Gezondheid alle pijlers

Erg vermoeid, vitamine D tekort

15-06-2013 00:39 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds een maandje ben ik heel erg moe. Het is begonnen met een koortslip (voor het eerst in mijn leven gekregen), waar een bacterie in is gekomen. Dus antibiotica gekregen, en die koortslip is nu eindelijk wat minder. Maar ik ben zo ongelofelijk moe. Ik kan bijna niet meer werken en kan de hele dag wel slapen. Heb verder geen psychische klachten of een burn out oid. Heb bloed laten prikken, blijkt dat er wat bloedwaarden afwijkend zijn (welke precies weet ik niet). Ze zei dat vooral mijn vitamine D te laag is en ik heb er nu tabletten voor. Ook zei ze dat ik een of andere virusinfectie in mijn lijf heb waar ik me zo beroerd en moe door kon voelen. Nu vroeg ik mij af, zijn er meer mensen met een vitamine D tekort? En hebben jullie hier ook tabletten voor en na hoe lange tijd werden jullie weer wat fitter? Ik lees ook veel over vitamine b12 tekort, alleen daar is bij mij niet op getest. Is het slim om hier ook alsnog op te laten testen?

Alvast bedankt!
quote:carolala schreef op 15 juni 2013 @ 13:38:

Heb je de tabletten van de apotheek gekregen? Anders kan ik je adviseren dit online te bestellen. Vaak is dit per potje even duur, maar qua inhoud en dosering veel beter,

Huh? Kun je dat onderbouwen? Mij is altijd het omgekeerde geleerd namelijk, dat medicatie en supplementen die je via de apotheek kunt bestellen beter gemonitord worden dan medicatie en supplementen die je willekeurig waar online bestelt.

Daarnaast: weet jij welk supplement de arts heeft voorgeschreven en wat de overwegingen daarbij zijn? Ik zit inmiddels aan de derde variant van vitamine D suppletie, waarbij telkens een afweging is gemaakt welke variant op dat moment voor mij de meest toepasselijke variant was. Dat lijken me inschattingen die thuis horen in de behandelkamer, niet op internet, met het advies om het dan maar gewoon online te bestellen "omdat dat beter is". Waar ik dus zoals gezegd al grote vraagtekens bij zet.
@TO, ik sluit me aan bij het advies van Pixiedust om je vragen gewoon aan de arts te stellen. Ik snap dat je ze hebt, maar wij zijn echt niet deskundig genoeg om er antwoord op te geven. Stel je vragen aan je arts, leg daar ook je angsten op tafel, vraag uitleg als je de behandeling niet begrijpt of als je de afwegingen van de arts niet begrijpt, zodat jij weet wat de antwoorden zijn die op jouw situatie van toepassing zijn.
@ beeldig, jazeker.

Ik had het juist niet over de apotheek.. Ik bedoelde als je ze niet van de apotheek hebt.

Bij mij was het namelijk zo dat de internist zei, je moet maar D halen in het kruidvat :-) Terwijl ik een waarde had van 30.

Hierom vroeg ik dus juist of ze het via de apotheek gekregen heeft, want dan heeft de arts dus iets voorgeschreven.

Wat fijn is, maar lang niet altijd gebeurd. Je hebt mazzel dat jouw waarde dus blijkbaar in de gaten gehouden word en daarop de dosering word aangepast.

Je lost je tekort namelijk echt niet op met een te lage dagdosering.

De 'beter' is in de zin van betere kwaliteit caps. En tuurlijk niet beter dan goede zorg van de apotheek en huisarts dat het goed zit.

Verder eens, testen is het belangrijkste, dan weet je tenminste hoe en wat.
Oh, dan heb ik het helemaal verkeerd gelezen.

Ik vond het al zó raar staan!

De onwil om voor te schrijven, kan trouwens ook te maken hebben met hoe de vergoeding in elkaar zit. Ik heb van mijn internist ook wel het advies gekregen om er een pilletje vitamine D van de Hema bij te slikken. Iets vergelijkbaars zou ik niet vergoed krijgen en die van de Hema was volgens hem dan het goedkoopst.

Dat mijn waardes in de gaten gehouden worden, heeft met de onderliggende oorzaak te maken. Dat is in mijn geval allerminst een kwestie van mazzel, het is gewoon onderdeel van het totaalpakket.
Ik was ook erg moe door vitamine d tekort.

Ben op aanraden van de huisarts naar de zonnebank gegaan en dat helpt redelijk.

Ik ga daar twee keer in de maand heen en slik daarbij vitamine D pilletjes.
@ Beeldig, sorry als het mazzel gedeelte verkeerd overkomt. Mazzel met een gezondheidsprobleem is er natuurlijk niet.

Ik heb helaas gewoon geen goede ervaringen met de internisten en artsen omdat ze me hiermee totaal niet geholpen hebben.

B12 en D etc. heb het allemaal zelf aangevraagd, uitgezocht en aan het behandelen, omdat er gewoon gezegd word dat dit geen probleem is.
Bedankt dat jullie allemaal zo met me meedenken! Mijn zus is arts (internist) dus ik kan gelukkig ook veel dingen aan haar vragen en ze kan me ook altijd geruststellen. Ik heb van de dokter een recept gehad voor vitamine D tabletten ja, dus ik hoef er niet voor te betalen. Moest sowieso over 3 maanden terugkomen om weer te laten prikken. Ik baal er gewoon van dat ik zo lamlendig ben, ik ben wel vaker moe maar nu ben ik echt lamgeslagen moe. Lig nu ook weer in bed om zo even een dutje te doen en daar baal ik van, wil gewoon fit zijn. Maar goed, ik zal het wel moeten accepteren. Ik zit nu ook elke dag een half uurtje buiten in de zon voor die vitamine D opname. Als ik me over een paar dagen niet veel beter voel ga ik nog eens bellen. Gister heb ik de hele dag niks kunnen doen namelijk, heb gestofzuigd en was daarna weer helemaal kapot, echt lichamelijk moe. Lijkt me allemaal niet echt normaal. Maar goed, misschien dramatiseer ik het sneller ivm hypochondrie e.d.

Nogmaals bedankt allemaal!
LaParisienne; met een paar dagen ben je er echt nog niet. Dit heeft gewoon even tijd nodig, een tekort slik je niet binnen een week weg. Idem dito voor een infectie, dat heeft ook al snel wat meer dan een week nodig wil je er weer helemaal zijn.

Het is niet altijd even makkelijk gedaan als gezegd, maar houd oog voor hoe belangrijk de geest ook is voor het lijf. Al het druk maken en balen vergt energie. Resultaat; nog minder energie. Dat kan een heel vervelende cirkel worden. Zoals bij zoveel dingen heeft dit ook een andere kant; het in voordeel gebruiken van geest. Stukje ontspanning, accepteren, lijf de balans geven die het blieft tussen belasting en rust.

Vergoeding is niet zo simpel als "het is voorgeschreven, dus wordt vergoed". Er zijn een aantal middelen die wel vergoed worden vanuit de basisverzekering en een aantal middelen die niet vergoed worden. Puur afhankelijk van het voorgeschreven middel, niet of er voorgeschreven wordt of niet. Bij het voorschrijven van een middel wat niet vergoed wordt is in veel gevallen dan ook het standaardadvies; "op naar het kruidvat/de hema etc." omdat arts weet dat geadviseerd middel niet vergoed wordt en duurder is via apotheek dan supplement in voorgestelde dosis van drogist.
when you wish upon a star...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven