brandwondvraag!
vrijdag 5 april 2013 om 23:23
Kan iemand me vertellen wat je moet doen met een vuile brandwond? Er is gekoeld en we hebben er verder niets opgedaan. (zoals t hoort) maar er zit wat vuil in de wond. Mag je dat wegvegen met een schone vochtige doek of alleen wat jodium er op of mag je echt niet aan de wond komen?
Been there, done that, got the T-shirt.

vrijdag 5 april 2013 om 23:29
Als een tetanusvaccinatie noodzakelijk is, wordt meestal aanbevolen een arts te raadplegen voor onderzoek en behandeling. Een arts moet een brandwond eveneens onderzoeken als er sprake is van een van de volgende kenmerken:
de brandwond is groter dan de handpalm van het slachtoffer
de brandwond bevat blaren
de huid in het gebied van de brandwond is donkerder of geopend
bij brandwonden aan het gezicht, de handen, de voeten of de geslachtsdelen, of in huidplooien
bij brandwonden die niet volledig schoon zijn
bij brandwonden die pijn veroorzaken die door ibuprofen niet wordt verminderd
bij brandwonden die pijn veroorzaken die niet vermindert binnen één dag nadat de brandwond is ontstaan
http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec24/ ... h289a.html
de brandwond is groter dan de handpalm van het slachtoffer
de brandwond bevat blaren
de huid in het gebied van de brandwond is donkerder of geopend
bij brandwonden aan het gezicht, de handen, de voeten of de geslachtsdelen, of in huidplooien
bij brandwonden die niet volledig schoon zijn
bij brandwonden die pijn veroorzaken die door ibuprofen niet wordt verminderd
bij brandwonden die pijn veroorzaken die niet vermindert binnen één dag nadat de brandwond is ontstaan
http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec24/ ... h289a.html
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 5 april 2013 om 23:41
quote:Taralina schreef op 05 april 2013 @ 23:34:
Tandpasta erop verkoelt!
Dom advies.
Kan misschien geen kwaad als je net met je hand een seconde tegen het strijkijzer aankwam of toch per ongeluk een seconde de hete bakplaat van de oven hebt aangeraakt. Niet dat het er beter van wordt maar je maakt het ook niet erger.
Bij een serieuze brandwond zoals hier denk ik sprake van is dan doet het absoluut meer kwaad dan goed.
Tandpasta erop verkoelt!
Dom advies.
Kan misschien geen kwaad als je net met je hand een seconde tegen het strijkijzer aankwam of toch per ongeluk een seconde de hete bakplaat van de oven hebt aangeraakt. Niet dat het er beter van wordt maar je maakt het ook niet erger.
Bij een serieuze brandwond zoals hier denk ik sprake van is dan doet het absoluut meer kwaad dan goed.

vrijdag 5 april 2013 om 23:43
vrijdag 5 april 2013 om 23:45
quote:Hamer schreef op 05 april 2013 @ 23:39:
Een kwartier is trouwens te weinig voor een grotere wondT is een streep van 4 cm en hij lijkt nu behoorlijk schoongespoeld na een kwartier onder de kraan. Volgens t slachtoffer is t wel goed zo. Oké dan. Als t later nog zeer doet bellen ze zelf de HAP maar. Ik heb mn best gedaan.
Een kwartier is trouwens te weinig voor een grotere wondT is een streep van 4 cm en hij lijkt nu behoorlijk schoongespoeld na een kwartier onder de kraan. Volgens t slachtoffer is t wel goed zo. Oké dan. Als t later nog zeer doet bellen ze zelf de HAP maar. Ik heb mn best gedaan.
Been there, done that, got the T-shirt.