Geld & Recht alle pijlers

auto verkocht, koper betaalt niet.

29-03-2013 23:20 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi, ik plaats dit namens een vriend, wij kunnen helaas niet veel vinden hierover op internet.

vriend heeft zijn auto verkocht aan een stel, 'vrienden' man en vrouw 40+.

zij waren mondeling overeengekomen dat zij de auto in termijnen zouden betalen ( geen contract).

auto overgeschreven en nu betalen zij dus niet.

na meerdere telefoontjes en smsjes is er nog steeds geen betaling gedaan.

in een sms staat dat zij wel gaan betalen maar dat wordt vervolgens niet gedaan.

weet iemand wat de rechten zijn van hem die de auto verkocht heeft? is hierin een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig? het gaat om een bedrag van 2500 euro.

dit is nu al zeker 6 maanden gaande, en nu nemen zij de telefoon al niet meer op, hij zit te denken om langs te gaan maar wat moet hij dan doen?

hij heeft zijn lesje wel geleerd, maar volgens mij is een auto pas van jou wanneer je hem betaald hebt?

zo sneu :( hij heeft het al niet breed.
quote:AndreaVogel schreef op 29 maart 2013 @ 23:20:

hij heeft zijn lesje wel geleerd, maar volgens mij is een auto pas van jou wanneer je hem betaald hebt?

Volgens mij wanneer hij op je naam staat, je de papieren en sleutels hebt en hem verzekerd hebt.

En niks sneu, dom is het woord hier.
Nee hoor de auto is al van de ander zodra deze is overgeschreven op de andere zijn/haar naam.

Het is nu zijn woord tegen die van hen.. Zij kunnen zelfs heel gemeen zijn door te zeggen dat ze al contant betaald hebben.. Je vriend kan geen bewijs leveren daarvan..

Bij hen langsgaan om t geld te innen is een laatste redmiddel..

Ook idd niet slim van je vriend om hen in termijnen te laten betalen. Kom zeg dan hadden ze een auto moeten kopen bij een garage en niet via een kennis. Dan betaal je gewoon cash bij t ophalen en vervolgens rijd je daarna samen naar t postkantoor (naja ging vroeger zo haha) om de auto te laten overschrijven...

eerlijk gezegd denk ik dat ie kan fluiten naar zijn centen
Oh en hij heeft de auto niet verkocht , maar gewoon weggeven..

Eens met Mama .. D O M ! ! !
Is de auto al overgeschreven? Hij kan aangifte doen van oplichting denk ik.
Oliedom.
En je kan vriend sowieso even langs wetwinkel sturen. Een formele juridische brief wil nog wel eens helpen.
Ik vind het wel aandoenlijk dat mensen zo goed van vertrouwen kunnen zijn. Jammer dat het vertrouwen zo ruw wordt geschonden.
Dit is echt heel dom! Naar dat geld kan je vriend fluiten.
wat erg!!
it's a big club and you ain't in it
In ieder geval smsjes waarin staat dat ze zouden betalen bewaren. Misschien dreigen met een incassobureau? Het wordt moeilijk om hier een zaak van te maken (als hij de auto al over heeft laten schrijven), want het wordt hun woord tegen het zijne...
Nou dit is een hele dure levensles. Dat geld gaat ie never nooit meer zien. Als die mensen al 6 maanden niet betalen, dan gaan ze dat de komende 6 jaar ook niet doen vrees ik.

Mondelinge afspraken zijn gewoon geen reet waard als het om centen gaat. Eerst betalen dan pas auto overschrijven.
Kortom, hij heeft z'n auto weggeven.

Volgende keer contract maken?
Waarom geen aanbetaling? Waarom geen contract? Waarom überhaupt in termijnen laten betalen? Zo moeilijk is het toch niet om je auto op een normale manier kwijt te raken.
ja ik vind het sneu omdat het vrienden waren. die vrienden hadden zelf problemen en waren hun auto kwijt, zonder auto konden ze niet werken en heeft hij de auto aan hun uitgeleend. uitendelijk kwamen zij met het idee om hem in termijnen over te nemen, en daar zag hij geen kwaad in.

ik heb die mensen ook meerdere malen gezien, niets vreemds aan.

het is niet slim maar ik vind het sneu omdat hij ze nog heeft geholpen ook, en de auto was meer waard maar hij heeft ook al 400 euro van de prijs afgegaald omdat zij het zo moeilijk hebben gehad.
nogmaals is de auto al overgeschreven?
quote:AndreaVogel schreef op 29 maart 2013 @ 23:20:vriend heeft zijn auto verkocht aan een stel, 'vrienden' man en vrouw 40+.

zij waren mondeling overeengekomen dat zij de auto in termijnen zouden betalen ( geen contract).

auto overgeschreven en nu betalen zij dus niet.ja dus boekenlegger.
sorry ik had je vraag niet gezien, ja de auto is al overgeschreven omdat hij anders met dubbele wegenbelasting zat wat hij niet kon betalen .
Wat hij zou kunnen doen is een juridische brief naar deze "vrienden" versturen. Met daarin beschreven dat hij ze in gebreke stelt en een ruime termijn voor de afbetaling (dat is wettelijk verplicht). Juridisch loket kan hij overigens ook raadplegen.

En dan hopen dat hij hierop een reactie ontvangt. Als de auto al is overgeschreven en hij heeft niets op papier gezet, zie ik het somber in..
quote:AndreaVogel schreef op 29 maart 2013 @ 23:41:

ja ik vind het sneu omdat het vrienden waren. die vrienden hadden zelf problemen en waren hun auto kwijt, zonder auto konden ze niet werken en heeft hij de auto aan hun uitgeleend. uitendelijk kwamen zij met het idee om hem in termijnen over te nemen, en daar zag hij geen kwaad in.

ik heb die mensen ook meerdere malen gezien, niets vreemds aan.

het is niet slim maar ik vind het sneu omdat hij ze nog heeft geholpen ook, en de auto was meer waard maar hij heeft ook al 400 euro van de prijs afgegaald omdat zij het zo moeilijk hebben gehad.Ik zou die vrienden van jou een bos bloemen geven. Niet ter compensatie, maar als aardigheidje voor hun goede vertrouwen.
Dan lijkt het me helemaal zaak van je verlies nemen.
quote:AndreaVogel schreef op 29 maart 2013 @ 23:20:

hoi, ik plaats dit namens een vriend, wij kunnen helaas niet veel vinden hierover op internet.

vriend heeft zijn auto verkocht aan een stel, 'vrienden' man en vrouw 40+.

auto overgeschreven en nu betalen zij dus niet.

na meerdere telefoontjes en smsjes is er nog steeds geen betaling gedaan.

in een sms staat dat zij wel gaan betalen maar dat wordt vervolgens niet gedaan.

weet iemand wat de rechten zijn van hem die de auto verkocht heeft? is hierin een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig? het gaat om een bedrag van 2500 euro.

dit is nu al zeker 6 maanden gaande, en nu nemen zij de telefoon al niet meer op, hij zit te denken om langs te gaan maar wat moet hij dan doen?

zo sneu :( hij heeft het al niet breed.

Misschien kan je vriend nog wel met het smsje aantonen dat hij de auto heeft verkocht en niet weggegeven.

Ik weet alleen niet of een sms voldoende bewijs is. Dat zou je aan een advocaat moeten vragen. Staat er in de smsjes van je vriend of van die mensen ook het bedrag dat betaald zou moeten worden?
Dan is weggegeven het juiste woord ipv verkocht.
Wat erg. Dat zijn geen vrienden.

Sjezus. Natuurlijk is t niet slim enzo. Maar je denkt dan dat je iemand kan vertrouwen. Zou sowieso contact opnemen met juridisch loket. Ik hoop dat je vriend z'n geld nog gaat krijgen. En ik snap dat zijn vertrouwen in anderen nu flink gedeukt is.
ik weet niet of er een bedrag in de smsjes staat, zal het morgen wel even vragen. maar ervan uitgaande dat er instaat : wanneer betalen jullie de auto?

zij reageren met : wij maken het morgen over

vervolgens maken zij het dus niet over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven