Geld & Recht alle pijlers

afgewezen telefoon abbo

17-06-2013 11:43 25 berichten
Mijn man heeft bij gsmweb een nieuw abonnement aangevraagd, en kreeg een brief dar hij niet door de risico analyse bij experian was gekomen. Nu heeft hij inzicht gevraagd en elders een abbo afgesloten, daar is nog geen bericht van.

De afwijzing is nogal vreemd, omdat mijn man een zeer goed vast inkomen heeft en, op de hypotheek na, geen enkele schuld. Hij heeft geen studieschuld, kan niet rood staan, geen creditcard etc. Deurwaarder heeft hij nog nooit gezien. Geen enkele reden dus om hem af te wijzen.

Het inzicht laat nog op zich wachten, dus se vraag: wie heeft hier ervaring mee? Waar kunnen ze allemaal op afwijzen? We willen een nieuw huis kopen en is bang dat dat nu ineens ook niet zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
BKR opvragen. Kijken of daar iets instaat.
Wat ik laatst hoorde, wat ik ook niet wist. Is dat wanneer je ooit iets op krediet gekocht hebt, een auto, wasmachine of wat dan ook. Je dan direct een notitie krijgt in het BKR register. Deze registreert of je schulden hebt. In het geval van iets op krediet kopen, kom je daar direct in te staan als schuldenaar. Dit staat los van of je die schuld wel of niet al hebt afgelost. Dus je kunt ingeschreven staan als schuldenaar zonder dat je een schuld hebt.

Bel even met het BKR om het na te vragen.

Het schijnt dat dit soort foute registraties heel veel voorkomen.
Ik ga ervan uit dat het een foute registratie is. We hebben ook nog nooit op afbetaling gekocht. Overal wordt voor gespaard en onze auto bijv is een lease auto. Bkr hebben we aangevraagd maar dat duurt even.
Sommige instanties wijzen al af obv de postcode. Woon je dus in een discutabele plaats of wijk, dan kan dat al een negatieve risicoscore geven.
Hmmm dat zou kunnen, wij wonen vlak naast een Vogelaar wijk.
quote:_renner_ schreef op 17 juni 2013 @ 11:52:

Sommige instanties wijzen al af obv de postcode. Woon je dus in een discutabele plaats of wijk, dan kan dat al een negatieve risicoscore geven.Klopt! Ik heb heel lang geen wehkamp account aan kunnen maken omdat ik een postcode had waar ze blijkbaar ooit problemen mee gehad hebben. Behoorlijk kortzichtig omdat we met 120 man of zelfs meer dezelfde postcode hadden en er waarschijnlijk maar 1 wanbetaler was. Nu andere postcode en nergens last meer van
volgens mij mogen telefoonproviders geen bkr registratie meer doen en volgens mij checken ze het nu ook niet meer. Zal wel postcode zijn.

Belachelijk.....

Maar wanneer je een huis wil kopen in de nabije toekomst: vraag toch je bkr overzicht aan, kan bij elke bank, kost 5 of 10 euro ofzo. Geeft hopelijk wat rust
Hoe lang woon je al op je huidige adres? Mijn bestelling werd laatst geannuleerd omdat op mijn adres hiervoor een wanbetaler woonde. Toen ik daarover belde is de blokkering opgeheven, omdat duidelijk was dat die blokkering was vanwege de vorige bewoner.
Heeft mijn moeder ook ooit eens gehad. Er was helemaal niks geregistreerd het bleek uiteindelijk te gaan om de wijk want 5!! Straten verder hadden ze ooit problemen gehad. Belachelijk!
Ach ja, dat kan het zijn.. Heel raar vind ik dat
Live every day like it's your last day!

Sommige instanties wijzen al af obv de postcode. Woon je dus in een discutabele plaats of wijk, dan kan dat al een negatieve risicoscore geven.Of een eerdere wanbetaler op jullie adres?
quote:lulu62 schreef op 17 juni 2013 @ 11:48:

Wat ik laatst hoorde, wat ik ook niet wist. Is dat wanneer je ooit iets op krediet gekocht hebt, een auto, wasmachine of wat dan ook. Je dan direct een notitie krijgt in het BKR register. Deze registreert of je schulden hebt. In het geval van iets op krediet kopen, kom je daar direct in te staan als schuldenaar. Dit staat los van of je die schuld wel of niet al hebt afgelost. Dus je kunt ingeschreven staan als schuldenaar zonder dat je een schuld hebt.

Bel even met het BKR om het na te vragen.

Het schijnt dat dit soort foute registraties heel veel voorkomen.

Lulu, als je iets op krediet koopt, is dat een lening en die wordt inderdaad geregistreerd bij het BKR. Ook de bestedingslimiet van je creditcard valt hieronder, zelfs als je dit geld niet eens hebt opgenomen.

Dit hoeft echter helemaal geen probleem te zijn, tót je een betalingsachterstand oploopt.. Dan krijg je (na waarschuwingen ed.) een aantekening. en díe kan voor een bank of bedrijf wel reden zijn een nieuwe lening of een telefoonabonnement te weigeren.

Edit: Ook wordt bij het aanvragen van een lening of hypotheek gekeken naar het totaal bedrag aan leningen dat je hebt uitstaan. Als het totale bedrag met de nieuwe lening erbij te hoog wordt, kan het bv. zijn dat je eerst jet creditcard moet opzeggen voor je de lening krijgt.
We wonen hier 4 jaar, voor zover ik weet woonden er geen wanbetalers voor ons. Ik gok nav jullie reacties dat het de buurt is.
Ik heb ooit in een studentenflat gewoond, waar op één huisnummer acht kamers waren, met in principe ieder hun eigen adres (bv. 250-1, 250-2-etc.). Als daar één wanbetaler was geweest, kon de hele afdeling meteen jaren geen leningen, abonnementen etc. meer afsluiten.

Sommige instanties wijzen al af obv de postcode. Woon je dus in een discutabele plaats of wijk, dan kan dat al een negatieve risicoscore geven.dit heb ik ook meegemaakt...op postcode afgewezen (wij woonden destijds ook in een vogelaar wijk)

Sommige instanties wijzen al af obv de postcode. Woon je dus in een discutabele plaats of wijk, dan kan dat al een negatieve risicoscore geven.Dat kan ik mij niet voorstellen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Experian is een commercieel bureau dat werkelijk overal informatie vandaan haalt en vaak incorrect. De enige manier om te achterhalen wat ze van je hebben is een kopie van je identiteitsbewijs op te sturen, waardoor ze nog meer (verkoopbare) informatie over je kunnen vinden.

Het heeft niets te maken met BKR.

Veel particuliere woningverhuurders maken er tegenwoordig ook gebruik van en ze staan er om bekend nogal eens incorrecte informatie te geven, inderdaad door de postcode, zelfde naam, identieke geboortedatum, dat soort zaken.
quote:Eindeloos schreef op 17 juni 2013 @ 12:51:

[...]

Dat kan ik mij niet voorstellen.

Het is toch echt zo. het staat zelfs op wikipedia bij postcodebeleid

"Het postcodebeleid wordt ook in andere sectoren toegepast. Zo worden bijvoorbeeld parkeervergunningen gedeeltelijk verleend aan buurtbewoners, op basis van postcodes. Ook zijn er pizzakoeriers en postbedrijven die in bepaalde onveilig geachte buurten zoals de Amsterdamse Bijlmer niet willen bezorgen. Verder zijn er GSM-providers, verzekeringsmaatschappijen en hypotheekverstrekkers die rekening houden met de postcode van de klant."
quote:Lariba schreef op 17 juni 2013 @ 12:16:

[...]

Lulu, als je iets op krediet koopt, is dat een lening en die wordt inderdaad geregistreerd bij het BKR. Ook de bestedingslimiet van je creditcard valt hieronder, zelfs als je dit geld niet eens hebt opgenomen.

Dit hoeft echter helemaal geen probleem te zijn, tót je een betalingsachterstand oploopt.. Dan krijg je (na waarschuwingen ed.) een aantekening. en díe kan voor een bank of bedrijf wel reden zijn een nieuwe lening of een telefoonabonnement te weigeren.

Edit: Ook wordt bij het aanvragen van een lening of hypotheek gekeken naar het totaal bedrag aan leningen dat je hebt uitstaan. Als het totale bedrag met de nieuwe lening erbij te hoog wordt, kan het bv. zijn dat je eerst jet creditcard moet opzeggen voor je de lening krijgt.

Toevallig heb ik vorige maand een huis gekocht en is dus ook BKR gecheckt van mijzelf en mijn vriend voor de hypotheek. Beide hebben we een creditcard, maar dit kon de bank niet zien.. Of geldt voor een creditcard weer andere regels m.b.t. een hypotheek?

Het laatste wat je zegt, over het moeten opzeggen van de creditcard, dat heb ik wel vaker gehoord inderdaad. Wellicht hebben wij hier niets over gehoord omdat we niet aan de top zitten van wat we mogen lenen.
creditcard wordt geregistreerd vanaf een bestedingslimiet van 500 euro, maar registratie wordt nog wel eens vergeten.

opzeggen van een creditcard, krediet op betaalrekening enz. is alleen van toepassing als er een overschrijding van de inkomsten-lastenverhouding is met deze limieten. dan zit je dus inderdaad aan de top van wat je kan lenen.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik heb 3 maanden lang geprobeerd een telefoonabonnement over te zetten. Ik was niet meer tevreden en wilde naar een andere provider. Schijnbaar kan je gewoon afgewezen worden (werd mij geen reden bij verteld...) en kan je weer een maand gaan zitten wachten! Ik dacht binnen een maand wel over te kunnen stappen, maar nu heb ik onderhand toch nog 3 maanden de volle mep kunnen betalen bij mijn oude provider! Te belachelijk dat het zo moeizaam moet gaan.
Een creditcard wordt alleen geregistreerd als er een lopend krediet op zit. Bij mij wordt elke maand automatisch het verschuldigde bedrag in zijn geheel van mijn bankrekening gehaald, en dan rekenen ze het niet als krediet. (Aldus de bankmedewerker die ik hier net over gesproken heb). Het telt dan ook niet mee voor bv aanvragen hypotheek en/of lening.
Ik heb hetzelfde meegemaakt toen ik een sim only abo wilde afsluiten voor mijn man bij Telfort. Ik kreeg een afwijzing binnen en als ik wilde weten wat de reden was, moest ik een kopie van zijn identiteitsbewijs opsturen. Dit heb ik gedaan, omdat het heel raar was dat zijn aanvraag was afgewezen. Ik kreeg een excuusbrief dat er een vergissing was gemaakt, bij de aanvraag zou ik zijn paspoortnr. Foutief hebben ingevuld? In ieder geval kon ik daarna wel gewoon een abo afsluiten.
Oké bedankt allemaal! We wachten de uitslag af maar maken ons iig geen zorgen meer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven