Cavia

11-04-2013 22:43 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een cavia van bijna een jaar oud. Ik ben echt gek op het beestje, alleen ik word zo langzamerhand een beetje gestoord van het beestje, (ja klinkt misschien hard, ik weet) Maar hij houdt niet op met piepen! Het begint als ik 's ochtends om 6 uur op sta, dan krijgt hij als eerste eten, een pluk hooi en yoghurt snoepjes, en ik ben tussen 5 en 6 weer thuis, maar hij heeft een radio naast zn hokje staan die aan staat. En 's avonds krijgt hij een stukje fruit of groente.

Maar sinds kort blijft hij dus piepen, ookal geef je hem een stukje appel, blijven piepen, soms hoor ik de tv niet meer, zo hard piept hij! (ja een echt zwijntje ) maar ik word er een beetje flauw van, hij heeft altijd eten in zn bakje, voorzien van water, elke dag hooi, krijgt cavia snoepjes, en idd stukje fruit of groente... kleedje over zn kooi heeft geen nut.... Dus aan jullie de vraag: wat te doen zodat hij eindelijk eens ophoudt met het gepiep 24/7.
Een cavia hoort gewoon niet alleen. Het is een groepsdier. Waar ben je bang voor als je er 1 bij zet? Ik heb hier in totaal 5 beren gehad en nog nooit mot gehad tussen ze. Had er 1, toen 1 erbij gezet omdat hij inderdaad dus eenzaam was. Ging prima. Eerste ging dood, dus een vriendje erbij gekocht. Daarna nog 1 opgevangen van iemand, want het vriendje van hem was overleden en hij vereenzaamde. Toen had ik er dus 3 bij elkaar en dat ging ook gewoon prima. Degene die we opgevangen hadden, overleed vrij snel. Was al een oudje. Toen een kleintje erbij gekocht, ging ook gewoon goed. Uiteindelijk is er toen 1 overleden en daarna de kleine ook helaas (longonsteking). Ons oudje heeft daarna alleen gezeten, maar die zat nooit te piepen. Wilde ook niet graan op schoot, gaf weinig om aandacht van ons. Was echt een einzelgänger wat dat betreft. En die hebben we 2 weken terug laten inslapen, omdat hij zo oud was en ontzettend afgevallen en er gewoon geen fut meer in zat.

Maar goed, dat piepen klinkt echt als eenzaam zijn. Hij wil aandacht en die kan jij hem niet de hele dag geven. De radio is geen vervanger, net zoals dat speeltje niet. Dat praat niet terug naar hem, hij heeft niks om mee te communiceren. Als je bang bent dat het met 2 beren niet goed gaat, spreek dan bv met de dierenwinkel of de opvang af dat je hem terug mag brengen als het niet gaat. Maar zorg voor een vriendje, want daar heeft hij duidelijk behoefte aan. En zoals je kan lezen, hier ging het met alle 5 de beren qua koppelen meteen goed dus het hoeft echt geen probleem te zijn
@Ivetje, ik ben niet bang om er 1 bij te zetten, maar ik zit in een huurhuis waar eigenlijk geen huisdieren mogen en ik ben eigelijk wel bang dat het fout gaat en ik heb 1 vrij grote kooi, maar als het wel mis gaat moet de andere in een andere kooi en daar heb ik op dit moment geen geld voor
quote:skipje schreef op 14 april 2013 @ 19:29:

@Ivetje, ik ben niet bang om er 1 bij te zetten, maar ik zit in een huurhuis waar eigenlijk geen huisdieren mogen en ik ben eigelijk wel bang dat het fout gaat en ik heb 1 vrij grote kooi, maar als het wel mis gaat moet de andere in een andere kooi en daar heb ik op dit moment geen geld voorDaarom zeg ik ook, maak een afspraak met de verkoper of je hem terug mag brengen als het niet gaat. Vaak is dat geen enkel probleem, maar als je het niet probeert weet je het niet en blijft je caaf zo in zijn uppie zitten terwijl hij naar mijn idee echt wel een maatje nodig heeft. En van dat huurhuis...tja, dan kan je beter deze weg doen als er geen huisdieren mogen maar goed.
Ik heb een caviagroep gehad van 9 mannetjes, en de een was wat baziger dan de ander maar het ging prima.Ze hadden trouwens wel heel veel ruimte want de tuin was helemaal voor hun.Sommige mannetjes hadden ook wel eens samen gezeten met een caviavrouwtje, maar eenmaal in de mannengroep geplaatst gaf dat geen problemen.

Op dit moment heb ik alleen nog 3 vrouwtjes(binnen), over een van die cavia,s is hier op het forum nog een echte soapserie geweest, maar ze zijn ondertussen 6 jaar, 4 jaar en een kleintje van 2,5 maand.
Skipje, geef mij anders desnoods die cavia als je voor hem geen maatje wil of kan nemen. Ik lees nu voornamelijk flauwe redenen om het niet te doen terwijl dit in het belang van het beestje is. Wel zelf komen brengen, ik heb geen vervoer. Mocht je interesse hebben dan geef ik mijn mail adres door.
Eens met fru1t3lla. Je bent nu redenen aan het zoeken om er geen maatje bij te zetten. Prima, maar zorg dan inderdaad voor een goed tehuis voor deze. Want zo nog 6 jaar laten zitten is gewoon zielig. Ik snap gewoon niet zo goed dat je niet in het belang van het beestje denkt, maar uitwegen zoekt om er maar niks aan te hoeven doen.
De hele dag alleen met een radio als gezelschap.... ach gossie ...

Nou ja, er is genoeg over gezegd, ik hoop dat je er wat mee doet en een vriendje voor hem zoekt....
Helemaal eens met de meeste reacties hier. Hoeveel liefde en aandacht jij het beestje ook geeft, dit is toch anders dan dat een cavia zijn eigen maatje heeft. Helemaal als jij zelf het grootste gedeelte van de dag niet thuis bent. Een cavia is een groepsdier, dat is iets waar je gewoon niet omheen kunt.

En twee mannetjes samen niet mogelijk? Misschien niet in alles gevallen. Maar hier twee beertjes die het prima met elkaar kunnen vinden. Ja, ze testen elkaar wel eens uit, maar op een klein beetje klappertanden na, kunnen ze prima samen en zit ik zonder problemen met beide mannen op schoot iedere avond te kroelen op de bank.
Nouja nu heb ik een mannetje voor hem erbij, helaas ging het niet samen in 1 kooi, dus heb ik een kooi kunnen fixen en staan ze naast elkaar. Ook krijgt hij nog meer groenten en heb kruidenhooi gekocht, yumyum, smullen ze beide van! Wel is die ik als eerste heb nogsteeds dominant, als hoogste erboven uit willen komen met het gefiep, dat is trouwens nogsteeds hetzelfde als eerst. Gewoon dat harde gepiep, en dat gepruttel ook, maar deed hij ook vaak als ik hem aaide ;) samen op schoot gaat het verder wel goed Dussss, nee, ik draaide er niet omheen
heb je ze goed aan elkaar laten wennen? Op een neutrale plek, schone kooi maken e.d.?
Hahaha, dus nu heb je er twee die fluiten?

Ik heb ook twee cavia''s en die lijken niet echt op mijn aandacht te zitten wachten. Wel op mijn groenten en fruit. Dus een aantal keer per dag krijgen ze een handje groenten/fruit van me.

Ik verbaas me er continu over wat ze wegwerken.

Ik heb alleen het idee dat ik ze er niet echt een plezier mee doe door ze op schoot te nemen. Volgens mij zitten ze liever met zijn tweetjes.
quote:skipje schreef op 20 april 2013 @ 01:00:

Nouja nu heb ik een mannetje voor hem erbij, helaas ging het niet samen in 1 kooi, dus heb ik een kooi kunnen fixen en staan ze naast elkaar. Ook krijgt hij nog meer groenten en heb kruidenhooi gekocht, yumyum, smullen ze beide van! Wel is die ik als eerste heb nogsteeds dominant, als hoogste erboven uit willen komen met het gefiep, dat is trouwens nogsteeds hetzelfde als eerst. Gewoon dat harde gepiep, en dat gepruttel ook, maar deed hij ook vaak als ik hem aaide ;) samen op schoot gaat het verder wel goed Dussss, nee, ik draaide er niet omheen

Blij te horen dat die een maatje heeft! Je moet ze aan elkaar voorstellen en dat kan op verschillende manieren, wat wel van belang is, is dat het op neutraal terrein gebeurt EN dat je wel volhoudt. Dat ze elkaar door de kooi jagen met gepiep, geklappertand en veel BRRRR de eerste weken is normaal. Ze moeten rangorde bepalen en dat gaat gepaard met drama. Zielig voor diegene die het onderspit delft maar na enkele weken is het ook gedaan. Pas scheiden wanneer ze door de kooi rollen en de plukken haar in het rondvliegen en ze elkaar tot bloedens toe bijten. Als dat gebeurt, weer apart zetten voor een week of twee zodat de gemoederen bedaard zijn en opnieuw proberen, met een andere methode als je denkt dat de eerste methode niet afdoende werkt

Hier enkele methoden in gradaties van ernst:

Stap 1. Kooi en toebehoren volledig schoonmaken zodat hun geuren eruit zijn. Dan beide cavia's erbij, veel eten en wat verstop plekjes met meerdere ingangen zodat ze elkaar kunnen ontwijken. Kijk het een paar dagen aan, het zou stilletjes aan rustiger moeten worden (kan wel enkele weken duren)

Lukt dit niet, stap 2:

Je doet hetzelfde bij stap 1 maar je bouwt het dan geleidelijk op. Je kiest een neutraal terrein uit om te koppelen (liefst waar ze nooit geweest zijn), weer eten en wat makkelijke verstopplekjes en je doet dit de eerste dag een halfuurtje, de tweede dag een uurtje, de derde dag twee uurtjes en je bouwt het zo op. Wederom, dit vraagt tijd en is niet zomaar in 1 week gedaan.

Lukt dit niet, stap 3:

Allebei dezelfde geur geven, door bijvoorbeeld wat babyolie op een doekje achter de oortjes et smeren of iets zachts wat ruikt naar munt of anijs. Eigenlijk elke sterke geur is goed, zolang het niet irriterende of op een andere manier schadelijk is. Wederom kooi goed schoonmaken voor je ze zo samen zet.

Lukt dit niet, stap 4:

Allebei in bad! Dit is zowat het paardenmiddel. Ze hebben dan een andere geur van de knaagdierenshampoo en het feit dat ze allebei 'getraumatiseerd' ( ) worden door het badderen kan juist een band scheppen.

Let er wel héél goed op dat ze in een tochtvrije ruimte zijn op kamertemperatuur, met het water op lichaamstemperatuur, dus niet te warm en niet te koud! Test het water met jouw elleboog of pols, zoals je dat ook bij baby's zou doen.

Let er ook goed op dat je GEEN mensenshampoo neemt (ook geen babyshampoo), die is veel te agressief voor hun tere huid, neem knaagdierenshampoo.

Om te drogen rol je ze in een handdoek en dan kan je ze zo drogen (of met nog een haardroger erop op lauwe stand). Verder een dikke pluk hooi in de kooi wanneer ze handdoek droog zijn, ze drogen zichzelf verder in het hooi dan. Hierbij is het weer van belang dat de kooi opnieuw ontdaan is van alle geuren.

Zoals bij de andere methoden, hiermee 'reset' je wel de ouwe wrevel, zeker als er tijd is geweest tussen de laatste schermutseling en de nieuwe poging, maar ze gaan nog steeds rangorde moeten bepalen. Alleen zou de acceptatie wat makkelijker moeten gaan omdat ze allebei dezelfde geur hebben.

Je kan al deze methoden ook combineren, maar wat ik aanraad is bij de simpelste stap te beginnen en het even aan te kijken, dan pas de tweede stap proberen als het na een week of twee echt niet lukt (hiertussen wel telkens wat tijd laten zodat ze tot rust komen).
quote:skipje schreef op 20 april 2013 @ 01:00:

Wat goed van je !

Verder niks toe te voegen na de posting van fru1t3lla
En nog heel belangrijk: scheid geen vechtende cavia's met blote handen, hun tanden zijn lang en scherp genoeg om tot op het bot te bijten! Gooi er een handdoek over om ze zo te kunnen scheiden.
Ik heb ze eerst gewoon op de grond met alleen de kooi zeg maar omheen kennis laten maken, beetje gepruttel enzo daarna de bak goed schoongemaakt en samen erin gezet. Eerst keken ze mekaar niet aan of wat. Maar daarna kwam het gedrag wie de baas is, en die ik al had heeft nu 3 hapjes uit 1 oor en uit de andere 1. En de nieuwe heeft 1 hapje eruit, dusja fru1t3lla, scherpe tandjes idd! Ik had even gauw een oven handschoen gepakt hihi. Want na 4 dagen elkaar aanvallen vond ik het wel een beetje sneu worden. Maar nu kunnen ze elkaar door de tralies zien, en dan pruttelen ze nog haha. Maar dit is wel gezellig voor hem ook Maar als ze plastic horen, alsof ze wedstrijdje doen wie het hardste kan piepen haha
Heen- en weer lopen en adhd gedrag is 9 van de 10 keer een teken dat een cavia niet happy is. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de kooi groot genoeg is.

Nu heb je deels de goede adviezen hier verkregen opgevolgd en heb je hem getracht te koppelen aan een ander beertje. De ene koppeling is andere niet. Deze heeft duidelijk tijd nodig.

Nu geef je aan dat je ze met de kooi erover kennis hebt laten maken. De geur van de andere cavia zit niet alleen in de bak, maar ook in het traliewerk. Dat had je beter eerst kunnen schoonmaken.

Let er ook op dat je voor 2 cavia's een kooi nodig hebt van minimaal 1 meter breed en 50-60cm diep. Anders zitten ze teveel op elkaars lip en zeker met koppelen is dat funest.

Het doel van twee of meer cavia's is de affectie en het gezelschap. Dat gaat niet door de tralies heen.

Volg aub stap 2 op van het advies van fru1t3lla. Neem de tijd.

Eventueel gelijk naar stap 4 kun je ook doen gezien de confrontatie die ze hebben gehad.

Ook al zijn ze klein, cavia's hebben erg sterke karaktertjes. En soms is de match simpelweg niet aanwezig. Ook tussen beertjes en zeugjes kan het mislopen. Castreren geeft ook nooit garanties.

Het vergt geduld en het is wel zo eerlijk voor beide beestjes als ze het gezellig hebben zonder tralies ertussen. Als ze dan toch niet matchen kun je altijd beslissen wat je doet. Succes.
quote:fru1t3lla schreef op 21 april 2013 @ 17:07:

En nog heel belangrijk: scheid geen vechtende cavia's met blote handen, hun tanden zijn lang en scherp genoeg om tot op het bot te bijten! Gooi er een handdoek over om ze zo te kunnen scheiden.

Jup al eens ondervonden. Kun je met een bloedende vinger naar het ziekenhuis voor een hechting omdat de schat iets te enthousiast een stuk komkommer uit mijn hand wilde eten.

To, goed dat je voor een maatje hebt gezorgd! Hopelijk gaan ze het snel samen vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven