Geld & Recht alle pijlers

Dreigmail, wat kan ik ermee?

21-04-2013 18:48 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmiddag een vervelende dreigmail, en ik wil jullie vragen wat ik ermee kan.

Ik heb wat dingen via internet verkocht en blijkbaar is dat iemand niet goed bevallen. Hij heeft gezegd dat hij weet waar ik woon en dat hij langs gaat komen met enkele vrienden, om verhaal te halen waarom dat product niet goed werkt (ik had hem eerder gezegd dat ik meer info wil hebben omdat ik dat product niet naar een thuis adres heb gestuurd). Deze persoon zegt er ook in dat ik me geen zorgen hoef te maken, omdat hij niet komt om problemen te maken.

Mijn vraag is dus, wat valt nu onder een dreigmail en wanneer kun je er voor naar de politie? Is dat bv als er in staat dat iemand komt om te slaan / doden / brandstichten of iets in die trant of geldt dit daar ook voor?

Ik voel me in iedergeval niet gemakkelijk.
uitprinten en melden bij de politie. Ook kan je de provider van de mailer op de hoogte stellen en natuurlijk marktplaats zelf
Het is gmail. Ik wil opzich wel naar de politie maar ik weet niet of dit ernstig genoeg is zeg maar. Er staat opzich niet iets in dat hij me wat fysiek gaat aan doen
Ja wel aangifte doen of melden. Laat de politie bepalen hoe ernstig het is. De betreffende persoon kan al een bekende zijn van de politie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Negeren, politie (voor de zekerheid) op de hoogte stellen en verder 'gewoon' afwachten. Ik denk dat het een 'check' is om te kijken of jij eventueel een potentieel slachtoffer bent voor oplichting en/of intimidatie via internet.
Duss....
Er is een verschil tussen melden en aangifte doen.

Ik wil graag weten wat er onder een bedreiging valt? Dit of toch niet?
quote:bloomen schreef op 21 april 2013 @ 19:04:

Er is een verschil tussen melden en aangifte doen.

Ik wil graag weten wat er onder een bedreiging valt? Dit of toch niet?Hoe vat jij het zelf op?
Duss....
Dreigen met de dood. Op zijn minst. De rest valt er niet onder.
Ik vind het dubbel, omdat er ook in staat dat hij geen problemen komt maken maar enkel even met mij komt praten over dat product.

Maar er zal toch wel meer vallen onder een dreigmail dan alleen dreigen met de dood/mishandeling?
Als een kennis mij vraagt:

'Belaai ga je mee stappen vanavond? Ik zeg ok. Ik weet waar je woont en ik neem wat vrienden mee!'

Dan ga ik er niet vanuit dat de andere partij zich bedreigt voelt.

Het ligt dus helemaal aan de situatie en de context.

De politie zal bij een aangifte emotie en ratio uit elkaar trekken. Een melding doen kan nooit kwaad.
Duss....
Het feit dat hij 'met enkele vrienden' komt, komt natuurlijk flink bedreigend over. Ik zou gewoon de politie bellen en vragen wat handig is/kan, een melding of een aangifte. En wat een slimme manier van handelen is. Daar zullen zij toch het meest zinnigs over kunnen zeggen.
quote:bloomen schreef op 21 april 2013 @ 19:10:

Ik vind het dubbel, omdat er ook in staat dat hij geen problemen komt maken maar enkel even met mij komt praten over dat product.

Maar er zal toch wel meer vallen onder een dreigmail dan alleen dreigen met de dood/mishandeling?Wat voor product heb je verkocht?
Duss....
De feiten op een rij, om het wat duidelijker te maken:

Betreffend persoon is voor mij anoniem omdat in de mail niet zijn echte naam staat en omdat ik het pakket ook niet naar een huis adres heb gestuurd.

Hij vermeld langs te komen met enkele mensen om verhaal te komen halen, waarom het opgestuurde product niet werkt en omdat ik niet gewoon meewerk (en dat is dus omdat ik eerst zijn gegevens wil weten).

Hij praat over langs komen om te spreken, niet om te mishandelen of om mijn gezin iets aan te doen of mijn verkoop gebeuren iets aan te doen.

Ben ik nu zo'n angsthaas en zie ik het gewoon fout, valt dit niet onder bedreiging?
@Moosey:

Zelf denk ik dat een melding meer op zijn plaats is dan een aangifte, gezien ik er niet uit kan halen dat hij echt wat komt doen?

Het product betreft telefoon oplader/usb kabel
De politie zal het niet zien als bedreiging, want hij zegt alleen at hij langs zal komen (al dan niet met vrienden) om met je te praten.

Bel de wijkagent en vraag of je er melding van kunt maken. Dan staat er in de computer dat je het hebt gemeld en als je belt bij echte problemen zien ze dat en zullen ze sneller adequate actie ondernemen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Misschien neemt hij zijn computernerdvrienden wel mee, die meer verstand hebben van USB kabels.
Duss....
/
moraal van mijn verhaal: gewoon naar de politie. In enkele gevallen kun je ook via internet aangifte doen.
dat heb ik trouwens nog niet vermeld, hij denkt dat ik een oplichter ben. Had het ook over smaadschrift, een schadevergoeding voor hem omdat ik hem in zijn ogen niet correct behandel, dat de politie dat kon regelen voor hem?

Maar als ik het goed begrijp valt onder bedreiding iets als:

"ik ga je ..... vermoorden, iets aandoen, in elkaar slaan, brandstichten en allemaal dit soort ergere dingen?

Dan is een aangifte op zijn plaats en bij mij meer een melding van we weten ervan?

En wat is dat smaad verhaal dan?
@Kitty, ja ik voel me wel bedreigd, ook omdat er geen andere brave mail of telefoontje achter aan komt. Maar het zal toch niet zo zijn dat hij een straf kan krijgen omdat ik zeg dat ik me bedreig voel als het niet onder de wettelijke bedreiging valt denk ik
quote:bloomen schreef op 21 april 2013 @ 19:29:

dat heb ik trouwens nog niet vermeld, hij denkt dat ik een oplichter ben. Had het ook over smaadschrift, een schadevergoeding voor hem omdat ik hem in zijn ogen niet correct behandel, dat de politie dat kon regelen voor hem?

En dat alles voor een USB-kabel/oplader? Over welk bedrag hebben we het hier?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Grotere aantallen.

100 euro ongeveer
Hij schrijft dat hij met mensen langs komt maar je niet zal mishandelen? Hij gebruikt daadwerkelijk het word mishandelen?

En wat heb je verkocht dan?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
In de ogen van de politie is dit bij lange na geen dreigmail. Ik vraag me af of je er melding van kunt maken.

Smaad/laster is alleen atrafrechterlijk vervolgbaar als het in het openbaar is, op internet dus. Niet in een e-mail.
Nee, hoor bedreigingen zijn er in vele soorten en maten. Dat hoeft niet perse met mishandeling te maken te hebben.

Ik zeg melding doen. Jij voelt dreiging, dus het is er.
Duss....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven