Ouderenmishandeling
zondag 28 december 2025 om 08:54
Het is absurd maar ik kan wel wat tips gebruiken. Mijn broer (bijna 55) stuurt nare mails of appjes naar onze vader. Beetje dreigend soms en erg kwetsend. Onze vader is niet meer de jongste, parkinson en genoeg meegemaakt in het leven. Ik zie mijn broer nooit meer omdat ik zijn gedrag niet accepteer. Vader is te lief. Vlak voor kerst weer geëscaleerd en pa heeft 113 moeten bellen om rustig te worden.
We hebben Gmail al geblokkeerd, maar dan komt het in spam en blijft 30 dagen in spambox. Vader kan het niet laten om spam te checken met leesrisico als gevolg. Telefoonnummer geblokkeerd en hele app geschiedenis verwijderd.
Maar wat kan ik nog meer doen. Vader is bang dat het om kan slaan naar fysieke dreiging en onveilig gevoel in huis en wil het hierbij laten. Ik wil mijn broer het liefst laten weten dat hij voor eens en altijd op moet houden. Ik weet nl zeker dat over een half jaar er weer voorzichtig contact wordt gelegd, bijgelegd om het na een jaar weer te laten exploderen.
Ik vind dat hij mijn vader emotioneel mishandeld en heb daar heel veel moeite mee.
Wat kan je nog meer doen qua preventie?
We hebben Gmail al geblokkeerd, maar dan komt het in spam en blijft 30 dagen in spambox. Vader kan het niet laten om spam te checken met leesrisico als gevolg. Telefoonnummer geblokkeerd en hele app geschiedenis verwijderd.
Maar wat kan ik nog meer doen. Vader is bang dat het om kan slaan naar fysieke dreiging en onveilig gevoel in huis en wil het hierbij laten. Ik wil mijn broer het liefst laten weten dat hij voor eens en altijd op moet houden. Ik weet nl zeker dat over een half jaar er weer voorzichtig contact wordt gelegd, bijgelegd om het na een jaar weer te laten exploderen.
Ik vind dat hij mijn vader emotioneel mishandeld en heb daar heel veel moeite mee.
Wat kan je nog meer doen qua preventie?
zondag 28 december 2025 om 08:58
Wat een nare situatie TO.
Bel Veilig Thuis voor advies https://www.veiligthuis.nl/nl/signalen/ouderen
Bel Veilig Thuis voor advies https://www.veiligthuis.nl/nl/signalen/ouderen
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
zondag 28 december 2025 om 09:19
Jammer dat je alles verwijderd hebt.
Mocht je hulp willen, dan zullen ze zeker willen zien om wat voor berichten het gaat.
Wat er nog binnen komt dus even bewaren. Desnoods naar jou doormailen voordat je het verwijderd.
Vindt je vader het oké dat jij zijn mail mee in de gaten houdt? Dan kun je een en ander weghalen voor hij het ziet!
Mocht je hulp willen, dan zullen ze zeker willen zien om wat voor berichten het gaat.
Wat er nog binnen komt dus even bewaren. Desnoods naar jou doormailen voordat je het verwijderd.
Vindt je vader het oké dat jij zijn mail mee in de gaten houdt? Dan kun je een en ander weghalen voor hij het ziet!
zondag 28 december 2025 om 09:24
Mijn vader heeft nog wel mails geprint ergens liggen. Ik zag aan zijn zoekopdrachten dat hij het nr van mijn broer vaak opzoekt dus gewoon alles verwijderd. Broer komt er nu ook niet meer tussen omdat het contact is verwijderd en geblokkeerd.-Matilda- schreef: ↑28-12-2025 09:19Jammer dat je alles verwijderd hebt.
Mail wil hij liever privé houden en dat snap ik ook wel. Hij is verder nog helemaal bij en fit.
zondag 28 december 2025 om 09:30
Hij voelt zich achtergesteld. We hebben best een pittig leven achter de rug, maar onze ouders hebben hun best gedaan. Hij houdt mijn vader verantwoordelijk voor alles wat mis gaat in zijn leven. En er gaat nogal eens wat mis. Banen houdt hij niet, vrouwen komen en gaan, kinderen willen hem niet zien. Ik wil hem niet zien. Psychisch niet helemaal oké denk ik maar dat weet ik niet zeker. Pa is kwetsbaar en heeft bijvoorbeeld zijn schulden betaald. Broer heeft nu schuld bij pa van 12k, maar betaalt niet terug. Hij is niet helemaal in orde.
zondag 28 december 2025 om 09:31
Dan kan je verder niet echt meer iets doen.Xantileppe schreef: ↑28-12-2025 09:24Mijn vader heeft nog wel mails geprint ergens liggen. Ik zag aan zijn zoekopdrachten dat hij het nr van mijn broer vaak opzoekt dus gewoon alles verwijderd. Broer komt er nu ook niet meer tussen omdat het contact is verwijderd en geblokkeerd.
Mail wil hij liever privé houden en dat snap ik ook wel. Hij is verder nog helemaal bij en fit.
Oude, uitgeprinte mails doet niemand meer iets mee.
zondag 28 december 2025 om 09:33
Ja, dit. Ik vind oudermishandeling meteen wel erg ver gaan. Onmacht lees ik eerder.BrutaImmaculata schreef: ↑28-12-2025 09:30Oudermishandeling of gewoon een heel boze, verdrietige broer (gezien je bericht een paar dagen geleden)?
zondag 28 december 2025 om 09:35
Dat zal best maar op je 55e hoef je je vader toch niet zo verdrietig te maken?BrutaImmaculata schreef: ↑28-12-2025 09:30Oudermishandeling of gewoon een heel boze, verdrietige broer (gezien je bericht een paar dagen geleden)?
zondag 28 december 2025 om 09:35
Dat zal best maar op je 55e hoef je je vader toch niet zo verdrietig te maken?BrutaImmaculata schreef: ↑28-12-2025 09:30Oudermishandeling of gewoon een heel boze, verdrietige broer (gezien je bericht een paar dagen geleden)?
zondag 28 december 2025 om 09:36
Dat schrijf ik ook nergens, maar ouderenmishandeling is (lijkt!) het ook niet direct.Xantileppe schreef: ↑28-12-2025 09:35Dat zal best maar op je 55e hoef je je vader toch niet zo verdrietig te maken?
zondag 28 december 2025 om 09:42
Helaas zoiets dergelijks meegemaakt. Veilig thuis deed niets.
Ze hebben mijn moeder 1x gebeld, maar omdat zij zei dat alles 'bim, bam prima' was werd de zaak meteen gesloten.
Nog een paar keer teruggebeld naar V. T. Contactpersoon was steeds op vakantie of in bespreking. Heb de man nóóit meer aan de lijn gekregen. Écht slecht! Uitgelegd aan een andere medewerker hoe mijn moeder werd bedreigd en gemanipuleerd door één van mijn verslaafde broers, en dat ik echt wel wist hoe goed mijn moeder 'mooi weer' kon spelen. Zeker door de telefoon.
Mijn verhaal werd absoluut níet serieus genomen, of ze wisten niet wat ze ermee aanmoesten.
Ik zou nog teruggebeld worden... jaren later.. ik ben nooit terug gebeld.
Kleine kindjes in het verhaal, en ze duiken er vol bovenop. Gaat het om een oudere, dan weten ze het zo goed niet. Is mijn ervaring althans.
Ze hebben mijn moeder 1x gebeld, maar omdat zij zei dat alles 'bim, bam prima' was werd de zaak meteen gesloten.
Nog een paar keer teruggebeld naar V. T. Contactpersoon was steeds op vakantie of in bespreking. Heb de man nóóit meer aan de lijn gekregen. Écht slecht! Uitgelegd aan een andere medewerker hoe mijn moeder werd bedreigd en gemanipuleerd door één van mijn verslaafde broers, en dat ik echt wel wist hoe goed mijn moeder 'mooi weer' kon spelen. Zeker door de telefoon.
Mijn verhaal werd absoluut níet serieus genomen, of ze wisten niet wat ze ermee aanmoesten.
Ik zou nog teruggebeld worden... jaren later.. ik ben nooit terug gebeld.
Kleine kindjes in het verhaal, en ze duiken er vol bovenop. Gaat het om een oudere, dan weten ze het zo goed niet. Is mijn ervaring althans.
zondag 28 december 2025 om 09:43
Denk je niet dat het ook omgekeerd kan zijn? Dat je broer verdrietig is en schreeuwt om aandacht van zijn vader? Loepen helpt, je laat belangrijke info weg uit je OP.Xantileppe schreef: ↑28-12-2025 09:35Dat zal best maar op je 55e hoef je je vader toch niet zo verdrietig te maken?
En dan nog een zus die hem een oudermishandelaar noemt.
Niet dat ik je broer zijn gedrag goedkeur uiteraard.
zondag 28 december 2025 om 09:45
Xantileppe schreef: ↑28-12-2025 09:30Hij voelt zich achtergesteld. We hebben best een pittig leven achter de rug, maar onze ouders hebben hun best gedaan. Hij houdt mijn vader verantwoordelijk voor alles wat mis gaat in zijn leven. En er gaat nogal eens wat mis. Banen houdt hij niet, vrouwen komen en gaan, kinderen willen hem niet zien. Ik wil hem niet zien. Psychisch niet helemaal oké denk ik maar dat weet ik niet zeker. Pa is kwetsbaar en heeft bijvoorbeeld zijn schulden betaald. Broer heeft nu schuld bij pa van 12k, maar betaalt niet terug. Hij is niet helemaal in orde.
Kan het zijn dat hij daadwerkelijk is achtergesteld? Niet dat het het oké maakt wat hij nu doet hoor. Het niet-achtergestelde kind ziet soms niet dat de ander wordt achtergesteld.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zondag 28 december 2025 om 09:54
Ik voel dat idd anders dan hem en ik voel wel met hem mee, maar het dreigende vind ik eng en zielig voor pa. Mijn moeder is al jaren overleden maar mijn vader krijgt de volle laag. Ik ben ook niet altijd blij met hoe het gaat en de keuzes die gemaakt worden maar trek hierbij een grens bij wat ik binnen laat en ga zeker een oude man niet bedreigen of verdrietig maken. Uiteindelijk probeert hij ook maar wat van zijn leven te maken. We zijn best een ontwricht gezin. Maar het verleden kun je niet veranderen.
zondag 28 december 2025 om 09:58
Maar dat is voor nu niet relevant, of het kind wel of niet achtergesteld is. Als het al zo is verander je dat niet meer.
Het is een hele lastige situatie voor je TO. Om je vader zo te zien en om te zien dat broer veel kapot maakt. Ik zou ook veilig thuis bellen, maar vraag mij af of ze echt tips hebben voor deze situatie. Ik begrijp dat het allemaal schriftelijk gaat en broer fysiek nog geen bedreiging is?
Je zou ook de politie kunnen bellen voor tips. Wat te doen als het fysiek wordt?
Het is een hele lastige situatie voor je TO. Om je vader zo te zien en om te zien dat broer veel kapot maakt. Ik zou ook veilig thuis bellen, maar vraag mij af of ze echt tips hebben voor deze situatie. Ik begrijp dat het allemaal schriftelijk gaat en broer fysiek nog geen bedreiging is?
Je zou ook de politie kunnen bellen voor tips. Wat te doen als het fysiek wordt?
zondag 28 december 2025 om 10:01
Xantileppe schreef: ↑28-12-2025 09:54Ik voel dat idd anders dan hem en ik voel wel met hem mee, maar het dreigende vind ik eng en zielig voor pa. Mijn moeder is al jaren overleden maar mijn vader krijgt de volle laag. Ik ben ook niet altijd blij met hoe het gaat en de keuzes die gemaakt worden maar trek hierbij een grens bij wat ik binnen laat en ga zeker een oude man niet bedreigen of verdrietig maken. Uiteindelijk probeert hij ook maar wat van zijn leven te maken. We zijn best een ontwricht gezin. Maar het verleden kun je niet veranderen.
Natuurlijk is het dreigende eng en sneu voor je vader. De vraag voor mij zou zijn of ik het op moest lossen. Als het daadwerkelijk een wisselwerking is over dingen uit het verleden tussen je ouders en je broer, moet jij het dan oplossen? Of kun je denken dat ze allemaal volwassen zijn en voor zichzelf mogen en moeten bepalen hoe dit verder gaat.
zondag 28 december 2025 om 10:02
Xantileppe schreef: ↑28-12-2025 09:30Hij voelt zich achtergesteld. We hebben best een pittig leven achter de rug, maar onze ouders hebben hun best gedaan. Hij houdt mijn vader verantwoordelijk voor alles wat mis gaat in zijn leven. En er gaat nogal eens wat mis. Banen houdt hij niet, vrouwen komen en gaan, kinderen willen hem niet zien. Ik wil hem niet zien. Psychisch niet helemaal oké denk ik maar dat weet ik niet zeker. Pa is kwetsbaar en heeft bijvoorbeeld zijn schulden betaald. Broer heeft nu schuld bij pa van 12k, maar betaalt niet terug. Hij is niet helemaal in orde.
Hier sla ik dan wel op aan. Want begin bij mij niet met 'ze hebben wél hun best gedaan!"
Écht, de eerste 25 jaar van mijn leven zijn grandioos vertieft door mensen 'die ook maar hun best deden!" Zo klinkt achteraf.
zondag 28 december 2025 om 10:06
zondag 28 december 2025 om 10:12
Phlox24 schreef: ↑28-12-2025 10:06Ik zou mij er overigens niet teveel mee bemoeien en je broer er zeker niet op aanspreken. Je hebt immers bewust geen contact met hem. Je kunt je vader tips geven, hij kan hulp zoeken als hij dat nodig vindt. Maar daar houdt het ook wel mee op. Bewaak je eigen grenzen.
Je kunt je ook afzijdig houden door te zeggen dat het iets tussen vader en zoon is en dat je er niet in mee getrokken wil worden.
zondag 28 december 2025 om 10:14
Ik heb de mails en appjes gelezen en daar wordt een mens niet blij van.jorchugh_jor schreef: ↑28-12-2025 10:04Heb je de mails wel gelezen? Omdat je zegt dat pa alles privé wil houden?
Op basis van wat ik hier en met loep lees, denk ik dat je iets te makkelijk partij kiest voor je vader.
Ik ben wel degene die iedere x de suïcide neigingen hoort, het verdriet, de pijn, de angst...etc.
Broer kan zijn eigen gevoelens hebben maar je hoeft er op je 55e niet mee door te gaan. Ik vind het wel een rode vlag als niemand nog iets met je te maken wil hebben.
zondag 28 december 2025 om 10:17
Ik vind het wel sneu voor broer. Hij heeft zijn vader ook uitgenodigd voor kerst. Kennelijk heeft hij wel de bereidheid om de band te herstellen maar wil vader niet.Xantileppe schreef: ↑28-12-2025 09:24Mijn vader heeft nog wel mails geprint ergens liggen. Ik zag aan zijn zoekopdrachten dat hij het nr van mijn broer vaak opzoekt dus gewoon alles verwijderd. Broer komt er nu ook niet meer tussen omdat het contact is verwijderd en geblokkeerd.
Ondanks dat pa nog helemaal fit en bij is.
Ik zou me er verder dan ook niet mee bemoeien. Laat pa het zelf maar uitzoeken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in