Gezondheid alle pijlers

Tandartsassistente en zwanger

10-06-2013 22:32 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of dit op deze pijler hoort, maar goed... Ik ben tandartsassistente van beroep en hierbij maak ik dagelijks kleine röntgenfoto's met een conus die een straling geeft van 0,32 seconde. Ik sta dan altijd achter een deur met lood erin die de straling tegen zou houden mocht die er al zijn.

Nu zijn mijn partner en ik bezig om zwanger te raken en ik maak me wel eens zorgen om de straling die van het apparaat afkomt. En dan met name nadat de foto is genomen. Wie weet of er ook nog straling 'blijft hangen' in de behandelkamer of rondom de conus? Mijn werkgever (de tandarts) zegt dat de straling op 2/3 meter afstand van de conus niet meer meetbaar is maar ik wil het met het oog op een evt. zwangerschap wel graag weten. Misschien is hier iemand die het weet?

Alvast bedankt!
Moet je daar dan geen opleiding voor hebben gehad dan? Ik moest verplicht mijn stralingshygiëne behalen voordat ik met bronnen kon gaan werken.

Maar nee, de straling blijft niet hangen. Zie het als de zon, op het moment dat je de conus aanzet schijnt de zon, op het moment dat je hem uitzet is het nacht. Dus nee. En niet al te paniekerig zijn voor straling. Die is overal rondom ons.

Ik zou me meer zorgen maken over de hygiënische maatregelen, zoals wat te doen bij een mogelijke besmetting met lichaamsmateriaal.
TO ik zou het aan de Arbo vragen waarbij de praktijk is aangesloten en ook de CAO erop naslaan eventueel. Behalve met röntgen kom je als tandartsassistente ook in aanraking met chemische stoffen. Laat je goed voorlichten over de risico's.
Apart dat je daar niks over weet... Wat hier boven staat klopt. Sterker nog als je een lange vlucht maakt loop je in verhouding meer straling op dan bv een simpele röntgenfoto van je pols. Dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.

Iemand die iets ingespoten krijgt op de afdeling nucleair geneeskunde kan in sommige gevallen wel "na" stralen, maar dat is weer een heel ander verhaal ;)
quote:nautic schreef op 10 juni 2013 @ 22:47:

Apart dat je daar niks over weet... Wat hier boven staat klopt. Sterker nog als je een lange vlucht maakt loop je in verhouding meer straling op dan bv een simpele röntgenfoto van je pols. Dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.

Dat is leuk voor de patiënt, maar niet meteen relevant voor een assistente die dagelijks een hele lading foto's maakt...

Lepeloetje, dus jullie hebben de knoop doorgehakt?

Rontgenstraling heeft dezelfde snelheid als zichtbaar licht. Het blijft niet hangen.
Ik mag toch hopen dat de praktijk voldoet aan de eisen van tegenwoordig. Vroeger waren er loden wanden of loodschorten, tegenwoordig schijnt dat niet meer nodig te zijn. Wat betreft de chemicaliën en besmettingen moet je gewoon voorzichtig zijn. Handschoenen, monddoekje en een beschermbril.
Ik ben ook tandarts assistente en heb 10 mnd terug een gezonde zoon op de wereld gezet.

Wij hebben op het werk een maand met batches opgelopen om de straling te meten waar wij staan tijdens het maken van foto's en er was niets meetbaar.

Straling is minder dan vroeger. Van een keer vliegen met een vliegtuig krijg je al meer straling en dat mag nog tot ver in je zwangerschap.
Geen zorgen maken. Adhv de straling zie ik dat je digitale foto's maakt. (Ben zelf mhg). Digitaal is 10x minder straling dan analoog röntgenfoto's maken.

Een keertje vliegen is qua straling net zo veel als 10 (digi)röntgenfoto's. Dat relativeert de boel wel.

Daarnaast kan je je werkgever vragen om een röntgenbadge. Deze draag je altijd in je werkkleding en meet de straling. Na een bepaalde periode lever je hem in en lezen ze de straling af.

Maar maak je geen zorgen. Dubbelcheck wel of er echt lood in de muren zit. Tandartsen geven vaak geen geld uit hier aan.
Vraag de (toekomstig) verloskundige.
Heb je geen rötngenbadge? Die is volgens mij verplicht als je met röntgenstraling werkt.

Net als een opleiding waarin je dit soort basis dingen leert.

Ik heb zelf met loodschort tot 5 wk zwangerschap gewerkt, advies is wel als je zwanger bent het zsm te vertellen zodat je aangepast werkt kunt doen.
Dank allemaal... Ik heb de cursus via de NHA gedaan en daarin niets over staling en de risico's daarvan. Met chemische stoffen zoals kwik in amalgaam en ets ben ik altijd super voorzichtig en draag ook altijd een bril, mondkapje en handschoenen...

@miffy: ja maar het staat gepland voor over een paar maanden... Eerst foliumzuur slikken hè...
@teuntje, droeg je de hele dag het loodschort dan? En vanaf het moment dat je het wist? En waarom maar tot 5 weken?
Ik ben geen tandsartsassistent, maar ik maak wel veel röntgenbeelden waarbij ik bijna altijd naast de patient sta, dus i.p. veel meer straling afkrijg en dus niet achter een loodmuur of 2-3 meter afstand kan gaan staan. Daarom draag ik standaard een loodschort (ook al voor ik zwanger wilde worden, iedereen draagt die omdat we anders te hoge dosissen straling krijgen).

En ik wist met 4 week dat ik zwanger was, nog een week getwijfeld of ik het al meteen zou zeggen op werk of niet, maar vanwege slecht geweten dus wel meteen mijn leidinggevende ingelicht zodat ik voor ander werk kond worden ingepland. Verder had niemand iets door, want ik heb een groot deel pas met 15 weken ingelicht en die waren volledig verbaasd en hadden niets doorgehad.

Vanaf het moment dat je dus zegt dat je zwanger bent mag je niet meer met röntgenstralen werken, dus vandaar maar tot 5 weken
Ok..helder teuntje...
Voor de wet is een tandarts(assistente) niet een blootgestelde werknemer, om dat ze met een te lage dosis werken. Een bloot gestelde werknemer mag per jaar maximaal 20 milisievert ontvangen. Dit is nog ruim onder de gezondheids norm. Voor een "lid" van de bevolking is dit 1 milisievert, (boven op de 2,5 mili sievert die je van de natuur krijgt) zelfde geld voor het ongeboren kind.

De straling die jij als tandarts assistente oploopt komt niet boven de 1 milisievert. (Omdat de dosis voor dit soort foto's heel laag is)

Natuurlijk kun je er altijd rekening mee houden.
Maar vraag me dan wel af waarom je het meteen zou moeten vertellen aan je werkgever? En het foto's maken door anderen laten doen? Want het kan toch geen kwaad...?
Zorg dat je de feiten kent, TO. Feiten, niet te verwarren met angsten.
Beste TO, lees deze folder even door,

http://www.sfg.nl/Docs/Ra ... rken%20met%20straling.pdf

Denk er wel aan dat dit alleen is voor mensen die op de afdeling radiologie werken. En dus te maken krijgen met een hogere dosis.

Je valt zelf niet onder deze categorie, maar misschien dat je nu wel wat beter weet wat je moet doen.

(als je nog vragen hebt, zeg het maar)
Nautic, bedankt, maar kan de folder niet openen...

En Amand, ik vraag hier juist naar feiten en informatie...
nu wel als het goed is.
Ik was vroeger voorlichter bij o.a. de Arbeidsinspectie en dan zeiden we altijd bij dit soort vragen: ga naar de arbo arts! Dus serieus: ga naar de arbo arts en wacht daar niet mee. Denk niet dat het allemaal wel meevalt totdat je deskundig advies hebt ingewonnen.

Lees ook dit:

In de Arbowet is opgenomen dat de werkgever een zwangere werknemer binnen twee weken na melding informeert over: de mogelijke gevaren van het werk voor haar en het (ongeboren) kind tijdens zwangerschap en borstvoeding, de maatregelen om deze gevaren voor haar en het ongeboren kind te voorkomen/ te beperken, de aanpassing van de werk- en rusttijden bij zwangerschap, de arbeidsvoorwaardelijke consequenties, de afsluitbare rustruimte in het bedrijf voor zwangere en borstvoeding gevende werknemer. De werkgever is verplicht de arbeidsrisico's in de RI&E te vermelden.

http://www.arboportaal.nl ... e-borstvoeding-geven.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven