Gezondheid alle pijlers

Mijn eierstokken

11-04-2013 22:52 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Ik had vandaag een afspraak bij de gynaecoloog. Wat blijkt: ik heb twee cysten op mijn eierstokken. Vanmiddag wilde ik me nog onder een auto gooien, nu kan ik wel over praten...Ik was en ben nog steeds heel erg verdrietig. :(

Mijn arts zei dat het voor mij moeilijker wordt om zwanger te worden en dat ze in de toekomst mijn eierstokken zelfs moeten gaan verwijderen.

Herkent iemand zich in mijn verhaal? Ik vraag me namelijk af of je genezen kunt worden zonder operaties en dergelijke. Mijn arts zegt van niet maar ik wil graag geloven dat het wel kan.

Alvast veel dank voor jullie reacties.
quote:annie2 schreef op 11 april 2013 @ 23:41:

Denk ook dat je het verkeerd begrepen heb. Mij is wel verteld dat er altijd een risico is bik de operatie van het verwijderen van de cyste s.

Was persoonlijk meer opgelucht dat het geen kanker bleek te zijn

Dan kan! Ik was eerlijk gezegd even van deze wereld toen ik het hoorde.

Nu je het zegt, inderdaad, gelukkig is het geen levensbedreigende ziekte. Thank god!
Ik heb ook cysten in mijn eierstokken gehad. 6cm. Die zijn met behoud van de eierstokken verwijderd. Ze "lepelen" ze dan uit.

Daarna gewoon zwanger geworden.
dit komt heel vaak voor en meestal slinkt het ook weer. Zie bv http://www.cyste.org/cyste-eierstok/ En je hebt slecht nieuws gehad: het is vrij passend dat je niet alle details wat je verteld wordt kan onthouden of juist interpreteert. Maak voor je volgende afspraak een rijtje met vragen en neem het mee naar het gesprek. Vraag uitleg! Het is zijn/haar taak om je voor te lichten en dat jij zo een goede keuze voor jouw lijf kan maken.

Mocht je gynaecoloog voorstellen om je te opereren en je eierstokken hierbij te verwijderen (wat meestal echt niet hoeft), dan zou ik zeker een second opinion laten uitvoeren. Maar ik schat dat het niet zo'n vaart zal lopen. Stel vragen bij je vervolgafspraak.
quote:bergtop schreef op 11 april 2013 @ 23:05:

[...]

Vriend en ik willen al een hele lange tijd een kindje. Onze relatie verliep al een lange tijd stroef. We willen met de komst van een kindje een nieuwe begin maken en een gezin starten. Nu hoorde ik dat zwanger worden voor mij moeilijker wordt. Ik ben bang dat hij mij verlaat als het echt niet gaat lukken.Oeh, het krijgen van een kindje is juist een aanslag op een relatie en absoluut GEEN REDMIDDEL!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
En toch is dit alles absoluut geen reden om maar voor een auto te springen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Goed nieuws. Althans ik kom met een positief verhaal. Tijdens mijn laatste keizersnee hebben ze bij mijn eierstok een cyste van 8cm doorsnee verwijderd. De eierstok is gewoon blijven zitten. En de cyste is opgestuurd naar het lab voor onderzoek. Geloof het of niet ik heb maar liefst 3 maand op de uitslag moeten wachten omdat er van de gyn s kant uit iedere keer een nieuwe afspraak gemaakt moest worden ( toen kon ze niet, en toen kon ze niet ,en toen kon ze niet) ik ging er voor het gemak maar vanuit dat het daarom wel goed zat. Want als het misse boel was geweest dan hadden ze me geen 3 maand laten lopen. En dat zat het ook. Er was niks aan de hand hij was alleen verdraaid groot.
o gut..het verliep stroef...hij had een affaire...en nu met een kind proberen te lijmen?!!?!?! *slik* dat méén je toch niet??

Door een kind komt je relatie juist onder spanning te staan...slaapgebrek doet gekke dingen met je!!
hoi bergtop,

Vervelend, die cystes. had je klachten? Kan me best voorstellen dat het behoorlijk schrikken was.

Hebben ze enig idee hoe snel ze groeien?

ik had aan 1 eierstok een cyste van ca 15 cm. Dat ding zat er natuurlijk niet van vandaag op morgen natuurlijk, ik ga het hele verhaal nu niet neertypen hoe het is gekomen dat ik niet eerder aan de bel trok, want natuurlijk had ik klachten, sommige vaag en andere heel duidelijk, maar uiteindelijk hebben ze dat ding dus operatief verwijderd inclusief 1 eierstok. ze vertelden mij dat zwanger worden met 1 eierstok geen probleem zou moeten zijn.

ik was zelf heel blij toen ik te horen kreeg dat het een cyste was en niets kwaadaardigs..

De dokter heeft je gezegd dat het moeilijker wordt om zwanger te raken; zoals anderen hier al schreven; moeilijker is niet onmogelijk :-) Kop op meid!
Ik had het PCO-syndroom met heel veel kleine cysten. Een jaar of 12 geleden zijn er drie uitgegroeid tot een grote klomp van 4,1 kilo. Iedereen dacht dat ik zwanger was. Heel gek, als mensen opeens de deur voor je openhouden en bezorgd zijn! Gedrocht verwijderd, evenals 1 eierstok. Heb nooit geprobeerd daarna zwanger te raken. Maar met één eierstok is het nog wel mogelijk! Hoop voor jou, dat er wat schrompelen, zodat de kans op baby's hoger is dan de arts je heeft verteld.

Sterkte!

Fame, 4 uur geleden

En toch is dit alles absoluut geen reden om maar voor een auto te springen.

Je zal het als automobilist onder je auto krijgen.... en dan later te horen krijgen dat het ging om cystes op eierstokken....
Om nou voor cysten onder een auto te lopen.....

Hier endometriose, zus ook endometriose.. Ze gaat haar 3e IVF poging doen, nu weer een cyste op haar eierstok..

Bergtop; het ligt er aan in welk gedeelte van de eierstok de cyste zit, bij operatief verwijderen hoeft er niets ad hand te zijn of je hebt littekenweefsel waardoor eitje niet goed naar de baarmoeder wordt gepulseerd.. Ze kunnen tegenwoordig zoveel, denk aan IVF, ICSI (wel intensief voor je relatie) of misschien wel gewoon een spontane zwangerschap. Het is niet het einde vd wereld...

Succes..!!
Life is good!
Bergtop, als je van dit nieuws overweegt om jezelf iets aan te doen, realiseer je dan alsjeblieft dat zwanger worden en blijven ook heel heftige emoties op kan roepen. Je kunt miskramen krijgen bijvoorbeeld of je heel naar voelen in de zwangerschap. Labiel dat proces ingaan lijkt mij heel onverstandig. (En je relatie wordt ook dan al aardig op de proef gesteld).
Om onder een auto te lopen vind ik nogal overdreven zeg!

Tien jaar geleden had ik ze ook, in de eierstokken, joekels met huid, haar en tanden, dermoidcystes heet dat. En na een flinke buikoperatie zijn ze weg. Mijn eierstokken zijn blijven zitten. Geen cyclus en mocht ik een kindje willen moest ik maar langskomen voor hulp door de gynaecoloog.

Het resultaat laat zich raden, ruim 3 jaar geleden onverwacht zwanger en dochter zit nu in de peuterpuberteit.

Dit voor wat betreft de eierstokken.

Een operatie doet pijn maar het is echt niet het eind van de wereld hoor
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Over een tijdje niet verbaast zijn dat een kind geen lapmiddel voor een relatie bleek te zijn hè ?
Felice71; wat een mooi verhaal, wat fijn voor jullie dat jullie spontaan zwanger zijn geworden!
Life is good!
quote:ravi88 schreef op 12 april 2013 @ 08:09:

Felice71; wat een mooi verhaal, wat fijn voor jullie dat jullie spontaan zwanger zijn geworden!Nou, dat was nog een verhaal op zich... maar het resultaat is dat we heel gelukkig zijn! Maar nooit geloven wanneer een arts zegt dat je gewoon niks hoeft te gebruiken, zeker als je nog in de datingfase zit
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik ken ook een aantal vrouwen die ondanks cysten toch zwanger zijn geworden, dus houd nog even hoop.

Maar, wat al is gezegd: een kind zet je relatie onder druk!! Zeker als je bijv een huilbaby krijgt of als er iets mee is. Je krijgt een hoop slaapgebrek, ook bij voorbeeldbaby's en daar kan je echt gestoord van worden. Een kind legt eerder een bom onder je relatie dan dat je er een nieuwe start mee kunt maken. Zou het erg dom en zielig voor het kindje vinden aks je dit doorzet! Jullie uit elkaar en kindje verdrietig

Maar maak je nog geen zorgen over je vruchtbaarheid, dat komt vaak wel goed!
quote:bergtop schreef op 11 april 2013 @ 23:05:

[...]

Vriend en ik willen al een hele lange tijd een kindje. Onze relatie verliep al een lange tijd stroef. We willen met de komst van een kindje een nieuwe begin maken en een gezin starten. Nu hoorde ik dat zwanger worden voor mij moeilijker wordt. Ik ben bang dat hij mij verlaat als het echt niet gaat lukken.

*Zonder de overige reactie gelezen te hebben*

Ben je helemaal gek geworden? Weet je wat voor een wissel kinderen op je relatie hebben? Als deze nu al niet stabiel is? Wat doe je dan een kind aan?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Wat betreft de cystes.

Hier ook cystes op beide eierstokken. Een grote cyste is een aantal jaren geleden laproscopisch weg gehaald. En hij zat er binnen een half jaar weer

Dus zo lang ik alleen maar ovulatiepijn heb, laat ik ze gewoon lekker zitten.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Bergtop, hoe is het nu met je? Wat vind je van de reacties?
Nikkie, het gaat iets beter, lief dat je het vraagt. Reacties hebben mij goed gedaan en aan het denken gezet. Ik heb naar informatie gezocht en inmiddels veel gelezen. Ergens ben je toch bang voor de toekomst maar ik blijf positief! Ik zie dit als een soort van een proef die ik moet overwinnen voor mezelf...sja wel een lastige proef dat dan weer wel.
Ik durf het eigenlijk niet te vragen Nikkie maar herken je iets in mijn verhaal? Ik hoop natuurlijk niet dat je in een dergelijke situatie gezeten hebt of zit. Dat wens ik niemand toe!
Hoi Bergtop, goed dat je weer wat positiever er tegenaan kijkt. Ik begrijp dat je nu de pil moet slikken, maar moet je ook weer terug naar de gynaecoloog?

Ik schrok met name van je opmerking dat je bang bent dat je vriend bij je weggaat als je geen kind zou kunnen krijgen. Dat lijkt mij geen goede vertrouwensbasis. Heb je het daar met je vriend over gehad of dat echt zo is?

En ja, ik heb ervaring met cystes. Ik ben inmiddels 2 keer geopereerd en gelukkig zijn delen van mijn eierstokken behouden, dus ik zou zwanger moeten kunnen worden, maar wel met ivf. Na alle ziekenhuis-narigheid zijn wij daar nog niet mee gestart.
Ik wil je nog wel meegeven dat als jij je niet prettig voelt bij je gyn of dat hij/zij niet duidelijk is, je gewoon via je huisarts om een ander kunt vragen. Ik ga nu niet mijn hele verhaal doen, maar trof echt een butcher van een gynaecoloog, die me met een kluitje het riet in stuurde. Ik ben toen weer naar mijn huisarts gegaan, heb mijn verhaal verteld en kreeg ik zo een verwijzing voor een andere, veel fijnere gyn. In hetzelfde ziekenhuis. Deze nam me echt serieus.

En eierstokken verwijderen? Dat is wel het laatste waar de artsen aan denken hoor. Ja, misschien als je onder de endometriose zit. Doen ze echt zomaar niet. Mijn baarmoeder is net verwijdert, maar mijn eierstokken zitten nog mooi op hun plekkie. Terwijl ik die niet meer nodig heb voor babietjes. Maar wel voor mijn hormoonhuishouding.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Nou, ik gok dat haar gynaecoloog wel duidelijk is geweest, maar dat TO al stopte met luisteren en begon met flippen op het moment dat haar gynaecoloog begin met vertellen dat er cystes op haar eierstokken zitten en daarna alleen nog heeft opgevangen 'verwijderen'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven