heb aan mijn begeleidster gevraagd of ze al verbetering zag. Ze zei van wel en dat als ik het fout deed ik het veel eerder had gehoord. Dat betekent dus geen bericht is goed bericht.

De andere begeleidster van de vrijdag geeft mij wel complimenten dat ik nu de feedback goed op pak. Ik kom namelijk zelf met leerdoelen en hoe ik het misschien beter kan doen.

Verder ben ik ook voor mezelf op gekomen en heb ik gezegd dat dit mijn eerste echte stage is en dat hun 2e en 3e jaars gewend zijn. En dat ik daarom nog niet alles weet en dat ik daarom nog niet alles zie, maar ze weten dat ik bereid ben om er aan te blijven werken en ik krijg nu dus ook complimenten.

Door dat het nu beter gaat, ben ik al zeker geworden van mijn prestatie op stage.

Ik vraag op school na voor een assertiviteits training, maar verder leer ik op stage ook al wel goed om meer assertief te zijn. Ik zal in mijn tweede jaar waarschijnlijk al zekerder zijn, omdat ik dan weet hoe gang van zaken in elkaar zit. Daarbij is deze stage een goed leerproces en vind ik het nu ook leuker om mezelf te verbeteren
Geef jezelf een avond om rustig over de feedback na te denken. Denk na over wat ze exact gezegd hebben en hoe je dat wilt verbeteren. Als je dit niet doet dan bedenk je je tijdens je werk opeens "oh shit hier hadden ze dit en dit over gezegd" en dan ga je improviseren en als onervaren werkkracht pakt dat vaak slecht uit.

Heb verder gewoon vertrouwen in jezelf, denk na over wat je tijdens je studie tot nu toe geleerd hebt en realiseer je dat ze geen gekke dingen tegen je zeggen. Het zijn maar een paar punten feedback dus als je er rustig over nadenkt kan je dat vast en zeker toepassen op je dagelijkse werk.

Succes!
Goed bezig gwnlth! Zo kom je er wel.

En geen nieuws is slecht nieuws, klopt ook wel, maar blijf actief feedback vragen. Vooral op specifieke situaties: Ik had situatie x met kind Y, ik heb het Z opgelost, was dat ok?

Dat word altijd errug gewaardeerd! Want dat is een open, kwetsbare en leergierige opstelling!
wat een begripvolle reacties, erg fijn om te horen. En jullie hebben allemaal gelijk, elke stage is anders. Daar moet je net geluk mee hebben.

Maar het is goed gekomen! Ik ben over naar het 2e jaar! Dit mede dankzij mijn SLB 'er van school die volledig achter mij stond na een paar gesprekken te hebben gehad waarin ik alles eerlijk uitlegde. (wel op een nette manier natuurlijk)

Mijn SLB 'er stond dus volledig achter mij en geloofde mijn woord i.p.v. het woord van mijn begeleidster. Ik verbaas me hier nogal over, want 'volwassen' mensen nemen meiden van mijn leeftijd meestal niet serieus. Misschien is het juist omdat ik altijd overal eerlijk in ben. Daarbij zei ze ook dat ze aan mij zag dat ik het niet leuk vond op stage, maar toch door ging.

Heb laatst een kennismakingsgesprek gehad op mijn nieuwe stage voor aankomend schooljaar. Veel gezelligere sfeer merkte ik, al zegt dat natuurlijk nog niks. De eerste indruk is in ieder geval goed. Ook is er een soort van tussenpersoon die, laat maar zeggen, 'vanaf een afstandje' mee kijkt met mij en mijn werkbegeleidster die ik dan krijg. Mocht ik dan ergens niet uit komen met mijn aanstaande leidster, kan ik die mevrouw (de tussenpersoon) altijd bellen en gaat zij mij helpen. ik dacht bij mezelf: nou, dit is net wat ik nodig had.

Wel echt vervelend om te lezen dat er zoveel vervelende ervaringen voorkomen op stages met kinderen, dit is toch wat ik het liefste wil doen.

@ Kalley: Wat erg dat mensen zo ver gaan zeg! Echt jammer dat mensen je zo de grond in boren, niemand word daar beter van lijkt me. Heb je nu wel een leuke baan of opleiding?

@Rary: goed om te weten dat er ook mensen zoals jou zijn, die stagiaires wel op een goede manier weten te/willen begeleiden.

@jannaj123: Erg goed hoe jij het opgepakt hebt zo uit je zelf, ondanks dat je school iets anders zei.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven