Gezondheid alle pijlers

Mijn eierstokken

11-04-2013 22:52 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Ik had vandaag een afspraak bij de gynaecoloog. Wat blijkt: ik heb twee cysten op mijn eierstokken. Vanmiddag wilde ik me nog onder een auto gooien, nu kan ik wel over praten...Ik was en ben nog steeds heel erg verdrietig. :(

Mijn arts zei dat het voor mij moeilijker wordt om zwanger te worden en dat ze in de toekomst mijn eierstokken zelfs moeten gaan verwijderen.

Herkent iemand zich in mijn verhaal? Ik vraag me namelijk af of je genezen kunt worden zonder operaties en dergelijke. Mijn arts zegt van niet maar ik wil graag geloven dat het wel kan.

Alvast veel dank voor jullie reacties.
Mag ik vragen wat voor cystes het zijn?

En hoe groot?

Zit een beetje in hetzelfde schuitje.
Heb wel 's een cyste op mijn eierstok gehad en die is verdwenen.

Dat je jezelf onder een auto had willen gooien vind ik erg maf klinken...
Wat een akelig nieuws. Ik geloof niet dat je ervan kunt genezen zonder operaties. Wel weet ik dat er bij cysten vaak wel een mogelijkheid is om niet de hele eierstok te verwijderen. Als er nog een stukje eierstok overblijft is zwanger worden vaak nog wel mogelijk. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit.

Sterkte in elk geval! En laat het eerst maar eens rustig tot je doordringen, erover praten en schrijven helpt.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Van 5 cm..Hij vergeleek het met een mandarijn.

Jij ook in dezelfde situatie dus? Kan je meer over vertellen?
quote:prinsesleia schreef op 11 april 2013 @ 22:59:

Heb wel 's een cyste op mijn eierstok gehad en die is verdwenen.

Dat je jezelf onder een auto had willen gooien vind ik erg maf klinken...Vriend en ik willen al een hele lange tijd een kindje. Onze relatie verliep al een lange tijd stroef. We willen met de komst van een kindje een nieuwe begin maken en een gezin starten. Nu hoorde ik dat zwanger worden voor mij moeilijker wordt. Ik ben bang dat hij mij verlaat als het echt niet gaat lukken.
Wat een naar bericht! Dat moet idd een flinke schok zijn geweest en hier mag je ook verdrietig om zijn... Ik heb zelf geen cysten gehad, maar kreeg 1,5 jaar geleden wel te horen dat ik door een aandoening geen kinderen mocht krijgen. Ook voor mii was dit een enorme schok! Kon ik van mijn partner verwachten dat hij bij me bleef zonder ooit kinderen te krijgen met mij? Na een tijd informatie vergaren (Maar ook denken over pleegzorg en adoptie) vond een andere arts het risico aanvaardbaar om het toch te proberen. En inmiddels ben ik moeder:)

Je arts heeft niet gezegd dat het onmogelijk is, maar moeilijker.. Dit betekent dat het dus nog wel kan! Houd je daaraan vast! Ik dacht ook dat ik mijn droom op moest geven en luister nu naar het gebrabbel uit de wieg..

Vraag eventueel een second opinion aan en vraag iig samen met partner/vriendin/zus etc een gesprek aan waarin je alles kunt bespreken. Samen hoor je meer en durf je vaak ook meer te vragen.

Heel veel sterkte gewenst..

Xx
Bergtop, moeilijker zwanger betekent niet dat het onmogelijk is of wordt he? Is schrikken, dat snap ik, maar misschien is het goed om nog een gesprek met de gyn te hebben en vragen te stellen over wat hij adviseert: zo snel mogelijk beginnen aan kinderen? Eicellen invriezen? Of voor een bepaalde leeftijd beginnen aan kinderen? Dan kun je plannen maken als je een grote kinderwens hebt.
Heb er 1 van 7 cm diameter en 1 van 4 cm diameter op dezelfde eierstok

Moet over 4 weken terug komen om te kijken of ze gegroeid zijn.

Zo ja, moeten ze er uit.
quote:bergtop schreef op 11 april 2013 @ 23:05:

[...]

Vriend en ik willen al een hele lange tijd een kindje. Onze relatie verliep al een lange tijd stroef. We willen met de komst van een kindje een nieuwe begin maken en een gezin starten. Nu hoorde ik dat zwanger worden voor mij moeilijker wordt. Ik ben bang dat hij mij verlaat als het echt niet gaat lukken.Hier zou ik, als ik jou was, maar eens goed over nadenken. Een kind is geen plakmiddel om een moeizame relatie te lijmen.
verba volant, scripta manent.
Hoezo moeten ze ook je eierstokken verwijderen?
quote:bergtop schreef op 11 april 2013 @ 23:05:

[...]

Vriend en ik willen al een hele lange tijd een kindje. Onze relatie verliep al een lange tijd stroef. We willen met de komst van een kindje een nieuwe begin maken en een gezin starten. Nu hoorde ik dat zwanger worden voor mij moeilijker wordt. Ik ben bang dat hij mij verlaat als het echt niet gaat lukken.

Dit is zeker niet het moment om te zeggen dat een kind krijgen in een stroef lopende relatie meestal niet echt een briljant idee is? *sorry!*

Volgens mij heb jij een hoop te verwerken, relatieproblemen bij het slechte nieuws over je cysten; het is niet niks. Ik zou eens aan mijn huisarts vragen of hij je niet kan doorverwijzen naar een psycholoog.

Ik zeg het misschien nogal bot, maar ik bedoel het goed.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Eens met MarianneDavids. Een kind is in mijn optiek juist een slecht bindmiddel. Het is nogal wat om een kind te krijgen. Daarvoor moet je een goede (sterke) relatie hebben. Want het kan nogal veel van je relatie vragen.

Neemt niet weg dat je flink naar nieuws hebt gehad vandaag. Maar zoals gezegd is er niet gezegd dat het onmogelijk is, dus daar zou ik me aan vasthouden als ik jou was.

En toch, eerst nog maar eens goed nadenken of je met deze man wel een kind moet willen...
Wat MarianneDavids zegt... Ik heb geen kinderen, maar ik denk niet dat dit de manier is om je relatie te laten slagen.
Als je bang bent dat je vriend je verlaat als kinderen krijgen niet lukt en de relatie niet soepel verloopt dan lijkt deze relatie me niet klaar voor kinderen.
ooooo 5cm is echt niet zo groot voor een cyste hoor...ik had tijdens de zwangerschap van Bram een cyste van 20*20*6cm (ofwel...mijn hele buik was ermee gevuld) die eierstok is inderdaad operatief verwijderd...op de andere eierstok heb ik al zeker 4 jaar een cyste van een cm of 5....Dat doet volgens mijn gyn niks aan aan je vruchtbaarheid...
5 cm is toch niet heel groot? Weet je zeker dat je begrepen hebt dat ze je eierstokken eruit halen en niet alleen de cyste verwijderen.
Heb geen herkenning maar ik wilde je toch een dikke knuffel geven en je verschrikkelijk veel sterkte wensen, hoop dat het nog goed komt.
Dames bedankt voor jullie reacties!

Onze relatie verliep stroef, het gaat nu wel goede kant op.(Kort geleden heeft mijn vriend heel kort iets met een ander gehad maar dat is nu opgelost). We houden beiden ontzettend veel van elkaar.

Wij willen gewoon ons eigen gezinnetje. Maar nu ik het van jullie hoor moet ik niet al te snel opgeven!
De gyn zei: als ze blijven groeien dan moet ik in de toekomst overwegen ze te verwijderen. Ik hoop natuurlijk dat het niet zover gaat komen.

Ik ben gewoon heel erg bezorgt nu en wilde weten of er meer mensen zijn die in dezelfde situatie verkeren.

Bedankt voor jullie steun!!!
Opgeven is nooit een optie! Uitzonderingen daargelaten

Het komt vast goed, sterkte
Heeft hij je niet uitgelegd dat ze vaak vanzelf verdwijnen, dat je medicijnen ervoor kan slikken om ze te doen laten krimpen en dat je een eierstokbesparende operatie kan krijgen waardoor je gewoon zwanger kan raken?

Ik denk dat je je gyn verkeerd hebt begrepen, eierstokken eruit halen is echt het allerlaatste wat ze gaan doen, ik denk (maar was er niet bij natuurlijk) dat hij bedoelde de cystes eruit halen.
Denk ook dat je het verkeerd begrepen heb. Mij is wel verteld dat er altijd een risico is bik de operatie van het verwijderen van de cyste s.

Was persoonlijk meer opgelucht dat het geen kanker bleek te zijn
quote:knorretje28 schreef op 11 april 2013 @ 23:37:

Heeft hij je niet uitgelegd dat ze vaak vanzelf verdwijnen, dat je medicijnen ervoor kan slikken om ze te doen laten krimpen en dat je een eierstokbesparende operatie kan krijgen waardoor je gewoon zwanger kan raken?

Ik denk dat je je gyn verkeerd hebt begrepen, eierstokken eruit halen is echt het allerlaatste wat ze gaan doen, ik denk (maar was er niet bij natuurlijk) dat hij bedoelde de cystes eruit halen.Nee knorretje, dat heeft de gyn niet bij verteld. Ik moet non stop de pil slikken, maar krimpen of verdwijnen doen ze niet door de pil is mij verteld. Mijn cysten zitten te dicht bij mij eierstokken, dat is het probleem. En het vervelende is dat ik aan beide kanten een heb.
Je gaat toch niet aan kinderen beginnen wanneer je geen goede relatie hebt. Nee, stroef is niet goed. En als er iets is waardoor je relatie stress krijgt dat is dat wel een kindje.

Wat doen jullie dat kind aan
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven