Gezondheid alle pijlers

pityriasus rosea

11-04-2013 22:14 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vroeg me af of andere mensen deze onschuldige huidaandoening kennen? Of gehad hebben, hoe was je ervaring hiermee?

Zoals erg veel jeuken tot een brandende huid, hoe deed jij het met hygiene? Niet wassen met geparfumeerde bodywash e.d

Hoe lang heeft het bij jou geduurd?

4 weken geleden begon ik rare roze plekjes te ontdekken in mijn zij, ik dacht eerst dat het een uitslag was van de waspoeder die ik gebruikt had (overgestapt naar ander merk), maar na 2 dagen zat mijn hele buik en borsten onder deze rare vlekjes, wist niet wat me overkwam!

Ben de volgende dag naar de huisarts gegaan, toen zat mijn rug en bovenarmen er ook vol mee!

Ik deed mijn shirt omhoog en ze zei meteen ah dat is pityriasus rosea! Het is onschuldig, niet besmettelijk, je hebt het van niemand gekregen en je kan het ook niet doorgeven.

Ik was opgelucht, maar vertelde ze mij het kan tot wel 6 maanden aanhouden!

Uiteindelijk heeft het bij mij maar 3 weken geduurd, maar de jeuk was niet te houden, dat was verschrikkelijk!

Maar boven alles ik voelde mij echt verschrikkelijk onaantrekkelijk!

Wat ik jammer vond persoonlijk is dat de oorzaak van het spontaan opkomen van deze huidaandoening onbekend is, en er eigenlijk ook geen echte behandelings wijze voor is, behalve dan de anti jeuk creme en de allergie pilletjes.

Op het internet word het volgende gezegd, het ondergaan van 10 min zonnebank sessies helpt, ik ben hier niet aantoe gekomen maar misschien heeft iemand ander het geprobeerd, wat was jou ervaring daarmee?

Ik zou graag ervaringen willen horen.
6 maanden!? Op huidziekten.nl staat dat het maar een paar weken aanhoudt.. Wat rot voor je. Kan me voorstellen dat je vooral he-le-maal gek wordt van de jeuk. Zelf heb ik wel eens zulke plekjes gehad.

Onder de zonnebank met een erg gevoelige huid klinkt onlogisch, maar misschien is 10 minuten juist wel goed. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd..
Was ook veel aan het lezen hierover, het lijkt ook bij mensen terug te keren die de zonnebank techniek hebben gedaan, las ook veel over sat sommige mensen er al meer dan 5 maanden mee aan het worstelen waren.

Vond het een nare ervaring dat verspreiden dat zo snel gaat en de jeuk!
Ik was 17 toen ik het had en het heeft geen 6 maanden geduurd maar zeker wel 4. Eerst alleen op de rug later op mijn gezicht en verder. Mensen keken me aan alsof ik besmettelijk was.....niet leuk. Maar het gaat gelukkig idd gelukkig over...
Ik heb het ook, kreeg het als kind (jaar of 10) vrij heftig over mijn hele buik, rug en armen. Dat hield een maand of 3-4 aan en toen trok het weg.

Nu ben ik 30 en heb ik af en toe vlekjes. Dat komt jaarlijks terug maar dan zijn het er maximaal 5 of zo, allemaal klein (>2 cm), terwijl ik als kind soms ook vlekken had van wel 5 cm.

Weet niet of stress en kou officieel factoren zijn waardoor het erger kan worden maar ik heb het idee van wel. In de zomer heb ik er nooit last van gelukkig.

Heb ze gelukkig nooit in mijn gezicht gehad, enkel armen, benen en romp, en da's goed te bedekken.

Kwam er inderdaad bij toeval in het verleden achter dat de zonnebank helpt, maar ik zonnebank met mate, meer om op kleur te blijven dan om een Rachel Hazes-tint te krijgen.

Wat bij mij helpt tegen het 'rauwe' gevoel en tegen littekentjes is Calendula zalf van VSM.
Wat fijn om meerdere reacties te ontvangen dankjewel!

De dokter vertelde mij ook dat het geen littekens of sporen (dus vlekken due donker/lichter van kleur zijn) zou nalaten, echter heeft mijn rechter onderarm helaas er toch bruinere vlekjes aan over gehouden.

Hebben jullie er iets zichtbaars aan over gehouden?

En gut wat naar voor jullie 4 maanden! Gelukkig komt het toch niet meer zo hard opzetten als het terug komt, of bij sommige menden wel?

Op het internet las ik dat warmte/broeierige omgevingen en zweten het beste vermeden kon worden, ik nam dan ook een douche zo koud als ik kon hebben, en dat hielp ook tegen de jeuk

Stressen is volgens mij echt grootste factor om te vermijden stress is nooit goed!

Het leek bij mij wel erger te worden naarmate ik er meer gestressed van werd, om dat roer om te gooien ben ik maar gaan denken, het gaat voorbij het is maar tijdelijk, en proberen iedere dag gewoon lekker je ding te doen en te blijven lachen!

@lutha ooh wat erg, in je gezicht ook nog? Dat is echt erg, wat moet jij blij zijn dat dat maar tijdelijk was, deed jij er iets aan om het te verbergen of liet je het maar zo?(het met rust laten bedoel ik, is overigens wel het beste)
Littekens hou je er in principe niet aan over, tenzij je krabt, en da's heel verleidelijk als het zo jeukt. Ik meen me te herinneren dat de jeuk in mijn jeugd erger was, nu kan ik er makkelijk van af blijven.

De bruine plekjes die je noemt herken ik heel erg, momenteel heb ik er 1 op mijn bovenarm. Mijn ervaring is echter dat die uiteindelijk helemaal weg gaan, maar het kan zo een paar maanden duren. Heel consequent blijven smeren met de Calendula-zalf helpt daar bij, 's ochtends na het douchen en 's avonds voor het slapen gaan. En echt niet krabben, hoe erg het ook jeukt.

Ik verbaas me er trouwens over dat er zo weinig over bekend is terwijl het best veel voorkomt. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd waarom ik het als enige in de familie heb. De omstandigheden (wasmiddel, voeding, etc) waren allemaal hetzelfde.

Is het ook jullie ervaring dat zwemmen / chloorwater helpt? Ik heb het idee dat mijn plekjes er iets sneller door verdwijnen als ik elke week minimaal 1 keer zwem.
Ja ik liet het maar met rust. Ook geen make-up want dat voelde helemaal raar. Ik vond warm douchen ook niet prettig. Ik bleef het liefst droog dus ook niet zwemmen. Voelde me 4 maanden ook na douchen niet fris. Hadden jullie dat ook? Trouwens mijn man heeft last van pityriasis versicolor, ik vind dat ook altijd zo naar. Gelukkig smeert ie zich in met antirooshampoo en dan is het weer weg. Helaas is er niet zo'n middeltje voor rosea.
Ik herken de problemen met het douchen eigenlijk niet. Ik ben een koukleum en douche redelijk heet in winter en najaar. Zijn de temperaturen wat hoger dan douche ik wel wat minder warm maar enkel op snikhete dagen heel koud.
Ik heb het ook gehad, duurde een maand of 3 voordat alles weg was.

Geen littekens verder.

quote:magenta2011 schreef op 12 april 2013 @ 09:39:

Ik heb het ook, kreeg het als kind (jaar of 10) vrij heftig over mijn hele buik, rug en armen. Dat hield een maand of 3-4 aan en toen trok het weg.

Nu ben ik 30 en heb ik af en toe vlekjes. Dat komt jaarlijks terug maar dan zijn het er maximaal 5 of zo, allemaal klein (>2 cm), terwijl ik als kind soms ook vlekken had van wel 5 cm.

Weet niet of stress en kou officieel factoren zijn waardoor het erger kan worden maar ik heb het idee van wel. In de zomer heb ik er nooit last van gelukkig.

Heb ze gelukkig nooit in mijn gezicht gehad, enkel armen, benen en romp, en da's goed te bedekken.

Kwam er inderdaad bij toeval in het verleden achter dat de zonnebank helpt, maar ik zonnebank met mate, meer om op kleur te blijven dan om een Rachel Hazes-tint te krijgen.

Wat bij mij helpt tegen het 'rauwe' gevoel en tegen littekentjes is Calendula zalf van VSM.

Is dat wel Pityriasis rosea? Bij maar 2% komt het een keer terug namelijk.

En heb je dan ook de 'plaque-mère’ die zo kenmerkend is voor Pityriasis rosea ?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
De dokter schreef me alleen een tube met anti jeuk creme voor, heb dat dan ook alleen gebruikt, heb voornamelijk ook ademende kleding gedragen en er zo min mogelijk aan zitten

Had inderdaad ook gelezen over versicolor! Dat is ook wel een rare vorm van een huidaandoening.

Inderdaad dit komt best vaak voor, maar er is weinig over de oorzaak bekend, ik had iets gelezen over een mogelijke associatie met bepaalde soorten herpes virus, maar ik heb nooit herpes gehad (ben getest en clean)

Mijn vlekjes vormden na een tijdje wat wel leek op een plakaat erg opgezet roze huid.

Maar ik lees dat het bij de meeste mensen dus wel maanden geduurd heeft voordat het wegging, bij mij trok het zich terug na 3 weken, mijn huid begon te schilferen (dode oude huid) en met rode huid eronder, na een paar dagen was het schilferen voorbij en was mijn huid weer de normale kleur, behalve de bruine vlekjes dan op mijn onderarm, maar is bijna niet meer zichtbaar.
Hoi,

Ik heb het ook gehad toen ik een jaar of 20 was, huisarts herkende het meteen en schreef ook een soort mentholzalf voor. Kon wel 6 maanden duren, bij mij was het uiteindelijk na ongeveer 4 weken over.

Op internet toen een aantal tips opgevolgd, waaronder baden in dode zeezout, gekocht bij de Tuinen. Voelde voor mij erg prettig. Zonnebank heb ik niet gedaan, omdat er kans was dat je daar late wittere pigmentvlekjes aan over kon houden.

Hopelijk ben je er snel van af!
@yllib

Je hebt nooit een terug keer gehad van de huidaandoening?

Oh bij mij is het al voorbij had het maar 3 weekjes, kwam er nog goed vanaf!

Vind het interessant waarom het genezen hiervan toch echt varieerd van tijd van 3 weken tot een paar maanden, zou het te maken hebben met hoe je het zelf behandeld , ademende kleren dragen, dode zeezout bad nemen en niet krabben? Of heeft het met immuunsysteem te maken?
Nee, nooit meer dat soort klachten gehad gelukkig! Ook geen plekjes oid aan overgehouden.

Geen idee waarom het bij de één langer duurt dan bij de ander. Ik heb alle onschuldige tips/middeltjes die ik kon vinden gewoon maar geprobeerd in de hoop dat het zsm over zou gaan.... Baadt het niet dan schaadt het niet.

Ik had voorzover ik nog weet niet enorm veel stress, bijna nooit ziek, dus geen idee waar het opeens vandaan kwam.
Ben blij om te lezen dat jij hierna geen herhaling hebt gehad!

Inderdaad zo dacht ik ook, heb dan ook veel op internet gevonden aan handige tips dat dode zeezout vind ik overigens een goeie! Lekker een reden om ff lekker uitgebreid in bad te gaan, hihi :D
quote:Tickel schreef op 12 april 2013 @ 17:18:

Ik heb het ook gehad, duurde een maand of 3 voordat alles weg was.

Geen littekens verder.

[...]

Is dat wel Pityriasis rosea? Bij maar 2% komt het een keer terug namelijk.

En heb je dan ook de 'plaque-mère’ die zo kenmerkend is voor Pityriasis rosea ?

Ik weet het niet. Toen ik kind was en de huisarts het zag, riep hij direct dat het Pityriasis rosea was. Ik had toen inderdaad ook zo'n moederplek, een grote, van een centimeter of 6 a 7.

Alle vlekken trokken na verloop van tijd weg, en sindsdien heb ik jaarlijks kleine vlekjes die er net zo uit zien als de vlekjes die ik toen had. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat als je het eenmaal hebt, het af en toe weer de kop op kan steken? Zo'n grote moederplek heb ik nooit meer gehad.
quote:magenta2011 schreef op 13 april 2013 @ 11:53:

[...]

Ik weet het niet. Toen ik kind was en de huisarts het zag, riep hij direct dat het Pityriasis rosea was. Ik had toen inderdaad ook zo'n moederplek, een grote, van een centimeter of 6 a 7.

Alle vlekken trokken na verloop van tijd weg, en sindsdien heb ik jaarlijks kleine vlekjes die er net zo uit zien als de vlekjes die ik toen had. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat als je het eenmaal hebt, het af en toe weer de kop op kan steken? Zo'n grote moederplek heb ik nooit meer gehad.Mijn huisarts vertelde dat je het maar één keer in je leven krijgt. Afgezien van die 2% die het nog een keer krijgen, maar dat zijn wel erg weinig mensen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Maar dan is het alsnog zo dat die paar mensen het dan 1 keer terugkrijgen, begrijp ik?

Wellicht heb ik dan wel heel iets anders. Afgezien van de frequentie lijkt het wel precies op pityriasis rosea.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven