Gezondheid alle pijlers

B12 tekort

26-04-2008 14:17 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een B12-waarde heb van 92. Veel te laag natuurlijk en zeker voor mijn leeftijd (23). Ik heb er nog behoorlijk wat vragen over waarmee ik niet zo goed terecht kan bij mn huisarts (hij heeft er volgens mij niet zoveel verstand van). Wie heeft ook een B12 tekort?

Groetjes, Weelassie
Maar de B12 die in red bull zit is niet nuttig voor mensen met PA, dus daar hebben de meesten an ons niets aan...
oke dus als ik het goed begrijp nemen (de meeste) mensen met een vitamine B12 te kort de vitaminen gewoon niet op in hun lichaam.

Ik zat namelijk te denken, blikje reddbull, goedkope versie van de kruitvat.. 40% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12.. Dus neem 3 blikjes en je hebt ruim voldoende vitamine B12 in je lichaam. Haha beetje stom van mezelf om zo makkelijk te denken eigenlijk.

Maar zoals ik dan wel weer denk, baat het niet dan schaat het niet.

In iedergeval heb ik weer iets geleerd :P en jullie kan ik alleen nog maar sterkte wensen
Hoi Kloontje, nee zo simpel is het helaas niet. Als drie blikjes Red Bull per dag genoeg was om het niveau weer op te krikken had ik ook geen topic gestart over dit onderwerp . Als je B12 waarde onder de 100 ligt heb je sowieso een opnamestoornis en daar kunnen weer verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen (bijvoorbeeld darmziektes).
Ik up 'm even.
Hoi,

Leuk een b12-tpoic, of noujaah niet leuk, haha. Maar goed kom het niet zo vaak tegen.

Zit zelf sinds een jaar aan de B12 spuiten en ik voel me er wel een stuk beter door. Mijn begin waarde was 120 en ik was toen 18, erg laag dus wel voor mijn leeftijd. Folium was ook veelste laag, en dat zakt ook heel snel weer als ik stop met de pillen. Dus slik ook nog dagelijks foliumzuur en nog een reute aan andere medicatie.

Weten jullie de oorzaak van het tekort? Bij mij is dit een hele zeldzame maag/darm aandoening, eosinofiele gastro enteritis. Heel vervelend. Maar hoop ooit te kunnen stoppen met de injecties als de ontstekingen beter gaan.

Jitske.
Hoi Adeline/Jitske,

Fijn dat jij je nu wat beter voelt door je injecties!

Ik weet nog niet waar het tekort bij mij door wordt veroorzaakt. Ik heb wel zo nu en dan last van mn darmen dus misschien dat het daar iets mee te maken heeft. Donderdag heb ik een afspraak met de hematoloog, misschien dat dan de oorzaak achterhaald wordt. Heb jij pukkels gekregen door de injecties en vind je de injecties pijnlijk? Heb je toevallig verder nog tips voor het eerste ziekenhuisbezoek?
Hoi,

Ik gebruik ook veel prednison en hiervan krjig je ook last van pukkeltjes en had er zoiezo wel aanleg voor. Maar heb niet het idee het te krijgen van de b12 injecties, het gaat nu juist wel goed met mijn huid opzich. En ik neem liever de injecties met pukkels, dan geen injectie en me klote voelen.

De injecties kunnen wel pijn doen, je voelt ze altijd wel. Belangrijk is om je goed te ontspannen, als het goed is doen ze hem in je bilspier. Als ze de linker-kant prikken, hou die been dan van de grond en steun op je andere been, zo ontspan je de spier het beste. Verder kun je de ampul vantevoren even in je BH stoppen, zo warmt die op en dan is het ook minder pijnlijk. En je moet vragen aan de arts of die de vloeistof heel langzaam in wilt spuiten, zo kan het langzaam wegvloeien en doet het ook minder pijn.

Zet alle vragen die je hebt op papier, zodat je het niet vergeet en zet eventueel alle antwoorden er achter. Zet ook alle klachten die je hebt op papier, ook al is het iets heel stoms..alles waar je last van hebt, zeg je gewoon, kan wel een verband hebben misschien.

En zorg er voor dat je goed behandeld wordt, ik ben nog steeds onderbehandeld en dat kost een hoop leuke dingen in mijn leven!

Sterkte er mee.. je mag me mailen; jitsketje@hotmail.com

Jitske.
Hoi Jitske,

Dankje voor je bil-ontspan-tip. Die zal ik zeker in praktijk gaan brengen. Lief dat ik je mag mailen.

Groetjes, Weelassie
Morgen voor het eerst naar de hematoloog, brr...

Hoe voelden jullie je na de eerste injectie? Nog last gehad? Kun je meteen weer aan het werk? Voor de mensen met pukkels door de injecties: wanneer kreeg je daar last van? Dezelfde dag nog of pas weken na de eerste injectie?
Hoi,

Na de 1ste injectie was ik best wel moe de hele dag en noujaah het werkte ook echt pas na een poosje, als je meer injecties hebt gehad. Dus zal er niet teveel van verwachten. Ik denk dat je wel gewoon kan werken hoor, als je dat nu ook gewoon kunt tenminste.

En maak je niet te druk om de pukkels, door die stress alleen al zal je ze bijna krijgen.

Sterkte!

Jitske.
quote:Weelassie1984 schreef op 28 mei 2008 @ 18:14:Hoe voelden jullie je na de eerste injectie? Nog last gehad? Kun je meteen weer aan het werk? Voor de mensen met pukkels door de injecties: wanneer kreeg je daar last van? Dezelfde dag nog of pas weken na de eerste injectie?Tuurlijk kun je werken na de injectie. Jeetje meid, je kunt je ook té druk maken. Relax, komt allemaal wel goed hoor! 't Is maar een prikje!

Je kunt wat last hebben van de prikplek, en je kunt de eerste dagen na de prik wat vermoeider zijn dan anders. Als je zenuwklachten hebt van het tekort (tintelingen, pijnscheuten) kan

het zijn dat die de eerste dagen iets verergeren; vervelend, maar alleen maar een teken dat je lichaam aan het werk is de boel weer op te knappen. Maar als je nu in staat bent om te werken ben je dat na je prik ook, er verandert echt niks drastisch door die ene prik. Probeer er niet teveel op te focussen en ga gewoon lekker werken, anders ga je gegarandeerd vanalles voelen waar je je dan weer zorgen over gaat maken terwijl dat niet nodig is. Dat lijkt me zonde van je tijd en van je energie.

Pukkels ontstaan bij mij meestal vanaf een dag of 4 na de prik. Dan zijn het van die diepe onderhuidse bulten en na een week of misschien 10 dagen zijn ze op hun 'mooist'. Ahum. Maar dat kan best per persoon verschillen en wie weet krijg je er geeneens pukkels van, of niet op zichtbare plekken.
Ik moet jullie melden dat ik na de injecties ook altijd van die dikke bulten krijg op mijn voorhoofd. Het is nu weer even geleden dat ik een prik heb gehad en nu is mijn huid puntgaaf. Ik durf er daarom dus ook niet meer aan. Ik neem B12 wel op een andere manier want dat wil ik nooit meer meemaken. Ik zag er niet uit.

Mijn tekort kwam door een tijd heel weinig vlees eten. Ik doe dat nu maar wel weer (alleen rund en kip) en ik probeer verder ook gezond te eten zodat ik niet snel meer een tekort oploop. Die pukkels waren echt erg, heel pijnlijk ook. Ik denk dat het beter is om uitgebalanceerd te eten zodat je alles binnenkrijgt. Maar als je b12 niet goed opneemt, is het wel nodig om het te laten spuiten.
.
Afgelopen week ben ik naar de hematoloog geweest. Weer heel veel bloed afgenomen aan de hand waarvan ze gaan kijken of ik wel een tekort heb (die waarde op zich zou niet zoveel zeggen?) en waar het door wordt veroorzaakt (coeliakie oid). Nog geen injecties gehad dus. Over twee weken krijg ik de uitslag van het bloedonderzoek.
quote:justline schreef op 29 mei 2008 @ 12:58:

Ik zou inderdaad net als Adeline zegt niet teveel zorgen maken, anders krijg je die pukkels straks alleen door de stress al! Ook al krijg je er pukkels van: het in tact houden van je zenuwen en dergelijke is toch wel een tikkie belangrijker dan een paar pukkels?
Ook al is een behandeling noodzakelijk, dan kunnen de bijwerkingen toch alsnog erg vervelend zijn... Ik heb nou eenmaal een rottig verleden wat beterft acne en ik ben gewoon bang dat dit me nog een keer gaat overkomen.
Weelassie, ik ben het met je eens hoor! Mensen die altijd een mooie huid hebben gehad vinden het doen misschien niet zo moeilijk over 'een paar' pukkels. Maar als je al jaren met een slechte huid kamt wil je gewoon ieder risico vermijden.

Helaas krijg ik ook pukkels van vit B12 prikken, niet een paar, maar heel veel. Dat houdt ongeveer 1,5 week aan en dan wordt m'n huid weer mooi.

Ik dacht eerst dat m'n pukkels hormoongerelateerd waren, maar na dit topic ben ik het gaan bijhouden en ik weet nu vrij zeker dat het van de B12 komt.

Gezondheid vind ik inderdaad belangrijker dan pukkels, maar toch verkies in een mooie huid boven moe zijn. Dus zolang m'n gezondheid niet weer achteruit gaat en ik ' alleen maar' moet ben, neem ik geen prik meer. Ik ben nu een tijdje vitamine b12 pillen aan het slikken, maar nog niet lang genoeg om te merken of het werkt. M'n lichaam neemt uit voedsel geen b12 op, maar dat zijn natuurlijk kleine hoeveelheden. Hopelijk werken de pillen wel, die hebben natuurlijk ook een vele hogere dosering

Wat betreft de prik zelf: ik voel er echt helemaal niets van.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn waarde niet 92 was, maar 250.
Er bestaat ook mondspray voor vit.B12. Dat is 3x per dag een pufje in de wang. Prima te doen. Dat is dus geen injectie, maar ik weet niet wat dat doet met je huid.
De trigger die ervoor zorgt dat je evt. pukkels van B12 krijgt is de grote hoeveelheid die je binnenkrijgt met een spuit. Als je iedere dag pillen slikt kan de reactie minder zijn, want daar zit een minder hoge dosis in. Ik weet niet hoeveel er in de mondspray zitten. Ik weet ook niet of het al is uitgezocht of je uberhaupt b12 opneemt uit je voedsel. Zo ja, dan kun je misschien wel beginnen met pillen ipv een prik. Maar dat zou je moeten overleggen met de huisarts.
Hoi Antoinette, wat naar dat je zo heftig op de injecties reageert... Wat voor soort pukkels zijn het? En houd je er littekens/rode vlekken aan over?

Hoi Pilous, dat zou fijne oplossing zijn maar ik heb het idee dat als mondsprays en smelttabletten even goed zouden werken als injecties, de injecties niet meer gegeven zouden worden. Ik vraag het de volgende keer even na bij mn hematoloog
Als je echt geen B12 kunt opnemen, heb je alleen iets aan injecties.

En nee, een fatsoenlijk B12 tekort zorgt er niet alleen voor dat je moe bent. Het tast ook de beschermende laag rond je zenuwen aan, ik neem niet aan dat ik daar de gevolgen van hoef uit te leggen. Ook gaat je geheugen sterk achteruit, en je vermogen om fatsoenlijke zinnen te produceren.

Dus ja, ik zou pukkels verkiezen boven een tekort. Onder elke omstandigheid.
Ik laat de injecties ook niet staan vanwege de kans op acne, niemand hier volgens mij. Dat wil echter niet zeggen dat de bijwerkingen niet rottig kunnen zijn. Nu lijkt het net alsof de mensen die het erg vervelend vinden dat hun gezicht onder de ontstekingen zit, hun huid boven hun gezondheid verkiezen. Wat natuurlijk onzin is. Het is toch niet het een of het ander? Het is toch niet zo dat de bijwerkingen in het niet vallen bij de noodzaak van de injecties?
Ik snpa dat niemand die injecties laat staan, maar, voor mij geld in elk geval wel dat de bijwerkingen in het niet vallen.

Ik heb ook coeliakie, en dat maakt uit eten gaan een stuk lastiger, ook bij traktaties waar dan ook wordt vaak geen rekening met me gehouden. Ik kan niet zo maar naar de patatzaak om patat te kopen, en een pizza uit de supermarkt is er voor mij ook niet bij. Nee, dat is allemaal niet leuk, maar valt wel in het niet bij het resltaat van het glutenvrije dieet...
Surface, de ene persoon is de ander niet. En het ene b12 tekort is het andere ook niet. Ik heb gezegd dat mijn waarde ongeveer 250 was, wat dus een stuk hoger is dan 92. En natuurlijk weet ik dat als je het niet opneemt uit je voedsel, dat pillen dan ook niet werken. Maar je kan pas iets uitsluiten als je het geprobeerd hebt. Vandaar dat ik nu de pillen probeer, als dat niets uithaalt begin ik weer aan de prikken.

Maar ik denk dat je voor niemand kunt beoordelen welk effect het hebben van een lelijke huid voor iemand heeft, tenzij je het zelf hebt meegemaakt. Dus de bijwerkingen kunnen voor jou in het niet vallen, maar dit betekent niet dat dat voor iedereen zo is.

Weelassie, ik krijg er rode pukkels van, maar hou er geen littekens of vlekken aan over.
quote:Antoinette1980 schreef op 02 juni 2008 @ 20:09:

prikken.

Maar ik denk dat je voor niemand kunt beoordelen welk effect het hebben van een lelijke huid voor iemand heeft, tenzij je het zelf hebt meegemaakt. Dus de bijwerkingen kunnen voor jou in het niet vallen, maar dit betekent niet dat dat voor iedereen zo is.

Dat kun je inderdaad niet voor een ander aanvoelen. ECHTER, de schade die je op kunt lopen door een B12-tekort niet te behandelen (bijv. uit angst voor pukkels) is niet iets om 1-2-3 aan de kant te schuiven. Ik durf te insinueren dat niemand veel happyer wordt wanneer deze schade optreedt, wetende dat men dit -gedeeltelijk- aan zichzelf te wijten kan hebben wanneer men niet zou willen laten prikken.

Zo lees ik de posting van Surface ook. Hoe vervelend Weelassie's angst ook is voor haar, dit is een overtreffende trap. Behandeling is nodig, geen willekeur. Dan lijkt het mij gezonder om goede begeleiding in het omgaan met de angst te zoeken -genoeg zaken in het leven brengen een risico met zich mee op een mindere huid, dus dit aanpakken lijkt me sowieso levensgenot verbeterend, maar dat terzijde- en de naald er gewoon in te laten jassen.
vandaag ga ik van alles kunnen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven