grommend katachtig monster

25-06-2013 20:04 61 berichten
Hoi,

Ik heb een vraag over mijn kat, (gecastreerde kater),

hij is nu zo'n 3 jaar oud. Hij komt uit het asiel, ik heb hem

als kitten van 3 mnd gekregen. Het eerste jaar was hij niet op

te pakken zonder dat ik opengekrabt werd. Dat is geleidelijk aan

minder geworden, maar een enorme knuffelkat is het niet. Heel af

en toe als hij zin heeft komt hij een keer kroelen. Ook is heteen

enorm liefhebber van buitenzijn. Nu het probleem, hij gromt.

En niet een beetje, maar echt enorm, als iets niet naar zijn zin gaat.

Rond 18 uur, komt hij meestal eten, waarna hij van mij niet meer

naar buiten mag. (Hij is de hele dag al buiten, dus s nachts hou ik

hem binnen) Nu is hij al anderhalf uur boos grommend rond

aan het wandelen.

Wat doe ik hier aan? Geen van mijn eerdere katten heeft dit ooit

gedaan, is dit normaal?

(Pijn kan het eigenlijk niet zijn, hij doet dit al sinds hij kitten is en is

in de tussentijd al meerdere malen door da onderzocht.)

Ben benieuwd of jullie weten hoe ik hier het best mee om kan gaan!
Alle reacties Link kopieren
Hij loop grommend rond? Zonder reden? Zonder dat er andere katten in de buurt zijn? Gromt hij naar jou?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Hij gromt naar mij, naar onze andere kat, maar ligt ook gewoon zachtjes grommend op zijn favo stoel zonder dat er iemand in de buurt is.. het komt een beetje over als een dreinende kleuter..
Kattenfluisteraar ? Deze kat lijkt spiegiesche problemen te hebben óf een ochtendhumeur wat de hele dag duurt.
Waarom laat je hem niet gewoon naar buiten?
Het begint altijd huilend bij de achterdeur, als ik dan NEE zeg, loopt hij grommend weg. Als ik dan ergens anders heen loop, gaat hij aan de deurklink hangen... (zo is hij ooit al eens buiten gekomen, dus sindsdien gaat de deur op slot) als dit niet lukt is het weer grommen afgewisseld met heeel zielig huilen en lief kijken.....
Die wil gewoon naar buiten.
quote:boanny schreef op 25 juni 2013 @ 20:11:

Waarom laat je hem niet gewoon naar buiten?

Voor TO is dit schijnbaar niet gewoon. Voor mij overigens ook niet. De kat maar geven wat hij wil lijkt me niet de oplossing van het probleem.

TO, ik heb geen flauw idee. Heeft je dierenarts nooit gezegd wat het zou kunnen zijn? Wat een apart verhaal! (Overigens, katten hebben volgens mij allemaal wel wat spastische trekjes, dus het verrast me niet )
Ik twijfel hu dus inderdaad of ik hem dan s nachts ook naar buiten moet laten... hij is er al buiten van 7 u sochtends tot 6 u s avonds.. hij komt tussen de middag wel ff thuis om te eten.

Ik heb wel eens gehoord dat katten s avonds vaak veel verder weg gaan...
Als eens Bach rescue druppels of spray geprobeerd?

Baat het niet...

http://diergeneesmiddelen ... -middelen/331-bach-rescue
Hij is inmiddels wel gewoon weer relaxt aan het slapen, het duurt meestal zo'n 2 uur.. tot het hem duidelijk is dat het buitenspeken echt afgelopen is..
@biebeliee, ik ga ff kijken, wel al eens feliway geprobeerd maar dar maakte weinig verschil...
Heb je hem misschien eerder weleens zijn zin gegeven omdat hij zo gromde? Mijn kat heeft een tijdje geschreeuwd, omdat het zin had. Dus gaat het niet weg als je het compleet negeert?
Ik denk dat t hem in die 3 jaar, misschien 5 keer gelukt is er alsnog tussenuit te glippen.. dus niet vaak, maar het is hem wel eens gelukt... zal hij dat nog steeds weten?

En is negeren de beste manier er mee om te gaan?
Ik heb zelf ook een vrij heftige kat. Heb hem gevonden als zwerfkitten in Griekenland en het wilde zit hem in de genen

Hij is heel dominant en als hij iets niet mag (bv naar buiten) gaat hij ook deur hangen en hard mauwen.

Of ouwe kat hier klieren of mij aanvallen.

Ik accepteer hem zoals hij is omdat hij ook hééél lief kan zijn

Maar het gegrom van Theo75's kat lijkt mij meer dat het dier ook echt stress heeft??
quote:rozehanddoek schreef op 25 juni 2013 @ 20:14:

[...]

Voor TO is dit schijnbaar niet gewoon. Voor mij overigens ook niet. De kat maar geven wat hij wil lijkt me niet de oplossing van het probleem.

TO, ik heb geen flauw idee. Heeft je dierenarts nooit gezegd wat het zou kunnen zijn? Wat een apart verhaal! (Overigens, katten hebben volgens mij allemaal wel wat spastische trekjes, dus het verrast me niet )Lijkt mij juist dé oplossing. En niet omdat je dan toegeeft of iets dergelijks, maar gewoon omdat dat bij een kat hoort. Het moet natuurlijk wel makkelijk kunnen. De hele tijd portier gaan spelen lijkt mij ook geen doen.
Geen idee. Ik negeer het slechte gedrag bij mijn kat en dat werkt. Ze schreeuwt alleen als mijn vriend thuis is, omdat ze weet dat het bij mij geen zin heeft en bij hem wel. Maar of negeren bij anderen werkt, dat weet ik niet.
Hoe verminder je zulke stress dan? Hij oogt verder niet gestresst naar mijn idee..
quote:theo75 schreef op 25 juni 2013 @ 20:25:

Hoe verminder je zulke stress dan? Hij oogt verder niet gestresst naar mijn idee..

Grommen lijkt me dat poes niet blij is.

Ik zou de bach spray proberen..
quote:theo75 schreef op 25 juni 2013 @ 20:25:

Hoe verminder je zulke stress dan? Hij oogt verder niet gestresst naar mijn idee..Gewoon deur open, klaar.
De kat mag niet naar buiten en daar wil hij lekker over mopperen. Zolang hij jou of andere huisgenoten geen kwaad doet, lekker laten mopperen. Hij houdt er vanzelf wel mee op.

Ik vind zes uur 's avonds wel vroeg voor een kat om niet meer naar buiten te mogen. Ik zou 'm buiten laten tot 9/10 uur. Misschien dat zijn slechte humeur dan ook over is.
Ik weet het niet. Ik heb nooit echt ervaring gehad met een gestresste kat. Wel met aanstelleritis. Die van mij heb ik meegenomen naar het buitenland en van de één op de andere dag een binnenkat van gemaakt. Ik vind dat mijn kat niet buiten hoeft te zijn zonder mij, dus gaan we alleen met de riem naar buiten. Ze heeft daar bij mij geen keuze in gehad.

Ze probeert mijn vriend te manipuleren, dus als hij thuis komt gaat ze schreeuwen en bij de deur staan. Maar als hij er niet is, dan is ze gewoon rustig. Als hij dagen weg is, heb ik ook geen last van dat gemiep. Ik heb dus het idee dat het soms ook aan de houding van de eigenaar kan liggen. Dus dat er niets is, maar dat de kat voelt dat hij grip heeft dmv schreeuwen/grommen/enz.

Edit: even om toe te voegen, ik ben geen expert en ik heb er verder ook geen verstand van. Spreek alleen uit eigen ervaring
quote:boanny schreef op 25 juni 2013 @ 20:28:

[...]

Gewoon deur open, klaar.

soms kan het zo simpel zijn
Ok, bedankt voor alle tips. Ik ga denk de spray bestellen, en hem ook langer buiten laten en dan maar even kijken hoe t loopt.. het grommen zal ik verder maar negeren. En volgende keer bij da ook aan haar nog even advies vragen.,
Succes, Theo, maar echt, als er overdag geen bezwaren zijn tegen het buiten zijn van de kat, waarom 's avonds of 's nachts dan wel? Ik denk niet dat je een spray nodig hebt, maar wie ben ik? :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven