Zus slaat door

26-06-2013 19:17 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zus heeft sinds een paar jaar een leuke baan bij een groot bedrijf. Ze heeft zich binnen een aantal jaren op kunnen werken waardoor ze nu een erg goede baan heeft. Ze wilt graag zo snel mogelijk carrière maken en is duidelijk héél trots op haar baan.

Maar..

Ze kan echt over niks anders praten als haar werk. En dan niet enthousiast over leuke opdrachten, maar echt alleen maar over 'haar mensen' en 'haar sollicitatitanten', 'haar eigen kantoorruimte'. Ze praat over 'haar mensen' alsof ze allemaal achterlijk zijn en zij de reddende engel is. Ook praat ze vaak over haar 'topsalaris'. Mbo-ers vind ze maar dom, terwijl onze schoonzus een mbo-opleiding heeft gevolgd. Ze heeft niet eens door dat ze haar kwetst.

Bijna ieder weekend proberen we op zaterdag of zondag samen te eten, maar m'n man en ik hebben daar steeds minder zin in omdat we dan alles nóg een keer aan moeten horen. Ieder gesprek draait ze uiteindelijk naar 'haar baan'. Ons babyneefje? Lief, maar zij gaat eerst carrière maken. Een leuke avond stappen met vrienden? Nee, zij moet fit zijn om haar team te leiden. Onze moeder was kleuterjuf, dus blijkbaar zit de baas spelen bij ons in de familie??? M'n zus is nogal een einzelgänger en heeft niet veel vriendinnen. Een partner heeft/zoekt ze ook niet, daar heeft ze geen tijd voor hoor!

Ondertussen erger ik me steeds meer.. Ik wil er graag wat van zeggen, maar hoe? En wat? Ik gun die baan haar van harte en ben ook erg trots op haar omdat ze er ook heel hard voor werkt! Toch hoop ik dat ze weer gewoon m'n zus wordt waar mee ik kon lachen en kletsen.

Iemand tips?
Kun je dit niet bij haar aankaarten? Misschien iets van 'Ik begrijp dat je je werk heel leuk vindt en je het leuk vindt om er over te vertellen. ik zou graag eens ergens over willen kletsen dan werk-gerelateerde dingen'
quote:Biebeliee schreef op 26 juni 2013 @ 19:39:

Gewoon onderbreken als ze weer eens doordraaft;

"lieve schat, er is meer op de wereld dan werk alleen en interesse in anderen tonen hoort daar ook bij"

(om te beginnen)

Misschien kun je daarna ook nog vermelden dat het niet zo erg aardig en sympathiek overkomt dat ze zo neerbuigend doet.

Ja precies, Ik zou er ook gelijk op inhaken en het neerbuigende niet kunnen aanhoren door een tegengeluid geven.

Als je steeds maar haar gang laat gaan wordt dat lastig maar ik had het zo ver niet laten komen en toch wel voor haar werknemers en mbo'ers opgekomen.

En haar er op wijzen dat er meer is dan werk en aansturen.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Tsja, je zuster mag dan wel de intelligentie hebben dat ze het zover geschopt heeft maar als ze het E.Q. van een eendagsvlieg heeft komt ze zichzelf nog wel tegen hoor. Zit niemand op te wachten.
quote:markovic schreef op 26 juni 2013 @ 20:00:

Zo, dus zus heeft ambitie, maakt carriere en heeft daar veel voor over. Dat is dus logischerwijs belangrijk voor haar en ligt dus voor op haar tong.

TO vindt dat maar suf van zus (zegt ze), want zus geen relatie (geen tijd), wil nog geen kinderen (hoort volgens TO) en gaat liever op tijd naar bed om goed te functioneren i.p.v. te slempen in een cafe. TO vind dit maar niks.

Even samengevat zo. Volgens mij zit er een dieper probleem, zus leidt een heel ander leven dan de rest van de familie, is beter opgeleid en succesvol, doet niet wat de rest doet. Dit leidt tot afgunst, zus wordt arrogant genoemd, maar waarschijnlijk is er net zozeer sprake van een minderwaardigheidscomplex bij TO.

De hele familie is nogal klitterig, met ieder weekeinde samen eten en zus past daar niet zo goed in.

Ik snap niet zo goed waarom TO denkt dat zij wel even kan beslissen hoe zus moet leven, dat ze een man moet zoeken, moet uitgaan, kinderen moet krijgen. Mag zuslief dat niet zelf uitmaken? Ik vind het allemaal nogal bekrompen overkomen.

Soooo, over aannames gesproken.

TO kan en mag het toch gewoon irritant vinden dat zus maar één gespreksonderwerp heeft en neerbuigend doet over mensen met "slechts" MBO.
Jaa! Markovic!

Waar wil jij het dan over hebben met je zus dat zoveel interessanter is dan haar werk?

Natuurlijk hoort er een soort wederzijdse interesse te zijn, maar als je elkaar ieder weekend ziet (hoezo altijd met jouw man er bij?) mag zij toch ook vertellen wat zij belangrijk vindt?
Misschien zit haar week redelijk vol met door de week werk en in het weekend 'jullie'. Niet lullig bedoeld naar jullie toe maar als je elkaar ieder weekend ziet, merkt ze zelf misschien niet dat ze eigenlijk niks anders heeft dan werk en familie.

Misschien is eens in de twee weken ook goed?

Dan hebben jullie minder last van haar werk-gepraat en heeft zij meer tijd om wat andere dingen op te pakken.

Als haar werk nu alles is, is het misschien moeilijk voor haar om daar niet over te praten. Minder, zou je wel voorzichtig kunnen vragen.
Wil niet vervelend zijn maar een heel groot deel van de vrouwen is minstens zo irritant met doorzagen over één onderwerp als ze broeds zijn en kleine kinderen hebben.

Dan hoor ik persoonlijk toch liever verhalen over iemands carriere.
quote:elninjoo schreef op 26 juni 2013 @ 20:12:

Wil niet vervelend zijn maar een heel groot deel van de vrouwen is minstens zo irritant met doorzagen over één onderwerp als ze broeds zijn en kleine kinderen hebben.

Dan hoor ik persoonlijk toch liever verhalen over iemands carriere.

Ik vind beide onderwerpen helemaal ruk als dát hetgeen is waar het de héééle tijd over moet gaan.

Alles een beetje is prima te doen als er een onderwerp bij zit waar wat minder je hart ligt (vind ik)
Tja, waarom zou iemand geen passie mogen hebben voor haar werk. Een ander is weer verliefd en praat over niks anders dan haar nieuwe liefde, de volgende is voltijds moeder en vol van haar kinderen en ander stort zich helemaal op een hobby. Waar het hart vol van is loopt de mond van over.

Waarom meent TO te kunnen oordelen waar haar zus in haar leven haar prioriteiten aan moet geven?

Als je bepaalde uitlatingen neerbuigend vindt kun je dat gewoon aangeven, maar zoals TO over haar zus praat is ook een beetje neerbuigend.
Als je geen gemeenschappelijke interesses hebt moet je gewoon niet zo vaak bij elkaar gaan zitten. Jullie hebben blijkbaar heel verschillende levens. En iemand die niet van kroegbezoek houdt kun je daar doorgaans ook niet warm voor krijgen. Zou ophouden met die verplichte nummertjes van elke week samen eten. En zeker niet je man erbij als je met haar afspreekt. Als jullie 'n gemeenschappelijke interesse hebben (bioscoopje, sauna, shoppen) dan spreek je gewoon af voor 'n meidendagje met z'n 2 en anders laat je 't voorlopig gewoon even rusten.
quote:elninjoo schreef op 26 juni 2013 @ 20:12:

Wil niet vervelend zijn

dan is twee keer hetzelfde zeggen in eenzelfde topic mss niet zo'n goeie actie
Ik denk idd ook dat jullie in andere levensfases zitten. Dat iemand die zelf ook druk met haar carrière bezig is bij een soortgelijk bedrijf, die verhalen hartstikke interessant kan vinden (een vriendin/leeftijdsgenoot)

Ik zou het contact gewoon een beetje minderen, ieder weekend is erg vaak. Dat is leuk als je écht dikke maatjes bent, maar niet als je je zo ergert.

Waar hadden jullie het vroeger over met elkaar?
Vraag haar eens of ze nog geneukt heeft de laatste tijd.
quote:markovic schreef op 26 juni 2013 @ 20:14:

Tja, waarom zou iemand geen passie mogen hebben voor haar werk. Een ander is weer verliefd en praat over niks anders dan haar nieuwe liefde, de volgende is voltijds moeder en vol van haar kinderen en ander stort zich helemaal op een hobby. Waar het hart vol van is loopt de mond van over.

waar. niks mis met enthousiasme.

maar dat soort 'zelfverheerlijking' dat TO beschrijft, daar zou ik me toch ook rot aan ergeren.
Ik zou het denk ik 's een keer laat maken met haar. Man en andere familie de deur uit, kinderen op bed, fles wijn, en dan zo bijkletsen.

Dat maakt denk ik de drempel veel lager om vriendelijk te vragen waar die behoefte vandaan komt om anderen inferieur, en haarzelf superieur te maken.

Wrs zit daar wel iets achter, wat ze niet zo makkelijk deelt, of zelfs liever niet over nadenkt. Zo'n avond met z'n twee, zonder drammen of pushen maar in een open zussengesprek, zou misschien dingen voor jullie beiden kunnen verduidelijken en de scherpe randjes er vanaf halen.
quote:aliva schreef op 26 juni 2013 @ 20:20:

[...]

waar. niks mis met enthousiasme.

maar dat soort 'zelfverheerlijking' dat TO beschrijft, daar zou ik me toch ook rot aan ergeren.Zoals TO dat opschrijft ja, maar ik vind er vooral nogal wat afgunst vanuit TO in door klinken. Zus mag vooral niet denken dat ze beter is dan de rest of meer gepresteerd heeft. Dat soort oordelen heeft heel vaak meer te maken met complexen van de ontvanger dan met arrogantie van de zender.
quote:markovic schreef op 26 juni 2013 @ 20:25:

[...]

Zoals TO dat opschrijft ja, maar ik vind er vooral nogal wat afgunst vanuit TO in door klinken. Zus mag vooral niet denken dat ze beter is dan de rest of meer gepresteerd heeft. Dat soort oordelen heeft heel vaak meer te maken met complexen van de ontvanger dan met arrogantie van de zender.

Grappig dat jij het zo anders leest dan ik.

Ik lees vooral de irritatie vanwege het doorslaan in één onderwerp en alles "mijn" noemen en het neerbuigende aspect.
quote:Biebeliee schreef op 26 juni 2013 @ 20:28:

[...]

Grappig dat jij het zo anders leest dan ik.

Ik lees vooral de irritatie vanwege het doorslaan in één onderwerp en alles "mijn" noemen en het neerbuigende aspect.Puur en alleen gebaseerd op de interpretatie van TO, die zelf nogal neerbuigend over zus praat.
Nouja..zuslief is zelf verdwenen lijkt het wel.

Dan ga ik ook wat anders doen.
quote:Biebeliee schreef op 26 juni 2013 @ 20:32:

Nouja..zuslief is zelf verdwenen lijkt het wel.

Dan ga ik ook wat anders doen.

Ik ook.

Carriere roept hehe
quote:dubiootje schreef op 26 juni 2013 @ 19:53:

[...]

U bent nieuw? Daar zijn wij hier voor Laat daar geen misverstand over bestaan
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 26 juni 2013 @ 20:40:

[...]

Laat daar geen misverstand over bestaan Eens!
quote:markovic schreef op 26 juni 2013 @ 20:25:

[...]

Zoals TO dat opschrijft ja, maar ik vind er vooral nogal wat afgunst vanuit TO in door klinken. Zus mag vooral niet denken dat ze beter is dan de rest of meer gepresteerd heeft. Dat soort oordelen heeft heel vaak meer te maken met complexen van de ontvanger dan met arrogantie van de zender.

Ik zie werkelijk nergens die afgunst die jij ziet.

ik quote:

Ik gun die baan haar van harte en ben ook erg trots op haar omdat ze er ook heel hard voor werkt! Toch hoop ik dat ze weer gewoon m'n zus wordt waar mee ik kon lachen en kletsen.

einde quote

Ik lees dat ze zich ergert dat met het succes je gelijk zo neerbuigend moet zijn en alleen nog maar over je werk kan praten

En dat ze jaar zus niet meer herkend. Inderdaad het doordraven
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:gelderka schreef op 26 juni 2013 @ 20:35:

Zet een zandloper op tafel. Zo lang mag ze over haar werk praten en daarna niet meer.

Da's best confronterend, en zo te horen mag dat best.

Dat vind jij normaal?

Dus TO mag haar zus behandelen als een klein kind met en zandlopertje. Als iemand dat bij mij zou proberen zouden ze me voorlopig niet meer zien, wat een gelul zeg!
Wat fijn voor je zus dat ze zo'n goede en leuke baan heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven