Gezondheid alle pijlers

Vraag over bloed doneren

07-06-2013 08:55 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet je wel dat de baas van de bloedbank heel veel geld krijgt voor jullie gratis bijdrage? Niet zo netjes vind ik. Maar goed dat is weer een andere discussie. Bloed geven op zich is goed!
quote:VickyP schreef op 07 juni 2013 @ 09:58:

[...]

Ik heb geleerd dat otsmetten ook niet meer hoeft. En ik heb inderdaad geleerd dat prikken zonder handschoenen beter is, omdat het risico op prikaccidenten groter is mét. Ik prik dus altijd zonder.

Dit is wat ze mij ook verteld hebben in het ziekenhuis, bij bloedafname dus.

In de jaren waarin ik bloed af heb moeten laten nemen in het ziekenhuis, was de standaard eerst zonder handschoenen, toen werd er op een bepaald moment opeens met handschoenen aan geprikt, al snel werd van die handschoenen de top bij de wijsvinger afgeknipt zodat ze beter konden voelen en binnen een paar jaar werd er weer volledig zonder handschoenen geprikt. Degene die risico loopt, is de prikker inderdaad, niet de patiënt.

Bij wondjes zie je nu nog wel zo'n vingercondoom om de vinger zitten. Maar verder gaat dat niet.

Alcohol wordt nog wel standaard gebruikt bij bloedafname, maar ontsmetten is niet noodzakelijk begreep ik toen er een keer zonder geprikt werd.
Mamalinus, de beste man moet gratis werken volgens jou? Neem aan dat jij dan ook geen loon verlangt voor je werk.
quote:mamalinus schreef op 07 juni 2013 @ 10:18:

Weet je wel dat de baas van de bloedbank heel veel geld krijgt voor jullie gratis bijdrage? Niet zo netjes vind ik. Maar goed dat is weer een andere discussie. Bloed geven op zich is goed!Gho, geld vragen voor werk, hoe durft hij!

Weet je wel dat de baas van de bloedbank heel veel geld krijgt voor jullie gratis bijdrage? Niet zo netjes vind ik. Maar goed dat is weer een andere discussie. Bloed geven op zich is goed!Mark Rutte krijgt ook salaris om de baas van Nederland te zijn. Wat een schande!!!,

Weet je wel dat de baas van de bloedbank heel veel geld krijgt voor jullie gratis bijdrage? Niet zo netjes vind ik. Maar goed dat is weer een andere discussie. Bloed geven op zich is goed!

Je geeft toch bloed, zodat iemand in leven blijft? Dat er dan 400 euro per bloedzak (ooit ergens gehoord) voor moet worden betaald, dat is toch niet meer dan normaal. Die procedure van bloedafnemen, testen, prikken, koelhouden, transporteren en de hele rataplan kost ook niets?

Als ze het gratis doen, kijk eens naar je premie volgend jaar. En als je vind dat je betaald zou moeten krijgen voor je bloed net zo. Wat is jou oplossing dan?
Nou nou nou wat zijn we weer lekker fel vandaag.

Tuurlijk moet de beste man ook zijn boterham verdienen. Maar zoveel...

http://www.nujij.nl/polit ... -sp-vraagt.18404533.lynkx

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 7&t=126541
Dat is vast heel erg allemaal, maar behoorlijk off-topic.

En verder vind ik het fantastisch dat er nog steeds zo veel mensen bereid zijn om belangeloos bloed te doneren. Dat redt mensenlevens!
En daar ben ik het mee eens!
Mamalinus, wat dat betreft sluit ik me helemaal aan bij de post van Louba. Daarbij is iedereen vrij om wel/niet bloed te doneren, dus als jij er bezwaar tegen hebt hoef je het niet te doen.

Ik heb in ieder geval van dichtbij meegemaakt hoeveel baat iemand kan hebben bij een bloedtransfusie. Ik ben er dankbaar voor dat die mogelijkheid er was, en als ik met een kleine moeite zoiets groots voor een ander terug kan doen doe ik dat graag.
I would rather shit in my hands and clap
Ik ben ook vóór bloed geven. En zou heel blij zijn als er een zakje voor mij zou zijn als ik het nodig heb. Maar ik wilde gewoon even laten weten dat die baas belachelijk veel verdient. Maar goed, het wordt hier meteen uitvergroot. En het is off topic. I know. Laten we dan maar weer on topic gaan en de beste man zijn centjes laten verdienen.

Eh, handschoentjes.nn Niet perse nodig dus.
Handschoenen is niet verplicht. Ik prik ook altijd zonder handschoenen, tenzij het een patient is die in een risicogroep zit.

zonder handschoenen voel ik de ader veel beter.

En ik maak dagelijks mee hoe hard bloed nodig is.

Je geeft het zelf vrijwillig, maar je bloed wordt helemaal bewerkt. Na de bewerking is een zakje bloed ongeveer 300 euro waard.
In anderen landen krijg je ervoor betaald.

Ik ben wel gewoon donor hoor, ook word ik niet betaald
quote:mamalinus schreef op 07 juni 2013 @ 10:51:

Nou nou nou wat zijn we weer lekker fel vandaag.

Tuurlijk moet de beste man ook zijn boterham verdienen. Maar zoveel...

http://www.nujij.nl/polit ... -sp-vraagt.18404533.lynkx

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 7&t=126541

Ik vertrouw dat soort fora meestal niet zo. Er zitten iets teveel mensen met iets teveel onderbuikgevoel. Dit staat op de site van Sanquin:

quote:Beloningen Raad van Bestuur en Raad van Toezicht

De totale beloning van de Raad van Bestuur bedraagt ¤ 773.000*.

De beloning sluit aan bij de beloningscode van bestuurders in de zorg.

Het salaris van het in 2010 aangetreden lid van de Raad van Bestuur is op deze code gebaseerd. Dit geldt ook voor de in 2012 benoemde voorzitter van de Raad van Bestuur.

De totale beloning van de Raad van Toezicht (6 personen) bedraagt ¤ 30.000*.

* Cijfers jaarverslag 2011En TO, hartstikke goed dat je donor bent geworden. Ik heb vorige week te horen gekregen dat ik niet meer mag (door medicijnen), waar ik ontzettend van baal. Gelukkig zijn er mensen die zich aanmelden.

En weet jij wel dat wanneer er niemand van ons, donoren, mee bloed zou doneren er niemand meer geholpen zou kunnen worden met bloed. (Vaak in levensbedreigende situaties!)

Voor mij is een beloning van een topman geen reden om geen bloed te geven. Ik geef bloed voor de mensen die het nodig hebben en mijn bloed is gratis (stroomt toch in mn lichaam) en sta ik ook graag gratis af!

En ja er worden ook medicijnen van donorbloed gemaakt. Voor die medicijnen wordt ook betaald. Soit!

Sorry maar dit moest er ff uit. Ben dit soort discussies (ook over managers van goede doelen enz) zó zat!

Ontopic: ik ben ook nog nooit geprikt (bloedbank of in het ziekenhuis) door iemand met handschoenen aan. Gelukkig maar, want ik ben al zo moeilijk te prikken.
En TO: welkom bij de club!
Ik volg momenteel een opleiding waarin ik ook leer prikken, zowel een vingerprik als in de ader prikken. Bij beide hoef je geen handschoenen aan. Het voegt niets toe en belemmeren alleen maar. (hand) hygiëne is natuurlijk wel de bedoeling, of te wel: je kan nooit TE vaak je handen wassen.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ten eerste: super dat je bent begonnen met geven!

Ik ben nu ondertussen 17 jaar donor, laatste 8 jaar ben ik nu plasma donor, dat wordt gebruikt om medicijnen mee te maken en voor onderzoeken.

Ik ben nog nooit geprikt met handschoenen aan de hand van de prikker.
Ik ben al 19 jaar (plasma/bloedplaatjes)donor en nog nooit met handschoenen geprikt.
Ik vind het anders wel krom dat ik mijn bloed gratis weg geef en de bloedbank er veel geld mee verdient. Veel meer dan aftapkostprijs. De bloedbank is een organisatie met winstoogmerk. Daar ga ik mijn bloed niet aan geven, er blijft veel te veel aan de strijkstok hangen.

Als iedereen er mee zou stoppen zou er geen bloed meer zijn nee, maar dan zou de overheid heel snel ingrijpen.
Ja logisch dat die man goed betaald krijgt! Anders gaat wordt hij wel bij een ander groot bedrijf een hoge piet. Die hoge pieten van goede doelen hebben geen lullig baantje hoor, met heel veel verantwoordelijkheden, dat is niet wat iedereen kan.
quote:bodhisattva schreef op 07 juni 2013 @ 21:54:

Ik vind het anders wel krom dat ik mijn bloed gratis weg geef en de bloedbank er veel geld mee verdient. Veel meer dan aftapkostprijs. De bloedbank is een organisatie met winstoogmerk. Daar ga ik mijn bloed niet aan geven, er blijft veel te veel aan de strijkstok hangen.

Als iedereen er mee zou stoppen zou er geen bloed meer zijn nee, maar dan zou de overheid heel snel ingrijpen.Met dat geld worden oa veel onderzoeken gedaan. Ik vind het helemaal prima.
quote:Istar_ schreef op 07 juni 2013 @ 23:57:

[...]

Met dat geld worden oa veel onderzoeken gedaan. Ik vind het helemaal prima.Met dat geld wordt veel onderzoek gedaan? Hij steekt het allemaal in zijn zak (i know. Lekker kort door de bocht). Maar of hij persoonlijk nou zo belangrijk is en veel weet over bloed? Daar heeft ie weer mensen voor.
quote: *

*

Als iedereen er mee zou stoppen zou er geen bloed meer zijn nee, maar dan zou de overheid heel snel ingrijpen.

*

Oh, wat gaat de overheid dan doen? Iedereen verplichten bloed te geven?

Ik vind het zo'n non-discussie of de topman van Sanquin mag verdienen wat hij verdiend. Ik ga er vanuit dat hij gewoon loon naar werken krijgt. Ja je kan ook een of andere Jan Doedel aan het roer zetten die toevallig veel van bloed weet, maar die er een potje van maakt omdat hij niks weet over fondsenwerven, organisaties besturen etc.

Dat ze met 'gratis' materiaal werken is helemaal niet boeiend. Een boer verdient ook aan zijn gewas dat gratis uit de grond groeit.

Verder moet iedereen voor zichzelf de keuze maken of je bloed wil doneren of niet. Ik zou wel willen maar ik mag niet.
Mijn bloed willen ze niet eens hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven