Gezondheid alle pijlers

Wakker worden met een naar gevoel

03-04-2013 09:52 25 berichten
De laatste tijd word ik soms wakker met een heel naar, gejaagd opgefokt en soms ook heel neerslachtig gevoel. Een beetje het gevoel wat je in je lichaam hebt als je geschrokken bent, of naar gedroomd hebt.

Is dit herkenbaar voor iemand, en heeft iemand een idee waardoor dit kan komen?

Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat m'n bloedsuikerspiegel te laag is ofzo. Heb er volgens mij vaak last van als ik de avond ervoor met teveel trek/honger ben gaan slapen. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ste_ schreef op 03 april 2013 @ 09:52:

Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat m'n bloedsuikerspiegel te laag is ofzo. Heb er volgens mij vaak last van als ik de avond ervoor met teveel trek/honger ben gaan slapen. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?De proef op de som nemen en 's avonds wat (meer) eten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het eerste dat ik denk is inderdaad je bloedsuikerspiegel. Het tweede dat ik denk is je schildklier.

Misschien kun je dus je schildklierwaardes via de huisarts laten checken.

Maar eerst zorgen dat je, verspreid over de hele dag, wat eet. Ook voor het slapengaan. Beter 6 kleine maaltijden op een dag, dan 3 grote.
Ik denk idd je bloedsuikerspiegel. Gaat het direct over als je een glas ranja o.i.d. drinkt?
Herkenbaar, ik heb het sinds mijn bevalling. Slik nu ad sinds een paar weken en wordt soms zonder dat gevoel wakker, maar heb ook dagen dat ik ermee opsta. Vaak als ik heel slecht geslapen heb.
This is not kosher!
Ik heb het in een onrustige tijd waar er veel dingen in mijn leven gebeuren. Dan ga ik dromen, soms weet ik dat niet meer, maar word ik heel onrustig wakker.
Ik herken het, maar alleen uit periodes dat ik psychisch niet lekker in m'n vel zit. Vaak is er dan iets waar ik me rot over voel, maar dat ik niet onder ogen wil zien. In de loop van de dag als ik bezig ga en dus afleiding heb zakt dat nare gevoel weer naar de achtergrond.

En soms heb ik het van een nare droom. Maar dat is dan vaak eenmalig en ook eigenlijk altijd weet ik dan wel dat het door een droom komt, omdat ik midden in die droom wakker word en me er dus nog wat van kan herinneren.
Bij mij een teken dat m'n bloeddruk te hoog is en de medicatie nagekeken moet worden.

Als je er langer last van hebt, even langs de huisarts.
Ik ken het van depressies en voor mijn menstruatie.
Ik herken het ook. Inderdaad ook meestal als ik niet lekker in mijn vel zit. Dan word je wakker met zo'n naar gevoel. Ik ervaar het zelf dan als een naar begin van de dag en heb dan ook veel minder zin om te beginnen aan die dag.
ik zou nooit met een lege maag gaan slapen en een deel van ontbijt, lunch of tussendoortje bewaren voor vlak voor het slapengaan. Overschrijden van je dagelijkse calorieënconsumptie zou ik niet doen omdat het beslist te zien zal zijn op de weegschaal; is het niet direct dan over een of twee weken.
it's a big club and you ain't in it
uiteraard verkeert je lichaam in een milde vorm van stress als het plotseling de energie moet gaan halen uit lichaamsvet.
Telkens als er energie nodig is voor hersenen, spieren en organen en je lichaam treft bijna lege glucosereserves aan dan krijgt het de boodschap: even wachten, en daarna vinden er afbraakprocessen plaats van lichaamsvet, soms zelfs van eiwit (eiwit gaat langzamer). Dat is iets heel anders dan het snelle omzetten van zetmeel en suiker in je maag naar glucose. Soms zelfs wordt je verbranding tijdelijk naar beneden toe bijgesteld.
Waarom ga jij met honger slapen?

Gewoon iets eten voor je gaat slapen, dikke kans dat je een stuk gezelliger wakker wordt.
quote:Beeldig schreef op 03 april 2013 @ 12:59:

Waarom ga jij met honger slapen?

Gewoon iets eten voor je gaat slapen, dikke kans dat je een stuk gezelliger wakker wordt.

Ik vond dat ik gisteren al meer dan genoeg gegeten had, en wilde streng voor mezelf zijn door maar gewoon te gaan slapen, en niet weer toe te geven aan de honger.

Denk dat ik dat voortaan maar niet meer doe. Weet nog niet zeker of het echt daardoor komt, maar valt uit te proberen.
Het is ook voor je slaap niet goed om met honger te gaan slapen. Beter kun je in dat geval voor het slapen gaan een lichte maaltijd gebruiken.

En onderzoek eens waarom je honger hebt voor het slapen gaan. Eet je te weinig? Eet je te licht? Eet je onvoldoende eiwitten?
Ik heb gisteren gegeten (even om door een buitenstaander te laten beoordelen of het veel/weinig/goed/slecht is)

ontbijt: 2 boterhammen met pindakaas, 1 boterham met appelstroop

lunch: een banaan, 2 boterhammen met ei (1 ei verdeeld over 2 boterhammen)

tussendoor: 2 boterhammen met ei (idem)

avond: pastasalade, bestaande uit volkorenpenne, cherrytomaatjes, halve paprika, olijven, feta, pijnboompitten.

Ik ging vrij laat naar bed, en had toen dus weer honger, maar aangezien ik die dag 7 boterhammen, 2 eieren, en een pastasalade op had met aardig wat vullende dingen leek het me niet nodig om weer iets te gaan eten, en ben dus maar gaan slapen.

Wat vinden jullie van dit eetpatroon?
Ik vind dat er héél weinig eiwitten in zitten en in verhouding veel koolhydraten. Met name eiwitten geven een (langer) verzadigd gevoel, terwijl koolhydraten juist sneller verbranden.

Ik kom aan zo'n 60 gram eiwitten, uitgaande van gemiddeld bruinbrood. Eet je witbrood, dan moet je daar zelfs nog zo'n 20 gram vanaf trekken.

Per kg lichaamsgewicht is 0,8 gram eiwitten het minimum. Weeg je meer dan 75 kg, dan eet je zelfs te weinig eiwitten voor je gewicht. Het verbaast me niet dat je aan het einde van de dag nog trek hebt dus.

Heb je bij het afvallen begeleiding van een diëtist? Zo niet, overweeg dat toch eens. Maar hoe dan ook, als je zo weinig eiwitten eet, dan is de kans groot dat je aan het einde van de dag nog trek hebt.
Weinig eiwitten??? Ik heb 2 eieren gegeten sowieso al!
En ik heb nergens geschreven dat ik aan het afvallen ben, hoewel er wel wat af mag.
Ik vind dat je moet eten wanneer je werkelijk honger hebt. Ook als dit 's avonds laat is. Je weet zelf het verschil wel tussen hongerrrr en lekkere trek .
quote:Ste_ schreef op 03 april 2013 @ 16:43:

Weinig eiwitten??? Ik heb 2 eieren gegeten sowieso al!

Weinig eiwitten ja. Het is een misvatting dat in ei veel eiwitten zitten. Ik heb me zelfs nog verteld ook, had 1 ei per boterham geteld. In plaats van 60 gram eiwitten kom ik nu maar tot 48 gram. Dat is echt echt ècht veel te weinig. Het minimum is 50 gram eiwitten, ongeacht je gewicht. Maar ben je zwaarder dan 60 kg, dan kom je aan de minieme hoeveelheid die jij gister binnen hebt gekregen zelfs tekort.

Ga naar een diëtiste en laat je daar informeren als je me niet gelooft. Ik zit om medische redenen op een eiwitbeperking en mag niet meer dan 50 gram eiwit op een dag binnenkrijgen. Dat is echt heel erg weinig. Minder mag ook niet trouwens, eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen in je lichaam.

Ik blijf erbij: méér eiwitten eten, of dat nou uit vlees, uit vis, uit melkproducten, uit peulvruchten of uit noten komt, dat maakt niet uit. Maar met de hoeveelheid eiwitten die jij in je menu beschrijft, valt een normaal mens om van de honger.
quote:Ste_ schreef op 03 april 2013 @ 16:48:

En ik heb nergens geschreven dat ik aan het afvallen ben, hoewel er wel wat af mag.Dat is de meest voor de hand liggende reden voor een dieet, dus daar ging ik eigenlijk gewoon vanuit. Ten onrechte blijkbaar: mijn excuses!
quote:Beeldig schreef op 03 april 2013 @ 19:36:

[...]

Dat is de meest voor de hand liggende reden voor een dieet, dus daar ging ik eigenlijk gewoon vanuit. Ten onrechte blijkbaar: mijn excuses!Excuses zijn niet nodig, maar waar staat dat ik een dieet volg dan?
quote:Ste_ schreef op 03 april 2013 @ 14:13:

[...]

Ik vond dat ik gisteren al meer dan genoeg gegeten had, en wilde streng voor mezelf zijn door maar gewoon te gaan slapen, en niet weer toe te geven aan de honger.

Hier. Dit gedrag ken ik althans alleen van mensen die met hun eetpatroon bezig zijn in het kader van een dieet. Als je niet dieet, dan eet je immers gewoon als je trek hebt en dan ga je niet met honger slapen "omdat je streng voor jezelf" wilde zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven