Controle-echo na spiraaltje?

vrijdag 21 juni 2013 om 14:02
Ik krijg maandag een nieuw koperspiraaltje. Mijn huidige is door de gyn geplaatst omdat mijn toenmalige huisarts er geen ervaring mee had. Mijn huidige huisarts heeft min of meer aangedrongen dat zij het zou doen. Ik vind dat wel prima, maar is het dan gebruikelijk en/of verstandig om daarna een controle-echo te laten doen? Dat werd in het ziekenhuis wel gedaan, maar misschien ook alleen maar omdat je er dan toch bent.
Ik ben er trouwens knap nerveus voor. Vorige keer moest er nogal wat gefrummeld worden omdat mijn baarmoederhals niet meer helemaal 'netjes' is.
Ik ben er trouwens knap nerveus voor. Vorige keer moest er nogal wat gefrummeld worden omdat mijn baarmoederhals niet meer helemaal 'netjes' is.

vrijdag 21 juni 2013 om 16:21

vrijdag 21 juni 2013 om 19:56
Ow, ja dat is eigen risico he. Nou ja, dan is het nu vol i.p.v. in november. Ik zou er trouwens enorm van balen als hij opnieuw gezet zou moeten worden. Ik heb het nu een jaar uitgesteld (hij moest eigenlijk vorig jaar vervangen worden) omdat ik er zo tegenop zag, en met die T Safe hoop ik voor 10 jaar klaar te zijn. Daarna hoef ik niet meer
zaterdag 22 juni 2013 om 16:55
zaterdag 22 juni 2013 om 22:24
Echocontrole na het plaatsen en na de 1ste menstruatie is geen overbodige aktie.
Ook al lijkt het plaatsen goed te zijn gegaan is dmv echo pas goed te zien of de spiraal niet te ondiep of scheef zit (dat ziet de arts niet aan de buitenkant = aan de baarmoedermond)
Na de 1ste menstruatie is de kans het grootst op uitstoten en zou ook dan nog controle moeten zijn o het goed zitten van de spiraal.
Vroeger werden spiraaltjes vnl geplaatst door gynaecologen, nu steeds meer door ha. Die laatste groep heeft geen echo en het is maar de vraag of zij de vrouwen doorsturen naar het zh voor echocontrole e/o dat vrouwen ook daadwerkelijk gaan voor die echo.
Op deze manier krijg je een groep die zwanger wordt door de spiraal heen, duh
Dat is hetzelfde als alle klachten om de Mirena: uitgevonden voor vrouwen met specifieke menstruele klachten en is nu een algemeen ac geworden waardoor klachten een andere lading krijgen
Ook al lijkt het plaatsen goed te zijn gegaan is dmv echo pas goed te zien of de spiraal niet te ondiep of scheef zit (dat ziet de arts niet aan de buitenkant = aan de baarmoedermond)
Na de 1ste menstruatie is de kans het grootst op uitstoten en zou ook dan nog controle moeten zijn o het goed zitten van de spiraal.
Vroeger werden spiraaltjes vnl geplaatst door gynaecologen, nu steeds meer door ha. Die laatste groep heeft geen echo en het is maar de vraag of zij de vrouwen doorsturen naar het zh voor echocontrole e/o dat vrouwen ook daadwerkelijk gaan voor die echo.
Op deze manier krijg je een groep die zwanger wordt door de spiraal heen, duh
Dat is hetzelfde als alle klachten om de Mirena: uitgevonden voor vrouwen met specifieke menstruele klachten en is nu een algemeen ac geworden waardoor klachten een andere lading krijgen
Je bent zelf een theepot

maandag 24 juni 2013 om 09:43

maandag 24 juni 2013 om 11:09
Vanmorgen bij de huisarts geweest en het is niet gelukt om hem te plaatsen Het was al vreselijk pijnlijk om dat meetstaafje erdoor te duwen maar dat ging nog wel. Vervolgens heeft ze twee keer de canule met het spiraaltje geprobeerd. Toen nog maar een keer dat meetstaafje en nog een keer het spiraaltje. Zonder succes dus. Nu heb ik een verwijsbrief voor de gyn en ik baal als een stekker (understatement!).
maandag 24 juni 2013 om 20:51
Och, wat een nare ervaring
. De gynaecoloog of de huisarts maakt soms echt een wereld van verschil hoor. Er zullen ongetwijfeld huisartsen zijn die het goed kunnen, maar bij mijn huisarts kon ik echt niet meer bewegen van de pijn en bij de gynaecoloog zat hij er zonder pijn, hoppa, zo in. Hopelijk bij jou straks ook!

vrijdag 28 juni 2013 om 16:29
Zo, mijn vraag is beantwoord Vandaag is het spiraal zonder problemen door de gyn geplaatst. Het blijft natuurlijk onprettig, maar wat een verademing na het gepruts van de huisarts. Ze heeft direct een echo gemaakt om te kijken of hij recht zat, en over 6 weken nog eentje voor de zekerheid. En dan ben ik mooi voor 10 jaar klaar.