Gezondheid alle pijlers

Zuchten in slaap: verstoorde ademhaling?

19-04-2013 11:43 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vannacht hebben mijn vriend en ik voor het eerst een app geprobeerd om slaapgeluiden op te nemen, eigenlijk vooral voor de gein en in de hoop dat we onze droomverhalen en gesnurk later ter vermaak zouden kunnen terughoren.

Gepraat of gesnurkt hebben we nog niet, maar het viel me op dat mijn vriend zo maf ademt 's nachts. In de opnames zitten wel 20-30 fragmenten waarin mijn vriend snel, diep inademt, zijn adem even vasthoudt en dan met kracht uit zijn neus blaast. Maar niet gewoon 'blazen', het lijkt alsof hij kracht moet zetten via zijn gehemelte (heel irritant, ik kan het geluid precies nadoen maar niet echt omschrijven).

En toen ik er zo over nadacht: ik hoor het hem zelf ook best vaak doen. Maar ik lette er niet op, het is typisch zo'n geluid dat je maakt als je wakker wordt en als ik wakker ben wordt hij dat vaak ook. Ik wist niet dat hij het zo vaak deed.

Ik las dat een verstoord ademhalingspatroon kan zorgen voor een slechte nachtrust en hij slaapt inderdaad heel slecht. Wie heeft hier ervaring mee en weet wat te doen? Is het heel raar om die opname aan de dokter te laten horen?
Nee hoor een dokter staat nergens van te kijken.

Ik zou er zeker mee naar de ha gaan, die zal hem verwijzen naar een KNO-arts oid.

Het is dan wel handig dat jij meegaat, want er vervolgt een waslijst aan vragen en sommige kan alleen een bedpartner beantwoorden.

Heeft hij overdag last van vermoeidheid?

Ik heb zelf slaap-apneu, dus ben een ervaringsdeskundige, het kan overigens van alles zijn, slaapproblemen zijn heel vervelend en hebben invloed op je hele functioneren en vaak ook dat van je bedpartner
Mijn ex had ook slaapapneu en daardoor sliep ik nog slechter dan hem. Lag hele nachten te waken, leek alsof hij iedere keer stopte met ademhalen om vervolgens met een lange zucht alles weer uit te blazen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven