Lessen in een automaat?

07-04-2013 10:30 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zoek advies / ervaring / wijze woorden, want ik twijfel wat te doen!

Ben bezig met rijlessen en heb er nu zo'n 45 uur op zitten. Had vd week mijn 'tussentijdse toets' die redelijk dramatisch verliep. Advies van examinator; ga eerst eens (een aantal lessen) met automaat rijden, zodat je meer vertrouwen krijgt en meer kan focussen op het verkeer. Ik ben nu teveel bezig met auto onder controle krijgen / houden en schakelen.

Nu heb ik in een vorig leven ook al een jaartje automaat gereden in Amerika (ik ben al wat ouder ja, bijna 40). Ik zit er nu aan te denken om maar gewoon volledig over te stappen naar automaat. Er zijn zat automaatjes te koop dezer dagen en het enige nadeel is misschien lastiger een auto huren, lenen e.d.

Ik kan wel vasthouden aan dat schakelen, maar ik ben bang dat ik er dan nog eens 45 uur tegenaan moet gooien wil ik daarmee op niveau komen..

Ik moet dan sowieso een andere instructeur, want waar ik nu les hebben ze geen automaten. Maar dat is maar goed ook, want ik ben die kerel een beetje zat om meerdere redenen...

Zie ik iets over het hoofd? Wie heeft hier ervaring mee? Spijt van je automatenbewijs, of juist niet?!
Het sportieve zit hem in het feit dat je zelf kan bepalen hoe snel je doorschakelt. Dan kan je hem bijvoorbeeld sneller laten optrekken.

Dat is heel even leuk, totdat je pijn in je arm krijgt van het vele schakelen in de stad, pijn in je benen van het vele filerijden, en op de snelweg staat ie toch standaard in z'n 5 dus dat sportief rijden valt in de praktijk wel mee.
Gewoon lekker in een automaat gaan lessen!

Er zijn zat auto`s te koop en je hebt in een automaat gewoon meer tijd voor de rest als je echt gefocust bent op dat schakelen. Ik had dat ook en rij echt heerlijk in een automaat!

Het enige nadeel is dat een auto huren op vakantie soms duurder is, maar als dat alles is.....
Of je nou schakel of automaat kiest.

Het is heel belangrijk dat je een rij-instructeur vind met wie het klikt!

Van veel rijinstructeuren heb ik weinig geleerd, omdat hun commentaar me op de zenuwen werkte..
Niet sportief? Die kick down is echt vet haha! Ik vind het dan altijd net voelen of ik elk moment ga opstijgen dus valt wel mee met dat niet sportief vind ik
Wij hebben een automaat en een schakelauto. Ik rij meestal in de automaat. Nadeel is dat je de auto niet kan ontkoppelen, dus als je uitglijdt bij gladheid glij je lekker door (of je moet de tegenwoordigheid van geest hebben om hem snel in N te zetten). Daarnaast kan het lastig zijn bij berghellingen. Je kunt niet afremmen op de motor en als je een berghelling afrijdt, ga je steeds harder omdat de auto vanzelf doorschakelt. Maar in veel automaten kun je ook handmatig schakelen (of zijn dat alleen de duurdere merken?), dus dat kun je daarmee ondervangen.

En niet sportief? Haha, zeg dat even tegen die "No Fear"-golfjes in mijn achteruitkijkspiegel
Ik ben in een automaat af gereden op advies vd rijschool, veel fijner en ik had moeite met al die handelingen in de schakel in het begin.

Heb er een jaar over gedaan in totaal zon ¤4000 gekocht, prijzen zijn iets hoger, maar een super rijschool met een zeer hoog slagings percentage ,erik wierbos uit huissen.

Ben er zo blij mee.En ook trots op me zelf.Ben de dag na me 27e verjaardag gelijk de 1e x geslaagd 20-3 j.l Alleen nog even sparen voor een auto
Het is ook maar net wat je gewend bent. In NL is een handgeschakelde auto de norm, zou dat niet zo zijn zoals in Amerika dan zou je niet eens twijfelen. Ik zou het dus ook gewoon doen, ondanks dat ik persoonlijk liever zelf bepaal wanneer ik doorschakel. Maar ook dat zit voornamelijk tussen de oren
Haha, ik heb een paar keer in een automaat gereden en ik vond het zo'n verschrikkelijk onding.

Renault Espace en ik kon er niet in optrekken want dat ding schakelt anders dan dat ik het zelf zou doen en dan rij je in zo'n zware bak en ik heb pas net m'n rijbewijs dus ik moet dan al heel erg wennen.

Maar wát chill als je in de file staat zeg! Maar ik vergat wel steeds dat als ik de rem losliet dat ik al ging rijden dat was ook wel apart.

Helemaal in paniek tegen m'n vriend op een steile heuvel: hoe moet de hellingproef zonder koppeling???!!!!! Hij lachen. Gewoon gas geven, zei hij.

Maar goed, ik geniet erg van mijn schakelautootje en mijn schakelrijbewijs (zo kan ik tenminste ook in mijn moeders auto rijden bv), maar als je er zoveel stress van ondervindt, waarom zou je dan? Het is echt niet alsof je er een slechtere chauffeur van wordt en als je je eigen auto hebt koop je toch lekker een automaat.. Prima.

Veel succes met automatenrijles zou ik zeggen dan
quote:Mariska76 schreef op 07 april 2013 @ 18:32:

Wij hebben een automaat en een schakelauto. Ik rij meestal in de automaat. Nadeel is dat je de auto niet kan ontkoppelen, dus als je uitglijdt bij gladheid glij je lekker door (of je moet de tegenwoordigheid van geest hebben om hem snel in N te zetten). Daarnaast kan het lastig zijn bij berghellingen. Je kunt niet afremmen op de motor en als je een berghelling afrijdt, ga je steeds harder omdat de auto vanzelf doorschakelt. Maar in veel automaten kun je ook handmatig schakelen (of zijn dat alleen de duurdere merken?), dus dat kun je daarmee ondervangen.

En niet sportief? Haha, zeg dat even tegen die "No Fear"-golfjes in mijn achteruitkijkspiegel

Met mijn automaat kan ik gewoon terugschakelen naar 3, 2 of 1/L. Geen probleem, dan gaat de auto niet meer sneller en rijdt in de lage versnelling naar beneden. Zelfs op gladde bergwegen of door diepe sneeuw kan ik elke berghelling af, zonder problemen.

Ik ging er nu van uit eigenlijk dat elke automaat een 2 of een 1 heeft.
Heidi, Heidi, Deine Welt sind die Berge - Heidi, Heidi, denn hier oben bist Du zu Haus'
quote:Ivetje schreef op 07 april 2013 @ 18:27:

Niet sportief? Die kick down is echt vet haha! Ik vind het dan altijd net voelen of ik elk moment ga opstijgen dus valt wel mee met dat niet sportief vind ik De Prius rijdt de golfjes er wel uit bij het stoplicht. Zeker omdat de benzine motor elektrische ondersteuning heeft. Je hoort hem niet schakelen en zit met 1x trappen zo op de 100. Bij schakelen heb je altijd zn terugval momentje, dat heeft zn hybride auto helemaal niet.
quote:Mariska76 schreef op 07 april 2013 @ 18:32:

Daarnaast kan het lastig zijn bij berghellingen. Je kunt niet afremmen op de motor en als je een berghelling afrijdt, ga je steeds harder omdat de auto vanzelf doorschakelt. Maar in veel automaten kun je ook handmatig schakelen (of zijn dat alleen de duurdere merken?), dus dat kun je daarmee ondervangen.Alle Toyota's kennen een B-stand (berg) daarmee remt de auto af op de motor.
Pijn in handen en benen van het schakelen in de stad??? Serieus?? Wat voor fossielen zijn dat?
quote:Metatron schreef op 07 april 2013 @ 17:54:

No nick: Ik hoor wel vaker het argument 'niet sportief' als het om automaten gaat. Ik snap dit echter niet. Wat is er precies sportief aan een schakelauto?

Praktisch alle nieuwe Ferrari's, Lamborghini's en Porsches zijn uitgerust met een automaat. Veel andere snelle auto's zijn niet eens leverbaar met een handbak, bijvoorbeeld Maserati, Nissan GT-R, alle modellen van Bentley, de meeste BMW M, Mercedes AMG en Audi RS versie's.

En dan blijven er gek genoeg toch nog mensen over die beweren dat een automaat "niet sportief" is...zelfs in de Formule 1 schakelen ze niet meer zelf: de electronica kan dat beter en sneller.

Veel moderne automaten zijn ook zuiniger dan handbakken, logisch want ze hebben o.a. vaak meer versnellingen, handbak maximaal 6, automaat vaak 8 of binnenkort 9 verzetten.
quote:Carenza schreef op 07 april 2013 @ 10:52:

Haal eerst je automaat-rijbewijs en als je vind dat je genoeg ervaring hebt, verkeersinzicht en zo, ga dan proberen verder te gaan met schakelen. Het moet idd automatisme worden, je moet niet het gevoel hebben overal op te moeten letten. Bij de één duurt het nu eenmaal langer dan bij de ander.

Heb zelf op 18e les genomen in schakelwagen, na 10 lessen over op automaat. Toen dat ook niet lukte (geen verkeersinzicht) gestopt. Rij nu categorie AM-rijbewijs, kom evengoed ook wel waar ik heen wil en neem voor lange afstanden de trein.

Het is niet hopeloos met een automaat--rijbewijs, laat je niets door anderen aanpraten!

Dit vind ik wel gek om te lezen. Het rijden in een automaat vond je lastig vanwege weinig verkeersinzicht, maar je rijd nu wel categorie AM (das toch scooter/brommobiel?) ? Maar het verkeersinzicht is op een scooter/brommobiel toch niet 'makkelijker' dan in een auto? Je moet dan toch nog steeds deelnemen aan het verkeer, rekening houden met anderen en situaties inschatten?

En heb je dan nu niet het idee dat je alsnog (door veel ervaring) dat inzicht aan het leren bent? Dan zou je alsnog voor een automaatrijbewijs kunnen gaan. Want ik denk dat heel veel mensen dat stukje inzicht pas krijgen na een aantal jaar rij-ervaring. Heeft voor mij vooral te maken met het kunnen inschatten wat anderen gaan doen. En dat moet zowel als je op de fiets zit, als in de auto.
Met de scooter of brommer ligt de snelheid veel lager dan met een auto. Je hebt dus bijvoorbeeld meer tijd om te reageren. Ook neem je een andere plaats in op de weg.
quote:Dahlia74 schreef op 08 april 2013 @ 13:11:

Met de scooter of brommer ligt de snelheid veel lager dan met een auto. Je hebt dus bijvoorbeeld meer tijd om te reageren. Ook neem je een andere plaats in op de weg.Binnen de bebouwde kom is er toch weinig verschil qua snelheid tussen auto's en scootmobiels. En juist in de bebouwde kom is er veel meer verkeersinzicht (want daar gebeurt veel meer) nodig dan op de snelweg.
Mijn saxo heeft maar 3 versnellingen en kan hem apart in 1 of 2 zetten voor in de bergen.
quote:quattro35 schreef op 08 april 2013 @ 00:49:

[...]

Praktisch alle nieuwe Ferrari's, Lamborghini's en Porsches zijn uitgerust met een automaat. Veel andere snelle auto's zijn niet eens leverbaar met een handbak, bijvoorbeeld Maserati, Nissan GT-R, alle modellen van Bentley, de meeste BMW M, Mercedes AMG en Audi RS versie's.

En dan blijven er gek genoeg toch nog mensen over die beweren dat een automaat "niet sportief" is...zelfs in de Formule 1 schakelen ze niet meer zelf: de electronica kan dat beter en sneller.

Veel moderne automaten zijn ook zuiniger dan handbakken, logisch want ze hebben o.a. vaak meer versnellingen, handbak maximaal 6, automaat vaak 8 of binnenkort 9 verzetten.Ja! Volgens mij is het echt onzin dat schakelen (tegenwoordig).. Maar het is denk ik gewoon wat je gewend bent.. Het is voor mensen waarschijnlijk moeilijk over te schakelen naar automaat
Ik vind wel dat je met een automaat een luie rijder wordt, zeker als je hem ook nog eens op cruise control zet. Dan is het alleen nog maar sturen en krijg je zn botsauto gevoel.
quote:Boarn schreef op 09 april 2013 @ 08:40:

Ik vind wel dat je met een automaat een luie rijder wordt, zeker als je hem ook nog eens op cruise control zet. Dan is het alleen nog maar sturen en krijg je zn botsauto gevoel.

Is toch hetzelfde als 100km snelweg op de cruise met een gewone auto? Dan is het ook alleen maar sturen.

Ik heb geen cruise control, maar ben sowieso dus al druk met opletten wat er om me heen gebeurt. Dat is genoeg voor mij, als ik ook nog moet schakelen enzo is het voor mij teveel en kan ik niet zo goed opletten. Is gewoon heel persoonlijk denk ik.
quote:Boarn schreef op 09 april 2013 @ 08:40:

Ik gebruik de cc veelvuldig, rijdt rustiger en is zuiniger, maar goed opletten moet je in het kleine overvolle en altijd drukke Nederland toch blijven doen. De wegen zijn te smal en te vol om echt ontspannen te kunnen rijden vind ik.
@Boarn, ik zie dat anders. Juist omdat je niet hoeft te schakelen, kun je meer aandacht besteden aan het rijden. Ook als je de cc aanhebt, die overigens meteen uitspringt zodra je remt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ben net terug van een proefles in een automaat.. Jeetje wat een verademing! Moet nog wel een en ander gebeuren aan kijkgedrag etc. dus moet alsnog wel een aantal lessen doen, maar voel me nu al zekerder! :-)
Wat fijn! Opluchting hè! Veel succes met de rest van de lessen!
Dank je! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven