Gezondheid alle pijlers

brandwondvraag!

05-04-2013 23:23 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand me vertellen wat je moet doen met een vuile brandwond? Er is gekoeld en we hebben er verder niets opgedaan. (zoals t hoort) maar er zit wat vuil in de wond. Mag je dat wegvegen met een schone vochtige doek of alleen wat jodium er op of mag je echt niet aan de wond komen?
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:violinruns schreef op 05 april 2013 @ 23:40:

Oh shit, ik heb nog een verkeerde nick. Sorry!
quote:Apatura schreef op 05 april 2013 @ 23:45:

[...]

T is een streep van 4 cm en hij lijkt nu behoorlijk schoongespoeld na een kwartier onder de kraan. Volgens t slachtoffer is t wel goed zo. Oké dan. Als t later nog zeer doet bellen ze zelf de HAP maar. Ik heb mn best gedaan.

Dat valt mee. Het is alleen zo dat mensen er wel aan denken de bovenkant te koelen, maar niet de onderliggende huidlagen. Daarom moet er ook niet gekoeld worden met koud water, want dan koelt alleen de bovenste laag af, maar met lauw water waardoor de gewonde langer zijn wond in het water houdt.

HAP zal al wel dicht zijn; maar die adviseren ook koelen.

Mocht de wond gaan ontsteken, dan hulp zoeken.
Mijn man heeft ook eens brandwonden gehad, in Frankrijk. De dokter daar heeft de blaren doorgeprikt (steriele naald!), ontsmet met Betadine scrub en verbonden met vette gaasjes (als je die niet hebt gaasje met vaseline insmeren anders plakt het aan de wond) en verband.

Hij kreeg ook een recept voor antibiotica, maar dat heeft hij niet genomen.
Gewoon biogaas (liever geen Vicks er op smeren) en een verbandje. Beetje litteken hoort erbij, voor de stoere verhalen bij t volgende kampvuur met bier.
Ik heb altijd geleerd dat je brandwonden onbedekt moet laten (BHV enz) dus dat doen we ook. Litteken is nergens voor nodig als het rustig kan helen.

En liever geen vicks??? moet denk ik zijn absoluut geen vicks toch??
quote:Apatura schreef op 05 april 2013 @ 23:51:

En liever geen vicks??? moet denk ik zijn absoluut geen vicks toch??Moet je d'r vorige topic even lezen.
quote:krabpaal schreef op 05 april 2013 @ 23:48:

Gewoon biogaas (liever geen Vicks er op smeren) en een verbandje. Beetje litteken hoort erbij, voor de stoere verhalen bij t volgende kampvuur met bier.

Hoe verzinnen mensen het, tandpasta, Vicks en biotex?

Ik ben geen arts en heb geen medische achtergrond maar dit zijn adviezen die ik niet eens met mijn lekenverstand zou kunnen hebben bedacht, Het idee om deze adviezen uit te voeren lijkt me naast enorm pijnlijk ook gevaarlijk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Maryni83 schreef op 06 april 2013 @ 00:00:

[...]

Moet je d'r vorige topic even lezen. Ow ja Da's waar ik had nog vicks op mn boodschappen lijstje staan voor t geval dat n volgende keukencreatie mislukt
Ik heb meerdere malen brandwonden verzorgd. Flammazine verzacht, maar dat heeft een normaal mens niet in huis. Vicks, tandpasta en Biotex is te zot voor woorden. Vooral als het open is.
Ik ga slapen. De heren zoeken het maar uit. Ik moet morgen weer werken. Truste allemaal en gedraag je
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 06 april 2013 @ 00:07:

Ik heb meerdere malen brandwonden verzorgd. Flammazine verzacht, maar dat heeft een normaal mens niet in huis. Vicks, tandpasta en Biotex is te zot voor woorden. Vooral als het open is.Biotex is juist voor open wonden omdat het bacteriën doodt. En ik kan het weten, want mijn huid heeft open gelegen, was ontstoken, was groen en is - met instemming van de plastisch chirurg - onder andere behandeld met groene Biotex. Een achteraf hebben alle chirurgen mijn wond geïnspecteerd omdat ze niet hadden verwacht dat de wond ooit dicht zou gaan.
Ok, Hamer! Ik had daar echt geen idee van.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik word een steeds groter voorstander van een verplichte EHBO cususdag voor het behalen van je rijbewijs. Vuile open brandwond, ja laten we lekker tandpasta erin gaan smeren.
Tot voor kort adviseerde men doorgaans het gewonde lichaamsdeel in lauwwarm water met soda of Biotex® te weken, waardoor de wond zacht wordt en de uitstroom van pus zou worden bevorderd. Uitvoerig onderzoek echter wees uit dat deze badjes niet werken. Sterker, in sommige gevallen bleken de wonden erop achteruit te zijn gegaan, mogelijk door verweking en daarmee samenhangende bacteriegroei. Dit voortschrijdende inzicht heeft geleid tot een nieuwe richtlijn 'Acute Wondzorg', waarin wordt geadviseerd geen gebruik meer te maken van badjes met biotex of andere middelen, maar gewoon te spoelen met kraanwater.

Bron: http://www.medicijnen-op- ... uigen/wondbehandeling.htm

water water water en de rest komt later

15 minuten koelen is te weinig, minimaal 20 minuten met lauw water van zo'n 20 graden.. Maar ja, dat is nu te laat..

Wond morgen verbinden en een ontsmettingsmiddel als betadine aanbrengen, NOOIT BLAREN DOORPRIKKEN.. Althans niet als ze door brandwonden zijn ontstaan (deze zijn anders dan ontstaan door wrijving)

http://www.klinion.nl/beh ... ab41b966193627d0ad8837577
quote:Sensual_D schreef op 06 april 2013 @ 00:13:

Tot voor kort adviseerde men doorgaans het gewonde lichaamsdeel in lauwwarm water met soda of Biotex® te weken, waardoor de wond zacht wordt en de uitstroom van pus zou worden bevorderd. Uitvoerig onderzoek echter wees uit dat deze badjes niet werken. Sterker, in sommige gevallen bleken de wonden erop achteruit te zijn gegaan, mogelijk door verweking en daarmee samenhangende bacteriegroei. Dit voortschrijdende inzicht heeft geleid tot een nieuwe richtlijn 'Acute Wondzorg', waarin wordt geadviseerd geen gebruik meer te maken van badjes met biotex of andere middelen, maar gewoon te spoelen met kraanwater.

Bron: http://www.medicijnen-op- ... uigen/wondbehandeling.htm

.In mijn geval was het een combinatie: intraveneuze antibiotica, een of ander sterk chemisch goedje, flammazine (=brandwondenzalf) en badjes groene Biotex. Biotex was om uit te spoelen, daarna kwamen het chemische goedje en de flammazine.
quote:Hamer schreef op 06 april 2013 @ 00:18:

[...]

In mijn geval was het een combinatie: intraveneuze antibiotica, een of ander sterk chemisch goedje, flammazine (=brandwondenzalf) en badjes groene Biotex. Biotex was om uit te spoelen, daarna kwamen het chemische goedje en de flammazine.

Dat maakt niet uit, het wordt niet meer aangeraden, of het jou in jou geval anders was of niet is nicht im frage..

Biotex wordt NIET meer aangeraden, maar afgeraden.. het doet te vaak meer kwaad dan goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven