Geld & Recht alle pijlers

Balen van suikeroom

14-06-2013 22:04 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een luxeprobleem, ik weet het. Toch baal ik als een gieter.

Eind 2009. We woonden in een dorp in Noord-Holland. De aannemer was bijna klaar met de nieuwe kozijnen op de bovenverdieping. De verbouwing van ons droomhuis was bijna af.

Toen kreeg mijn man bericht dat hij opvolgend erfgenaam was van een achteroom die hij nauwelijks kende. De eerste erfgenaam was eerder dat jaar overleden. Nu erfde mijn man in zijn eentje een huis. We zijn die avond goed dronken geworden want het ging om een groot pand in de binnenstad van Amsterdam, met een OZB-waarde van een dikke 9 ton.

Maar zoals dat gaat: er zaten wel wat haken en ogen aan. Het begon ermee dat we ruim 350.000 euro erfbelasting moesten aftikken. Dat geld hadden we niet. Geen nood, we konden uitstel van betaling krijgen van de Belastingdienst.

We dachten toen nog dat we het huis wel binnen een jaar konden verkopen, desnoods voor een paar ton minder dan de OZB-waarde. Echter zes kamers in het huis bleken verhuurd te zijn. Daarnaast bleek zowel het middenhuis als het achterhuis ernstig achterstallig onderhoud te hebben, ondermeer aan het dak.

Verder is het geen gewoon woonhuis. Alles is kruip-door-sluip-door, met allerlei trappen en gangen en loze ruimte en schuine hoeken. Geen huis dat lekker in de markt ligt dus.

Drie jaar lang hebben we alles uit de kast gehaald om het huis verkocht te krijgen. Gepraat met een projectontwikkelaar. Met een kamerverhuurbedrijf. Met de gemeente. Veel stropdasjes gezien en allerlei plannen uitgewerkt en doorgerekend. Eindresultaat: nakkes nada.

Veel kosten gemaakt ook, voor allerlei kleine reparaties en voor het verhelpen van de lekkages. Op gegeven moment waren we praktisch door onze spaarcenten heen. En o ja, had ik al gezegd dat de Belastingdienst invorderingsrente rekent over de openstaande erfbelasting?

Enfin, nog maar eens met de bank gepraat. Er was nog één optie. Die hadden ze in het begin al voorgesteld, maar toen wilden we er nog niet aan. Als we ons huis in Noord-Holland konden verkopen en zelf in het pand in Amsterdam gingen wonen, dan mochten we onze hypotheek meenemen en nog wat bijlenen. Dan konden we de erfbelasting betalen en hielden we geld over voor het noodzakelijke onderhoud.

Lang verhaal kort: wij ons droomhuis te koop gezet. Binnen 10 dagen was het weg.

En nu woon ik dus weer in Amsterdam, waar ik in mijn studententijd al heb gewoond, en waarvan ik had gezworen dat ik er nooit meer zou gaan wonen, vanwege de stress en de drukte. In een soort studentenhuis nota bene, waarvan de beste kamers zijn verhuurd, zodat mijn man en ik bivakkeren in twee kamers helemaal achterin het pand, met een achenebbisj keukentje (tevens ‘badkamer’), en voor het achterstallig onderhoud kunnen we niet de huisbaas bellen want die huisbaas, dat zijn we zelf.

De auto’s hebben we weggedaan (want kom hier maar eens aan een parkeervergunning). Voor ons werk reizen we nu vier keer per week naar Hoorn met de trein, ook al zoiets waarvan ik zo blij was dat het was afgelopen, toen we in 2004 ons droomhuis kochten.

Op papier zijn we zes ton rijker dan drie jaar geleden. Maar ik kan het niet helpen, alles om mij heen herinnert mij eraan dat we ons iets héél anders hadden voorgesteld toen we hoorden over die erfenis, ruim drie en een half jaar geleden. Natuurlijk, ik weet dat er mensen zijn die het veel slechter hebben dan wij. Maar als ik ’s avonds de ladder opklim naar onze slaapkamer ben ik gewoon kwaad op die suikeroom van mijn man, die dit mallotige huis aan ons heeft vermaakt waar we voorlopig niet meer van afkomen.
I am not young enough to know everything - (Oscar Wilde)
Had je de erfenis niet kunnen weigeren? Hier in België kan je dat doen als de successierechten te hoog blijken te zijn.
Tja. Ik zou dan ook niet zomaar een erfenis aanvaarden als ik er het fijne niet van weet.
Ja klinkt inderdaad als iets waar je stevig mag van balen...

Zou ik ook doen, zeker als je je droomhuis ervoor op hebt moeten geven!

Sterkte.. Hopelijk komt er snel een koper!
Yarn is cheaper than therapy...
Bezint eer ge begint...
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Maar ik snap ook dat je baalt.

On the bright side: ooit zal dat huis toch wel verkocht worden? En dan lachen jullie weer.
Die huurders, zijn dat studenten(die ooit afstuderen)? Wat betalen die? Hoeveel huur mag je theoretisch vragen? Misschien valt daar nog wat te verdienen..
Kunnen die huurders er niet uit?
quote:saartjuhzes schreef op 14 juni 2013 @ 22:10:

Die huurders, zijn dat studenten(die ooit afstuderen)? Wat betalen die? Hoeveel huur mag je theoretisch vragen? Misschien valt daar nog wat te verdienen..En dit! Als je er 350pp voor kunt vragen is toch al 2100 per maand. En gewoon de maximale huur vragen die je kunt vragen en dan zijn ze vanzelf na een tijdje weg.
Hoe zit dat eigenlijk met huurders wanneer het pand eigendom wordt van iemand anders?
Tja, nog even doorzetten dan maar. Het is een tienjarenproject maar er zijn mensen die langer moeten sparen om zes ton bij elkaar te krijgen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Zo dan, dat zijn niet bepaald slimme keuzes geweest die jullie gemaakt hebben...

Een huis dat 9 ton waard is maar daarvoor niet verkocht wordt is dus geen 9 ton waard. Het is waard wat je er voor krijgt.

Ik zou het op de markt zetten voor veel minder zodat het gewoon verkoopt en dan op zoek naar een nieuw droomhuis in Hoorn.
quote:Suze02 schreef op 14 juni 2013 @ 22:13:

Zo dan, dat zijn niet bepaald slimme keuzes geweest die jullie gemaakt hebben...

Een huis dat 9 ton waard is maar daarvoor niet verkocht wordt is dus geen 9 ton waard. Het is waard wat je er voor krijgt.

Ik zou het op de markt zetten voor veel minder zodat het gewoon verkoopt en dan op zoek naar een nieuw droomhuis in Hoorn.En dit. Huizen verkopen is nu zowiezo al moeilijk. Huizen van 9 ton al helemaal. Ik zou het verkopen voor de helft als je echt graag verder wilt met je originele plannen. Ok, verlies je de helft. Maar van die 4.5 ton kun je ook heel veel.
quote:joy_c schreef op 14 juni 2013 @ 22:08:

Had je de erfenis niet kunnen weigeren? Hier in België kan je dat doen als de successierechten te hoog blijken te zijn.

Daar hebben we natuurlijk wel over nagedacht, en we hebben het er ook heel lang over gehad. Maar uiteindelijk komt het er toch op neer dat je 3,5 ton investeert, plus misschien nog 1,5 ton aan verbouwingen, om er uiteindelijk 2 tot 4 ton aan over te houden.

Die beslissing, daar sta ik nog steeds wel achter. Het voelt dan ook wel een beetje dubbel dat ik er af en toe even over moet miepen.
I am not young enough to know everything - (Oscar Wilde)
er is ook nog een hypotheek, die 350.000 belasting en nog wat erbij geleend.
wij slapen nooit.
Die hypotheek dekt de 350.000. Toch?
Je totale schuld is 3,5 ton toch? Of inderdaad meer?
maar die moet wel betaald worden.

plus 1,5 ton aan verbouwingen lees ik net.
wij slapen nooit.
Als 3,5 dan inderdaad voor 5 op de markt zetten. Vang je er 4,5 voor: ton winst. Mooie erfenis hoor! Ik wil ook wel zo'n suikeroom.
en de gemeentelijke belastingen, die zullen ook wel niet aan de lage kant zijn.
wij slapen nooit.
Ja en?
zo,n huis verslindt een hoop geld voordat het verkocht is.
wij slapen nooit.
Dat zeg ik: verkopen met die hut.
ze hebben al 3 jaar lang geprobeerd die hut te verkopen.
wij slapen nooit.
Voor 9 ton: dat is het dus niet waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven