Gezondheid alle pijlers

Ervaringen galsteen/ galblaasverwijdering

22-10-2012 14:13 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Volgende week woensdag word mijn galblaas verwijdert alleen begint de twijfel toe te slaan.

Ik heb de operatie ingepland, omdat ik op een gegeven moment zelfs geen friet & pizza kon eten en dit ging voorheen wel.

Alleen is het nu inmiddels alweer een maand geleden dat ik voor het laatst last heb gehad van mijn galsteen.

Vorige week friet gegeten, geen last. En nu ben ik dus bang dat ik me voor niets laat opereren.

Je leest overal dat de galstenen niet uit zichzelf kunnen verdwijnen, maar iemand met dezelfde ervaring? Eerst last dan een tijdje niet.. Alle tips/ adviezen zijn welkom.
Hi nikiet, het is inderdaad alweer 4 weken geleden, gaat snel.Hier is het allemaal ook nog best gevoelig. Niet echt pijnlijk, maar gevoelig. Spierpijn heb ik ook nog steeds als ik te lang achter elkaar zit, dat vind ik dan weer wel een rotgevoel. Daarnaast heb ik veel last als ik vet eet, dan krijg ik enorme kramp en daarna diarree. Ik ben al bijna 4 kg afgevallen en dat lijkt misschien niet veel, maar ik heb moeite met op gewicht blijven, en voel me daarom best gammel en het staat gewoon niet mooi bij mij. Dat dove gevoel herken ik niet, maar wel een soort van kramp waar de galblaas zat.

De pijn is zeker te dragen (voor iedereen die nog moet) maar het herstel valt mij een beetje tegen.
Hallo allemaal,

Ik heb vanochtend een gesprek gehad met de narcotiseur en meteen daarna een afspraak kunnen maken voor de operatie. Ik word volgende week donderdag geopereerd, 19 april dus. Ik ben superblij dat ik eindelijk af kan gaan tellen!

@Clementine en @Nikiet: ik kan me voorstellen dat het nog even duurt voor je lijf weer helemaal van jezelf voelt. Volgens mij is dat meestal zo na een operatie. Ik ben zelf al meermalen geopereerd (ik heb een heel slechte rug) en elke keer weer valt me op dat een operatie altijd meer impact heeft dan je denkt.

@Mente: ik heb dus op jouw operatiedag allebei m'n duimen vrij om voor je te duimen!

@Ann: ik ben zó benieuwd hoe het met je gaat nu!

Allemaal beterschap en sterkte!
Of all the things I lost I miss my mind the most.
Hey Allemaal,

Mijn operatie is achter de rug. Ik ben van gisteren thuis, maar heb toch nog wel pijn hoor. Vooral aan mijn navelbuik heb ik heel veel last. Ook ben ik soms misselijk. Ik moest nu gans de week wel nog letten op mijn eten. Beschuiten met Philiadelphia, of confituur of iets anders en magere soep.

Slapen gaat heel moeilijk. Ik ben gewoon van op mijn zij te slapen, maar dat lukt nu niet. Blijft dat lang dat je niet kan slapen op je zij ? Ik geraak ook heel moeilijk recht. K ben precies een oud vrouwtje :-)

Je hoort vaak dat mensen buikloop hebben na de operatie, maar dat heb ik niet.

Het waren bij mij een paar kleine steentjes en 1 heel dikke steen. Echt zo dik als een botsballetje. De dokter zei dat het tijd was dat mijn galblaas eruit ging, ze stond heel dik en gezwollen.

De verpleegsters en de dokter waren echt heel lief. Na de operatie kon ik wel niet meer plassen, dat was even schrikken. Maar uiteindelijk is het goed gekomen. Ik had ook last van een heel lage bloeddruk. En nu krijg ik 10 dagen zo'n spuitjes tegen flubite.

Mogen jullie alles terug eten en drinken ?

Lieve groetjes

Ann
Heey Lapsang!

Fijn dat je nu ook af kunt tellen. Lief dat je voor me wilt duimen.

Ik heb donderdag mijn duimen ook vrij, ben dan (hopelijk)weer bij mijn positieven, dus zal dan zeker ook voor jou duimen hoor!

Mooi dat alles achter de rug is Ann. Dat je nog pijn hebt lijkt me logisch, en zal vast per dag wat minder worden hoop ik voor je!

Vervelend dat je last hebt van vet eten clementine. Denk je niet dat dat in de loop van de tijd af zal nemen? Misschien moet je lijf nog even wennen aan de nieuwe situatie. Ik hoop het voor je!

Hoe gaat het Nikiet? Verloopt je herstel voorspoedig?

Sterkte allemaal! Het mooie weer is onderweg!
Dag Ann, fijn dat het goed is gegaan. Voor de pijn kun je het beste om de 4 tot 6 uur paracetamol innemen. Dan bouw je een spiegel op en evt. dyclofenac. En verder veel rusten is echt het beste. Rond de navel had en heb ik nog steeds de meeste last.

Zelf kon ik al snel van alles weer eten. In de eerste weken reageerde ik soms wel met korte pijnlijke krampen maar voor de rest viel het mee. Maar dat is bij Clementine dus anders. Beter is om niet te vet te eten. Je merkt vanzelf wat gaat.

Recht op lopen is idd moeilijk maar gaat vanzelf beter. Wel af en toe blijven lopen alleen nog niet te lang.

@Lapsang. Fijn dat je nu kunt aftellen.

Met mij gaat het vrij goed nu. Blijf wel last houden van de plekjes/littekens. Dan trekt of jeukt het soms en alles wordt stijf als ik te lang zit. Ook ben ik nog steeds vrij snel moe. Ik heb twee jonge kinderen en werk 28 uur. Die routine heeft zich weer hervat maar ik merk dat het huishouden er dan wel bij in schiet. Geen energie nog voor lijkt het en ook geen zin hahahaha.... :-)..

Fijn weekend allemaal!
Pluk de dag!
Hallo allemaal,

Het geeft vertrouwen om al jullie verhalen te lezen over hoe het jullie verging na de ingreep. Het is natuurlijk normaal om je nog een tijdje moe te voelen, en hier en daar pijn lijkt me ook erbij horen. Ik ben benieuwd hoe het mij vergaat met eten na de operatie. Kregen jullie daar adviezen over? En over sporten na de ingreep? Heeft iemand daar ervaringen mee?

@Mente: nog één nachtje! Ik wens je heel veel sterkte! Ik hoop dat je je niet te druk maakt en wellicht zijn we komend weekend allebei weer in staat om een bericht te posten.

@Ann: hoe gaat het nu met je?

Hartelijke groeten allemaal!
Hallo allemaal!

Inderdaad nog1 nachtje.... heb af en toe wel de kriebels hoor.

Maar zal blij zijn als ik van deze klachten af ben.

Ben ook wel benieuwd of je een advies wat betreft eten meekrijgt.

En ook wat betreft sporten. Heb door mijn klachten al n tijdje niet gesport en heb er wel weer zin in eigenlijk. Zal eraan proberen te denken het te vragen morgen.

Lapsang jij ook sterkte donderdag!

We schrijven!
Hoihoi,

Fijn dat het goed gegaan is. Ik wil je nog mijn ervaring vertellen. Ik ben bijna 3 jaar geleden geopereerd aan mijn galblaas. Tot ongeveer 1,5 week na de operatie kleine klachten gehad zoals pijn in mijn rechterschouder (doordat ze gas in de buik stoppen en de zenuwuiteinde van de diafragma zitten in je schouder. ) En lichte buikpijn.

Eetadvies; alles. Valt iets niet goed, even niet eten , later evt weer proberen. Ik kan alles goed eten behalve chinees.

Over sporten weet ik niet meer het advies. Ik mocht wel een tijdje niet zwaar tillen en ik was op dinsdag geopereerd en maandag weer aan het werk. Ik kreeg vooral het advies om te luisteren naar mijn lichaam. Gaat het even niet, stapje terug doen. Gaat het goed, lekker doorgaan.

Succes voor diegene die geopereerd gaan worden.
Hallo Droppiej,

Dank je voor de info! Mij lijkt het eetadvies dat jij kreeg inderdaad het beste. Gewoon uitproberen en als je iets niet verdraagt dat even mijden. Zo zal het met sporten ook wel zijn. Goed luisteren naar je lichaam. Da's altijd een goed kompas om op te varen

Fijn om te horen dat jouw herstel zo spoedig verliep.

Hartelijke groeten!
Hai,

Bij mij inmiddels alweer 5 weken geleden dat mijn galblaas is verwijderd. Ik heb helemaal geen advies over eten of sporten wel/niet meegekregen. Alleen dat ik echt goed moest rusten in het begin zodat de wonden goed kunnen genezen ook binnen in.

Ik heb me daarom niet aangemeld voor tennisles wat ik eigenlijk wel wilde doen. Ik zou voorzichtig zijn met buikspieroefeningen en te zware trainingen. Fietsen en wandelen is volgens mij erg goed. Ik merk wel dat ik soms weinig kracht ineens heb in mijn buikspieren. Vooral na een drukke dag en als ik lang heb gezeten of een aantal trappen omhoog moet. Dan kom ik echt nauwelijks meer vooruit :-)...

Maar eten dus nog steeds perfect vanaf het begin.

Wel doe ik thuis altijd het liefst meteen een joggingbroek aan die losjes zit. Die plek rondom mijn navel blijft pijn doen en mijn buik zet regelmatig nog wat op.

Succes weer allemaal!
Pluk de dag!
Hallo allemaal!

Ben gisteren geopereerd, en het is me echt meegevallen hoor!

Heb nu wel wat last, maar dat is met paracetamol goed te onderdrukken.

Mij is verteld goed te luisteren naar mijn lichaam. Mag in principe alles eten en doen, als ik me daar goed bij voel.

Hang nu nog wat op de bank, maar verwacht dat het iedere dag een beetje beter zal gaan.

Hoop voor jou Lapsang dat het net zo goed verloopt als bij mij!

Sterkte morgen!

Groetjessss
Hoi allemaal,

Mente wat ontzettend fijn om jouw bericht te lezen!!! Ik zag er al niet heel erg tegenop maar nu ga ik morgenochtend fluitend het ziekenhuis in. (beetje overdreven wellicht...) Hartstikke fijn dat het je meegevallen is. Blijf maar lekker een paar dagen op de bank hangen als je de kans hebt. Op het moment dat je dat moe wordt, ben je waarschijnlijk ook tot meer in staat. Veel beterschap en hopelijk blijft je pijn hanteerbaar.

Volgens mij krijgen de meesten hier na de operatie het advies om vooral zelf op te letten op wat je (en je lichaam) aan kan en wat niet. Bij jou Nikiet dus ook. Lijkt me ook het meest zinnige wat je kunt doen. Ook Nikiet: hartstikke bedankt voor de info.

Ik meld me zodra ik er weer toe in staat ben. Tot snel!
Hallo allemaal,

Operatie gisteren is prima gegaan. Net als Mente is het mij ook goed meegevallen. De pijn is prima vol te houden, op tijd een paracetamol nemen, dan is het goed te doen. Slapen ging ook goed vannacht. Af en toe even opgestaan, beetje rondgelopen en weer verder slapen.

Ik kreeg dezelfde adviezen Mente: op tijd rusten, wat betreft eten gewoon kijken waar je trek in hebt. Alles wat je tegenstaat niet nemen, de rest wel. Krijg je er last van, laat je het een paar weken weg, dan weer eens proberen. En sporten: de eerste weken geen buikspieroefeningen doen zei de chirurg. Verder goed naar je lichaam luisteren. De eerste week sowieso veel rust nemen, daarna stilletjes aan wat meer gaan doen.

Wat me verbaast: het is ongelooflijk hoe dik mijn buik nog is. Ik lijk zo 6 maanden zwanger en m'n buik is ook erg hard. Heb er verder geen last van, maar het ziet er raar uit als ik naar beneden kijk.

@Clementine: Hoe gaat het nu met je gewicht? Ik kan me voorstellen dat je baalt als je afvalt en je die kilo's eigenlijk niet kunt missen.

Mente ook voor jou een spoedig herstel, sterkte voor allemaal. Vanaf dit punt kan het alleen maar beter worden. En de lente is volop bezig, wat wil een mens nog meer
Hai lapsang!

Wat fijn dat het jou ook meegevallen is! Die dikke buik heb ik ook! En ik krijg vooral rond mijn navel ,nu ook blauwe plekken.

Het gaat echt elke dag een beetje beter.

Hoe gaat het met de andere dames?

Sterkte allemaal en een fijn weekend!
Hee dames, ziet deze website er bij jullie nu ook zo gek uit? Ik zie allemaal plaatjes van de pillenpotjes (behorend bij forum geondheid) in mijn beeld. Heel irritant. Ze hebben een nieuwe layout????

Ik kan het dus heel slecht lezen maar zover ik kan zien gaat het bij Lapsang is meegevallen en bij Mente ook?

Ik ben ook erg benieuwd hoe het met Clementine gaat.

Met mij gaat het helaas niet zo geweldig. Ik werk wel gewoon enzo maar ik lijkt steeds meer pijn bij de littekens te krijgen terwijl het juist minder zou moeten gaan na 6 weken????? Nu heb ik wat via google gezocht e.d. en lees ik dat je een littekenbreuk kan krijgen of dat een zenuw geraakt kan zijn? Geen idee maar ik vind het gek dat het eerst allemaal best ging en ik nu steeds meer pijn krijg. Net alsof er een steen in mijn buik zit rond de plek bij mijn navel en het litteken op het midden van mijn buik. En als ik even heb gezeten loop ik helemaal krom en doet het wat pijn allemaal en zijn mijn buikspieren heel stijf. Daarnaast zeurt het dus binnenin bij de littekens, jeuk, pijn als een schaafwond binnen in etc... Morgen of overmorgen bel ik denk ik even met de polie chirurgie.... Zijn er meer die dit hebben waarbij de operatie al wat langer geleden is?
Pluk de dag!
Ik kom me ook weer eens melden . De andere dames zijn dus ook onder het mes geweest, hoe voelen jullie je nu? Nog steeds een dikke buik? Ik had ook een enorm bolle buik.. volgens mijn man ontsnapte het gas 's nachts als ik lag te slapen... zelf niks van gemerkt :-).

@nikiet, wat naar dat je zo'n last hebt van de littekens. Goed om even te bellen naar de polie. Ik heb er zelf geen last van, maar nog wel steeds last van een heel ongemakkelijk gevoel als ik langer heb gezeten (en dat is heel lastig met zittend werk).. ik loop dan eerst nog een paar minuten krom, en niet eens echt van de pijn maar omdat het wat verlicht van het rare gevoel.. ja soort van spierpijn idd.

Verder voel ik me nog steeds niet optimaal. Ik ben veel afgevallen omdat ik weinig voedsel kan verdragen en drink nu nutri-drinks om weer even op gewicht te komen. Ik voel me slap en weinig energiek en word daar een beetje neerslachtig van. Hoop dat ik me weer snel beter voel als ik weer terug ben op mijn oude gewicht.

Hebben de anderen ook nog last met eten? Nikiet, kan jij alles gewoon eten? Ik heb dus nog steeds last van vetter voedsel. Gisteren een boterham kaas gegeten op werk maar eigenlijk gaat dat al niet goed, dan moet ik echt hollen naar de wc, heel vervelend.

Hoop dat de rest wat sneller opknapt!
Hallo,

Allereerst: ik heb hetzelfde probleem met de website als Nikiet. Het is bijna niet te doen om jullie berichten te lezen. Die stomme pillenpotjes staan over de tekst dus ik kan niet alles lezen. Nikiet ik was blij te horen dat jij het ook had, ik dacht al dat mijn laptop weer dwars lag.

@Mente: ben benieuwd hoe het met je gaat. Ik hoop net zo voorspoedig als met mij!

@Nikiet wat vervelend die pijnklachten. Ik zou idd de poli bellen. Is toch raar dat het na zoveel weken meer pijn gaat doen. Sterkte!

@Clementine: dat is ook rottig dat eten zo moeilijk blijft gaan. Ik heb zelf geen last van ondergewicht maar ik kan me goed voorstellen dat een paar kilo te veel veel minder problemen veroorzaakt dan een paar kilo te weinig. En het is ook makkelijker op te lossen. Ook voor jou veel sterkte!

Met mij gaat het goed. Mijn buik is soms ineens een stuk minder dik en dan ineens wordt ie weer dik en hard. Dan is het ook pijnlijker. Verder merk ik dat het elke dag beter gaat, ik ben alleen nog erg snel moe dus ik dut nog regelmatig overdag. Maar ik heb ook 6 weken lang voor de operatie koorts gehad, dat vraagt ook wat van een lichaam. En na elke maaltijd moet ik twee of drie keer 'hikken' en dat doet nogal zeer in m'n buik. Heeft nog iemand dat? Heb ik normaal geen last van, zal de lucht in m'n buik wel zijn.

Wat betreft eten: soms gaat het goed, soms niet. Mijn schoonzus had zaterdag voor eten gezorgd en behalve wat salades had ze lamsrack gekocht, als traktatie voor mij, want dat vind ik heerlijk. Dat ging heel raar. Toen ze het op tafel zette, vond ik het al stinken. Ik heb er 1 hap van genomen maar ik vond het zo vies. Het smaakte heel sterk en ik ging bijna over m'n nek. Ook de salades vond ik niet lekker. Terwijl ik normaal gesproken vrijwel alles lust. Het allerliefst eet ik nu een gewone boterham met jam en een schaaltje vanillevla. Van de warme maaltijden eet ik wel wat, maar kleine porties. Ik merk dat sommige voeding me echt tegenstaat. Ik had een boterham belegd met kaas (es ff wat anders dan jam, dacht ik) maar toen ik er in wilde happen vond ik die kaas zo vies. Toch maar weer jam genomen. In het ziekenhuis vertelden ze dat je smaak kan veranderen na de operatie, en ook dat dit later vaak weer bijtrekt. Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik kreeg het advies: alles waar je trek in hebt gewoon eten en alles wat je tegenstaat weglaten. Gelukkig heb ik nog vier potten jam in voorraad

Sterkte en beterschap allemaal. Ik hoop dat de interface (of hoe heet dat) van dit forum snel gerepareerd wordt!
Hè? Ik zie nu dat ik ineens ingelogd ben als Emjeka. Snap ik niks van. Ik heb jaren geleden een nieuw account aangemaakt waar ik Lapsang ben. Ik was die hele Emjeka vergeten. Wonderlijk, er gebeuren rare dingen met dit forum.

Nou ja, voor de duidelijkheid: Emjeka = Lapsang = Marian
Hallo allemaal!

Fijn jullie verhalen weer te lezen, maar jammer dat je je niet zo goed voelt nikiet! Dat' steen in mijn buik gevoel'herken ik wel. Dat heb ik ook. Ook is mijn buik vooral rond mijn navel wat hard en gevoelig. Maar als je zoveel last van je littekens hebt, zou ik zeker even contact opnemen met huisarts of ziekenhuis. Zij kunnen vast een oplossing bieden.

Clementine, wat rot dat het eten nog regelmatig voor diarree zorgt.

Snap dat je er gammel en wat neerslachtig van wordt. Je wilt zo graag weer 'gewoon'he....Ik heb wel ergens gelezen dat als je lang last houdt van diarree, je even langs de huisarts moet gaan. Je krijgt dan iets voorgeschreven waardoor de ontlasting weer normaal wordt.

Lapsang(emjeka,marian ) Ik heb niet dat ik eten vies vind, wel staat van alles mij tegen. Inderdaad ook kaas, sommige vleessoorten

Wat ik wel heb is dat ik ,vooral na de warme maaltijd, een enorm geborrel in mijn maag voel opkomen. Je kunt het echt horen. 't Is net of mijn maag zich vult met enorme luchtbellen, en dat voelt niet fijn.

Ik had zondag kippenvleugeltjes gegeten en erg veel last van gehad. Dat eet ik dus voorlopig niet weer!!!

Verder merk ik ook dat het elke dag beter gaat. Slaap best veel ,en kan gelukkig weer op mijn zij liggen!

Hoop dat iedereen snel weer de oude is!

Sterkte allemaal!

Oow en dat met de vervelende achtergrond had ik ook, maar is nu gelukkig weer normaal!
Hallo allemaal,

Sorry dat ik zo lang niks heb laten weten. Ik had een longontsteking en het duurde een hele tijd voor ik weer een beetje opgeknapt was. Maar gelukkig is dat nu ook weer achter de rug.

De spierpijn in de buik die sommige van jullie beschrijven heb ik niet. Mijn buik zet wel sneller op en dan is het litteken in de navel gevoelig vanwege de broek die ik aan heb. Verder heb ik sneller diarree en ik heb sneller het gevoel 'vol' te zitten. Voor de operatie kon ik altijd maar dooreten, dat staat me nu echt tegen. Dat beschouw ik als een grote winst! Scheelt een hoop kilo's. Kaas lust ik nog steeds niet. Ik heb het laatst nog eens geprobeerd maar het ligt als een steen op m'n maag. Verder heb ik soms volkomen onverwachts dat sommige voeding me tegenstaat. Vandaag was het een wafel, die vond ik gisteren nog erg lekker.

Over het algemeen is het mij erg meegevallen. Ik ben nog snel moe (nu weer die ontsteking erbij, dat schiet ook niet op) en ik ben voorzichtig met voeding die me tegenstaat. Bij twijfel eet ik boterhammen met jam. Ik vind het opvallend dat ik niet kan voorspellen welke voeding problemen oplevert en welke niet. Ik heb al een paar keer patat gegeten en had nergens last van. Gisteren belegde ik een boterham met ham en het stond me zo tegen dat ik 'm heb weggegooid.

Als ik lees hoeveel problemen sommige van jullie nog hebben, maanden na de operatie, voel ik me een bofkont. Ik wens jullie allemaal weer veel sterkte en ik hoop dat jullie klachten snel afnemen.

Groetjes en sterkte allemaal!
O ja, wat ik nog vergat: chocola hoef ik ook niet meer. Éen keer een stukje gegeten en het leek wel dagen te duren voordat dat verteerd was.
Hallo allemaal, ik ben hier nieuw maar wil toch mijn ervaring met jullie delen! Ik kreeg de galsteen aanvallen in maart 2013 maar voordat ze wisten wat het was waren we aantal maanden verder! Ik mei 2013 is mijn galblaas verwijdert via een kijkoperatie! Voor mij viel de operatie erg mee en lag zelfs 5 dagen later gewoon weer in een zwembad op centerparcs! Echter kwamen de aanvallen gewoon terug in die week! Ik kreeg weer medicijnen diclofinac zetpillen en daarmee moest het overgaan! Het is vervolgens 10 maanden weggebleven maar toen kwamen ze in alle hevigheid weer terug een aanval duurt minimaal 14 uur bij mij en ben daarna ook echt kapot! Na 3 dagen zoon aanval te hebben gehad en bij de ha te zijn geweest heb ik na een nieuwe aanval op mijn werk de hap gebeld ik werd gelijk doorgestuurd naar een internist en uiteindelijk waren er stenen in mijn galwegen weggehaald via ercp wat heerlijk geen aanval meer! Maar 3 weken later kreeg ik weer nieuwe aanvallen! Weer galstenen en ook deze weer via ercp weggehaald! Ik moest 6 weken later weer op nacontrole komen en daarvoor bloed laten prikken. Ik had geen aanvallen meer gehad maar er waren wel weer ontstekingswaarden gevonden en mijn leverwaarden waren verhoogd. Er is een mrcp gemaakt en daarop bleek weer stenen te zien te zijn! Ik heb nu een uitgebreid bloedonderzoek gehad om te kijken of het genetisch is zoja krijg ik medicijnen die kleine steentjes op kunnen lossen maar heb over twee weken wel weer een nieuwe ercp om de stenen weer te laten verwijderen. Wie kent zich in mijn verhaal? Groetjes Priscilla
Mijn galblaas is er in 2011 uitgehaald. Ik kan niet alles meer eten, dat is wel jammer. Maar verder heb ik nergens meer last van. Moet er niet aan denken dat mijn galblaas er nog zat. 1 keer een alvleesklierontsteking door gruis uit de galblaas gehad, dat nooit meer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven