Geld & Recht alle pijlers

Sparen

06-06-2013 09:41 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Reine schreef op 14 juni 2013 @ 23:59:

Ik heb in 2011 16k afgelost en in 2012 30k en van plan dit jaar weer 20k af te lossen.

Dus totaal los heb ik eind dit jaar 66k afgelost, bij een rente van 5,2% en nog een looptijd van 24 jaar hoeveel heb ik bespaard?

Over die 66k had je anders 167.8k rente moeten betalen

want:

(1.052^26 x 16k) - 16k

(1.052^25 x 30k)- 30k

(1.052^24 x 20k) -20k

__________________+

167.832,99 euro
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Geld lenen kost geld .
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
ruim 2 ton min de inleg
Bedankt voor de berekening, er moet nog wel hyp rente aftrek toegepast worden dat is iets van 1/3.

Lenen kost zeker geld maar zonder lening helaas ook geen huis.

probeer zoveel mogelijk af te lossen op het huis want rente betalen daar hou ik niet van
quote:Reine schreef op 15 juni 2013 @ 08:36:

Bedankt voor de berekening, er moet nog wel hyp rente aftrek toegepast worden dat is iets van 1/3.

Lenen kost zeker geld maar zonder lening helaas ook geen huis.

Inderdaad, het is ook geenschande natuurlijk om een hypotheek te hebben

probeer zoveel mogelijk af te lossen op het huis want rente betalen daar hou ik niet van
quote:Hamer schreef op 14 juni 2013 @ 22:25:

Wauw! Zomaar 480 euro gespaard en schuld verminderd met 270 euro.

AAAAAAHHH. Net uitgerekend dat ik met aflossen al zo'n 18.000 euro heb bespaard (in de toekomst uiteraard) met het totaal dat ik nu al heb afbetaald.

Aflossen is geweldig!

Ik heb mijn huisje afgelost. Ik ben dan ook een vrek.

Toen ik kind was kwam ik het vrekkenechtpaar tegen (niet IRL) en hun filosofie sprak mij enorm aan. Nee, ik hang geen theezakjes aan de waslijn, maar hun gedachtengang omtrent geld heb ik overgenomen. En dat legt geen windeieren.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 15 juni 2013 @ 10:35:

[...]

Ik heb mijn huisje afgelost. Ik ben dan ook een vrek. Ik ook! Ik ben sinds kort werkloos waardoor ik minder te besteden heb dan vroeger. Toen ik te horen kreeg dat ik boventallig zou worden heb ik alle spaarpotjes, levensloop, vakantiegeld, winstdeling etc. bij elkaar geschraapt en het resterende stukje hypotheek afgelost. En dat geeft zóveel gemoedsrust, dat is onbeschrijfelijk. Ik loop nu stage met behoud van uitkering, en ik hoef niet wakker te liggen als ik geen baan zou vinden waar ik hetzelfde verdien als vroeger. Ik weet gewoon dat ik, wat er ook gebeurt, me om mijn woonlasten geen zorgen hoef te maken, en dat geeft heel veel rust.
quote:Trotter schreef op 15 juni 2013 @ 11:15:

[...]

Ik ook! Ik ben sinds kort werkloos waardoor ik minder te besteden heb dan vroeger. Toen ik te horen kreeg dat ik boventallig zou worden heb ik alle spaarpotjes, levensloop, vakantiegeld, winstdeling etc. bij elkaar geschraapt en het resterende stukje hypotheek afgelost. En dat geeft zóveel gemoedsrust, dat is onbeschrijfelijk. Ik loop nu stage met behoud van uitkering, en ik hoef niet wakker te liggen als ik geen baan zou vinden waar ik hetzelfde verdien als vroeger. Ik weet gewoon dat ik, wat er ook gebeurt, me om mijn woonlasten geen zorgen hoef te maken, en dat geeft heel veel rust.Ja precies. Weten dat je, los van onderhoud en gemeente, niet bang hoef te zijn dat je uit je huis moet....
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hypotheek geheel aflossen is ook ons doel. Wij hebben 50% aflossingsvrije hypotheek en 50% spaarhypotheek. Over pakweg 8 jaar is ons aflossingsgedeelte geheel afgelost. Daarna willen we aflossen op de spaarhypotheek. aflossen op spaarhypotheekgedeelte schijnt financieel niet aantrekkelijk te zijn. Dus we zijn min of meer gedwongen de gehele looptijd (30jr in totaal) elke maand premie te moeten betalen plus gemeentekosten. Best wel balen. Hadden we maar 100%aflossingsvrij genomen.
Ik moet van mezelf iedere maand 500 euro sparen. Alles wat over is, blijft op mijn lopende rekening staan en mag ik uitgeven.

Ik spaar voor 'later': een huis + inrichting.
quote:Reine schreef op 15 juni 2013 @ 11:34: Hadden we maar 100%aflossingsvrij genomen.De meeste banken staan/stonden dit niet toevolgens mij. Ik had wel een 100% aflossingsvrije hypotheek, maar dat kon alleen omdat mijn hypotheek minder dan de helft van de waarde van het huis was (ik heb er, toen ik het kocht, heel veel eigen geld en de opbrengst van een vorig huis ingestoken).
quote:Reine schreef op 15 juni 2013 @ 11:34:

Hypotheek geheel aflossen is ook ons doel. Wij hebben 50% aflossingsvrije hypotheek en 50% spaarhypotheek. Over pakweg 8 jaar is ons aflossingsgedeelte geheel afgelost. Daarna willen we aflossen op de spaarhypotheek. aflossen op spaarhypotheekgedeelte schijnt financieel niet aantrekkelijk te zijn. Dus we zijn min of meer gedwongen de gehele looptijd (30jr in totaal) elke maand premie te moeten betalen plus gemeentekosten. Best wel balen. Hadden we maar 100%aflossingsvrij genomen.

Ik heb ongeveer 1/3 aflossingsvrij en ook dat ben ik aan het aflossen. Mocht het afgelost zijn, dan begin ik aan het andere gedeelte (beleggingsverzekeringshypotheek), dan is dat vast afgelost en wat er uit de beleggingen komt, zien we dan wel.

Helaas gaat het hier niet met duizenden, maar met honderden tegelijk. Maar het geeft toch een heerlijk gevoel.
Het maandelijkse hypotheekbedrag is net met 3 euro naar beneden bijgesteld. Daar word ik nu vrolijk van
Gefeliciteerd!

Is dat na hypotheekrente aftrek?
@trotter

Klopt, 100% aflossingsvrij mag niet meer. Voorheen wel, maar sinds de crisis hebben ze dat veranderd.
quote:Reine schreef op 17 juni 2013 @ 06:29:

Gefeliciteerd!

Is dat na hypotheekrente aftrek?

Nee helaas.

Dit jaar moest ik ook al een bedragje aan onterecht ontvangen hypotheekrente terugbetalen omdat ik aan het aflossen ben. Maar dat is ingecalculeerd
Alweer twee tientjes gespaard.. Morgen komt als het goed is mijn zorgtoeslag en dan heb ik nog 5 dagen tot mijn loon. Er komen nog een paar vaste lasten aan en wat ik dan nog overhoudt tot mijn nieuwe loon, gaat ook weer naar mijn spaar.
quote:Hamer schreef op 17 juni 2013 @ 00:18:

Het maandelijkse hypotheekbedrag is net met 3 euro naar beneden bijgesteld. Daar word ik nu vrolijk van Maandelijkse hypotheekbedrag is met 300¤ (voor hyp renteaftrek) naar beneden bijgesteld. Wordt er niet vrolijk van. Heb een vermogen betaald. Maar goed het is nog altijd beter dan op de spaarrekening zetten
quote:Reine schreef op 19 juni 2013 @ 22:01:

[...]

Maandelijkse hypotheekbedrag is met 300¤ (voor hyp renteaftrek) naar beneden bijgesteld. Wordt er niet vrolijk van. Heb een vermogen betaald. Maar goed het is nog altijd beter dan op de spaarrekening zetten Waarom word je er niet vrolijk van? Zoveel af kunnen lossen is toch fantastisch?
quote:sweetcandy schreef op 19 juni 2013 @ 21:44:

Alweer twee tientjes gespaard.. Morgen komt als het goed is mijn zorgtoeslag en dan heb ik nog 5 dagen tot mijn loon. Er komen nog een paar vaste lasten aan en wat ik dan nog overhoudt tot mijn nieuwe loon, gaat ook weer naar mijn spaar.Lekker!
quote:Hamer schreef op 19 juni 2013 @ 22:40:

[...]

Waarom word je er niet vrolijk van? Zoveel af kunnen lossen is toch fantastisch?

Dat ik het heb afgelost is natuurlijk fijn maar de verhouding het bedrag wat je aflost en wat dat per maand bespaart in hypotheekpremie is triest. als je puur naar het aflosbedrag kijkt en premiebesparing, als voorbeeld je lost 100.000¤ af en bespaart iets af max. 300¤ netto na aftrek hyp. Rente aftrek :(

Stel als je 3000¤ daarmee kunt besparen per maand dan kun je dat zien en voelen in je portemonnee maar 300¤ dat is echt niks in vergelijking met die ton die je aflost. Snap je?
quote:Reine schreef op 20 juni 2013 @ 06:55:

[...]

Dat ik het heb afgelost is natuurlijk fijn maar de verhouding het bedrag wat je aflost en wat dat per maand bespaart in hypotheekpremie is triest. als je puur naar het aflosbedrag kijkt en premiebesparing, als voorbeeld je lost 100.000¤ af en bespaart iets af max. 300¤ netto na aftrek hyp. Rente aftrek :(

Stel als je 3000¤ daarmee kunt besparen per maand dan kun je dat zien en voelen in je portemonnee maar 300¤ dat is echt niks in vergelijking met die ton die je aflost. Snap je?

Het gat tussen aflossing en besparing is groot. Dat is zeker waar.

Juist daarom is het fijn te denken hoeveel je in de toekomst bespaart

Ook gaat de schuld met dat grote bedrag naar beneden! Ik kijk zelf erg uit naar de bevestigingsbrief die ik altijd een paar weken later krijg waar de hoogte van de actuele schuld staat genoteerd.

Wellicht helpt dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven