Het lijden van de mens..

22-06-2013 17:31 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijden van de mens.

Klinkt als de titel van een boek.

Maar de laatste tijd ben ik er veel mee bezig., misschien omdat ik zoveel lijden om me heen zie de laatste tijd. (natuurlijk is het van alle tijden, maar was het iets verder van mijn bed zeg maar)

Elk huis heeft zijn eigen kruis wordt er vaak gezegd, maar toch lijkt het of de ene persoon veel meer lijdt dat de ander..

Ik denk er veel over na. lees erover, het antwoord zal ik welllicht nooit vinden, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie daarover denken.

Zomaar een voorbeeld, ik werk sinds kort met demente bejaarden, en zie daar ook zoveel leed.

Een hoog bejaarde die maar in leven bllijft, terwijl het leven eigenlijk alllang geen zin meer heeft, en een kind dat zn hele leven nog voor zich heeft word ziek en komt te overlijden.

Mensen in mijn directe omgeving die elke dag pijn lijden, psychische en/of lichamelijk'

Die eigenlijk meer overleven dan leven...

Ik vraag me vaak af, of het een reden heeft, is het gewoon domme pech, of juist geluk (voor bepaalde mensen) of zit er een reden achter?

Heeft het met levenslessen te maken, met Karma oid?

ben gewoon benieuwd hoe jullie daarover denken?

Kan ook vanuit een bepaalde geloofsovertuiging zijn dat je het "begrijpt" of "snapt"

Ik vind het iig heel moeilijk te bevatten...
quote:saffietje schreef op 23 juni 2013 @ 13:41:

As ik dan toch zou moeten geloven. dan kan ik denk ik nog eerder in het karma verhaal geloven, dan de andere religies.

Maar aan de andere kant als ik weer wat meer over karma lees, dan krab ik mezelf ook wel weer achter de oren...

want wie besluit er dan welk leven je gaat leven etc?

De natuur, of zoals sommigen zeggen, de kosmos. Maar wat dat dan precies is, dat weten mensen niet, we kunnen het niet concreet beschrijven.

Mensen zouden eens toe kunnen geven niet alles te weten. Wij weten immers ook niet wat er zich bevindt achter de planeten. Ik noem maar even wat, ter vergelijking.

Het hele leven zou je kunnen aanschouwen als een mysterie.
quote:tyche schreef op 23 juni 2013 @ 13:59:

Leuk topic!

Ik denk dat het leven onlosmakelijk verbonden is met lijden, het zit in de menselijke natuur om te lijden. Zouden we bijvoorbeeld zorgeloos doorgaan nadat een naaste overlijdt, dan zouden we waarschijnlijk ook geen liefde ervaren zoals we dat nu doen. We ervaren verdriet omdat we verlies ervaren en we ervaren verlies omdat we gehecht raken aan elkaar en aan wat we hebben.

Wat dat betreft zegt het boeddhisme wijze dingen: verlichting bereik je door je los te maken van verlangen. Maar dat is niet voor niets zo ontzettend moeilijk.

Het waarom van dit alles? Ik weet niet of dat de juiste vraag is. 'Waarom' suggereert dat er een reden is, en ik weet niet of die er is, behalve dan dat het in de natuur der dingen zit.

Persoonlijk geloof ik niet in een van buitenaf opgelegde zin en ik denk dus ook niet dat mensen na dit leven beloond of gestraft worden. Sociale verhoudingen en je eigen levenshouding kunnen wel een beloning of straf zijn tijdens het leven, maar ook dat is niet eerlijk verdeeld. Niet iedereen is even goed in staat om positief in het leven te staan.

Ik geloof dus ook niet diep in mijn hart dat er wél een hiernamaals of veroordeling zal volgen. Er zijn genoeg religies en spirituele wegen voor mensen die dat wel geloven (op wat voor manier dan ook), maar het feit dat ik dat allemaal niet aanhang is juíst omdat ik dat niet geloof.Mooie post. En je hebt gelijk dat 'waarom?' niet de juiste vraag is.
Klopt inderdaad, Tyche.

Het Boeddhisme zegt: zolang men "wil", zal men lijden. Niet lijden betekent ook acceptatie.
quote:toiletjuffrouw schreef op 23 juni 2013 @ 14:10:

Klopt inderdaad, Tyche.

Het Boeddhisme zegt: zolang men "wil", zal men lijden. Niet lijden betekent ook acceptatie.

Ik kan dat begrijpen op persoonlijk niveau. Als je nergens naar verlangt, geen verwachtingen hebt, maar een houding van compassie en acceptatie hebt, dan wordt je niet teleurgesteld. Ik vind dat een prachtig streven.

Maar in relatie tot andere mensen vind ik het moeilijker. Hoe accepteer je dat mensen om je heen lijden of doodgaan? Hoe accepteer je dat overal ter wereld mensen omkomen door oorlogen, ziektes, honger, stomme ongelukken? Hoe kun je compassie ervaren zonder (letterlijk) mee te lijden?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:Solomio schreef op 22 juni 2013 @ 22:59:

[...]

Het IS ook helemaal niet zo moeilijk.Hoe weet jij dat?
quote:tyche schreef op 23 juni 2013 @ 14:21:

[...]

Ik kan dat begrijpen op persoonlijk niveau. Als je nergens naar verlangt, geen verwachtingen hebt, maar een houding van compassie en acceptatie hebt, dan wordt je niet teleurgesteld. Ik vind dat een prachtig streven.

Maar in relatie tot andere mensen vind ik het moeilijker. Hoe accepteer je dat mensen om je heen lijden of doodgaan? Hoe accepteer je dat overal ter wereld mensen omkomen door oorlogen, ziektes, honger, stomme ongelukken? Hoe kun je compassie ervaren zonder (letterlijk) mee te lijden?

Nee, het gaat om de persoonlijk wil. Mensen die lijden, ziek zijn, honger hebben, enz moet je helpen. Je moet ze helpen minder te lijden.

Tenminste, dat denk IK dan. dat is ook overeenkomstig de boeddhistische leer.
quote:toiletjuffrouw schreef op 23 juni 2013 @ 13:57:

[...]

Nou, zoiets zegt je niet van je zelf, maar ik probeer wel zo boeddhistisch mogelijk te leven, al lukt dat niet altijd, ben ook maar een mens.

Waarom niet?

Mensen zeggen toch ook ik en een Christen, Moslim etc.
quote:toiletjuffrouw schreef op 23 juni 2013 @ 14:02:

[...]

De natuur, of zoals sommigen zeggen, de kosmos. Maar wat dat dan precies is, dat weten mensen niet, we kunnen het niet concreet beschrijven.

Mensen zouden eens toe kunnen geven niet alles te weten. Wij weten immers ook niet wat er zich bevindt achter de planeten. Ik noem maar even wat, ter vergelijking.

Het hele leven zou je kunnen aanschouwen als een mysterie.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Maar het wel de nieuwsgierige boogschutter in mij zijn, die altijd alles zo graag wil weten, en snappen
[quote]tyche schreef op 23 juni 2013 @ 14:21:

[...]

Maar in relatie tot andere mensen vind ik het moeilijker. Hoe accepteer je dat mensen om je heen lijden of doodgaan? Hoe accepteer je dat overal ter wereld mensen omkomen door oorlogen, ziektes, honger, stomme ongelukken? Hoe kun je compassie ervaren zonder (letterlijk) mee te lijden?[/quote]

Dit dus..
quote:mariamm schreef op 22 juni 2013 @ 22:40:

Lijden vanuit mijn Geloofsovertuiging, beter uitgelegd;

Waarom houdt God het kwaad niet tegen?

Waarom laat God toe dat mensen lijden?

Auteur: Imam Muzammil Siddiqi

Voormalig voorzitter van de ISNA (Islamic Society for Northern America)

Allah is wel degelijk de Almachtige (al-?Aziz) en Hij is in staat om alles te doen (Allaahu ?ala kuli shayin qadir). De Quran heeft dat honderden keren vermeld. Ook zegt de Quran :

?Gezegend is Allah, de beste Schepper?

(De Edele Quran 23:14)

Maar dan rijst de vraag waarom er in deze wereld pijn en lijden bestaat. We zien ziekte, ouderdom en dood. We zien dingen die lelijk zijn, mensen die krankzinnig of gewoon dwaas zijn. Er zijn stormen en orkanen, aardbevingen, overstromingen, droogte en hongersnood. We zien mensen ook zonden begaan, we zien hoe ze ontrouw zijn, onbetrouwbaar, hebzuchtig en onoprecht. We zien verkrachting en moord, vechten en oorlog. We kennen al die problemen, en nog veel meer. Er is kwaad dat wordt veroorzaakt door mensen en er zijn natuurrampen. Er is leed voor individuen en er is het lijden dat een groot aantal mensen treft.

Maar we weten evenzeer dat dit niet alles is. Naast al die negatieve zaken zien we ook schoonheid, gezondheid, voorspoed, leven, geboorte, wijsheid, intelligentie, groei en vooruitgang. We zien goedheid onder de mensen, vertrouwen, oprechtheid, liefdadigheid, liefde en offerbereidheid. We merken heel veel deugd en godsvrucht. Het is verkeerd om enkel naar die éne kant van de medaille te kijken en niet naar de andere. Stellen we onszelf deze vraag om Allah?s manier van werken in Zijn schepping te begrijpen.

De Quran leert ons dat goed en kwaad, en alles wat er in deze wereld voorvalt, enkel gebeurt omdat Allah het zo wil (mashiat Allah). Allah is de enige die zijn Wil ten volle kent. Wij, eindige wezens, kunnen onmogelijk Zijn oneindige Wil en Wijsheid vatten. Hij beheert Zijn universum zoals het Hem past. De Quran vertelt ons dat Allah Wijs is en dat alles wat Allah doet juist is, rechtvaardig, goed en eerlijk. We moeten ons onderwerpen en overgeven aan Zijn Wil. De Quran heeft ons niet alle details over Allah?s Wil gegeven, maar wel de Leiding die ons van nut is en die voor ons volstaat. Er zijn verschillende zaken die we voor ogen moeten houden om dit onderwerp te kunnen begrijpen:

1. Vooreerst heeft Allah deze wereld

niet tot een blijvende wereld gemaakt.

Deze wereld is tijdelijk, en alles hier is beperkt in tijd. Als zijn tijd komt, zal alles sterven, aan zijn eind komen en ophouden te bestaan. Noch de goede zaken van deze wereld, noch de slechte zijn eeuwig. We zijn hier voor een korte tijd en worden op de proef gesteld. Zij die in deze test slagen, zullen een eeuwige wereld ontdekken die volmaakt is en blijvend. Zij die in deze test falen, zullen de kwalijke gevolgen van hun zonden en hun verdorvenheid ondervinden.De Profeet Muhammad (vrede en zegeningen over hem) heeft ons gezegd:

?Deze wereldlijke verblijfplaats is

een gevangenis voor de ware gelovigen

en een paradijs voor de ongelovigen.?

2. Allah heeft in dit universum een fysieke wet

en een morele wet gevestigd.

Allah staat toe dat lijden voorkomt wanneer één of meerdere van deze wetten worden overtreden. De fysieke wet steunt op oorzaak en gevolg. Ziekte ontstaat wanneer iemand zijn gezondheid niet verzorgt of wordt blootgesteld aan infecties. Een auto-ongeluk gebeurt wanneer iemand niet oplet, onvoorzichtig rijdt of zijn auto niet heeft laten nazien, wanneer straten en snelwegen niet zijn aangelegd of zich in een slechte staat bevinden, of wanneer de verkeersregels fout zijn of niet goed worden gehandhaafd. Het bestuderen van oorzaken en hun gevolgen is uitermate belangrijk om de veiligheidscontrole te vergemakkelijken.

Zelfs op dit vlak moeten we beseffen dat Allah ons vaak behoedt en dat Hij ons niet voor elke nalatigheid de gevolgen ervan laat ondergaan. Hoe vaakt komt het voor dat we onvoorzichtig zijn, en toch komen we veilig op onze bestemming aan? Met de manier waarop mensen in sommige steden rijden, is het een wonder dat er niet meer ongelukken gebeuren en dat niet nog meer mensen er het slachtoffer van worden. Allah zegt:

?(Allah) De Erbarmer. Hij heeft de Quran onderwezen. Hij heeft de mens geschapen. Hij heeft hem de duidelijke verklaring onderwezen. De zon en de maan volgen de berekende banen. En de struiken en de bomen buigen zich neer. En Hij heeft de hemel opgeheven en Hij heeft de weegschaal geplaatst. En houdt de weegschaal in evenwicht met rechtvaardigheid en neemt niets van de weegschaal af. En Hij heeft de aarde bereid voor de schepselen.? (De Edele Quran 55:1-10)

De wijze waarop we de maatregelen die Allah heeft ingesteld overschrijden en Zijn wetten van ?oorzaak en gevolg? overtreden is onvoorstelbaar. Het is echt een genade van Allah dat we worden gered. Eigenlijk zou de vraag niet moeten zijn waarom Allah het lijden toestaat, maar hoezeer Allah ons voortdurend beschermt en redt, ondanks onze overtredingen en nalatigheid. De Quran zegt:

?En als Allah de mensen zou grijpen wegens wat zij hebben bedreven, dan zou Hij geen levend wezen op aarde achterlaten. Maar Hij geeft hen uitstel tot een vastgestelde tijd. En wanneer hun tijd is gekomen: voorwaar, Allah is Alziend over Zijn dienaren.? (De Edele Quran 35:45)

Soms straft Allah de mensen echter toch voor hun overtredingen van Zijn wetten, de fysieke of de morele. De Quran zegt ons dat vele volkeren en gemeenschappen werden vernietigd omwille van hun zondige levensstijl:

?En wanneer zij jou loochenen (O Muhammad): waarlijk, het volk van Nuh en de Aad en de Tsamoed loochenden (hun Profeten) voor hen. En het volk van Ibrahiem en het volk van Loet, en de bewoners van Madyan. En Moesa werd geloochend. Toen gaf Ik uitstel aan de ongelovigen; vervolgens bestrafte Ik hen. En hoe was Mijn afkeuring! En hoeveel steden hebben Wij niet vernietigd omdat zij onrecht pleegden, waarop zij tot de bodem toe geruïneerd zijn? En hoeveel bronnen die verlaten zijn en hoge kastelen?? (De Edele Quran 22:42-45)

3. Lijden kan ook een test zijn,

een beproeving voor sommige mensen.

Allah staat het toe dat sommige mensen lijden om zo hun geduld en standvastigheid op de proef te stellen. Zelfs Allah?s Profeten en Boodschappers moesten lijden ondergaan. Profeet Ayyoeb (Job) wordt in de Quran vernoemd als een Profeet die uiterst geduldig was. Goede mensen lijden soms, maar hun lijden geneest anderen en brengt iets goeds voor hun gemeenschap. Mensen leren van hun goede voorbeeld. Martelaren sterven voor hun geloof, soldaten geven hun leven voor hun land en dat brengt bevrijding en vrijheid voor hun volk.

4. Soms laat Allah toe dat mensen lijden

om anderen op de proef te stellen

in hun reactie tegenover hen.

Als je een zieke ziet, een arme en behoeftige, dan is dat een test van Allah. Hij is bij deze lijdende mens aanwezig om jouw liefdadigheid en geloof op de proef te stellen. In een erg ontroerende Hadith Qudsi (Goddelijke Hadith) heeft de Profeet (vrede en zegeningen over hem) gezegd:

Op de Dag des Oordeels zal Allah zeggen:

?O zoon van Adam, Ik was ziek en je hebt Mij niet bezocht.?

Hij zal zeggen: ?O mijn Heer, hoe kon ik U bezoeken,

als U de Heer van de Werelden bent?!?

Allah zal zeggen: ?Wist je niet dat Mijn dienaar,

die-en-die, ziek was, en je hebt hem niet bezocht?

Wist je niet dat, als je hem had bezocht,

je Mij daar zou hebben gevonden??

Allah zal zeggen: ?O zoon van Adam,

Ik vroeg je om voedsel en je hebt me niet gevoed.?

Hij zal zeggen: ?O mijn Heer, hoe kon ik U voeden?

U bent de Heer van de Werelden!?

En Allah zal zeggen: ?Wist je niet dat mijn dienaar,

die-en-die, eten nodig had, en jij hebt hem niet gevoed?

Wist je niet dat, als je hem had gevoed,

je dan had gemerkt dat je het voor Mij deed??

?O zoon van Adam, Ik vroeg je om water

en je gaf Me niet te drinken.?

De man zal zeggen: ?O mijn Heer,

hoe kon ik U water geven,

als U toch de Heer der Werelden bent?!?

Allah zal zeggen: ?Mijn dienaar, die-en-die,

vroeg je om water en je gaf hem niets te drinken.

Wist je dan niet dat, als je hem te drinken had gegeven,

je zou hebben gezien dat het voor Mij was??

(Muslim, Hadith nr 4661)

Over Profeet Isa /Jezus (vrede zij met hem) is ook overgeleverd in de Injiel (Evangelie of Nieuw Testament van de Bijbel) dat hij iets in die zin heeft gezegd. (Zie Mattheus 25:35-45)

Samengevat kunnen we dus zeggen dat het lijden bestaat om ons te leren dat we Gods natuurwetten en Zijn morele wetten moeten naleven. Soms gebeurt het om diegenen te straffen die Allah?s natuur- en morele wetten overtreden. Het is bedoeld om ons geloof in Allah en onze toewijding aan menselijke waarden en liefdadigheid te testen.

Telkens we met lijden worden geconfronteerd,

moeten we onszelf afvragen:

Hebben we een wet van Allah overtreden?

Laten we de oorzaak van het probleem bekijken

en onszelf corrigeren.

Kan het een straf zijn?

Laten we berouw tonen, vergiffenis vragen

en ons gedrag verbeteren.

Kan het een test of een beproeving voor ons zijn?

Laten we dan hard ons best doen om te slagen.

Gelovigen treden lijden tegemoet met gebed, berouw en goede daden.

De niet-gelovigen staan voor dit lijden met twijfel en verwarring.

Ze geven Allah de schuld of verzetten zich tegen Hem.

Moge Allah ons bewaren op het Juiste Pad. Amen!?Allah de Almachtige weet het best.?Misschien een rare vraag, maar ik vraag me af waarom er zoveel vraagtekens? in dit stuk staan?
Lijden komt door het hebben van verwachtingen.
quote:saffietje schreef op 23 juni 2013 @ 15:01:

[...]

Misschien een rare vraag, maar ik vraag me af waarom er zoveel vraagtekens? in dit stuk staan?Is ipv quote teken " " heb je soms, lost in font-translation.
quote:Iwannalive schreef op 23 juni 2013 @ 15:04:

Lijden komt door het hebben van verwachtingen.

Ik snap deze reactie niet helemaal.

Als je kind bijv overlijdt wat heeft dat te maken met verwachtingen?

Mensen die dagelijks pijn hebben, lichamelijk of geestelijk, of zelfs beide, wat heeft dat met verwachtingen te maken dan?
quote:Iwannalive schreef op 23 juni 2013 @ 15:09:

[...]

Is ipv quote teken " " heb je soms, lost in font-translation.Ok bedankt
Het brein van de mens, ontwikkeld zich niet. We vinden vanalles uit. Maar ontwikkelen ons niet.

Je hoeft maar naar het verleden te kijken om tot die conclusie te komen. Er was altijd de lust op macht.

Macht is wat de mens drijft.

Op elke manier.

Positief kan niet bestaan zonder negatief.

Geloof is geen zekerheid, maar een houd vast levens wijze.

Beleving is induvidueel, je bent alleen en uniek.

Wat iemand ervaart als lijden, kan voor een ander iets anders zijn.

Zeker als degene geen ander leven kent als dat wat hij leeft.

quote:Zinook schreef op 22 juni 2013 @ 22:35:

Ik ben gelovig opgevoed en wat ik hierna citeer ben ik het wel mee eens. Tijd en toeval treffen ons allen:

Mooi Zinook. Helemaal geen sprake nog van hemel en hel bij prediker.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:saffietje schreef op 23 juni 2013 @ 15:10:

[...]

Ik snap deze reactie niet helemaal.

Als je kind bijv overlijdt wat heeft dat te maken met verwachtingen?

Mensen die dagelijks pijn hebben, lichamelijk of geestelijk, of zelfs beide, wat heeft dat met verwachtingen te maken dan?Je zegt als nieuwsgierige boogschutter alles te willen weten en snappen... Als je nou eerst eens zelf even nadenkt over wat je leest of denkt te zien ipv gelijk een vraag stelt... kom je al best een eind...
quote:freelize schreef op 23 juni 2013 @ 15:22:

Het brein van de mens, ontwikkeld zich niet. We vinden vanalles uit. Maar ontwikkelen ons niet.

Je hoeft maar naar het verleden te kijken om tot die conclusie te komen. Er was altijd de lust op macht.

Macht is wat de mens drijft.

Op elke manier.

Positief kan niet bestaan zonder negatief.

Geloof is geen zekerheid, maar een houd vast levens wijze.

Beleving is induvidueel, je bent alleen en uniek.

Wat iemand ervaart als lijden, kan voor een ander iets anders zijn.

Zeker als degene geen ander leven kent als dat wat hij leeft.

Het zit ingebakken in de natuur dat we ons ontwikkelen, dus het lijkt me raar dat dat nu gestopt zou zijn.

Alleen ja, de drang tot overleven zit óók in de mens en dat drijft hem soms tot geweld. Maar kijk bijvoorbeeld naar de gelijkheid van verschillende rassen, homoseksuelen, en seksen. Daar valt nog veel aan te verbeteren maar daar zie ik wel vooruitgang in hoor. Al heeft dat meer met de ontwikkeling van waarden te maken dan met die van de hersenen.
quote:Iwannalive schreef op 23 juni 2013 @ 15:25:

[...]

Je zegt als nieuwsgierige boogschutter alles te willen weten en snappen... Als je nou eerst eens zelf even nadenkt over wat je leest of denkt te zien ipv gelijk een vraag stelt... kom je al best een eind...Ik denk echt wel na over je zin, maar snap het echt niet.
Je had de verwachting dat een kind niet zou lijden.

Maar die zekerheid bestaat niet.

Dat is denk ik wat ze bedoelt.

Het brein van de mens ontwikkeld zich niet, we zijn en gebruiken nog steeds maar enkele procenten ervan. Dat is bewezen onderzoek. Homo, s en zelfs pedofili, waren in de middel eeuwen normaal geacepteerd hoor. Wat denk je wat een schandknaap was. Nee mijn kijk erop is dat er helemaal niets veranderd in het gedrag van de mens.

Als vandaag alles vergaat, zal er in de toekomst andere geloven zijn, maar de mens zal precies hetzelvde zijn en doen.
quote:freelize schreef op 23 juni 2013 @ 15:46:

Het brein van de mens ontwikkeld zich niet, we zijn en gebruiken nog steeds maar enkele procenten ervan. Dat is bewezen onderzoek. Homo, s en zelfs pedofili, waren in de middel eeuwen normaal geacepteerd hoor. Wat denk je wat een schandknaap was. Nee mijn kijk erop is dat er helemaal niets veranderd in het gedrag van de mens.

Als vandaag alles vergaat, zal er in de toekomst andere geloven zijn, maar de mens zal precies hetzelvde zijn en doen.

We gebruiken maar een deel van ons brein omdat ons brein bestaat uit gespecialiseerde gebieden. Het gebied dat spraakprikkels omzet in taal en dat weer in betekenisvolle inhoud heb je niet nodig als je bezig bent een sprintje te trekken, in een ontspannen gesprek met vriendinnen gebruik je niet het deel dat actief bij berekeningen, etc. Ik zeg het wat simpeler dan het is, maar het is echt niet zo dat we 90% van ons brein onnodig onbenut laten.

Bovendien zegt het percentage dat je op een bepaald moment gebruikt niets over de algemene ontwikkeling ervan.

Sowieso ontwikkelt het brein zich van kind tot volwassene. De mens als geheel ontwikkelt zich ook, maar dat gaat over veel langere tijd dan nuttig voor ons is op dit moment.

Dus als je de mens vergelijk met een paar eeuwen geleden, dan is er inderdaad weinig veranderd aan de natuur van de mens. Waarden veranderen natuurlijk wel en daarmee ook culturen. Dat gaat relatief snel, in onze cultuur is het gebruik van geweld bijvoorbeeld heel erg veranderd als je het vergelijkt met de zeventiende eeuw o.i.d. Dus binnen de grenzen van onze natuurlijke mogelijkheden en neigingen is volgens mij best ontwikkeling mogelijk.

Alleen zoveel verandering dat we niet meer lijden... nee, dat zie ik ook niet gebeuren.
quote:saffietje schreef op 23 juni 2013 @ 14:36:

[...]

Waarom niet?

Mensen zeggen toch ook ik en een Christen, Moslim etc.Omdat je als boeddhist nooit zeker weet of je het wel goed doet. Bescheidenheid siert de mens.
Wat is er dan veranderd aan geweld?

Het gebeurt nog steeds op een nog grotere schaal.

Slavernij bestaat ook nog steeds.

Ik zie echt niet echt een ontwikkeling in onze cultuur hoor.

We hebben andere wapens, en er is meer controlle op de mens.

Maar veranderde cultuur? Huh.

:-)
quote:freelize schreef op 23 juni 2013 @ 17:57:

Wat is er dan veranderd aan geweld?

Het gebeurt nog steeds op een nog grotere schaal.

Slavernij bestaat ook nog steeds.

Ik zie echt niet echt een ontwikkeling in onze cultuur hoor.

We hebben andere wapens, en er is meer controlle op de mens.

Maar veranderde cultuur? Huh.

:-)

Nou, bijvoorbeeld:

- mensen worden niet meer zonder proces berecht en bestraft met de doodstraf of lijfstraffen (ik heb het over Nederland);

- de staat heeft het monopolie op geweld. Alle andere mensen mogen dus niet zomaar geweld gebruiken en daar zijn de meeste mensen het mee eens;

- het is niet meer geaccepteerd om je vrouw of kinderen een paar tikken te geven;

- als een overheid geweld gebruikt tegen haar burgers wordt daar negatief op gereageerd en men probeert dat te stoppen als dat kan;

- het idee dat een man stoer en mannelijk is als hij agressief is, is minder wijdverbreid dan vroeger;

- het idee dat mensen gelijkwaardig zijn verspreidt zich, slavernij en racisme worden veroordeeld;

- mensen hebben meer veiligheid en basiszekerheden, dus minder reden om elkaar de hersens in te slaan.

Steven Pinker heeft hier net een boek over geschreven. Zie hier: Ons betere ik - Waarom de mens steeds minder geweld gebruikt. Hij verwijst naar statistieken om aan te tonen dat we toch echt minder gewelddadig zijn.

Ik zeg niet dat de mens geen slechte kanten heeft, maar doordat onze welvaart vooruitgaat (en dat gebeurt, met soms te kleine stapjes, wereldwijd), is er meer ruimte voor vrede. Mensen die een vrij, veilig, en gelukkig leven leiden, hebben veel te verliezen en gaan dus niet zomaar oorlogvoeren.

Natuurlijk bestaat er nog oorlog en ander geweld, maar dat betekent niet dat de mens zich niet ontwikkelt. Zoals ik al zei is dit meer culturele ontwikkeling dan biologische, dat laatste gaat veel langzamer. Maar we zijn geen slaven van onze genen, we kunnen onze driften beheersen en soms zelfs overwinnen.
quote:toiletjuffrouw schreef op 23 juni 2013 @ 17:52:

[...]

Omdat je als boeddhist nooit zeker weet of je het wel goed doet. Bescheidenheid siert de mens.

Als Christen of Moslim toch ook niet?

Kan je het uberhaupt ooit echt goed doen? Ik denk dat je allleen maar je best kan doen om een (je) geloof zo goed mogelijk na te leven.

Je tweede zin ben ik het zeker mee eens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven