Gezondheid alle pijlers

Ik ben heel erg bang!

25-04-2013 13:08 29 berichten
Ik ben vreselijk bang en kan nu niemand om geruststelling vragen.

Het punt is dat ik al een paar weken last heb van harde steken in mijn vagina na het plassen. Het voelt alsof het helemaal verkrampt. Ik deed dit af als blaasontsteking en maakte er geen big deal van. Bovendien haat ik het om naar de dokter te gaan.

Laatst hadden ik en mijn vriend seks en toen ging het mis, de steken kwamen terug en ze bleven constant aanhouden. In paniek belden we de huisartsenpost en zijn we daar langs geweest. Hij heeft inwendig onderzoek gedaan (niet met eendenbek, gewoon gevoeld met vingers) en hij kon niets vreemds vinden. Wel zat er een kleine microscopische hoeveelheid bloed in mijn urine. De feiten zijn:

Ik ben al 2 maanden niet ongesteld geweest, ik denk dat het door verandering van de pil komt.

Ik ben zeker niet zwanger, ik heb het na het doktersbezoek gelijk laten testen.

Een soa lijkt me ook onwaarschijnlijk, mijn vriend is de eerste persoon waarmee ik ooit seks heb gehad en hij heeft enkel sekspartners gehad die of maagd waren, of hij deed het veilig met condoom.

Nu heb ik een afspraak bij de huisarts gemaakt en mag ik volgende week langs komen.

Maar... ik vrees voor het ergste. Een tumor of iets anders levensbedreigend. Of dat ik onvruchtbaar zal worden, dat mijn baarmoeder verwijdert moet worden etc. etc. Het maalt maar door mijn hoofd en ik ben zo vreselijk bang... Ik zit nu gewoon te janken achter mijn computer.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet eerder bij je huisarts terecht? Vragen of die een verwijsbrief voor je klaarlegt, zodat je meteen een afspraak bij de gynaecoloog kunt maken?
Beginnen met niet vooruit te lopen op de zaken. Ik snap je angst, maar het lijkt alsof je je nu ook erg op zit te winden.

Goed van je dat je naar de huisarts bent gegaan en prima dat er een vervolgafspraak is. Nu weet je nog niet wat er aan de hand is, maar ik zou niet direct van het allerergste uitgaan. Ten eerste niet, omdat de kans gewoon erg klein is dat het er iets loos is zoals jij dat beschrijft en ten tweede heb je er simpelweg nu niets aan om jezelf gek te maken van angst, omdat daar feitelijk nog geen reden voor is.

Beetje rationele insteek van me, maar probeer de dingen ook iets te relativeren nu. Zolang er nog niets geconstateerd is, probeer je even op andere dingen te richten (afleiding) en niet van het ergste uit te gaan.

Succes!
Nee, de assistente zei dat ik pas volgende week langs kon komen :(
Heb je op dit moment ook pijn?
Hoe lang heb je nu seks? Misschien heeft het daarmee te maken?

Ik zou daarnaast toch voor de zekerheid een test laten doen voor SOA's just to be sure. Fluitje van een cent, niets engs of raars aan. De steken die jij noemt heb ik ook, maar ik ben zwanger en de boel is aan het oprekken
Nee, alleen als ik geplast heb Maaike heb ik weer die pijn.

Ik heb 1.5 jaar seks, eigenlijk al zolang ik een relatie heb, maar deze pijn heb ik nooit eerder gevoeld. (Het doelt altijd in het begin wel eventjes pijn maar daarna wordt het gewoon weer lekker. Ik ben gewoon krap denk ik)

Ik heb echt geen idee hoe groot de kans is dat ik iets gevaarlijks heb, er zijn heel wat mensen in mijn omgeving overleden aan iets dat begon als "pijntjes". Vandaar mijn angst.
Probeer inderdaad eerder een afspraak te krijgen!

Ik had een tijdje terug ook zoiets (andere plek, wel iets raars en enorm bang voor dokters en kanker). Heb het even aangekeken maar het ging niet weg. Toen ik EINDELIJK durfde te bellen voor een afspraak, kon ik gelukkig een dag later al bij de huisarts terecht. Zat te trillen in de wachtruimte van angst Bleek het even later een onschuldig iets te zijn. Heb ik me voor niks dus weken lopen opvreten.
Bel de assistente en vraag of je toch eerder komt omdat je pijn hebt en het niet vertrouwt. Gewoon doen.
quote:hyale schreef op 25 april 2013 @ 13:15:

Nee, de assistente zei dat ik pas volgende week langs kon komen :(Als ze denken dat het iets ernstig kan zijn, zou je wel eerder langs moeten komen hoor! Neem aan dat ze wel wat vragen hebben gesteld?
Eerst de normale dingen uitsluiten, voordat je met enge vage kwaaltjes aan komt Echt hoor!

Heeft de dokter je urine op kweek gezet? Is je urine helder? Stinkt het niet?

Doe een SOA test

Let er eens op bij het vrijen of je je spieren niet teveel aanspant of op andere manieren misschien verkrampt wat de steken kunnen veroorzaken.
Op diverse sites lees ik dat het vrij normaal is dat je de eerste 3 maanden dat je op een nieuwe pil bent overgegaan, tussentijdse bloedingen hebt. (Bijv. hier)
De huisartsenpost dacht of aan een zwangerschap, al dan niet buitenbaarmoederlijk, (maar dat is nu uitgesloten) of aan chlamydia. Ik legde dit uit aan de assistente en ze maakte een afspraak voor volgende week. Ze zei ook dat het heel druk was deze week.

En alsnog zit ik mezelf op te vreten hier.
En hoe erg ben je in je hoofd bezig met zwanger willen worden? He erg ben je gefocussed op een eeventuele zwangerschap/
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Urine was heel helder en stonk niet. Ik heb eerder blaasontsteking gehad en toen stonk het een beetje naar ontharingscreme (kan het niet anders omschrijven), maar dat is nu dus niet zo.
Heb ook al een aantal weken soortgelijke klachten. Maar bij mij is het 24/7. Huisarts kan niks vinden. Onderzoekjes gehad, bloed laten prikken, echo van mijn buik laten maken en nu met een antibioticakuur van 15 dagen bezig. Helpt nog niet veel en heb ook zo'n beetje wel alle bijwerkingen gehad die bij de antibiotica horen. Maandag weer naar de huisarts met mogelijk verwijzing naar gynaecoloog. Pfff. Maar haal nu geen rare dingen in je hoofd. Wacht gewoon de huisarts enz. af. Je druk maken heeft geen zin. Ik wens je sterkte!
Ik had geen schoonmoeder. Ik had een trouwma.
Je kan toch vast je urine laten nakijken?

Wel raar hoor, dat je niet eerder terechtkan...
Ik wil absoluut niet zwanger worden! Ik had een tijdje geleden wel last van "rammels" maar het is nu gewoon (nog lang niet) het juiste moment.

Maar de angst voor onvruchtbaarheid komt door mijn kinderwens die ik in een verre toekomst in vervulling wil zien gaan.
Gewoon wachten tot de dokter je onderzocht heeft, jezelf nu zitten opvreten heeft echt geen zin.
Some flies are too awesome for the wall
Wat mij wel eens helpt bij piekeren over dingen waar je op dat moment niks aan kunt doen, is de kookwekker zetten. Dan mag ik van mezelf 15 minuten zwelgen in de piekerbui en allerlei informatie op internet erover zoeken en als de kookwekker afgaat, moet ik wat anders gaan doen en afleiding gaan zoeken.
Je baarmoeder en eierstokken zitten een stuk hoger dan waar jij beschrijft dat de pijn zit. Daar zou ik me dus niet al te druk over maken. En inderdaad, als het zo acuut was zouden ze je niet een week laten wachten. Ik vind je reactie eerlijk gezegd wel vrij extreem. Heb je vaker dit soort angstklachten?
Wel als het om gezondheid gaat, Aureel. Zoals ik al zei heb ik veel mensen verloren in mijn omgeving aan kanker. Laatst had mijn vriend oorontsteking, maar ik dacht gelijk: o god, het is vast een hersentumor. Dus ik dwong hem om naar de huisarts te gaan. Alleen... als ik dus ergens last van heb stel ik het uit. Omdat ik het gevoel heb dat ik pas ziek ben zodra ik de diagnose heb gekregen. Gekke gedachte van mij vind ik dat...

Ik ben geen hypochonder, griep of verkoudheid of dergelijke dingen doe ik niet af als een enge ziekte. Maar zodra er ergens flinke pijn is en ik geen idee heb wat het is, malen er altijd van die doemscenario's door mijn hoofd.
quote:maaike0105 schreef op 25 april 2013 @ 13:53:

Wat mij wel eens helpt bij piekeren over dingen waar je op dat moment niks aan kunt doen, is de kookwekker zetten. Dan mag ik van mezelf 15 minuten zwelgen in de piekerbui en allerlei informatie op internet erover zoeken en als de kookwekker afgaat, moet ik wat anders gaan doen en afleiding gaan zoeken. Bedankt voor deze tip Maaike, ik vind je reactie echt heel lief en geruststellend
quote:hyale schreef op 25 april 2013 @ 14:04:

Wel als het om gezondheid gaat, Aureel. Zoals ik al zei heb ik veel mensen verloren in mijn omgeving aan kanker. Laatst had mijn vriend oorontsteking, maar ik dacht gelijk: o god, het is vast een hersentumor. Dus ik dwong hem om naar de huisarts te gaan. Alleen... als ik dus ergens last van heb stel ik het uit. Omdat ik het gevoel heb dat ik pas ziek ben zodra ik de diagnose heb gekregen. Gekke gedachte van mij vind ik dat...

Ik ben geen hypochonder, griep of verkoudheid of dergelijke dingen doe ik niet af als een enge ziekte. Maar zodra er ergens flinke pijn is en ik geen idee heb wat het is, malen er altijd van die doemscenario's door mijn hoofd.

Dat is nou precies de definitie van een hypochonder Je hoeft heus niet bij álle kwalen meteen het ergste te denken; een paar is al genoeg.

Maar serieus, het lijkt me hartstikke vervelend bij pijn of andere onduidelijke klachten direct in de stress te schieten. Heftig ook dat je veel mensen hebt verloren aan kanker. Zou het helpen als je meer informatie zou hebben over het ontstaan van kanker en hoe je het (in een vroeg stadium) kan herkennen? Kun je hier misschien eens met de huisarts over praten?

En heb je deze verliezen allemaal wel goed verwerkt (voor zover dat mogelijk is)? Want daardoor kun je ook angst ontwikkelen.

Ik vind het trouwens geen gekke gedachte dat je pas ziek bent na de diagnose. Daarvoor kun je immers nog de hoop hebben dat er niks is. Maar nu is de angst groter dan de hoop. En wanneer er zekerheid is, hoe erg ook, kun je pas iets gaan doen om een ziekte te bestrijden.
quote:hyale schreef op 25 april 2013 @ 13:08:

Ik ben vreselijk bang en kan nu niemand om geruststelling vragen.

Het punt is dat ik al een paar weken last heb van harde steken in mijn vagina na het plassen. Het voelt alsof het helemaal verkrampt. Ik deed dit af als blaasontsteking en maakte er geen big deal van. Bovendien haat ik het om naar de dokter te gaan.

Ben je hier wel mee naar de dokter gegaan? Als het blaasontsteking was, ben je daarvoor behandeld? Anders wordt het alleen maar erger natuurlijk.

Je kunt het wel haten om naar de dokter te gaan, maar sommige kwaaltjes moeten nou eenmaal behandeld worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven