Altijd reageren op sms?

18-06-2013 15:31 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig feliciteer ik vrienden/vriendinnen per sms (echte vrienden/vriendinnen stuur ik daarnaast een kaartje) of wens ik ze een fijne vakantie/leuke dag. Zelf reageer ik op dat soort sms-jes altijd met iig bedankt, maar ik merk dat sommige dat dus niet doen. Dat is toch best onbeleefd? Om niet te reageren als iemand je een leuke vakantie wenst? Of reageer ik dan overdreven?
Ik vind dat idd overdreven.

Als je vroeger een kaartje op je verjaardag kreeg, stuurde je toch ook geen "bedankt" kaartje terug?

Ik kan me zo voorstellen dat sommige mensen op hun verjaardag heel veel smsjes krijgen en dan geen tijd hebben om de hele dag terug te smsen.
Follow your heart, but take your brain with you....
Vind ik niet. 'Vroeger' toen je enkel kaartjes ontving... ging je die mensen ook niet bellen of een kaart sturen om te bedanken voor dat kaartje... behalve als je ze toevallig spreekt.

Zo werkt dat ook met sms/ app... stel dat er 20 mensen even 'snel' een appje sturen om je te feliciteren... ga je ze toch niet allemaal bedanken? Ik heb wel wat beters te doen... taart eten ofzo...

Op FB is dat makkelijker... gewoon even 'vind ik leuk' aanklikken...
Ik merk inderdaad dat vooral de kaartenstuurders erg uit zijn op een bedankje.

Zo'n hekel aan die kaarten!
Ik vind dat je wel even terug kan smsen met een bedankje ja. Kleine moeite toch. Doe het zelf ook niet altijd, maar vind mezelf dan wel redelijk laks en ascoiaal.
Maar pasgeleden was hier een topic over iemand die niks meer had laten horen na afzegging bij ziekte, en er waren ook redelijk veel mensen die dat normaal vonden, terwijl ik dat dus echt niet normaal vind.

Dus ik kijk nergens meer van op. Zoveel makkelijke manieren anno nu om elkaar te contacten, maar het lijkt wel of we er steeds lakser en on-attenter door worden.
Oké duidelijk! Ik krijg altijd maar een paar sms-jes voor mijn verjaardag. De meeste mensen denken er niet aan, vandaar dat ik dan wel een antwoord stuur. Maar, dat kan natuurlijk anders liggen bij anderen. 20 bedank sms-jes lijkt mij idd ook irritant om te doen. En idd voor kaartjes ga je ook niet bedanken.

En dat geldt volgens jullie dus ook voor fijne vakantie/leuke dag-sms-jes? Dan hoef je ook niet te reageren?
quote:oki07 schreef op 18 juni 2013 @ 15:45:

En dat geldt volgens jullie dus ook voor fijne vakantie/leuke dag-sms-jes? Dan hoef je ook niet te reageren?Ik vind van zeker wel hoor. Vind het echt heel erg raar en ongeinteresseerd staan als je iemand niet even bedankt voor zijn attente berichtje.
Op fijne vakantie/ leuke dag reageer ik zeker wel. Dat zijn er ook geen tientallen, dus is haalbaar. Gewoon even: dank je! Met mijn verjaardag klik ik ook alle fb-felicitaties aan met vind-ik-leuk. Krijg er daar heel veel, die paar appjes zijn van goed vrienden dus daar reageer ik ook even op.
Ik wacht tot het einde van de dag en stuur dan een "Dank je wel" aan een hele rits mensen tegelijk.

1 sms, aan 20 mensen...

Geen moeite, heb je toch even bedankt...
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
quote:oki07 schreef op 18 juni 2013 @ 15:45:

Oké duidelijk! Ik krijg altijd maar een paar sms-jes voor mijn verjaardag. De meeste mensen denken er niet aan, vandaar dat ik dan wel een antwoord stuur. Maar, dat kan natuurlijk anders liggen bij anderen. 20 bedank sms-jes lijkt mij idd ook irritant om te doen. En idd voor kaartjes ga je ook niet bedanken.

En dat geldt volgens jullie dus ook voor fijne vakantie/leuke dag-sms-jes? Dan hoef je ook niet te reageren?

Nou ja, niets "hoeft" natuurlijk.

Die smsjes zijn vaak wel "zeldzamer" dan verjaardags smsjes, dus dan ben ik wel sneller geneigd om terug te reageren.

Maar als mijn dag druk en chaotisch verloopt, dan schiet ook dat er wel eens bij in. Dan denk ik steeds "o, ik moet nog terug smsen, doe ik straks."

Mijn schoonouders zijn nu bijv. op vakantie en mijn schoonmoeder smst ons dan liefst elke dag. En dan als wij reageren, reageert zij weer terug....

Daar heb ik niet altijd zin in en tijd voor.
Ik vraag me echt af hoe druk mensen het tegenwoordig wel niet hebben als zelfs een minuut smsen erbij inschiet. Volgens mij is dat geen kwestie van geen tijd hebben, maar het gewoon niet belangrijk genoeg vinden.
quote:Ste_ schreef op 18 juni 2013 @ 15:46:

[...]

Ik vind van zeker wel hoor. Vind het echt heel erg raar en ongeinteresseerd staan als je iemand niet even bedankt voor zijn attente berichtje.

Ja, ik vind dat dus ook. En vind het ergens dus iets anders dan een verjaardag. Dan krijg je misschien meer sms-jes, maar met een vakantie (is mijn ervaring) dat minder mensen attent zijn.

En ik neig er nu naar om dan ook niet meer te informeren of het leuk was. Althans niet nu. Tuurlijk wel als ik degene weer zie, maar normaal gesproken zou ik wel even mailen of het leuk was.

Trouwens, ik zit niet op facebook en ik heb wel het idee dat iedereen tegenwoordig vanalles via facebook doet.
quote:oki07 schreef op 18 juni 2013 @ 15:51:

[...]

Ja, ik vind dat dus ook. En vind het ergens dus iets anders dan een verjaardag. Dan krijg je misschien meer sms-jes, maar met een vakantie (is mijn ervaring) dat minder mensen attent zijn.

En ik neig er nu naar om dan ook niet meer te informeren of het leuk was. Althans niet nu. Tuurlijk wel als ik degene weer zie, maar normaal gesproken zou ik wel even mailen of het leuk was.

Trouwens, ik zit niet op facebook en ik heb wel het idee dat iedereen tegenwoordig vanalles via facebook doet.

Ik zit ook niet op Facebook, misschien hebben wij daardoor nog het ouderwetse fatsoen van voor het Facebook-tijdperk.

voor de zekerheid, voor alle Feesboekerts uit hun slof schieten.
wat je vaak ziet, is dat mensen de dag na hun verjaardag een FB-bericht plaatsen: "iedereen bedankt voor alle appjes en berichtjes"

(ik doe dat niet trouwens)
God Facebook...

Als mensen mij een prettige vakantie wensen via facebook word ik ronduit pissig.

En bedankt, nu weet de hele wereld dat mijn huis de komende 2 weken leeg staat en je dus op je gemakje in kan breken.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
quote:Ste_ schreef op 18 juni 2013 @ 15:50:

Ik vraag me echt af hoe druk mensen het tegenwoordig wel niet hebben als zelfs een minuut smsen erbij inschiet. Volgens mij is dat geen kwestie van geen tijd hebben, maar het gewoon niet belangrijk genoeg vinden.

Het is bij niet eens zo zeer druk als in: "Geen minuutje vrij" , maar meer "druk" in mijn hoofd.

Ik moet aan zo veel dingen denken en in zo veel dingen attent zijn, dat het me niet altijd lukt om aan alle verwachtingen hierin te voldoen.

En ik vind het eerlijk gezegd dus best irritant als mensen mij besluiten te smsen en dan een bericht terug "eisen". Dan ben je dus niet attent, maar uit op aandacht.
quote:Addison schreef op 18 juni 2013 @ 15:59:

[...]

En ik vind het eerlijk gezegd dus best irritant als mensen mij besluiten te smsen en dan een bericht terug "eisen". Dan ben je dus niet attent, maar uit op aandacht.Dit vind ik zo'n omdraaiing dat ik er bijna kwaad van word. Iemand neemt de attente moeite om jou een berichtje te sturen, en omdat jij het dan voelt als 'een berichtje terugeisen' (wat die persoon waarschijnlijk helemaal niet erbij zegt), zie jij het als 'op aandacht uit zijn'? Wat is dat voor omgekeerde wereld? Moeten mensen je dan maar niks sturen omdat ze op aandacht uit zijn en jij daar in je drukke bestaan geen zin in hebt?
Dat topic waar ik net naar refereerde vond ik ook al zo vreemd verlopen. Die TO werd neergezet als een om aandacht vragende claimerd, terwijl ik het echt niet meer dan normaal vind dat je (zeker bij ziekte) even de moeite neemt om aan te geven dat je het bericht ontvangen hebt.

Bah. Wat ik net al zei, we lopen over in communicatiemogelijkheden, maar dat doet het contact allemaal geen goed.
Ja, als je dan niet dankbaar reageert word je geschrapt van de kaartenlijst!

Sooheee!

Dat zal de ondankbare leren!

Of dan wordt er niet meer gevraagd of de vakantie leuk was, zo lees ik hierboven.
Ik vind niet dat je overdreven reageert. Ik reageer ook altijd met een bedankje. De vergelijking met een kaartje, waarbij je 'toch ook niet een bedankkaartje terugstuurt', gaat hier niet op. Als je tijd hebt om te plassen heb je ook tijd om een berichtje terug te sturen. Een toiletbezoek duurt langer dan een reactie tikken. Zeker met Whatsapp, daar hoef je niet eens een tel.nummer in te tikken, maar kan je in 4sec nadat je de felicitatie hebt gelezen 'bedankt' sturen.
"Bedankt voor je bedankje"
Als ik iemand een fijne verjaardag wens verwacht ik echt niet een reactie terug. Daar doe je het toch niet voor? Dat doe je toch om een ander een goed gevoel tegeven en niet om zelf een goed gevoel te krijgen?
quote:Ste_ schreef op 18 juni 2013 @ 16:02:

[...]

Dit vind ik zo'n omdraaiing dat ik er bijna kwaad van word. Iemand neemt de attente moeite om jou een berichtje te sturen, en omdat jij het dan voelt als 'een berichtje terugeisen' (wat die persoon waarschijnlijk helemaal niet erbij zegt), zie jij het als 'op aandacht uit zijn'? Wat is dat voor omgekeerde wereld? Moeten mensen je dan maar niks sturen omdat ze op aandacht uit zijn en jij daar in je drukke bestaan geen zin in hebt?

Rustig maar, hold your horses.

Ik zeg helemaal niet dat iedereen die een attent berichtje stuurt een berichtje "terugeist".

Maar TO verwacht dat blijkbaar wel, anders had ze deze OP niet geschreven.

Blijkbaar vindt zij het raar als iemand niet reageert.

Als ik iemand een sms stuur om te feliciteren bijv., dan doe ik dat omdat ik op dat moment aan die persoon denk en dat wil laten weten. Niet meer en niet minder. Niet omdat ik iets terug verwacht van die persoon.
Ik ben iemand die niet altijd terug smst. Omdat ik daar gewoon niet altijd zin in heb. En ja, in sommige situaties is het natuurlijk normaal om te reageren, maar ik hoef niet zo nodig altijd bereikbaar te zijn.

Als ik op vakantie ben krijg ik soms van 4 mensen een sms met de vraag of we het leuk hebben, naar ons zin enz.

Daar reageer ik dus niet op. Heb ik gewoon geen zin in. Dat vind ik dan echt teveel moeite.

Maar... als ik felicitatiesmsjes krijg, stuur ik meestal een bedanksmsje terug. Dat dan weer wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven