Werk & Studie alle pijlers

gemiddeld IQ en ver komen.

18-06-2013 15:56 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geinspireerd door een ander topic het volgende..

Graag jullie mening over de volgende stelling:

* Mensen met een gemiddeld IQ (100) kunnen met veel inzet en motivatie het VWO en de Universiteit gewoon doorlopen.

Mijn mening: ik denk eerlijk gezegd dat iedereen met hard werken ver, heel ver kan komen in het leven. Dus ook in opleidingen.
quote:fjordson schreef op 18 juni 2013 @ 17:44:

Ik had op de basisschool een cito met een iq van 100 ong. Iig mavo. Zat door hard te werken twee jaar later op het vwo en haalde als jongste van de klas een paar jaar later mijn vwo diploma Dit is precies wat ik bedoel! Super.
quote:juniper213 schreef op 18 juni 2013 @ 17:00:

[...]

Mmm, dat vind ik dan weer het andere uiterste. Waar baseer je deze uitspraak op? Bronnen, cijfers, of je eigen gevoel?

[...]

Jep, goede voorbereiden maar ook juiste plaats, juiste moment en juiste mensen zijn belangrijke factoren.

[...]

Denk ik ook, zeker weten, algemene ontwikkeling is ook belangrijk.

[...]

Ook omdat dit een rol speelt in welke omgeving het dan weer mee in contact komt, vriendjes, vriendinnetjes, clubs etc.Persoonlijke frustratie.
quote:felicity schreef op 18 juni 2013 @ 17:51:

Universiteit niet, maar HBO kan iedereen wel halen, heb ik de indruk. Ik ken zat afgestudeerde HBO-ers die amper een Nederlandse zin kunnen schrijven zonder eerst te Googlen. Kunnen alleen kopiëren en plakken van internet. Mensen die met veel pijn en moeite en hakken over de sloot de MAVO haalden, maar wel met groot gemak door het HBO vlogen.Iq en goed of slecht Nederlands kunnen schrijven hebben niet heel veel met elkaar te maken.
Ik heb een iq van 104 en ben daadwerkelijk mijn master aan het afronden. Bij mij zit het studeren niet in mijn iq, maar in mijn motivatie en ambitie. Ik ben het dus met je eens to.
quote:fjordson schreef op 18 juni 2013 @ 17:44:

Ik had op de basisschool een cito met een iq van 100 ong. Iig mavo. Zat door hard te werken twee jaar later op het vwo en haalde als jongste van de klas een paar jaar later mijn vwo diploma

je bedoelt die eindtoets? Die heeft nl. weinig met iq scores te maken.

van de wiki:

De keuze voor de schaal 501-550 bij de standaardscores van de Eindtoets, komt voort uit de gedachte dat je voor deze toets geen voldoendes of onvoldoendes kunt halen. Cito wil om die reden voorkomen dat er geassocieerd wordt met de schoolcijfers 1-10, of met een IQ-score (intelligentietest), waar de scores meestal worden aangeduid met een gemiddelde van 100
Gelukkig maar dat niet heel schoolgaand Nederland VWO doet. Waar halen we dan de loodgieters, timmermannen en elektriciens vandaan?

Oh, en de stelling is kul. Uitzonderingen zijn niet de regel.
quote:Pyridine schreef op 18 juni 2013 @ 17:50:

Met een IQ van 100 lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat je het VWO kunt halen. Je mist een bepaalde mate van abstract denken die voor het VWO echt noodzakelijk is.

Wat er allemaal wel kan:

- een uitslag IQ 100 terwijl je eigenlijk veel slimmer bent, maar je gewoon je dag niet had op de test.

- op de mavo o.i.d. terecht komen terwijl je IQ eigenlijk veel hoger is en de omgeving je onderschat heeft, later opklimmen.

- met een gemiddeld IQ een mooie carrière hebben omdat je iets hebt gevonden waar je goed in bent.

- met een hoog IQ jammerlijk falen op of na het VWO.

Dit dus. Alleen een IQ van 100 brengt je niet naar het VWO, dan is naar alle waarschijnlijkheid de HAVO al een uitdaging.

En daarnaast ben ik het met wat anderen eens: ' ver komen' heeft weinig met studie te maken. Een loodgieter met een succesvolle zaak die jaar op jaar kan uitbreiden is mijn inziens veel succesvoller dan een megabrein dat met 5 mastertitels werkeloos in een flat zit.

Daarentegen is een gelukkig 'megabrein' met een slap baantje maar oog voor zijn of haar naaste ook weer verder dan een succesvolle ondernemer die geen oog heeft voor zijn omgeving.
quote:kellysmith schreef op 18 juni 2013 @ 16:06:

@Rara70 ben niet zo bekend met het forum. Maar nogmaals ben echt oprecht verbaasd. Mag toch, leer dus blijkbaar iets wat ik niet wist.Waarover ben je verbaasd dan?
En wat bedoel je met ver komen? Ook zonder uni kan je ver komen.
quote:kellysmith schreef op 18 juni 2013 @ 17:22:

Naar mijn mening is opleiding heel belangrijk. Je kansen pakken en hard werken. Kan dus niet begrijpen dat er mensen zijn die zeggen joh als iemand maar gelukkig is. Natuurlijk staat gezondheid, geluk bovenaan maar opleiding is toch ook belangrijk? Het onderste uit de kan halen. Is toch niks mis mee.

Ivm herkenning geef ik niet teveel details maar ik geef zelf ook les en ik zie veel studenten met behoorlijke intelligentie stranden terwijl studenten die heel hard werken en minder intelligent zijn veel verder komen.Je mag dan een IQ van heel hoog hebben, maar ik vind dat je je reinste onzin uitkraamt.
@Star: ik ben verbaasd over het feit dat veel mensen denken dat je alleen een hoge opleiding kan doen als je echt slim bent. Ik denk dat iedereen met een gem. intelligentie niveau met de juiste houding en motivatie in ieder geval een VWO diploma kan behalen. Want laten we eerlijk zijn: het is vaak gewoon domweg alles uit je hoofd leren.
quote:kellysmith schreef op 18 juni 2013 @ 19:13:

@Star: ik ben verbaasd over het feit dat veel mensen denken dat je alleen een hoge opleiding kan doen als je echt slim bent. Ik denk dat iedereen met een gem. intelligentie niveau met de juiste houding en motivatie in ieder geval een VWO diploma kan behalen. Want laten we eerlijk zijn: het is vaak gewoon domweg alles uit je hoofd leren.Wat lang niet iedereen kan.

@Star: ik ben verbaasd over het feit dat veel mensen denken dat je alleen een hoge opleiding kan doen als je echt slim bent. Ik denk dat iedereen met een gem. intelligentie niveau met de juiste houding en motivatie in ieder geval een VWO diploma kan behalen. Want laten we eerlijk zijn: het is vaak gewoon domweg alles uit je hoofd leren.

Voor sommige mensen is dat juist heel moeilijk, bovendien is het ook lang niet bij alle vakken genoeg.

Wat jij zegt is gewoon niet waar, en in feite is het een belediging naar iedereen die best zou willen, maar gewoon niet kán.

Want die mensen zijn er ook.

Niet iedereen kan alles.

Jij ook niet, ondanks jouw hoge inteligentie zijn er ongetwijfeld dingen die ik bijvoorbeeld wél kan en jij niet, hoezeer je ook je best zou doen.

Het is een fabeltje dat goede wil en doorzettingsvermogen genoeg is, iedereen heeft een grens.

Da's helemaal niet erg trouwens, we hoeven ook niet allemaal professor te worden toch?
"Naar mijn mening is opleiding heel belangrijk. Je kansen pakken en hard werken. Kan dus niet begrijpen dat er mensen zijn die zeggen joh als iemand maar gelukkig is. Natuurlijk staat gezondheid, geluk bovenaan maar opleiding is toch ook belangrijk? Het onderste uit de kan halen. Is toch niks mis mee.

Ivm herkenning geef ik niet teveel details maar ik geef zelf ook les en ik zie veel studenten met behoorlijke intelligentie stranden terwijl studenten die heel hard werken en minder intelligent zijn veel verder komen."
Je bent zelf een theepot
quote:Star schreef op 18 juni 2013 @ 19:13:

[...]

Je mag dan een IQ van heel hoog hebben, maar ik vind dat je je reinste onzin uitkraamt.Ik zeg toch ook niet dat jij onzin uit kraamt. Dit is een forum, dus verschillende meningen.
Ik heb werkelijk geen flauw idee of je met een IQ van 100 een vwo-diploma kunt halen. Misschien wel, als je bepaalde talenten hebt en door hard te leren de bovenbouw haalt en door kunt gaan met een passend vakkenpakket.

De vraag op zich vind ik wel interessant...als docent heb ik niet zozeer te maken met IQ's, maar wel met bijvoorbeeld CITO-uitslagen. En dan zie je regelmatig een kind met een vwo-advies op basis van de testen toch "afstromen" naar basis- of kaderberoeps. andersom zie je ook: een "beroepskind" "klimt op" naar het havo of vwo.

Ik heb wel moeite met de termen afstromen of opklimmen. Er verandert wat, maar mogelijk vindt een kind zo wel een opleiding waarin hij zich gelukkig voelt. Niet iedereen is gemotiveerd om te blokken, breek me de bek niet open zeg, ik had me er toch een schijthekel aan..

Los hiervan: een mens is in mijn ogen ver gekomen in het leven als hij het vermogen heeft goed voor de wereld om hem heen te zijn. Of dat nu als hoogleraar is, topvoetballer, toiletmevrouw, huisvader of bijstandstrekker.
Maar Kelly, wordt er ergens anders dan beweerd dat het bijna onmogelijk is voor iemand met een "lager IQ" om het VWO of de universiteit af te ronden?
Overigens moet ik zeggen dat iemand die zegt dat hij of zij een hoog IQ heeft, niet per definitie indruk op mij maakt. Dat komt omdat de intelligentie die een IQ-test meet mij veel te abstract is.

Iemand die veel kennis heeft over bijvoorbeeld politiek, aardwetenschappen, geschiedenis, kunst, vogels (of wat dan ook) maakt op mij denk ik meer indruk en daar word ik ook enthousiaster van. Zeker wanneer deze kennis zich niet beperkt tot één vakgebied, maar algemeen en breed ontwikkeld is.

Voor sommige mensen (of veel?) betekent een hoog IQ ook dat zij een goede algemene kennis hebben en dat mensen met een lager IQ dat (meestal) niet hebben, maar dat is voor mij een duidelijkere graadmeter. Is dat herkenbaar voor anderen?
@NYC. ja dat wordt inderdaad hier en daar gezegd. Ik denk dat een ieder met een gem. intelligentie veel, heel veel kan bereiken in opleidingen. Met de juiste motivatie zeker.

.

@Star: ik ben verbaasd over het feit dat veel mensen denken dat je alleen een hoge opleiding kan doen als je echt slim bent. Ik denk dat iedereen met een gem. intelligentie niveau met de juiste houding en motivatie in ieder geval een VWO diploma kan behalen. Want laten we eerlijk zijn: het is vaak gewoon domweg alles uit je hoofd leren.Ga je er zelf dan trouwens wel vanuit dat je álles zou kunnen, als je je best er maar op zou doen?
quote:kellysmith schreef op 18 juni 2013 @ 17:22:

Naar mijn mening is opleiding heel belangrijk. Je kansen pakken en hard werken. Kan dus niet begrijpen dat er mensen zijn die zeggen joh als iemand maar gelukkig is. Natuurlijk staat gezondheid, geluk bovenaan maar opleiding is toch ook belangrijk? Het onderste uit de kan halen. Is toch niks mis mee.

Ivm herkenning geef ik niet teveel details maar ik geef zelf ook les en ik zie veel studenten met behoorlijke intelligentie stranden terwijl studenten die heel hard werken en minder intelligent zijn veel verder komen.

Ook niet iedereen die hard werkt en kansen pakt zou vwo kunnen doen, of misschien zou het wel lukken als je diegene 12 jaar de tijd gaf oid maar of diegene er dan gelukkiger van wordt?

Mensen die kansen pakken en hard werken komen er sowieso wel, maakt niet uit hoe hoog hun IQ is en wat voor diploma('s) ze hebben. Dat je een hoog IQ hebt en een VWO/uni diploma daarentegen wil imo niet zeggen dat je er wel komt.

Waarom heb je dit topic eigenlijk geopend? Hoop niet dat je hiermee een steuntje in de rug wilt om je kinderen te pushen oid.
quote:kellysmith schreef op 18 juni 2013 @ 19:29:

[...]

Ik zeg toch ook niet dat jij onzin uit kraamt. Dit is een forum, dus verschillende meningen.

Vandaar dat ik ook 'ik vind' schrijf.

Helaas nog steeds geen reactie op mijn vraag wat jij verstaat onder ver komen. Wat anderen ook al schreven. Ver komen is gelijk aan hoge opleiding afronden?
quote:quinacridonerose schreef op 18 juni 2013 @ 19:42:

[...]

Ga je er zelf dan trouwens wel vanuit dat je álles zou kunnen, als je je best er maar op zou doen?Vaardigheden als koken, timmeren? Ieder heeft zijn talenten natuurlijk maar als je echt je best doet dan kun je dat leren ja.
quote:Star schreef op 18 juni 2013 @ 19:46:

[...]

Vandaar dat ik ook 'ik vind' schrijf.

Helaas nog steeds geen reactie op mijn vraag wat jij verstaat onder ver komen. Wat anderen ook al schreven. Ver komen is gelijk aan hoge opleiding afronden?`Ik vind´ dat ik hier al antwoord op heb gegeven.
En wat zegt de uitslag van een IQ-test nu helemaal? Iedereen kan een goed of slechte dag hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven