O jee, stoute hond!

11-06-2013 00:14 302 berichten
Oeps...

Mijn hond is over het hekje heen gesprongen toen er een andere hond langs liep.

Dat word dus dat hek wat hoger maken

Niet zo mooi, wat zal die mag geschokken zijn.

Volgens mn vriend begon die direct te trappen, ik schok me wild, want ik hoorde alleen de honden.

Maar die man bleef maar flippen.

Dat betekend dus het hek wat hoger maken zodat mijn hond dr niet meer vantussen kan.

Eerder bleef hij er netjes voor... maar goed...

dat was eerder, nu niet meer dus.

Hij deed verder niks hoor alleen sullig blaffen.

Het was meer de man die nogal beangstigend was geloof ik.

Ik lag lekker te relaxen, maar dat gekrijs.. jemig, dr kon dr wel een vermoord worden.

Gillen en schoppen naar een dier is sowieso niet helemaal verstandig geloof ik.

Al snap ik het verstandelijk gezien wel, dat hij misschien uit reflex handelde.

Hij mag alleen blij zijn dat ik te laat buiten was.

Het is niet netjes dat mn hond er over springt, maar dan nog.

Hij doet niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:doddie schreef op 11 juni 2013 @ 13:48:

Ik ken iemand die doodsbang is voor honden, loopt er voor om. Laatst op de fiets gevallen omdat een hond voor zijn wielen ging lopen en ook weer hard begon te blaffen (en in verleden is hij geregeld gebeten door een hond"

En dat is nou zo iemand waarmee ik dus een aanvaring zou krijgen ondanks dat ik mijn honden hem niet lastig laat vallen. Ik woon in buitengebied en op zandwegen laat ik mijn honden los. Daar hebben ze nu eenmaal behoefte aan.

Als zo iemand dan op mijn pad komt, die is dan bang en die verhaalt zijn angst dan op mij en mijn honden, terwijl ik daar niets aan kan doen. En zo iemand gaat dan raar doen naar mijn honden, schoppen, rare armbewegingen, en dán gaan ze wél blaffen. Ik zal ze wel corrigeren, dat wel, maar zo iemand is dan gelijk over de zeik.

Hij zal toch moeten leren leven met het feit dat in deze maatschappij honden leven, en hoe hij ze beter kan passeren door te negeren. En niet zich afreageren op mensen door ze direct te behandelen alsof ze hun hond niet onder controle hebben omdat hij vindt dat een hond ten alle tijde maar aan de riem moeten.
quote:waarbij schreef op 11 juni 2013 @ 14:25:

Iones schreef tussen al haar borstklopperij Vanwaar deze sneer?
quote:waarbij schreef op 11 juni 2013 @ 14:28:

[...]

Jij Jouw hond heeft duidelijk een probleem als het mensen in de enkels bijt. Voor het feit dat jij gedrag zo goed kunt inschatten zie je mijns inziens volledig over het hoofd dat jouw hond dus gewoon schijt aan jou heeft als roedelleider. Jij bent de baas, jij houdt de kudde bij elkaar. Niet jouw hond. En niemand heeft hem de opdracht gegeven om dit te doen als jij "buiten bereik" bent.

Werk aan de winkel dus.

Guttegut miss perfect in de bocht!

Honden zijn geen machines. Ik ben wel degelijk roedelleider, en ze durft niets te doen in mijn nabijheid. Maar wel buiten mijn bereik.
quote:iones schreef op 11 juni 2013 @ 17:33:

[...]

En dat is nou zo iemand waarmee ik dus een aanvaring zou krijgen ondanks dat ik mijn honden hem niet lastig laat vallen. Ik woon in buitengebied en op zandwegen laat ik mijn honden los. Daar hebben ze nu eenmaal behoefte aan.

Als zo iemand dan op mijn pad komt, die is dan bang en die verhaalt zijn angst dan op mij en mijn honden, terwijl ik daar niets aan kan doen. En zo iemand gaat dan raar doen naar mijn honden, schoppen, rare armbewegingen, en dán gaan ze wél blaffen. Ik zal ze wel corrigeren, dat wel, maar zo iemand is dan gelijk over de zeik.

Ik (hondvrij) kwam gisteren in het losloopgebied een baasje tegen die zijn hond even aanlijnde toen hij mij zag naderen, naar zijn zeggen omdat de hond nogal groot was en hij niet wist of ik wel zo dol was op grote honden. Dat vond ik zeer correct, dat zouden er meer moeten doen.

Het was trouwens inderdaad een heel lief beest, en ik heb hem vrolijk mijn handen laten likken .
quote:lilalinda schreef op 11 juni 2013 @ 15:28:

[...]

zo'n hond moet je dus NOOIT buiten je bereik laten.

Tjonge wat een zure pisnichten hier zeg!

Als we buiten wandelen, doet mijn jr niets, zoekt ook niemand op, loopt gewoon door en doet haar ding.

Het is als we thuis zijn, we zijn buiten bezig, dat ze wel eens het erf af wil rennen om mensen aan te blaffen. Dat mag niet, als ik het zie ren ik haar achterna en komt ze snel terug, wetende dat ze een schop onder haar hol kan krijgen.

Als mensen hier het erf op komen lopen en binnen komen en ik ben er niet bij, dan wil ze graag in de kuiten bijten. Als ik erbij ben, doet ze het niet. Corrigeren wordt dan heel moeilijk.

[...]

Hij zal toch moeten leren leven met het feit dat in deze maatschappij honden leven, en hoe hij ze beter kan passeren door te negeren. En niet zich afreageren op mensen door ze direct te behandelen alsof ze hun hond niet onder controle hebben omdat hij vindt dat een hond ten alle tijde maar aan de riem moeten.

Ik ben zo iemand die doodsbang is voor honden. Ik woon (gelukkig) niet in een buitengebied maar kom hier wel regelmatig mensen tegen die hun honden los laten lopen. Om die reden vermijd ik het bos of park.

Ik ben het met je eens dat mensen moeten leren hoe ze een hond kunnen passeren. Ik weet rationeel heel goed hoe ik een hond moet passeren, als ik een hond tegenkom werkt het alleen niet zo. Dan ben ik in paniek, sta ik trillend op mijn benen en klim ik het liefst in een boom (een hond schoppen of slaande beweging maken is nog nooit in me opgekomen)

Ik heb helaas wel vaak meegemaakt dat ik een hondeneigenaar vroeg om zijn hond even bij zich te houden (niet in losloopgebied uiteraard) en dat hier ontzettend negatief op werd gereageerd.

Honden mogen van mij echt wel los lopen hoor, maar als er vriendelijk wordt gevraagd of ze eventjes bij eigenaar kunnen blijven zodat ik durf te passeren vind ik dat een eigenaar daar ook rekening mee moet houden. Is beetje een wisselwerking
quote:Louba schreef op 11 juni 2013 @ 15:33:

eehm, nichtje was 12 jaar... geen 4 ofzo. Had misschien de leeftijd erbij moeten zetten. En na de eerste keer schrok ze wel van zijn gegrom. En keek mij verschrikt aan. Maar ze leerde het niet. En ik was binnen om drinken te halen en stapte net weer naar buiten toen ik zag dat ze voor de derde keer, dit keer 2 meter van haar stoel achter de hond aan was gelopen. Hond was dus alleen. Ik blijf achter mijn honds beslissing staan in dit geval

Zelfs als je je best doet, kun je nooit alle risico's uitsluiten. Een 12 jarige zou toch wijzer moeten zijn dan dat. Je waarschuwt, en ze blijft aan de gang. Ze heeft geluk gehad dat jij een super betrouwbare hond hebt. Jij was niet fout. Dat meisje was fout.

het is onredelijk om jou hier op aan te spreken zoals ze dat hier doen op het forum.
quote:wasbeer schreef op 11 juni 2013 @ 17:47:

[...]

Ik ben zo iemand die doodsbang is voor honden. Ik woon (gelukkig) niet in een buitengebied maar kom hier wel regelmatig mensen tegen die hun honden los laten lopen. Om die reden vermijd ik het bos of park.

Ik ben het met je eens dat mensen moeten leren hoe ze een hond kunnen passeren. Ik weet rationeel heel goed hoe ik een hond moet passeren, als ik een hond tegenkom werkt het alleen niet zo. Dan ben ik in paniek, sta ik trillend op mijn benen en klim ik het liefst in een boom (een hond schoppen of slaande beweging maken is nog nooit in me opgekomen)

Ik heb helaas wel vaak meegemaakt dat ik een hondeneigenaar vroeg om zijn hond even bij zich te houden (niet in losloopgebied uiteraard) en dat hier ontzettend negatief op werd gereageerd.

Honden mogen van mij echt wel los lopen hoor, maar als er vriendelijk wordt gevraagd of ze eventjes bij eigenaar kunnen blijven zodat ik durf te passeren vind ik dat een eigenaar daar ook rekening mee moet houden. Is beetje een wisselwerking Ik zal mijn honden niet aanlijnen, maar ik ga wel aan de kant, roep mijn honden aan de kant zodat ze bij mij op zij komen wachten bij het passeren. Langs de zandpaden hier lopen fietspaden en daar loop ik op want dat loopt prettiger. Op het moment dat een fietser langs komt, gaan we ook aan de kant. Op het moment dat een aanspanning met paard of paard met ruiter langs komt, gaan we ook aan de kant. Misschien zou je juist eens mee moeten gaan wandelen met mensen met honden. Om over het gedrag te leren. Honden zijn echt niet onbetrouwbaar.

[...]

Deze man reed gewoon legaal op een fietspad dus bedoeld voor fietsers, Jij mag je hond los laten lopen maar zal er voor moeten zorgen dat hij het fietspad niet op gaat en fietsers achtervolgt. Neem aan dat je hem ook niet der snelweg op laat rennen want dan zou hij dood zijn bij een aanrijding nu maakte deze man een koprol over zijn fiets heen en had het wel eens heel fout met hem kunnen aflopen. Je hond kan niet overal los lopen. zeker niet bij een fietspad

Er is hier niet geschopt er is iemand zich doodgeschrokken die niets verkeerd deed, alleen maar fietsen op een plek waar dat moet. Waar staat dat hij schopte en over de zeik ging. Hij heeft een week last gehad van die valpartij en er was geen eigenaar in de buurt die even aanlijnde, corrigeerde of excuus aanbood.

Hij zal toch moeten leren leven met het feit dat in deze maatschappij honden leven, en hoe hij ze beter kan passeren door te negeren. En niet zich afreageren op mensen door ze direct te behandelen alsof ze hun hond niet onder controle hebben omdat hij vindt dat een hond ten alle tijde maar aan de riem moeten.Jij zal moeten leren leven met het feit dat andere geen last moeten hebben van jouw loslopende hond, echt de omgekeerde wereld. Jij bent aansprakelijk en dit is nu goed afgelopen maar iemand had echt een behoorlijk blessure of erger kunnen hebben.

vertel mij dan wat hij in dit geval had kunnen doen? Hoge snelheid op fietspad, volkomen legaal dus en dan noodstop moeten maken omdat een loslopende hond voor je wielen springt en in je broekpijpen wil gaan hangen?

kinderen leer ik uit te kijken bij fietspaden en een grote weg, jij zal je hond bij je moeten houden als op een fietspad iemand aan komt rijden.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:iones schreef op 11 juni 2013 @ 17:51:

[...]

Ik zal mijn honden niet aanlijnen, maar ik ga wel aan de kant, roep mijn honden aan de kant zodat ze bij mij op zij komen wachten bij het passeren. Langs de zandpaden hier lopen fietspaden en daar loop ik op want dat loopt prettiger. Op het moment dat een fietser langs komt, gaan we ook aan de kant. Op het moment dat een aanspanning met paard of paard met ruiter langs komt, gaan we ook aan de kant. Misschien zou je juist eens mee moeten gaan wandelen met mensen met honden. Om over het gedrag te leren. Honden zijn echt niet onbetrouwbaar.

Nou dat is toch prima? Had het in mijn geval meer over honden die twintig meter voor het baasje lopen en het baasje zijn honden echt niet bij zich wilde roepen.

Juist door mijn angst heb ik veel gelezen over het gedrag van honden en heb ik erover gepraat met hondeneigenaren. Ik heb de kennis in mijn hoofd, maar als ik een hond tegenkom ben ik in paniek en denk ik niet helder. Schiet niet op dus ;) Maar ik ben ervoor in therapie en het gaat al stukken beter dan paar maanden geleden. Wilde alleen even duidelijk maken dat wanneer iemand heel bang is zijn gedachten en gedrag niet altijd logisch zullen lijken in de ogen van iemand die niet bang is
quote:doddie schreef op 11 juni 2013 @ 17:56:

[...]

Jij zal moeten leren leven met het feit dat andere geen last moeten hebben van jouw loslopende hond, echt de omgekeerde wereld. Jij bent aansprakelijk en dit is nu goed afgelopen maar iemand had echt een behoorlijk blessure of erger kunnen hebben.

vertel mij dan wat hij in dit geval had kunnen doen? Hoge snelheid op fietspad, volkomen legaal dus en dan noodstop moeten maken omdat een loslopende hond voor je wielen springt en in je broekpijpen wil gaan hangen?

kinderen leer ik uit te kijken bij fietspaden en een grote weg, jij zal je hond bij je moeten houden als op een fietspad iemand aan komt rijden.

Effe goed verder lezen, voordat je je heilige preek begint. Dan zie je dat ik met mijn honden voor anderen aan de kant ga. En je leest óók dat ik mijn best doe om te voorkomen dat ze anderen lastig vallen. Dus ik snap eigenlijk niet goed waarom je tegen mij zo van lering trekt.

Het verhaal van schoppen naar de hond is hier in het topic gekomen door anderen en daar ben ik ook op in gegaan. Mensen hebben dat een keer bij iemand meegemaakt, en andere mensen gaan het bij voorbaat doen. Daar heb ik gewoon iets over gezegd. Het ging dus niet over de meneer uit de OP.

Een beetje dimmen naar mij toe zou op z'n plaats zijn.
quote:wasbeer schreef op 11 juni 2013 @ 17:59:

[...]

Nou dat is toch prima? Had het in mijn geval meer over honden die twintig meter voor het baasje lopen en het baasje zijn honden echt niet bij zich wilde roepen.

Juist door mijn angst heb ik veel gelezen over het gedrag van honden en heb ik erover gepraat met hondeneigenaren. Ik heb de kennis in mijn hoofd, maar als ik een hond tegenkom ben ik in paniek en denk ik niet helder. Schiet niet op dus ;) Maar ik ben ervoor in therapie en het gaat al stukken beter dan paar maanden geleden. Wilde alleen even duidelijk maken dat wanneer iemand heel bang is zijn gedachten en gedrag niet altijd logisch zullen lijken in de ogen van iemand die niet bang is

Ook veel hondeneigenaren hebben last van baasjes die de hond niet bij zich (kunnen) roepen hoor. Ik heb een hond gehad die bang was voor andere honden. En wanneer iemands hond dan op de mijne afstormde werd er "hij doet niets hoor!" geroepen (want dat roepen kost de minste moeite.....), ja, leg dat gvd mijn hond eens uit!

Daarnaast wordt ik heel kwaad op mensen die hun hond rustig in de buggy van een kind laten springen (zodat die zich doodschrikt) of de picknick laat opslobberen van andere mensen, of tegen schone broek aan laten springen. Want weet je, ze maken het voor míj kapot. Ik en mijn honden worden bij voorbaat wantrouwt. Snap je mijn probleem?

Soms loop je op je tenen en dan kun je het nog niet goed doen. Dat zie je ook in dit topic terug komen. Dolores heeft sinds een week een hond. Dat deze hond over het hekje zou springen, dat had ze niet voorzien. Op het moment dat het gebeurt, komt ze er pas achter dat ze haar zaakjes nog niet op orde heeft en dat er nog wat aanpassingen verricht moeten worden.

En nu wordt ze afgerekend op het feit dat ze als hondeneigenaar zijnde ALLES moet kunnen voorzien.

De reactie van de voorbijkomende wandelaar is buiten proportioneel. Dat hij schrikt is begrijpelijk. Maar waarom op zo'n agressieve manier in de aanval? Maar daar zegt hier niemand iets van. Dat vinden ze kennelijk normaal. Volgens mij had hij haar nog dood mogen schieten. Dan hadden ze het nog haar eigen schuld gevonden. "had ze maar een hoger hekje moeten maken".
dat zeg jij? Een beetje dimmen? wie begint hier met

quote:

terwijl je amper weet hoe het gegaan is?

Denk je echt nog dat zo iemand nog over dat fietspad durft te gaan? Die fiets in vervolg om zoals ze ook al omlopen bij huizen met enge honden.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:iones schreef op 11 juni 2013 @ 17:48:

[...]

Zelfs als je je best doet, kun je nooit alle risico's uitsluiten. Een 12 jarige zou toch wijzer moeten zijn dan dat. Je waarschuwt, en ze blijft aan de gang. Ze heeft geluk gehad dat jij een super betrouwbare hond hebt. Jij was niet fout. Dat meisje was fout.

het is onredelijk om jou hier op aan te spreken zoals ze dat hier doen op het forum.

Dat meisje was zeker fout. Het is inderdaad raar en onverwacht dat een kind van 12 nog zoiets doet. Maar ja ze deed het dus wel, en dan is de leeftijd eigenlijk niet relevant. Een volwassene die zoiets doet, trek je ook weg. In eerste instantie als bescherming voor de hond. In tweede instantie als bescherming voor degene die dat flikt. Want deze hond heeft het nu gelukkig goed opgelost. Compliment voor de hond. Andere honden lossen dit anders op en dan zit je dus in het uiterste geval met een levenslang litteken en een hond die afgemaakt moet worden. Die consequenties zijn nogal wat. Dat risico wil je gewoon NIET lopen als baas.

En ja een ongeluk zit in een klein hoekje, het is ons vroeger dus ook overkomen. Onze hond had ook nog nooit eerder iets gedaan, kind deed ineens onverwacht en er was geen tijd om in te grijpen, hond had zich al verweerd. Kortom ik snap het als je niet altijd de tegenwoordigheid van geest hebt om in een onverwachte situatie snel genoeg te reageren. Maar als je wel de kans hebt om bij omhelzing 1 in te grijpen, dan zou ik dat dus altijd doen. Zéker als je ziet dat de hond al aan het grommen is. Dan vindt hij het dus echt niet leuk, en je hoort in de hondenwereld als roedelleider gewoon in te grijpen. Dat niet doen is in feite verzaken als leider.

Nogmaals, wat zou je zelf doen als iemand je ineens zo strak om de hals vliegt en er gewoon niet mee ophoudt? Eigenlijk vraag je bovenmenselijke beheersing van een dier.
iones dat heet een stropop wat je nu doet. Anderen woorden in de mond leggen die ze niet zeggen en vervolgens dat belachelijk maken.

Natuurlijk was de reactie van die man niet fraai. Maar die man opent hier geen topic, dat doet dolores. En die gaat nogal tekeer hier tegen die man, en dat is natuurlijk totaal stijlloos aangezien zijzelf in de eerste plaats fout zat.
quote:Guttegut miss perfect in de bocht!

Honden zijn geen machines. Ik ben wel degelijk roedelleider, en ze durft niets te doen in mijn nabijheid. Maar wel buiten mijn bereik.quote:Tjonge wat een zure pisnichten hier zeg!quote:Effe goed verder lezen, voordat je je heilige preek begint

Een beetje dimmen naar mij toe zou op z'n plaats zijn.Goat af.....
Als je als hondenbezitter niet kunt verzinnen dat je hond over een hekje kan springen, moet je goudvissen nemen, en geen grote dominante rashond.
quote:waarbij schreef op 11 juni 2013 @ 18:21:

Als je als hondenbezitter niet kunt verzinnen dat je hond over een hekje kan springen, moet je goudvissen nemen, en geen grote dominante rashond.Pas op wat je zegt hoor!

Ook heel gevaarlijk.
quote:iones schreef op 11 juni 2013 @ 17:51:

[...]

Om over het gedrag te leren. Honden zijn echt niet onbetrouwbaar.

Jouw hond is juist HET voorbeeld van onbetrouwbaarheid, zodra jij niet in de buurt bent, bijt hij.

Dat is niet alleen onbetrouwbaar, ook achterbaks.
Zo'n hond hadden de buren van mijn ouders ook. Zodra het baasje uit zicht was(en dat was nogal eens op een boerderij) vond ze het nodig om in mijn kuiten te gaan hangen. Ze beet ook in de achterbenen van de paarden die ik daar bereed. Op een gegeven moment heeft een van de paarden een enorme rotschop uitgedeeld toen de hond (een dobermann) weer eens een hap nam en dat heeft het beest flink moeten bezuren. Zo'n grote glup in haar kop dat ik haar hersens zag zitten. Ze heeft het ternauwernood overleefd, maar daarna was ik voorgoed van het etteren af, ik was ineens haar beste vriendin. Ze associeerde mij blijkbaar met de trap en de pijn. En van de paarden bleef ze voortaan ook af.

Alleen jammer dat er zulk grof geschut aan te pas moest komen voor die les.
quote:Dolores007 schreef op 11 juni 2013 @ 00:23:

[...]

Omdat ik er niet van houd als je een dier trapt, die eigenlijk niks doet.Je hebt gelijk. Jouw hond kan er niks aan doen. Jij wel.
quote:lilalinda schreef op 11 juni 2013 @ 18:47:

[...]

Jouw hond is juist HET voorbeeld van onbetrouwbaarheid, zodra jij niet in de buurt bent, bijt hij.

Dat is niet alleen onbetrouwbaar, ook achterbaks.Inderdaad, bijten op deze manier hoort niet, maakt niet uit wie er al dan niet bij is.
quote:Star schreef op 11 juni 2013 @ 19:58:

[...]

Inderdaad, bijten op deze manier hoort niet, maakt niet uit wie er al dan niet bij is.Precies. De hond hoort geen dominant gedrag te vertonen. Of het baasje er nu bij is of niet. Doet hij dit wel , neemt hij het gedrag van de leider ineens over als de leider uit zicht is, dan moet hij even heropgevoed worden dat dat gedrag niet geaccepteerd wordt. Baasje hoort de hond tot die tijd niet uit het oog te verliezen of de hond te muilkorven als baasje zelf niet bij de hond is.
quote:waarbij schreef op 11 juni 2013 @ 18:20:

[...]

Goat af.....

Steek je hand liever in eigen boezem.

quote:waarbij schreef op 11 juni 2013 @ 18:21:

Als je als hondenbezitter niet kunt verzinnen dat je hond over een hekje kan springen, moet je goudvissen nemen, en geen grote dominante rashond.

Mensen maken fouten, miss perfect! Jij misschien niet maar misschien ben jij dan ook wel geen mens.

Als het in het vervolg niet meer gebeurt is het verder toch prima?
quote:lilalinda schreef op 11 juni 2013 @ 18:47:

[...]

Dat is niet alleen onbetrouwbaar, ook achterbaks.

Nee hoor, ze is betrouwbaar in die zin dat je er op kunt vertrouwen dat ze zal happen.

Het is kennelijk iets dat ze ontzettend graag doet. En omdat ze weet dat ze het niet mag, doet ze het stiekum.

Het zijn af en toe net mensen he.

quote:Lughnasadh schreef op 11 juni 2013 @ 19:32:

Alleen jammer dat er zulk grof geschut aan te pas moest komen voor die les.

Het is heel lullig maar bij sommige honden is dat echt het geval. En die jr van mij is ook zo'n geval.

Heeft trouwens geen zak te maken met dominant gedrag hoor. Ze is namelijk niet dominant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven