Zus slaat door

26-06-2013 19:17 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zus heeft sinds een paar jaar een leuke baan bij een groot bedrijf. Ze heeft zich binnen een aantal jaren op kunnen werken waardoor ze nu een erg goede baan heeft. Ze wilt graag zo snel mogelijk carrière maken en is duidelijk héél trots op haar baan.

Maar..

Ze kan echt over niks anders praten als haar werk. En dan niet enthousiast over leuke opdrachten, maar echt alleen maar over 'haar mensen' en 'haar sollicitatitanten', 'haar eigen kantoorruimte'. Ze praat over 'haar mensen' alsof ze allemaal achterlijk zijn en zij de reddende engel is. Ook praat ze vaak over haar 'topsalaris'. Mbo-ers vind ze maar dom, terwijl onze schoonzus een mbo-opleiding heeft gevolgd. Ze heeft niet eens door dat ze haar kwetst.

Bijna ieder weekend proberen we op zaterdag of zondag samen te eten, maar m'n man en ik hebben daar steeds minder zin in omdat we dan alles nóg een keer aan moeten horen. Ieder gesprek draait ze uiteindelijk naar 'haar baan'. Ons babyneefje? Lief, maar zij gaat eerst carrière maken. Een leuke avond stappen met vrienden? Nee, zij moet fit zijn om haar team te leiden. Onze moeder was kleuterjuf, dus blijkbaar zit de baas spelen bij ons in de familie??? M'n zus is nogal een einzelgänger en heeft niet veel vriendinnen. Een partner heeft/zoekt ze ook niet, daar heeft ze geen tijd voor hoor!

Ondertussen erger ik me steeds meer.. Ik wil er graag wat van zeggen, maar hoe? En wat? Ik gun die baan haar van harte en ben ook erg trots op haar omdat ze er ook heel hard voor werkt! Toch hoop ik dat ze weer gewoon m'n zus wordt waar mee ik kon lachen en kletsen.

Iemand tips?
quote:roza34 schreef op 26 juni 2013 @ 20:49:

Wat fijn voor je zus dat ze zo'n goede en leuke baan heeft.

Juist. Dat is tenminste een positief antwoord!

10 punten voor jou!
Ik denk dat de zus gebeld heeft
Ik zou haar vragen: "En, hoe zit het met je spirituele leven? "

"Waarom zijn we hier op aarde? Denk je daar wel eens aan? Wat verwacht je van de toekomst van de mensheid? Heb je daar ideeen over Marie? (of hoe ze ook mag heten) Denk je wel eens aan kinderen?"
Sorry was even op pad, heb net even alles bijgelezen! Heel erg bedankt voor de reacties, fijn om het eens van een andere kant te zien!

Markovic fijn dat je ook kritisch naar mij kijkt (logisch)! Helaas kloppen jou aannames niet. Broer, zus en ik hebben namelijk alledrie een HBO opleiding gedaan en er is dus helemaal geen sprake van 1 slimmer kind.

Verplicht eten is het ook niet in het weekend, maar het is de avond dat we bij onze ouders gaan eten. Mijn man is daar niet altijd bij, broer en zus ook niet. Misschien even minderen is wel een optie! En haar eens op stap nemen ook wel. Dat deden we vroeger namelijk wel!
quote:missmicky schreef op 26 juni 2013 @ 19:43:

Waarom doe je zo neerbuigend over kleuterjuffen? Zijn die allemaal bazig dan?Dat is een quote van m'n zus, vind het zelf ook een vreemde uitspraak!
Vind absoluut niet dat ze moet trouwen, kindjes krijgen enz. Dat mag ze lekker zelf weten. De OP geeft mss een oppervlakkig beeld over zowel mij (feesten) en m'n zus (carrière) maar ik erger me zelf ook altijd aan te lange OP's, dus heb niet te veel uitgewijd.

Natuurlijk spreken we haar tegen op het moment dat ze zo neerbuigend doet, maar dát ze zo denkt vind ik gewoon jammer!
Dat iemand passie vind in zijn werk snap ik. Dat er voor iets anders niet veel ruimte is en het alleen nog maar over je werk gaat ook (andersom is dat bij mensen die kinderen hebben of hobby en sporten ook) tot zo ver eens met markovic. Maar dat je dan zo'n kapones moet krijgen en neer moet kijken op je werknemers en mensen met mbo snap ik niet
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:markovic schreef op 26 juni 2013 @ 20:00:

Zo, dus zus heeft ambitie, maakt carriere en heeft daar veel voor over. Dat is dus logischerwijs belangrijk voor haar en ligt dus voor op haar tong.

TO vindt dat maar suf van zus (zegt ze), want zus geen relatie (geen tijd), wil nog geen kinderen (hoort volgens TO) en gaat liever op tijd naar bed om goed te functioneren i.p.v. te slempen in een cafe. TO vind dit maar niks.

Even samengevat zo. Volgens mij zit er een dieper probleem, zus leidt een heel ander leven dan de rest van de familie, is beter opgeleid en succesvol, doet niet wat de rest doet. Dit leidt tot afgunst, zus wordt arrogant genoemd, maar waarschijnlijk is er net zozeer sprake van een minderwaardigheidscomplex bij TO.

De hele familie is nogal klitterig, met ieder weekeinde samen eten en zus past daar niet zo goed in.

Ik snap niet zo goed waarom TO denkt dat zij wel even kan beslissen hoe zus moet leven, dat ze een man moet zoeken, moet uitgaan, kinderen moet krijgen. Mag zuslief dat niet zelf uitmaken? Ik vind het allemaal nogal bekrompen overkomen.

Eens. Veel vooronderstellingen en invulling door TO.

Laat je zus haar leven leiden. Neem haar serieus. En als je het jammer vindt dat ze niet meer over de onderwerpen praat waar jij zélf belangstelling voor hebt, vraag haar dan of ze daar ook over wil praten.
Ik zou zus er niet op aanspreken dat ze veel over haar werk praat, dat is inderdaad wat belangrijk voor haar is en het is haar goed recht om daarover te praten, net als dat het jullie goed recht is om over andere onderwerpen te praten.

Waar je wel wat van mag zeggen is als ze helemaal geen belangstelling toont voor wat anderen te vertellen hebben of als ze zich uitlaat op een manier die kwetsend is, bijvoorbeeld dat MBO'ers dom zijn. Daar zou ik haar dan op een rustige manier op aanspreken.

Dat TO jaloers is vind ik wel erg kort door de bocht, het valt mij op dit forum vaker op dat ieder negatief geluid richting een ander meteen op jaloezie wordt gegooid. Net zo min als dat de zus in dit verhaal geen behoefte hoeft te hebben aan huisje, boompje, beestje, hoeft de TO geen behoefte te hebben aan een carrière. Concluderen dat ze jaloers is, is in mijn ogen nergens op gebaseerd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:markovic schreef op 26 juni 2013 @ 20:14:

Tja, waarom zou iemand geen passie mogen hebben voor haar werk. Een ander is weer verliefd en praat over niks anders dan haar nieuwe liefde, de volgende is voltijds moeder en vol van haar kinderen en ander stort zich helemaal op een hobby. Waar het hart vol van is loopt de mond van over.

Waarom meent TO te kunnen oordelen waar haar zus in haar leven haar prioriteiten aan moet geven?

Als je bepaalde uitlatingen neerbuigend vindt kun je dat gewoon aangeven, maar zoals TO over haar zus praat is ook een beetje neerbuigend.

Eens.

En gezien de reacties hier is dit ook weer typisch een gevalletje van kop en maaiveld enzo.
quote:Razzle schreef op 26 juni 2013 @ 19:35:

Ik zou het haar graag willen vertellen, maar ik ben bang dat ik haar hier enorm mee kwets. (Dat doet ze toch bij jullie ook?
Zo kon ik vroeger alleen over paarden praten. Andere mensen praten alleen over hun kind, en mensen draven door over hun werk.

Maar doordraven is doordraven en irritant voor anderen. En arrogantie is nog veel erger. Jouw zus moet nog veel leren. Die moet nodig op haar plaats worden gezet. En eerlijk zijn tegen haar. Het is misschien hard, maar wel minder hard dan niet eerlijk zijn.

En jij bent misschien bang dat je haar kwetst? Mensen die geen familie van haar zijn zullen haar nog veel harder gaan kwetsen. En ergens heeft ze dat ook nodig, om een beetje mens te worden.
quote:iones schreef op 27 juni 2013 @ 18:43:

Zo kon ik vroeger alleen over paarden praten. Andere mensen praten alleen over hun kind, en mensen draven door over hun werk.

Ik ook toen ik 11-12 was, maar mijn ouders hebben me toen al geleerd dat het onbeleefd is om alleen maar over je eigen passie te praten omdat dat heel saai is voor andere mensen.

Vraag me af of degenen die zo door blijven zagen over één onderwerp op volwassen leeftijd nooit zo'n periode gehad hebben als kind zodat ze nog opgevoed konden worden op dat front.
Forum op dit moment mobiel en kan dus niet fatsoenlijk quoten.

Ik snap dat een aantal van jullie denken (oa star en markovic) dat ik m'n zus neer wil halen omdat ze een goede baan heeft. Dit is echter niet het geval. Ze is heel blij met haar baan en daar ben ik blij mee. Het is ook niet eens zo dat ze 'boven het maaiveld uitsteekt', m'n broer en ik zitten in een andere branche, maar hebben beide ook prima banen. Wij moeten ook geregeld rekening houden met ons werk, maar dat hoeft niet steeds over de tafel te gaan vind ik!

Ik vind het ook niet erg als ze verhalen over haar baan verteld, maar ik vind het gewoon jammer dat ze alleen nog maar over haar baan praat. Ieder gesprek draait ze vroeg of laat naar haar werk. Zegt iemand iets over het lekkere eten dan zegt ze iets als 'ik heb geen tijd om zo uitgebreid boodschappen te doen want ik moet werken'. Slapeloze nachten van ons schoonzusje vanwege de baby, moet ze niet aan denken, zeker in combinatie met haar uren..

Ze heeft hierdoor veel invloed op de sfeer en dat vind ik erg jammer!
Ik krijg helemaal niet het idee dat TO afgunstig is of haar zus het niet gunt.

Ik vind zus erg egocentrisch overkomen.

Ik krijg zelfs eerder het idee dat zus zichzelf misschien minder voelt dan TO en de broer.

Kan dat het zijn TO? Heeft zus misschien harder moeten werken dan jullie om een carriere op te bouwen. Kon ze bv op school minder goed leren dan jullie?

Het is gewoon heel vervelend als 1 persoon in wat voor groep dan ook het onderwerp van de conversatie bepaald. Zeker als het ook nog eens een saai onderwerp is.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
quote:Slapeloze nachten van ons schoonzusje vanwege de baby, moet ze niet aan denken, zeker in combinatie met haar uren..

Daar heeft ze wel gelijk in toch?

En die schoonzus? Is die niet de hele tijd over en met die baby bezig? En de grootouders?
quote:elninjoo schreef op 26 juni 2013 @ 19:34:

Het contact voorlopig afbouwen. Ze voegt blijkbaar op dit moment niets toe, dus lijkt me nogal 'n opgave als je die elke week over de vloer krijgt. Zou het allemaal 'n beetje afwimpelen als ze wil afspreken (en zelf zeker geen initiatief nemen)

Sommige mensen draven teveel door over één onderwerp (bij sommige vrouwen is dat baby's/kinderen, dus het had erger gekund)Hangt er maar net vanaf wat je erger vindt.
quote:iones schreef op 27 juni 2013 @ 18:43:

Maar doordraven is doordraven en irritant voor anderen. En arrogantie is nog veel erger. Jouw zus moet nog veel leren. Die moet nodig op haar plaats worden gezet. En eerlijk zijn tegen haar. Het is misschien hard, maar wel minder hard dan niet eerlijk zijn.

En jij bent misschien bang dat je haar kwetst? Mensen die geen familie van haar zijn zullen haar nog veel harder gaan kwetsen. En ergens heeft ze dat ook nodig, om een beetje mens te worden.Ik heb juist het idee dat zus erg onzeker is en daarom veel bevestiging nodig heeft. Dat ze graag wil laten zien hoe hard ze werkt, dat ze zo haar best doet.
Het klopt wel dat m'n zus via een omweg haar studie heeft gemaakt. Ze wist eerst niet echt wat ze wilde en heeft daardoor twee andere studies afgebroken. Eenmaal op de juiste opleiding ging het als een speer. Daarna heeft ze zich echt op moeten werken binnen haar huidige bedrijf. Broer heeft alles op z'n gemakje gehaald en ook meteen een goede baan gekregen. Bij mij ging de studie gemakkelijk, maar was een baan krijgen ook hard werken.
@Elninjoo Natuurlijk is dat zo! Maar het is wel heel vervelend dat als m'n schoonzus er iets over verteld, dat zij dan d'r meteen overheen knalt met 'Oooh, ik moet er niet aan denken zeg! En dan in combinatie met mijn baan. Oh nee bah zeg.'

Wat ze d'r over denkt is aan haar, maar ze gunt anderen geen spreektijd lijkt het wel bijna.
Zucht.. Mobiel forummen..

Onze ouders zijn natuurlijk er trots op hun kleinkind, maar ze laten ook vaak genoeg (voor mijn gevoel) blijken dat ze trots zijn op m'n zus. Maar bij m'n zus krijgen ze nooit de kans om te vragen hoe het nu is op haar werk, want dat heeft ze dan al uitgebreid verteld.
Hey, lijkt mijn zus wel. Zij had het ook over mbo'ers. Alles wat lager was dan universiteit was te min. Daarnaast werd haar mening over anderen altijd hardop geuit.

Nadat mijn kind standaard als 'dat kind' (ik ben niet getrouwd, foei) werd genoemd, heb ik het contact verbroken.

Maar niet voordat ik heb gezegd dat ze mensen eens moest accepteren ipv begrijpen.
quote:elninjoo schreef op 27 juni 2013 @ 18:49:

[...]

Ik ook toen ik 11-12 was, maar mijn ouders hebben me toen al geleerd dat het onbeleefd is om alleen maar over je eigen passie te praten omdat dat heel saai is voor andere mensen.

Vraag me af of degenen die zo door blijven zagen over één onderwerp op volwassen leeftijd nooit zo'n periode gehad hebben als kind zodat ze nog opgevoed konden worden op dat front.

Ik weet niet of mijn moeder me er ooit op gewezen heeft. Maar ik betwijfel of ze wist dat ik zoveel over paarden sprak. Niet met haar in ieder geval, wat dan had ik niet echt veel gehoor.

Mensen, en dan vooral vriendinnen wezen mij er wel op. En dat was eigenlijk heel goed dat ze dat deden. Want zo werd ik me er van bewust.
quote:toiletjuffrouw schreef op 28 juni 2013 @ 07:51:

[...]

Ik heb juist het idee dat zus erg onzeker is en daarom veel bevestiging nodig heeft. Dat ze graag wil laten zien hoe hard ze werkt, dat ze zo haar best doet. dat zou ook haar neerbuigende toon over lager opgeleiden en personeel verklaren.

Maar hoe dan ook, ze maakt zich daarmee niet sympathiek en het zal tegen zich keren. Ze moet tegen zichzelf beschermd worden, en daarom moet haar de waarheid verteld worden. En liever niet door iemand die zich vervolgens voorgoed van haar afkeert.
Als het er eentje is die behoorlijk vol van zichzelf is kan het maar zo zijn dat ze kritiek opvat als jaloezie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven