Altijd reageren op sms?

18-06-2013 15:31 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig feliciteer ik vrienden/vriendinnen per sms (echte vrienden/vriendinnen stuur ik daarnaast een kaartje) of wens ik ze een fijne vakantie/leuke dag. Zelf reageer ik op dat soort sms-jes altijd met iig bedankt, maar ik merk dat sommige dat dus niet doen. Dat is toch best onbeleefd? Om niet te reageren als iemand je een leuke vakantie wenst? Of reageer ik dan overdreven?
Heel gek, maar mensen die niet de moeite nemen om even te bellen hoef ik ook niet zo nodig te bedanken voor eenverjaardags sms.

Ik kan nou echt niets onpersoonlijkers verzinnen dan een sms, stuur dan niets!

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 18 juni 2013 @ 16:59:

Heel gek, maar mensen die niet de moeite nemen om even te bellen hoef ik ook niet zo nodig te bedanken voor eenverjaardags sms.

Ik kan nou echt niets onpersoonlijkers verzinnen dan een sms, stuur dan niets!

Maar goed, dat is mijn bescheiden meningDat heb ik juist andersom. Ik moet er niet aan denken dat iedereen belt op mijn verjaardag. Dan ben ik daar druk mee terwijl ik ondertussen mensen van koffie en gebak probeer te voorzien. Heb ik ook wel eens meegemaakt, werd ik niet vrolijk van.
quote:Baudolino schreef op 18 juni 2013 @ 17:02:

[...]

Dat heb ik juist andersom. Ik moet er niet aan denken dat iedereen belt op mijn verjaardag. Dan ben ik daar druk mee terwijl ik ondertussen mensen van koffie en gebak probeer te voorzien. Heb ik ook wel eens meegemaakt, werd ik niet vrolijk van.

Grappig hoe meningen kunnen verschillen.

Nou ben ik sowieso al geen apper/smsser hoor

En dan eigenlijk omdat ik de tekst zo, euhm...platte tekstig vind.

Weet even niet hoe ik het moet noemen anders

En gelukkig heb ik ook geen hele hordes vrienden, kennisssen, relaties, wat dan ook dus ik vind het bellen dan wel weer leuk

NOG leuker vind ik het als ze gewoon een borrel komen drinken!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
/
Had afgelopen weekend ook zo'n geval. Een jongen waarmee ik gedate heb. Hij had een bruiloft en stuurde me opeens een foto vlak voordat hij ging van zijn pak. Dus ik moeite gedaan om een superleuk berichtje te schrijven hoe goed het hem stond etc etc. en dat ik hem wel wilde zoenen als ik die foto zo zag met een knipoog. Krijg gewoon totaal niks terug.

Dat vond ik dus echt zo raar! Kan me daar niks bij voorstellen dat je niet reageert als iemand je zo'n leuke reactie en compliment geeft op een foto die je zelf stuurt.

Wat vinden jullie hiervan?
Tja, hij wilde gewoon aandacht van je en heeft die gekregen.

Sorry hoor, als een ex-date (?) mij een foto van zichzelf in pak stuurt, dan zou ik dat compleet negeren. Wat een sukkel.
SMS is voor korte zakelijk mededelingen. Dat kan echt zakelijk zijn (sorry, ik kom wat later op de afspraak), of een kort berichtje om je partner te laten weten dat je later thuis bent, bijvoorbeeld. Voor echt sociaal verkeer is SMS totaal ongeschikt, want te onpersoonlijk. Dat het medium er IS, wil niet zeggen dat het overal voor geschikt is. Helaas zijn er veel mensen die denken dat een SMS net zo persoonlijk is als persoonlijk contact. Dat is het dus niet. Het is een surrogaat. Een teken van "OK, ik wil best aan je denken, maar het moet vooral niet teveel tijd en moeite kosten". Nou, leuk blijk van waardering. Dus als je vrienden een leuke vakantie wilt wensen, wilt feliciteren of anderszins van persoonlijke interesse blijk wilt geven, dan bel je. Heb je die tijd er niet voor over, laat dan maar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind het ook netjes en een kleine moeite.

Maar neem het iemand niet kwalijk als ze dat niet doen.
Ik vind berichten krijgen op vakantie heel opdringerig. Wacht nou maar tot ik terug ben, dan heb ik de kans me op mijn vakantie te richten. Door de berichten op vakantie neem ik tegenwoordig mijn telefoon niet eens mee. Ik vind zo'n bericht ook heel onpersoonlijk. Wacht tot ik terug ben en kom het daarna echt vragen.
Ik vind berichten krijgen op vakantie heel opdringerig. Wacht nou maar tot ik terug ben, dan heb ik de kans me op mijn vakantie te richten. Door de berichten op vakantie neem ik tegenwoordig mijn telefoon niet eens mee. Ik vind zo'n bericht ook heel onpersoonlijk. Wacht tot ik terug ben en kom het daarna echt vragen.
Op FB vermelden dat ik op vakantie ga vind ik al niet slim (je weet nooit welke snode aanleiding dat kan geven) .

Op felicitaties van mijn verjaardag reageer ik ook niet. Ik zie dat als een kaartje per post alleen dan virtueel en nee in het echte leven stuur je dan ook geen bedankje terug. In de meeste gevallen dan, uitzonderingen zijn er altijd wel.
Ik opende dit topic om te peilen of ik mijn verwachtingen wellicht wat moet bijstellen. En de meningen over wel/niet terug sms-en verschillen dus. Zelf vind ik het bij een verjaardag wat anders dan bij iemand een fijne vakantie of leuek dag wensen. Al denk ik wel na over dat aandacht opeisen. Zo is het van mij niet bedoeld, maar kennlijk kan dat dus zo over komen? Ik schrik daarvan. Als iemand mij een berichtje stuurt, vind ik dat lief en aardig dat er aan mij gedacht wordt. Nog nooit in mij opgekomen dat degene dan aandacht wilde.

Overigens bedoelde ik met een fijne vakantie wensen, alleeniemand voorafgaand "'Fijne vakantie en veel plezier!" wensen. Niet tijdens iemand's vakantie gaan vragen of het leuk is. Op mijn vakantie wil ook met rust gelaten worden. Sowieso stel ik nooit vragen in een sms, want als ik een gesprek wil, bel ik wel.

Wel leuk om jullie meningen te lezen!
Ik ben toch wel benieuwd naar de grens tussen attentheid en aandacht vragen. Als je informeert naar iemand's vakantie, per email of what's app (dat laatste heb ik overigens niet), dan is het geen aandacht vragen?
Mijn verjaardag vergeet ik zelf wel eens, bruiloften kun je niet gestoord worden want dat is wel echt onbeleefd en vakanties neem je om lekker weg te zijn van alles zonder gestoord te worden. En daar hoop ik begrip voor te krijgen.

Als iemand mij wil feliciteren, complimenteren of plezier wensen ga ik er vanuit dat mensen dat zeggen aan mij om in ontvangst te nemen.

Ik ben druk bezig met ... verjaardag, bruiloft, vakantie, mijzelf en er hangt een bordje op mijn telefoon met "niet storen" tenzij dringend.
En ik vind het dus echt wel leuk hoor als vrienden informeren hoe het er mee is en meestentijds antwoord ik er ook op maar onbeleefd als ik niet reageer? Nee en dat vind ik andersom ook niet. Soms wel eens jammer maar dan ga ik er vanuit dat de ander druk was met verjaardag, bruiloft, vakantie of zichzelf.

Aandacht vragen vind ik negatief klinken. Mijn vrienden doen het vanuit gezelligheid. Het vragen omdat het hoort zou ik dus níet leuk vinden. Dingen doe je niet omdat het hoort maar omdat je het wil.
quote:oki07 schreef op 19 juni 2013 @ 08:19:

Ik ben toch wel benieuwd naar de grens tussen attentheid en aandacht vragen. Als je informeert naar iemand's vakantie, per email of what's app (dat laatste heb ik overigens niet), dan is het geen aandacht vragen?

Nee, ik vind zo een sms attent en geen aandacht vragen. Ik vind dat lief.

Maar als iemand mij een sms stuurt en vervolgens gepikeerd is dat hij/zij geen bericht terug krijgt, dan vraag ik me dus wel af waarom je me dan een sms stuurt.

Omdat je me oprecht plezier wil wensen of omdat je heen en weer wil smsen?
Follow your heart, but take your brain with you....
Ik reageer ook niet altijd op sms-jes. Tenzij er een vraag in staat. Misschien niet netjes van mij, maar ik heb soms gewoon geen zin om terug te sms-en. Ik zit ook niet altijd om sms-jes te wachten.
Waarom zou dat moeten? Als ik in gesprek ben met iemand, dan pak ik mijn telefoon niet. Ik vind het nl asociaal om in gezelschap te gaan zitten smssen/appen/bellen/facebooken.
Biep biep

"gefeliciteerd!"

.."dank je"

Biep biep"

"Heb je een leuke dag gehad?

..."ja"

Biep biep

"Met mooie cadeau's?"

Etc etc.....En dan niet van 1, maar van 6.
En alle 6 vinden dan dat je best wel even een smsje terug kan sturen.
Ik gebruik de sms eigenlijk alleen maar om een vraag te stellen, niet om te kletsen.
Ik stuur ook wel eens een sms voor iemands verjaardag, al vind ik dat eigenlijk niet zo beleefd (wat summerdance zegt), ik ben juist blij verrast als iemand dan reageert. Ik verwacht dat totaal niet: wat eerder gezegd werd: op een verjaardagskaart verwacht je toch ook geen kaartje of telefoontje terug?
Ik heb dat dus met bellen. Ik heb een vriendin die als ze m'n oproep heeft gemist de dag erna zegt: zag dat je gebeld had maar was bezig. En daar blijft het dan bij. Zelf zou ik terugbellen of minstens vragen waarvoor ze belde, maar nadat ik het eens 3 x heb aangezien heb ik besloten d'r gewoon niet meer te bellen maar blijf t vreemd vinden, je belt toch even terug als je echt geïnteresseerd bent?
quote:flakes schreef op 19 juni 2013 @ 09:03:

Biep biep

"gefeliciteerd!"

.."dank je"

Biep biep"

"Heb je een leuke dag gehad?

..."ja"

Biep biep

"Met mooie cadeau's?"

Etc etc.....En dan niet van 1, maar van 6.Haha. Dit doet mijn zusje als ik op vakantie ben. Rete-irritant. Maar ze zorgt ook voor mijn katten, dus ik doe altijd wel even mee...
Ik noem haar tegenwoordig trouwens kennis want we hebben alleen contact over de app en afspraken zegt ze altijd af. Niet mijn stijl van met elkaar omgaan, terwijl ze toch veel contact via app zoekt, dus ergens vind ze het 'praten' misschien wel fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven