Gezondheid alle pijlers

ff paniek: kies met bot en al eruit.. wat nu?

06-04-2013 03:17 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sjeezus, soort worst nightmare dit opeens.. al gedroomd vd week dat die kies eruit was, maar nu dus echt net gebeurd.. ben me rotgeschrokken! Komt net een kies met (diep en puntig) bot en al los. Nu dus een diep gat, het is half 3 in de nacht, geen idee wat ik nu moet of kan doen?! Wel of niet poetsen, spoelen, eten, drinken?

Ik had dus al een tijdje die losse kroon en dacht: kwestie van ff opnieuw vastzetten.. bij de tandarts geweest en bleek op foto's dat daar niks meer aan te doen was, omdat het bot de kies losliet. Kon getrokken of zou vanzelf loslaten, Er moest dus een brug aangelegd worden (enige optie) en dat kost 1600 euro. Hij deed er nogal onverschillig over, hij gaf geen indicatie dat het haast had of zo.

Door andere (dringender) gezondheidsproblemen in de tussentijd en geld bijeen moeten krijgen voor zo'n brug, heb ik dat uitgesteld.. daarnaast heb ik om andere redenen niet zoveel vertrouwen meer in deze tandarts en was op zoek naar een andere (via via aan het informeren naar goede ervaringen van anderen).

Maar los van dat het geen gezicht is vind ik het eng dat het zo'n diep gat is.. Geen bloed of zo. De rest van mijn gebit is prima in orde, dit was mijn oudste en 1 vd weinige kronen (22 jaar), maar ik had dus geen idee van hoe diep dat "fout" zat en wat de impact daarvan is. Dat kon tandarts op die foto dan toch wel zien?!

Wat ik met dit topic wil? Misschien kan iemand die nog wakker is me geruststellen, sta om dit tijdstip bol van de schrik (en adrenaline), durf niet eens in de spiegel te kijken..

Ik had iig tot nu toe op het oog nog gewoon een gaaf gebit, al at ik niet meer aan die kant, en nu kan ik toch niet maanden zo met een gat doorlopen.. Vind het zo armoedig ook nog.. maar ook verontrustend, mn dat bot dan.. alsof je zo slecht voor jezelf zorgt..

Ben afgelopen maanden aan het revalideren geweest na operatie, werkgever betaalt niet door (dat krijg ik nog wel, daar zit nu een advocaat op, maar de vraag is wanneer?!), operatie blijkt de oorzaak (en reden van operatie) niet verholpen te hebben, weet ik nu na 4 maanden, ben amper hersteld van een complicatie daarvan.. er liggen de normale rekeningen, en daar komt zo'n eigen risico zorgpremie ook voor zeker alweer bij voor komend jaar..

Bovenop nog wat andere tegenslagen in paar maanden tijd is dit een serieuze zorg erbij.. (en niet alleen financieel, maar qua gezondheid goed voor jezelf kunnen zorgen).. ik heb gelukkig net de tandartsverzekering uitgebouwd, maar dan nog wordt maar een deel vergoed..

mezelf moed inspreken is ff lastig. Kan nu ook niemand bellen om info of een vriendin/ familielid om ff mee te delen.. Iemand ervaring of tips voor me?
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Heb wel alvast de moed gehad om in de spiegel te kijken en dat viel mee, pff..

Is gelukkig wat achterin, valt niet op, ik kan nog lachen met goed fatsoen
Suzy rustig...da's geen bot, maar de wortel van de kies.

Bel morgen even de weekendtandarts en overleg daarmee hoe het verder moet.

Sterkte en gewoon lekker gaan slapen hoor (en als je pijn hebt even een paracetamol nemen).

Oh en trouwens, bij mij is er achterin ook een kies weg (getrokken). Dat heb ik lekker zo gelaten, geen zin in een brug.

Niks van te zien en geen enkele last van.
Oh, thanks.. zou je denken dat dat de wortel is dan??!!!

Dat stelt me al aardig gerust. Tandarts had het over bot wat losliet.. pfff.

Dank dank dank! (neem ff een wijntje hoor, geen pijn gelukkig)
Het is net te zichtbaar om er niks aan te doen, is na hoektand de 2e kies, zeg maar. Niet helemaal achterin dus..maar ergens tussenin. Dat lijkt me ook vervelend met eten..

Van voren niet te zien, alleen van opzij als ik breeduit lach, maar dan moet je nog goed kijken..

Gekke is: eromheen ziet het er gewoon prima uit: gezonde kleur tandvlees enzo..

Bah, sinds kindertijd niet meer zoiets gevoeld, raar..
O jee, schrikken zeg! Horrorscenario's in je hoofd op volle toeren door de adrenaline.. Ok relax - ademen en even rustig worden! Op dit moment kan je er weinig aan veranderen, stressen heeft dus ook geen zin nu midden in de nacht. Ik zou proberen zo goed als mogelijk te poetsen en te spoelen en probeer nog wat te slapen! Morgen even bellen met de tandarts en je in laten lichten, bespreek dan ook de kosten en vraag naar wat er mogelijk is.. (Eventueel in termijnen?)

Op internet de volgende info gevonden:

Behandeling: Zo snel mogelijk een afspraak maken om dit te laten herstellen. Ook al voelt u niets, een tand of kies waar eerst een vulling in zat, of voorzien was van een kroon, is kwetsbaar. U kunt echter gewoon wachten tot de volgende dag, als dit 's avonds of 's nachts gebeurt. U hoeft dus niet de praktijk of de waarnemer te bellen in dit geval. Krijgt u echter hevige kiespijn, dan kunt u wel bellen. Wanneer er een hinderlijke scherpe rand is ontstaan, dan kunt u deze zelf afplakken met een (uitgekauwd) stukje suikervrije kauwgom. Dit kunt u ook doen wanneer de vulling er helemaal uit is, u isoleert dan de tand of kies met de kauwgom. Eten met de kant waar kies of tand zit, waar de vulling uit is, moet u vermijden, net als te warm en te koud eten en drinken.

Nou zou ik er niet een kauwgompje inplakken, maar de info dat het een nachtje kan wachten stelt misschien gerust? Sterkte zeg, rot voor je maarre koppie erbij en probeer niet teveel te stressen nu, je zit vol adrenaline.. Morgen een nieuwe dag en bekijk het dan even opnieuw!
Volgens mij laat bot niet zomaar los hoor. Een kies heeft wortels en die komen mee als hij loslaat. (Beter zelfs, anders moeten ze alsnog verwijderd worden. Dat heb ik dus gehad. Niet fijn!)

Bloedt het niet Suzy? Anders oppassen met de wijn hè, want die verdunt je bloed en belemmert het stelpen.
Wijntje zou ik idd ook even mee oppassen denk ik
@DN: het is hele kies, met wortel en al dus.. geen restjes.. dat is het goede nieuws dan, hahaha.

Heb een rode warme kop van de schrik (stresshormonen).. Klaarwakker dus! Alsof ik 20 koppen koffie op heb, maar ben al wat kalmer gelukkig..

@iemand anders: Nee, geen spoortje bloed. Voelt wel raar, als je dat gewiebel "gewend bent". Het klopt gewoon niet, dat is ff wennen.. voelt raar en onwennig. Geen pijn ook..
Dat het raar voelt en dat het paniek veroorzaakt, snap ik best hoor.

Iew...en dat midden in de nacht op de rand van het weekend. :(

Het lijkt erop alsof de kies het loodje heeft gelegd en er 'gewoon' uitgevallen is, zoals vroegere een melkkies.

Doe maar een wijntje hoor en morgen wel even bellen met de weekend tandarts, voor de zekerheid.

Even ontladen vrouw, anders doe je straks geen oog dicht.
Geen pijn dus, geen bloed...Raar Suzy! Verstandskies?

Maar ga je straks ff bellen met de weekendtandarts?
Bewaar de kies wel hè.

Kan de tandarts zien of alles er goed uit is.
Nou, dat wijntje neem ik toch maar wel (hoezo eigenwijs?) anders slaap ik niet zometeen..

Gebeurt ook altijd in het weekend, zoiets, he. Murphy's law of zoiets

(ik lach alweer een beetje, als een boer met kiespijn weliswaar, hahaha)

Gekke is ook: afgelopen jaar genoeg dikke injectienaalden in mijn hals gehad zonder een kik, maar tandarts en gedoe in je mond ben ik ook nog eens bang voor.. (vroegere slechte ervaringen).. wel onderhoud, maar met tegenzin altijd (en opgelucht als het weer gebeurd is).. afkloppen maar heb al jaren niks nieuws, geen gaatjes oid, maar dan wel meteen zoiets groots (en dito kosten)..
@Roodpaars: nee, geen verstandskies, ergens in het midden, 2e naast hoektand.

Maar tis idd alsof je een melkkies verliest. Ik wist dat dit kon gebeuren, daar niet van. Het was of meteen al laten trekken vorige controle of vanzelf loslaten. Het tandbot liet die wortel kennelijk los..

Omdat ik niet maanden ertussen wou hebben tot ik het dan kon laten repareren heb ik ervoor gekozen om ermee door te lopen zolang het bleef zitten.
Oh aha sorry, was me niet duidelijk net.. Dat is idd een geluk bij een ongeluk! Haha tja wijntje en toch nog even poetsen/spoelen daarna? Goed dat je al wat rustiger bent, wellicht kan je over de kosten morgen ook praten met de tandarts? Enne lachen is altijd goed.. ;)
De schrik is niet zozeer dat ik het nu los is gekomen, maar dat ik dacht dat er ook een stuk bot mee kwam.. niet dus en dat is al een hele geruststelling..

Nu bedenken hoe ik geld kan lenen oid. Had het er gisteren nog over, dat in delen betalen bij de tandarts niet kan, dus je dan moet sparen (bezuinigen) en dat maanden extra kost voor je kan laten doen wat beter eerder kan..
Proost meid!

Gelukkig lijkt het allemaal niet spoedeisend, dus laat de boel maar de boel. Neem een slok en relax.

Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt. Ja, oke je zit waarschijnlijk aan een brug vast, maar dat kan allemaal op termijn ingepland worden. Hoeft niet van vandaag op morgen.

Laat de schrik maar even zakken, dat krijg je boel vanzelf weer in perspectief.....
quote:DN schreef op 06 april 2013 @ 04:02: Enne lachen is altijd goed.. ;) Zo is dat!
Maar Suzy, geen pijn, geen bloed: geen trekken bij de tandarts! Da's toch goed? Maar daar zit je dan met je adrenaline.
@Roodpaars: misschien bestaan er wel tandartsen waar dat kan, maar mijne niet, dat heb ik al gevraagd. Had het met pasen nog over met een broer, die had soortgeljks maar dan achterin en heeft heel goede tandarts. Zal die dan benaderen.. nieuwste apparatuur enzo.. misschien zijn daar wel mogelijkheden gespreid betalen..

Ik houd er niet van om geld uit te geven wat ik (nog) niet heb, maar dit is overmacht.. kan misschien lenen op eigen creditcard oid, bij mijn moeder aankloppen (dan moet je wel wat trots laten varen op mijn leeftijd, ook al betaal je het terug) of bij ex (vind ik ook vervelend, je wil juist zoveel mogeljk je eigen boontjes doppen)..
Hahaha, idd dat scheelt alweer zo'n 60 euro dat dat trekken nu alvast niet meer hoeft!
Dank lieverds, ik ben weer wat gerustgestelder! Morgen ga ik denken in oplossingen!

Hoop dat jullie ook lekker slapen zo..

Vanwaar nog wakker op dit tijdstip?
quote:roodpaars schreef op 06 april 2013 @ 04:04:

Maar Suzy, geen pijn, geen bloed: geen trekken bij de tandarts! Da's toch goed? Maar daar zit je dan met je adrenaline. Dat is idd ook helemaal waar, je hebt hem niet eens hoeven laten trekken! *alwaaaays look at the bright siiiiiide of life!*
Ja maar Suzy, je gebit is toch wel een visitekaartje. Snap dat je er geen geld voor wilt lenen. Kun je geen plan maken met de tandarts, kosten een beetje spreiden over het jaar? Of heb je helemaal geen TA-verzekering?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven