Geld & Recht alle pijlers

Is het Rijk wel legaal bezig?

25-04-2013 20:35 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit jaar voor het eerst gesolliciteerd voor het Rijkstraineeship. Nu vond ik het niet heel goed gaan, maar ook niet heel slecht. Ik scoorde gemiddeld of sterk op bijna alle vlakken.

Nu kwam er tijdens het doorlopen van het programma al de vraag "heb jij nu of had jij in het verleden een arbeidshandicap en kan of kon je aanspraak maken op (o.a.) een wajong uitkering?"

Omdat ik niet wil liegen tijdens een sollicitatie (en dat denk ik ook niet eens mag?) moest ik wel ja aanklikken.

Per e-mail moest ik de aard van mijn handicap toelichten.

Dat heb ik vandaag gedaan, en nog geen uur later krijg ik een afwijzing terug, dat ik helaas niet door ben naar de volgende ronde. Nouja, dat kan gebeuren. En normaal gesproken zou ik dan ook gewoon verder gaan kijken voor andere leuke functies, ware het niet dat dit me toch niet helemaal lekker zit.

Het zit me niet lekker om de volgende redenen:

1) Volgens de wet mag een werkgever helemaal niet aan een (potentiële) werknemer vragen of deze een handicap heeft tot ná de proeftijd. Naar de aard van de handicap mag helemaal niet gevraagd worden;

2) Ik moet mijn geheime medische gegevens naar een algemeen e-mail adres (!) van een of ander HRM-bureau sturen;

3) Nog geen uur nadat ik dit doe krijg ik een afwijzing (terwijl officieel pas morgenmiddag bekend wordt wie doorgaan en wie niet).

Interpreteer ik de wet nou verkeerd? Vinden jullie dit ook raar?

Het is niet dat ik boos ben omdat ik niet door mag gaan, maar de manier waarop dit gegaan is zit me ergens toch niet helemaal lekker! Moet ik hier iets mee?
Beleefd vragen op welke gronden je afgewezen bent. De kans is veel groter dat er anderen waren die wél op alle fronten sterk en positief scoorden.

Ik zou er niet direct zoveel achter zoeken hoor.
Wat Jarek zegt en evt overwegen om een klacht in te dienen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nou, ik weet niet of ik ga vragen waarom ik ben afgewezen. Ik ben er niet zo kapot van namelijk. Maar ik vind het gewoon erg raar gelopen. Sowieso dat ze om deze gegevens vragen, en dit dan ook nog op zo'n redelijk privacy-ongevoelige manier gecommuniceerd moet worden allemaal.. Vind het gewoon vreemd.
Als je er niet kapot van bent, wil je er dan uberhaupt nog iets mee?

Op deze manier blijft het een insinuatie, waarvan jij en wij niet weten of het klopt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vraag waarom ze die gegevens wilden. Misschien hebben ze een quotom voor mensen met een handicap? (Subsidie?)
Het lijkt me sterk dat zo'n grote instantie als het Rijk de regels aan zijn laars lapt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zou het ook kunnen dat de aard van de handicap van invloed is?
Ik controleer nog weleens eens iets en ik heb net zoveel goede als slechte voorbeelden.
quote:himalaya schreef op 25 april 2013 @ 21:01:

Het lijkt me sterk dat zo'n grote instantie als het Rijk de regels aan zijn laars lapt.De overheid als werkgever zoekt in sommige gevallen wel heel erg de grenzen op. Mijn ervaring is in ieder geval dat ze wel proberen om de wetgeving zoveel mogelijk in hun eigen voordeel uit te leggen.
Ik heb altijd de indruk gehad dat het hebben van een handicap, een kleurtje en een vagina juist meer kansen op een baan bij de overheid geven.

Je stak niet positief uit boven de andere kandidaten, is mijn eerste observatie.

Jammerdebammer.
quote:Amand schreef op 25 april 2013 @ 21:06:

Ik heb altijd de indruk gehad dat het hebben van een handicap, een kleurtje en een vagina juist meer kansen op een baan bij de overheid geven.

Je stak niet positief uit boven de andere kandidaten, is mijn eerste observatie.

Jammerdebammer.Mwoah ik heb heel wat overheidspersoneel mogen ontmoeten de afgelopen 2 jaar. Het merendeel is nog altijd blank, man en gezond.
quote:himalaya schreef op 25 april 2013 @ 21:01:

Het lijkt me sterk dat zo'n grote instantie als het Rijk de regels aan zijn laars lapt.Het leek mij ook sterk, maar ze vragen het tóch. En volgens deze bron mag dat dus niet: http://wetten.overheid.nl ... ldigheidsdatum_25-09-2012
Nogmaals, ik ben er niet kapot van dat ik niet door ben ofzo. Vind het niet erg, ik zal dan gewoon niet goed genoeg gescoord hebben en daar heb ik alle begrip voor.

Maar ik vind het gewoon raar dat ze dit vragen. En ik vind het ook raar dat ik mijn geheime medische gegevens maar naar zo'n algemeen e-mail adres moet sturen. Normaal gesproken gaat dat in dichtgeplakte enveloppen waar 'medisch geheim' dikgedrukt op staat.

Op de vraag of de handicap van invloed is op mijn werkzaamheden: nee, dat is niet zo. Ik heb ook geen aanpassingen aan werkplek o.i.d. nodig.

En als ik dan meteen na mijn mailtje afgewezen word, ja dan ga ik dat wel raar vinden..
quote:ellemiekje schreef op 25 april 2013 @ 21:09:

[...]

Het leek mij ook sterk, maar ze vragen het tóch. En volgens deze bron mag dat dus niet: http://wetten.overheid.nl ... ldigheidsdatum_25-09-2012Je linkt nu naar een enorm lange wettekst. Misschien handig om erbij te vermelden waar staat dat ze het niet mogen vragen.
quote:ellemiekje schreef op 25 april 2013 @ 20:35:

Het zit me niet lekker om de volgende redenen:

1) Volgens de wet mag een werkgever helemaal niet aan een (potentiële) werknemer vragen of deze een handicap heeft tot ná de proeftijd. Naar de aard van de handicap mag helemaal niet gevraagd worden;

Waarom heb je daar dan antwoord op gegeven?

2) Ik moet mijn geheime medische gegevens naar een algemeen e-mail adres (!) van een of ander HRM-bureau sturen;

Waarom heb je dat dan gedaan?

3) Nog geen uur nadat ik dit doe krijg ik een afwijzing (terwijl officieel pas morgenmiddag bekend wordt wie doorgaan en wie niet).

Klinkt wel vreemd, maar het blijft inderdaad gissen wat de reden is.
Kan het zijn dat het vage bureau de regels aan de laars lapt, ipv het Rijk zelf? Ik zou als ik jou was morgen direct contact proberen te leggen met de HR afdeling van de organisatie zelf en daar je verhaal vertellen.
Je hebt zelf die informatie opgestuurd, daar was je niet toe verplicht.

Omdat vragen worden gesteld ben je nog niet verplicht om te antwoorden. Je vertelt ook de waarheid als je aangeeft dat je de vraag niet van toepassing vindt.
quote:viva-amber schreef op 25 april 2013 @ 21:00:

Als je er niet kapot van bent, wil je er dan uberhaupt nog iets mee?

Op deze manier blijft het een insinuatie, waarvan jij en wij niet weten of het klopt.Nouja, ik vind het niet kunnen, en als zoiets nou echt gebeurt vind ik dat ze daar wel eens op hun vingers getikt mogen worden. Niet zozeer voor mezelf, maar voor al die potentiële anderen met een arbeidshandicap die vast goed gescoord hebben, en tóch afgewezen worden. Maarja, de melding moet je dan maken bij het UWV. Alsof dat nou zo'n overheids-onafhankelijke instelling is..
quote:ellemiekje schreef op 25 april 2013 @ 21:09:

[...]

Het leek mij ook sterk, maar ze vragen het tóch. En volgens deze bron mag dat dus niet: http://wetten.overheid.nl ... ldigheidsdatum_25-09-2012Tja, dan doe je daar iets mee. Of niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je moet Ja of Nee invullen bij die vragen. Dus als ik niets invul, om de vragen van Yvonne en amber te beantwoorden, dan kun je dus niet verder in de sollicitatieprocedure. Niet van toepassing was geen optie, er zijn 2 vakjes waarvan je er een aan moet klikken.
Het UWV gaat hier niet over. Je kunt het melden bij de NVP (opstellers sollicitatie code) en bijv. bureau discriminatie, ombudsman.

Vrijwel elke instantie zal je echter vragen waarom je geen klacht hebt ingediend.
Je hebt toch echt zelf je medische info gemaild. Waarom pas piepen nadat je bent afgewezen?
quote:ellemiekje schreef op 25 april 2013 @ 21:14:

[...]

Nouja, ik vind het niet kunnen, en als zoiets nou echt gebeurt vind ik dat ze daar wel eens op hun vingers getikt mogen worden. Niet zozeer voor mezelf, maar voor al die potentiële anderen met een arbeidshandicap die vast goed gescoord hebben, en tóch afgewezen worden. Maarja, de melding moet je dan maken bij het UWV. Alsof dat nou zo'n overheids-onafhankelijke instelling is..Dus je gaat ervan uit dat je bent afgewezen omdat je een handicap hebt?
Ik piep niet om de afwijzing, misschien moet je eens beter lezen wat ik hierboven schrijf. Als ik die gegevens ook niet had gemaild, dan was mijn sollicitatie ook niet in behandeling genomen. Dan is het toch of doen wat van je gevraagd wordt, of niet mee kunnen solliciteren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven