ik wil niet meer
zondag 7 april 2013 om 23:53
Al anderhalf jaar ben ik in gevecht met mezelf, ik ben helemaal op. Sinds een paar maanden heeft het de naam burn-out gekregen. Ik doe zo mijn best om mijn leven weer op de rit te krijgen, maar het lukt me niet. Steeds gebeurd er weer iets waardoor ik instort. Al een paar keer was ik flink omhoog geklommen, maar ben net zo vaak terug dat diepe gat in gevallen.
De mensen om me heen zeggen dat het allemaal wel goedkomt. Ooit zal dat ook wel, maar nu heb ik daar even niks aan. Ik zal het toch zelf voor elkaar moeten krijgen. De ene dag zit ik vol vechtlust en voel ik me sterk, maar de andere dag hoeft het van mij allemaal niet meer en heb ik geen zin meer om te vechten. Het enige dat ik wil is weer mezelf zijn en gelukkig zijn, maar hoe weet ik niet meer
Wilde dit even kwijt, misschien is er iemand die het herkent?
De mensen om me heen zeggen dat het allemaal wel goedkomt. Ooit zal dat ook wel, maar nu heb ik daar even niks aan. Ik zal het toch zelf voor elkaar moeten krijgen. De ene dag zit ik vol vechtlust en voel ik me sterk, maar de andere dag hoeft het van mij allemaal niet meer en heb ik geen zin meer om te vechten. Het enige dat ik wil is weer mezelf zijn en gelukkig zijn, maar hoe weet ik niet meer
Wilde dit even kwijt, misschien is er iemand die het herkent?
maandag 8 april 2013 om 20:08
maandag 8 april 2013 om 20:12
quote:thomaaas schreef op 08 april 2013 @ 20:06:
En gezond, gevarieerd en voedzaam eten.
Ik krijg soms energie van koken. En dan vooral van een ingewikkeld recept met veel hakken, snijden en roeren. Waar je al je aandacht bij nodig hebt, zeg maar. En daarna natuurlijk een mooi gedekte tafel, wijntje en genieten maar!
(Ik heb ook dagen dat koken me tegenstaat hoor, dan flans ik ook maar wat in elkaar. Wel zo gezond mogelijk trouwens...)
En gezond, gevarieerd en voedzaam eten.
Ik krijg soms energie van koken. En dan vooral van een ingewikkeld recept met veel hakken, snijden en roeren. Waar je al je aandacht bij nodig hebt, zeg maar. En daarna natuurlijk een mooi gedekte tafel, wijntje en genieten maar!
(Ik heb ook dagen dat koken me tegenstaat hoor, dan flans ik ook maar wat in elkaar. Wel zo gezond mogelijk trouwens...)
maandag 8 april 2013 om 20:15
quote:maaike0105 schreef op 08 april 2013 @ 20:10:
Dus het is een beetje trial & error wat betreft dingen die je energie geven. Naast wandelen dan. Misschien kun je beginnen met dingen die vroeger leuk vond (voor je BO of misschien zelf als kind). Als je daar toen plezier, voldoening en energie uit kon halen, doet dat 't misschien nu ook wel weer. Pas wel op voor presteren en streben hoor. Het gaat vooral om het proces, niet om het resultaat!
Dus het is een beetje trial & error wat betreft dingen die je energie geven. Naast wandelen dan. Misschien kun je beginnen met dingen die vroeger leuk vond (voor je BO of misschien zelf als kind). Als je daar toen plezier, voldoening en energie uit kon halen, doet dat 't misschien nu ook wel weer. Pas wel op voor presteren en streben hoor. Het gaat vooral om het proces, niet om het resultaat!
maandag 8 april 2013 om 20:16
quote:rbcrsd schreef op 08 april 2013 @ 20:14:
Wat mij ook energie geeft, naast het roken dan , is veel schrijven. Ik schrijf gedichten, gewoon alle gedachten uit je hoofd op papier zetten, heerlijk. Dan kun je die gedachten ook weer ordenen en ook idd de rust, reinheid en regelmaat.Schrijven is hartstikke goed. Dat is zelfs bewezen!
Wat mij ook energie geeft, naast het roken dan , is veel schrijven. Ik schrijf gedichten, gewoon alle gedachten uit je hoofd op papier zetten, heerlijk. Dan kun je die gedachten ook weer ordenen en ook idd de rust, reinheid en regelmaat.Schrijven is hartstikke goed. Dat is zelfs bewezen!
maandag 8 april 2013 om 20:18
quote:thomaaas schreef op 08 april 2013 @ 20:12:
[...]
Bij mij werkt: als ik er aan denk, word ik dan moe, of word ik energiek / ontspannen / blij / vul wat in?Haha, bij het denken aan alle dingen word ik al moe. Ik weet niet of dat voor TO ook geldt. Ik wil niet haar topic kapen, hoor. Alleen is het heel herkenbaar allemaal.
[...]
Bij mij werkt: als ik er aan denk, word ik dan moe, of word ik energiek / ontspannen / blij / vul wat in?Haha, bij het denken aan alle dingen word ik al moe. Ik weet niet of dat voor TO ook geldt. Ik wil niet haar topic kapen, hoor. Alleen is het heel herkenbaar allemaal.
Je doet nog steeds veel te veel. Het is niet en/en maar of/of.
Heb je gewerkt? Dan geen huishouden doen. Om maar een voorbeeld te geven.
Echt meissie, zolang jij blijft vechten zul je geen stap vooruit komen.
Je moet werken aan een nieuwe "ik". Startpunt: helemaal niks.
Waarom zou je willen kunnen wat je voorheen allemaal kon? Blijkbaar kun je dat niet aan, wil je daarnaar terug?
Je moet stoppen met 'moeten'. Je moet niks. Klaar. Begin daar eerst maar eens mee.
Heb je gewerkt? Dan geen huishouden doen. Om maar een voorbeeld te geven.
Echt meissie, zolang jij blijft vechten zul je geen stap vooruit komen.
Je moet werken aan een nieuwe "ik". Startpunt: helemaal niks.
Waarom zou je willen kunnen wat je voorheen allemaal kon? Blijkbaar kun je dat niet aan, wil je daarnaar terug?
Je moet stoppen met 'moeten'. Je moet niks. Klaar. Begin daar eerst maar eens mee.
Het helpt mij moeilijke momenten te verwerken, soms schrijf ik dagen of zelfs weken niets en dan zo 3 of 4 op een dag. Het helpt mij met relativeren, maar ik moet ook eerlijk zeggen ik heb op het forum ook goede ervaringen. De andere die me dan even steunen of een spiegel voorhouden, dan probeer ik weer te gaan relativeren.
maandag 8 april 2013 om 20:19
quote:maaike0105 schreef op 08 april 2013 @ 20:10:
Dus het is een beetje trial & error wat betreft dingen die je energie geven. Naast wandelen dan.
Tegen mij werd gezegd, alleen maar leuke dingen doen.
Klinkt aantrekkelijk natuurlijk, maar feit was wel dat ik op dat moment helemaal niets meer leuk vond....
Al gaf iemand me bij wijze van spreken 1000 eurie om ff lekker te shoppen, ik had er totaal de energie niet voor.
Wat mij energie gaf was rusten en slapen.
Het wandelen deed ik ook wel,
maar dat was alleen t verplichte rondje met de hond.
Ik zag overal tegen op.
Dus het is een beetje trial & error wat betreft dingen die je energie geven. Naast wandelen dan.
Tegen mij werd gezegd, alleen maar leuke dingen doen.
Klinkt aantrekkelijk natuurlijk, maar feit was wel dat ik op dat moment helemaal niets meer leuk vond....
Al gaf iemand me bij wijze van spreken 1000 eurie om ff lekker te shoppen, ik had er totaal de energie niet voor.
Wat mij energie gaf was rusten en slapen.
Het wandelen deed ik ook wel,
maar dat was alleen t verplichte rondje met de hond.
Ik zag overal tegen op.
maandag 8 april 2013 om 20:21
Klinkt heel herkenbaar, overal tegen op zien, maar toen ik eenmaal de rust gevonden had en het geaccepteerd had dat ik niet meer kon/kan werken. Kon ik opeens meerdere dingen, zoals boodschappen, is soms nog moeilijk, en eten koken. Maar niet het hele huishouden en dan nog werken en dan nog even een vergadering en dan nog .............
maandag 8 april 2013 om 20:28
quote:rbcrsd schreef op 08 april 2013 @ 20:21:
Klinkt heel herkenbaar, overal tegen op zien, maar toen ik eenmaal de rust gevonden had en het geaccepteerd had dat ik niet meer kon/kan werken. Kon ik opeens meerdere dingen, zoals boodschappen, is soms nog moeilijk, en eten koken. Maar niet het hele huishouden en dan nog werken en dan nog even een vergadering en dan nog .............
Acceptatie geeft wonderbaarlijk genoeg altijd meer ruimte.
Daarom is acceptatie ook onontbeerlijk voor herstel.
Acceptatie geeft wonderbaarlijk genoeg altijd meer ruimte.
Daarom is acceptatie ook onontbeerlijk voor herstel.
maandag 8 april 2013 om 20:29
quote:thomaaas schreef op 08 april 2013 @ 20:28:
Ik ga er vandoor. Ik ga meestal om half 9 een half uurtje lopen, 9 uur terug en dan een uurtje afbouwen (afwasje doen, prulletjes in de kamer opruimen, boekje lezen) zodat ik om 22.00 uur in bed lig. Ik kom morgen wel weer aan Klinkt goed Thomaaas! Het is eindelijk lekker weer, de vogels fluiten nog zo fijn, dus....enjoy!
Ik ga er vandoor. Ik ga meestal om half 9 een half uurtje lopen, 9 uur terug en dan een uurtje afbouwen (afwasje doen, prulletjes in de kamer opruimen, boekje lezen) zodat ik om 22.00 uur in bed lig. Ik kom morgen wel weer aan Klinkt goed Thomaaas! Het is eindelijk lekker weer, de vogels fluiten nog zo fijn, dus....enjoy!
maandag 8 april 2013 om 20:30
Ja klinkt in de oren van een ander misschien heel makkelijk gezegd van me, maar das een proces, ik wil niet nog een keer het proces van een opname van 3 mnd en dan nog eens 2 half jaar therapie. Ik heb geleerd, nou ja dat probeer ik, te luisteren naar mijn lichaam. Doe het ook niet altijd, soms gaat het dan goed fout, das dan weer een leermoment voor me.
maandag 8 april 2013 om 20:33
quote:rbcrsd schreef op 08 april 2013 @ 20:21:
Dat heb ik precies zo.
Boodschappen doen kost mij nog steeds erg veel energie.
Dat moet ik ook nog steeds echt plannen..
Dus de dag ervoor niets bijzonders doen en de dag erna ook niet.
Maar ik kan het tenminste weer!
In mijn BO tijd, had ik ook een angststoornis ontwikkelt en durfde de deur bijna niet meer uit.
Dat heb ik precies zo.
Boodschappen doen kost mij nog steeds erg veel energie.
Dat moet ik ook nog steeds echt plannen..
Dus de dag ervoor niets bijzonders doen en de dag erna ook niet.
Maar ik kan het tenminste weer!
In mijn BO tijd, had ik ook een angststoornis ontwikkelt en durfde de deur bijna niet meer uit.
maandag 8 april 2013 om 20:40
Ik ga nog ff mijn laatste peukie roken voor vanavond, misschien nog tot zometeen en anders allemaal een fijne nacht. Ik ga sowieso naar mijn bed toe, nog lekker tv kijken en misschien neem ik mijn lappie (laptop) nog even mee naar boven. Vind het wel bijzonder om hier te mogen typen en herkenning te vinden, maar ik ga wel mijn eigen grens bewaken, dus niet te lang doorgaan. En op tijd slapen
maandag 8 april 2013 om 20:42
quote:rbcrsd schreef op 08 april 2013 @ 20:35:
Oei das minder een angststoornis, lijkt me lastig. Knap dat je het nu weer wel doet!!!! Ik heb naast dat ik een burn out heb/had ook andere psychische problemen. Geen angststoornis gelukkig, hoe ben je daar weer uitgekomen?
Dmv medicijnen (oxazepam en venlafaxine)
en een wekelijks bezoek aan een psycholoog.
Venlafaxine gebruik ik nog steeds, denk dat ik dat ook altijd wel moet blijven gebruiken.
Heb in overleg met de huisarts een keer geprobeerd om het af te bouwen, maar ik zat nog niet op de helft en t ging alweer mis.
Dus nu gewoon de volledige dosis en dan voel ik me goed.
Gebruik jij ook medicatie?
Oei das minder een angststoornis, lijkt me lastig. Knap dat je het nu weer wel doet!!!! Ik heb naast dat ik een burn out heb/had ook andere psychische problemen. Geen angststoornis gelukkig, hoe ben je daar weer uitgekomen?
Dmv medicijnen (oxazepam en venlafaxine)
en een wekelijks bezoek aan een psycholoog.
Venlafaxine gebruik ik nog steeds, denk dat ik dat ook altijd wel moet blijven gebruiken.
Heb in overleg met de huisarts een keer geprobeerd om het af te bouwen, maar ik zat nog niet op de helft en t ging alweer mis.
Dus nu gewoon de volledige dosis en dan voel ik me goed.
Gebruik jij ook medicatie?