Gezondheid alle pijlers

PCOS

27-06-2013 19:17 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello

Toen ik 19 was en een tijd gestopt was met de diane werd bij mij pcos geconstateerd. Ik menstrueerde niet meer en had hevige acne. Op de echo waren de bekende druifjes te zien. Ik vond het maar raar, want menstrueerde voorheen altijd heel regelmatig. Ook in mijn familie is pcos niet aanwezig en ik heb een heel slank postuur. Ik ben toen weer aan de diane gegaan en slik nu sinds vorig jaar mercilon. Ik ben echter helemaal klaar met de pil en de vervelende hormonen. Ik heb veel last van bijwerkingen en ik voel eigenlijk niks voor switchen naar een andere pil. Ik wil dus na mijn strip die ik nu nog afmaak eigenlijk stoppen. Alleen heb ik dus pcos en word ik waarschijnlijk (maar hopelijk toch) niet ongesteld. Ik vroeg me af of er op dit forum meer mensen zijn die zich herkennen in mijn verhaal. Is bij jou ook pcos geconstateerd nadat je de diane of een andere pil geslikt had? Wat doe je eraan? Ik heb op internet veel gelezen over suikerloze dieten, maar dit lijkt me alleen zinvol wanneer je te veel insuline in je bloed hebt en dat had ik niet. Ik heb 5 weken na het constateren van pcos nog een echo gehad (ik was toen inmiddels al gestart met de diane) en alle druifjes waren bij mijn eierstokken verdwenen. Ook waren mijn hormoonwaarden na 3 dagen diane slikken niet verhoogd.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben er een beetje gefrustreerd door

Ik hoop hier lotgenoten te vinden!
Ik heb ook pcos. Ben ook slank. Is wrs ontstaan na mijn 2e zwangerschap. klachten nu: lang, onregelmatig en heftig menstrueren. Ivm andere ziekte mag ik de anticonceptie pil niet. Derhalve krijg ik iom de huisarts de komende maand de mirena spiraal. Ik weet niet of dat voor jou ook een optie is?
quote:deenje schreef op 27 juni 2013 @ 21:46:

Ik heb ook pcos. Ben ook slank. Is wrs ontstaan na mijn 2e zwangerschap. klachten nu: lang, onregelmatig en heftig menstrueren. Ivm andere ziekte mag ik de anticonceptie pil niet. Derhalve krijg ik iom de huisarts de komende maand de mirena spiraal. Ik weet niet of dat voor jou ook een optie is?

Ergens toch wel fijn dat het na je 2e zwangerschap is ontstaan! Had je je kindjes iig al welke symptomen heb jij? Ook zo'n last van acne of helemaal niet? Ik heb het idee dat pcos gewoon zomaar kan ontstaan wanneer je lichaam hormonaal erg schommelt. Heb ook wel eens gelezen dat het over was na een zwangerschap... zo zie je maar.

Mirena spiraal is niets voor mij. Mirena werkt namelijk licht androgeen, waardoor mijn acne nog meer zal toenemen. Ik ga volgende week stoppen met mercilon en dan wil ik na de zomer (als ik de ballen heb) een koperspiraal. Zal ook wel moeten want ik heb een relatie.
Ik kreeg na het stoppen met Diane 35 ook de diagnose PCOS. Voor het slikken van de Diane altijd een hele regelmatige menstruatie gehad dus ik vond het erg vreemd dat ik na zeker 10 jaar Diane slikken ineens PCOS had. Ben ooit wel begonnen met de Diane tegen acne trouwens. Ik stopte omdat ook ik de hormonen zat was.

Anyhow.

Volgens de gyn kun je niet ineens PCOS krijgen maar moet je altijd al gehad hebben ( geloof d'r geen bal van maar goed, heb sowieso het idee dat artsen er niet zoveel vanaf weten.)

Omdat ik na het stoppen met de Diane heel veel vervelende klachten kreeg oa enorme haaruitval, acne maar dan niet op het gezicht maar op de rug, Ook kreeg ik last van stemmingswisselingen en depressieve gevoelens.

Meerdere malen bij huisarts en gyn gezeten maar het kon allemaal niet liggen aan ontpillen ( bestaat niet in de medische wereld ).

Heb echt met de handen in ( m'n uitvallende ) haren gezeten.

En toen. Toen.... Was ik dus ineens hartstikke zwanger. Ongepland, vriend en ik gebruikte trouw condooms en met m'n PCOS eierstokken was de kans immers erg klein. Nou, die kleine kans is nu 2 jaar en het mooiste wat me ooit is overkomen haha.

Na m'n bevalling trouwens weer begonnen met de Diane 35 na veel getwijfel en weer ( nutteloze ) adviezen van gyn en huisarts.

Het gaat nu best goed. Wel erg veel last van PMS helaas maar het is te overzien. Voor mij is er geen alternatief voor de Diane.

Heel verhaal, ik wens je veel succes. Mijn ervaring is dat je zelf een hoop moet uitzoeken en artsen weinig van PCOS afweten.
Ps. Een echo na m'n bevalling liet GEEN PCOS eierstokken met zien. Gyn kon het niet verklaren.
Ik heb op mn 23ste een koperspiraal genomen nadat ik gestopt ben met de pil, had geen pcos. Op mn 28ste spiraal deruit, zat opeens langer tussen mn menstruaties,,echo gehad allemaal blaasjes dus diagnose pcos gehad. Weer aan de pil gegaan, nu weer pil vrij cyclus beetje langer dan gemiddeld, 45 dgn. Verder nog niks gemerkt. Hoor wel dat veel vrouwen het hebben en het hebben en het niet weten hoor.
quote:jetfreggel30 schreef op 29 juni 2013 @ 03:27:

Ik kreeg na het stoppen met Diane 35 ook de diagnose PCOS. Voor het slikken van de Diane altijd een hele regelmatige menstruatie gehad dus ik vond het erg vreemd dat ik na zeker 10 jaar Diane slikken ineens PCOS had. Ben ooit wel begonnen met de Diane tegen acne trouwens. Ik stopte omdat ook ik de hormonen zat was.

Anyhow.

Volgens de gyn kun je niet ineens PCOS krijgen maar moet je altijd al gehad hebben ( geloof d'r geen bal van maar goed, heb sowieso het idee dat artsen er niet zoveel vanaf weten.)

Omdat ik na het stoppen met de Diane heel veel vervelende klachten kreeg oa enorme haaruitval, acne maar dan niet op het gezicht maar op de rug, Ook kreeg ik last van stemmingswisselingen en depressieve gevoelens.

Meerdere malen bij huisarts en gyn gezeten maar het kon allemaal niet liggen aan ontpillen ( bestaat niet in de medische wereld ).

Heb echt met de handen in ( m'n uitvallende ) haren gezeten.

En toen. Toen.... Was ik dus ineens hartstikke zwanger. Ongepland, vriend en ik gebruikte trouw condooms en met m'n PCOS eierstokken was de kans immers erg klein. Nou, die kleine kans is nu 2 jaar en het mooiste wat me ooit is overkomen haha.

Na m'n bevalling trouwens weer begonnen met de Diane 35 na veel getwijfel en weer ( nutteloze ) adviezen van gyn en huisarts.

Het gaat nu best goed. Wel erg veel last van PMS helaas maar het is te overzien. Voor mij is er geen alternatief voor de Diane.

Heel verhaal, ik wens je veel succes. Mijn ervaring is dat je zelf een hoop moet uitzoeken en artsen weinig van PCOS afweten.

Jeetje, ongelooflijk gelijkwaardig verhaal aan dat van mij! Ik vind idd dat artsen er heel weinig van weten en zeggen dat het allemaal maar niet kan door de pil, maar ik ben er echt van overtuigd. Nu met de mercilon is mijn acne net zo erg als dat het was zonder pil op mijn 14de. Ik wou dat ik niet zo'n enorme zeikerd was geweest en die diane nooit had genomen. Vervelend dat je ook nog eens haaruitval kreeg!!! Het is gewoon vergif. Ik had dat in de tijd gelukkig niet, maar wel heeeel erge acne zoals jij beschrijft. Op mijn rug, borst, gezicht, nek, hoofdhuid, ging zelf helemaal door naar mijn billen. Wat een ellende.... Ik ben heel benieuwd wat er nu gebeurd. Toch heel geweldig dat je zwanger bent geworden! Dit zou ik nu echter absoluut nog niet willen. Vind 22 nog erg jong en ik zit op school. Ook vind ik mijn leventje nu nog niet stabiel genoeg maar ik wil ze wel heel graag op den duur hoor! Ik ohu gewoon hoop

Ik doe nu veel zelf onderzoek op internet etc. en ik lees veel over dieten zonder suiker, maar dat is meer voor de variant waarin obesitas een rol speelt en ik mag juist geen gram afvallen. Ik ga lekker stoppen straks en ontspannen op vakantie, hoopelijk mag dat een beetje baten! En als de acne nou echt uit de klauwen loopt, neem ik denk ik de nuva ring. Nooit meer diane voor mij, dat ding moet uit de handel gehaald worden.
quote:Pinkelot schreef op 29 juni 2013 @ 04:53:

Ik heb op mn 23ste een koperspiraal genomen nadat ik gestopt ben met de pil, had geen pcos. Op mn 28ste spiraal deruit, zat opeens langer tussen mn menstruaties,,echo gehad allemaal blaasjes dus diagnose pcos gehad. Weer aan de pil gegaan, nu weer pil vrij cyclus beetje langer dan gemiddeld, 45 dgn. Verder nog niks gemerkt. Hoor wel dat veel vrouwen het hebben en het hebben en het niet weten hoor.Dat is ook raar, aangezien je helemaal geen hormonen gebruikte! Heb je een kinderwens? Wel fijn dat je toch ongesteld wordt! Er rijpen dan iig toch eitjes.
[quote]ctje1 schreef op 29 juni 2013 @ 12:39:

[...]

Dat is ook raar, aangezien je helemaal geen hormonen gebruikte! Heb je een kinderwens? Wel fijn dat je toch ongesteld wordt! Er rijpen dan iig toch eitjes.[/quote]

Hmmm ik wil niet rot doen hoor, maar volgens mij betekent een menstruatie niet automatisch dat er een eisprong is geweest... ik kan me vergissen
Hier ook een pcos'er. Ik kreeg de diagnose op mijn 17e.

Het klopt helaas idd dat veel artsen er maar weinig van weten. Daarom is het zaak dat je jezelf wat opleidt erin. Goede sites hiervoor zijn oa www.soulcysters.com en www.hormonehelpny.com

Ook heel belangrijk: ga naar een goede endocrinoloog. Een gynaecoloog weet dingen over zwanger worden en zo, maar minder over symptoombestrijding. In mijn ervaring weten ook dermatologen bijzonder weinig over pcos.

Zelf neem ik al jaren Diane 35 en vond dit een 'life saver'. Ik ben alleen nu aan het twijfelen om dit te blijven slikken, wegens enge berichten over link met borstkanker en zo en ik heb de laatste tijd veel last van pijnlijke borsten.

Ik ben dan even gestopt met Diane en de pco symptomen als haaruitval, vette huid enz waren meteen terug, vergezeld van depressieve gevoelens. Heel fijn, not. Dus ben nu terug aan de Diane pil. Het gekke was dat ik een maand na het stoppen wel opeens ongesteld werd, echt ongesteld, met bloed enzo. Terwijl ik vroeger soms een half jaar niet ongesteld werd, of alleen een duidelijk onrijp ei (dan krijg je alleen een soort bruinverlies).

Ik heb binnen een maand weer een afspraak met de endo om te kijken wat we nu verder kunnen doen.

Ik slik ook nog finasteride, tegen haaruitval.

Aan de Diane sliksters: zijn jullie van plan dit tot hoge leeftijd te blijven slikken?
@ Jet: na jaren Diane lieten mijn eierstokken ook geen cystes meer zien. Mijn gyn kon dat perfect verklaren: door de pil krijg je geen echte menstruatie en dus heb je ook niet meer dat gedoe van onrijpe eitjes die als een cyste achterblijven.

Overigens is pco een 'syndroom': dat wil zeggen dat bij bepaalde mensen bepaalde symptomen voorkomen en bij anderen andere symptomen. Die naam 'poycystic ovaries' is eigenlijk ongelukkig gekozen. Want die cystes kunnen een symptoom zijn, maar niet iedereen heeft ze. En ze zijn het gevolg van iets anders: een hormonale stoornis, wat dus de eigenlijke oorzaak is. En die begint weer bij je hypofyse.

Volgens mij heb je pcos of heb je het niet. Dat is erfelijk bepaald. Je kunt wel symptomen onderdrukken, maar je kunt het niet genezen. Het opeens krijgen lijkt mij niet mogelijk. Dan was het er al. Of je hebt iets anders?

Ik ben ook slank. Maar heb ooit wel een insuline resistentie test gedaan, en bij mij was het kantje boord. Ik moet wel opletten, de gevoeligheid is er wel. Maar dat is dus niet bij iedereen het geval.
quote:elizabeth2 schreef op 30 juni 2013 @ 14:03:

Hier ook een pcos'er. Ik kreeg de diagnose op mijn 17e.

Het klopt helaas idd dat veel artsen er maar weinig van weten. Daarom is het zaak dat je jezelf wat opleidt erin. Goede sites hiervoor zijn oa www.soulcysters.com en www.hormonehelpny.com

Ook heel belangrijk: ga naar een goede endocrinoloog. Een gynaecoloog weet dingen over zwanger worden en zo, maar minder over symptoombestrijding. In mijn ervaring weten ook dermatologen bijzonder weinig over pcos.

Zelf neem ik al jaren Diane 35 en vond dit een 'life saver'. Ik ben alleen nu aan het twijfelen om dit te blijven slikken, wegens enge berichten over link met borstkanker en zo en ik heb de laatste tijd veel last van pijnlijke borsten.

Ik ben dan even gestopt met Diane en de pco symptomen als haaruitval, vette huid enz waren meteen terug, vergezeld van depressieve gevoelens. Heel fijn, not. Dus ben nu terug aan de Diane pil. Het gekke was dat ik een maand na het stoppen wel opeens ongesteld werd, echt ongesteld, met bloed enzo. Terwijl ik vroeger soms een half jaar niet ongesteld werd, of alleen een duidelijk onrijp ei (dan krijg je alleen een soort bruinverlies).

Ik heb binnen een maand weer een afspraak met de endo om te kijken wat we nu verder kunnen doen.

Ik slik ook nog finasteride, tegen haaruitval.

Aan de Diane sliksters: zijn jullie van plan dit tot hoge leeftijd te blijven slikken?

Jammer dat je weer begonnen was met de diane! Denk dat je even door die periode van haaruitval heen moet, al is dat wel heel moeilijk. Ik slik de diane al een jaar niet meer. Ben aan de mercilon en ga diane ook nooit meer slikken. Is mercilon of marvelon niet iets voor jou? Werkt ook anti amdrogeen maar is minder zwaar. Ik ben er niet van overtuigd dat je met pcos wordt geboren. Ik weet niet, geloof het gewoon niet. Ik loop nu ook bij homeopaat voor mijn klachten. Eerst maar eens kijken hoe de symptomen zich gaan ontwikkelen als ik gestopt ben.

Ik vroeg me ook nog af of je jezelf pcos kunt aanpraten, zoals je jezelf ook ziek kunt praten. Ik weet datdit nogal een opmerkelijke vraag is, maar ik heb mezelf al vaker maandenlang voor de gek gehoudn omdat ik dacht dat ik iets onder de leden had. Ik heb bijv. Wekenlang heftige hoofdpijn gehad, met braken, flauwvallen, etc. Had mezelf een hersentumor aangepraat. Na goede uitslag scan waren de klachten verdwenen.... Ben nu ook heel bang voor pcos, dat is waarom ik het vraag. Moet er eigenlijk ook voor in therapie, maar ja wordt maar weinig vergoed...
@ctje

Waarom precies ben je bang voor pcos? Ben je bang dat je verminderd vruchtbaar bent daardoor? Ben je bang dat acne nooit weg zal gaan?
Jaa ook hier herkenning!!

Alleen bij mijn is PCOS geconstateerd na het gebruik van microgynon 30. Zelf ben ik ook erg slank. Na allerlei vage klachten waarvan ik vermoede dat deze welleens met de pil konden samenhangen ben ik met de pil gestopt.

Na een half jaar niet ongesteld te zijn geworden naar de huisarts gegaan. Dit was ontpillen (inmiddels had ik ook al haargroei op nieuwe plaatsen, acne en vette huis opgemerkt) maar dit kon bij mijn postuur noooooit PCOS zijn. Goed nog een half jaar later maar eens terug, kon weer geen PCOS zijn maar de gynecaloog moest maar eens bepalen wat dan wel.. Juist PCOS met alles erop en eraan dus. Testosteron 7x verhoogd, nauwelijks oesterogeen. Dit hoorde ik telefonisch van het ziekenhuis en er is letterlijk gezegd: Goed we kunnen er verder niks aan doen, kom maar terug als u een kinderwens heeft. Niet meer, niet minder! Daarmee was gewoon het hele verhaal afgedaan. Voor advies over een nieuwe pil zou ik maar naar de huisarts moeten gaan.

Afijn, terug naar de huisarts, "uhh ja ga maar gewoon terug naar je oude pil. Prima: Klachten gelijk allemaal terug.. Ik weer naar de huisarts "uuhhh probeer dan maar een lagere variant, microgynon 20". En bij dat stadium ben ik nu, heb nog steeds klachten..

Ook nog steeds het gevoel dat het met de hormonen niet goed zit (maar dit kan volgens de dokter niet bekeken worden als de pil gebruikt wordt), er is niet naar insuline gekeken oid..

Zeer vermoeiend..

Ik zie hier vaak de pil mercilon? Is dat een heel andere variant dan de microgynon? En wat is daar de reden van?
quote:boekenlegger0 schreef op 01 juli 2013 @ 08:50:

@ctje

Waarom precies ben je bang voor pcos? Ben je bang dat je verminderd vruchtbaar bent daardoor? Ben je bang dat acne nooit weg zal gaan?Vooral bang om minder vruchtbaar te zijn, maar ook voor de acne en reacties van mensen erop. Ik ben eigenlijk heel vaak bang voor veel dingen, maar met name voor mijn gezondheid. Nu heb ik steeds last van mijn darmen en praat ik mezelf aan da ik darmkanker heb. Nagenoeg onmogelijk gezien mijn leeftijd en mijn klachten zijn niet alarmerend. Heel erg vermoeiend gedrag van mezelf. Lijkt wel een obsessie
quote:markim schreef op 01 juli 2013 @ 09:44:

Jaa ook hier herkenning!!

Alleen bij mijn is PCOS geconstateerd na het gebruik van microgynon 30. Zelf ben ik ook erg slank. Na allerlei vage klachten waarvan ik vermoede dat deze welleens met de pil konden samenhangen ben ik met de pil gestopt.

Na een half jaar niet ongesteld te zijn geworden naar de huisarts gegaan. Dit was ontpillen (inmiddels had ik ook al haargroei op nieuwe plaatsen, acne en vette huis opgemerkt) maar dit kon bij mijn postuur noooooit PCOS zijn. Goed nog een half jaar later maar eens terug, kon weer geen PCOS zijn maar de gynecaloog moest maar eens bepalen wat dan wel.. Juist PCOS met alles erop en eraan dus. Testosteron 7x verhoogd, nauwelijks oesterogeen. Dit hoorde ik telefonisch van het ziekenhuis en er is letterlijk gezegd: Goed we kunnen er verder niks aan doen, kom maar terug als u een kinderwens heeft. Niet meer, niet minder! Daarmee was gewoon het hele verhaal afgedaan. Voor advies over een nieuwe pil zou ik maar naar de huisarts moeten gaan.

Afijn, terug naar de huisarts, "uhh ja ga maar gewoon terug naar je oude pil. Prima: Klachten gelijk allemaal terug.. Ik weer naar de huisarts "uuhhh probeer dan maar een lagere variant, microgynon 20". En bij dat stadium ben ik nu, heb nog steeds klachten..

Ook nog steeds het gevoel dat het met de hormonen niet goed zit (maar dit kan volgens de dokter niet bekeken worden als de pil gebruikt wordt), er is niet naar insuline gekeken oid..

Zeer vermoeiend..

Ik zie hier vaak de pil mercilon? Is dat een heel andere variant dan de microgynon? En wat is daar de reden van?Jeetje herkenbaar verhaal zeg! Heel frustrerend idd dat ze er niet vanaf weten en je gelijk weer terug verwijzen naar de pil. Ik slik trouwens mercilon omdat deze licht werkt tegen klachten als acne en overbeharing. Mycrogynon zou dit juis in de hand kunnen werken. Ik heb beslotn dat ik mijn acne deze vakantie even aankijk. Als het heel erg wordt neem ik de nuva ring en anders spiraalje. Heel irritant da je tegenwoordig overal zelf om moet zeuren bij de arts en niets wordt nog serieus genomen tenzij je half dood gaat. Zo, dit was mijn irritatie ff haha
Heb vroeger ook nog mercilon geslikt, maar werkte bij mij niet genoeg.

Ik vond persoonlijk Diane 35 beter werken.

Ik zou jullie echt aanraden om een goeie arts (endocrinoloog) te zoeken. Dat maakt zo'n hemelsbreed verschil, echt waar. Ik vind het echt stuitend,wat ik hier lees aan medische onkunde en onwetendheid.

Maar dat hoef je echt niet zomaar te pikken. Het is jouw gezondheid, jouw lichaam. Zelf heb ik 'gewoon' de telefoon ter hand genomen en afdelingen endocrinologie opgebeld, en daar gevraagd of ik voor ik een afspraak nam, al even de arts telefonisch kon spreken. Zo kon ik het kaf van het koren scheiden zeg maar. Als ze nog nooit van bvb finasteride of dutasteride gehoord hadden, zocht ik verder (of als ze moeilijk deden over me doorverbinden). En zo ben ik, na viertal telefoontjes, bij een heel goede arts terecht gekomen.

Het is jammer dat het zo moet, maar in mijn ervaring is er geen andere manier.
quote:elizabeth2 schreef op 01 juli 2013 @ 16:37:

Heb vroeger ook nog mercilon geslikt, maar werkte bij mij niet genoeg.

Ik vond persoonlijk Diane 35 beter werken.

Ik zou jullie echt aanraden om een goeie arts (endocrinoloog) te zoeken. Dat maakt zo'n hemelsbreed verschil, echt waar. Ik vind het echt stuitend,wat ik hier lees aan medische onkunde en onwetendheid.

Maar dat hoef je echt niet zomaar te pikken. Het is jouw gezondheid, jouw lichaam. Zelf heb ik 'gewoon' de telefoon ter hand genomen en afdelingen endocrinologie opgebeld, en daar gevraagd of ik voor ik een afspraak nam, al even de arts telefonisch kon spreken. Zo kon ik het kaf van het koren scheiden zeg maar. Als ze nog nooit van bvb finasteride of dutasteride gehoord hadden, zocht ik verder (of als ze moeilijk deden over me doorverbinden). En zo ben ik, na viertal telefoontjes, bij een heel goede arts terecht gekomen.

Het is jammer dat het zo moet, maar in mijn ervaring is er geen andere manier.

Bij mij geeft mercilon ook niet helemaal het gewenste resultaat. Nog steeds veel puisten op mijn gezicht en rug en die stemmingswisselingen... diane wil ik gewoon niet meer slikken omdat ik ervan ben overtuigd dat die pil op lange termijn de klachten alleen maar verergerd.

Ik vind het eigenlijk best schandalig dat je als patient zelf op onderzoek moet uitgaan. Heeft het jou nog iets opgeleverd bij de endocrinoloog mbt tot verbetering of genezing? Ik wil nog niet zwanger worden, maar ik vind niet dat ik om die reden verplicht moet zijn om tot mijn 28ste die troep te slikken.... Hoe is het nu met jouw pcos?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven