Dressoir geverfd!

08-07-2013 17:08 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een lang verhaal maar zal proberen het zo kort mogelijk neer te zetten.

Enkele maanden geleden kocht ik mijn frans eiken dressoir op marktplaats. Een busje gehuurd om hem op te halen, dit en het dressoir kwam bij elkaar op 437 euro. Ik kocht het dressoir met de intentie het wit te verven. Ik viel voornamelijk voor het model van het dressoir. Smalle pootjes enz.

Eenmaal thuis ging ik op zoek naar verf die ik makkelijk kon opbrengen en kwam na wat googlen op Annie sloan krijtverf uit. De dichtstbijzijnde winkel die dit verkocht zat voor mij in Hoorn. Er zijn maar een paar zaken die het verkopen in Nederland. Dus wij naar Hoorn gereden, ruim 120 kilometer heen en terug. We hebben daar met de eigenaresse van de zaak gesproken en zijn heel vriendelijk geholpen. Ik vertelde haar over het dressoir wat ik gekocht had en ze liet mij de verf zien hoe zij het opbracht. Ik kreeg een info A4tje mee. Thuis heb ik de youtube filmpjes bekeken die erover te vinden zijn. De website van de winkel had ik al uitvoerig bestudeerd.

Het dressoir hoefde niet gegrond te worden. Dat is het 'mooie' van deze verf, schuren, gronden allemaal niet nodig.

Goed ik schilder het dressoir en gelijk al droogde deze vlekkerig/streperig droog op. Echt heel lelijk. Ik bel het 06 nummer van de winkel en krijg een meneer aan de telefoon. Deze vertelde mij dat in eiken looizuur zit. Welke verf ik er ook op had gesmeerd het had allemaal geel opgedroogd. Zijn advies: het dressoir eerst waxen met de Annie Sloan wax, dit zou het dressoir 'sealen' en daarna nogmaals met de krijtverf verven. Goed, zo gezegd zo gedaan...

Het resultaat blijft geel vlekkerig.

Ik heb vanmorgen weer het 06 nummer gebeld en kreeg de eigenaresse van de zaak aan de telefoon. Ik heb haar verteld wat ik gedaan heb en zij zei dat ze het dan ook niet wist.

Maar ze ging het navragen en zou mij vanmiddag terugbellen. Ik heb haar net zelf een kwartiertje geleden maar even terug gebeld. Ze zei dat ze vanmorgen al gezegd had dat 'ze er niks aan kon doen'.

Ik heb haar gezegd dat ik dat antwoord wel heel makkelijk vond. Toen vroeg ze wat ik wilde dat ze eraan ging doen. Daarop zei ik: met een oplossing komen. Ik zit hier nu met een dressoir wat verknald is omdat het kennelijk niet op eiken kan, de krijtverf.

Nou dat kan wel volgens haar.

Ze hadden al meer dan 10 jaar ervaring met deze verf. Ze zei dat ze de schilder mij zou laten bellen en dat ze verder moest in de winkel klanten helpen. Toen hing ze op. Ook beweerde ze dat ik niet door haar geholpen kon zijn in de winkel omdat ze praktisch nooit in de winkel stond. Jammer dat ze ophing om klanten te helpen.

Ik heb het vermoeden dat ze helemaal geen schilder gaat bellen...

Wat kan ik doen?

Ik heb nu een dressoir staan in een goede wax laag. Als ik er met een schuurpapiertje overheen ga slaat met 1 veeg het schuurpapiertje al dicht.

Ik voel me zo genaaid! Ik heb zo rond de 60 euro aan verf en wax uitgegeven omdat het zo'n geweldig spul moet zijn.

Wie heeft de gouden tip? (of beter witte tip)

Mocht er deze week geen schilder bellen ga ik in ieder geval zaterdag de rit naar Hoorn weer maken.

Update: de schilder heeft toch gebeld. Met hem besproken hoe ik de kast geverfd heb en hij vertelde mij dat de kans 1 op 1000 is dat het looizuur alsnog door de wax heen gaat. De schilder gaat naar aanleiding van mijn ingestuurde foto's overleggen met een andere schilder wat ik nu het beste kan doen. Ik krijg een pot verf en wax toegestuurd!
Tja je kan de winkel niet de schuld geven wat mij betreft... je onderneemt een hobbyprojectje en dat is mislukt, jammer voor je.

Je hebt mi ook geen poot om op te staan. Jij hebt zelf de verf uitgezocht, de dame heeft je laten zien hoe je het moet opbrengen, en een instructie meegegeven... en wat wil je dan nog meer?
Oh wat balen zeg.

Misschien kun je de wax eraf halen met wasverwijderaar van HG.

Volgens mij droogt dat al flink uit. Daarna toch schuren en nog eens proberen te schilderen, eerst met primer?
Heb je het wel verdund aangebracht?
Een waarschuwing dat het niet op al het hout kan?

Niet het advies krijgen dat de wax opbrengen dé oplossing is?

Eerst zeggen dat het niet zo op eiken kan omdat er looizuur in eiken zit en vervolgens zeggen dat het wel op eiken kan.

Klant beleeft te woord blijven staan.

Als jij gel in de winkel koopt en je haren vallen uit, ga jij dan niks doen? Zeg je dan ook: het was een hobbyprojectje?
Wij zijn ooit verkeerd geadviseerd in een verfwinkel. We wilden de trap verven en die hadden we geverfd met verf op terpentinebasis. Na een week was het helemaal geel verkleurd. Toen teruggegaan naar de winkel voor advies en we kregen een nieuwe pot waterbasis verf mee (gratis) want, volgens die meneer in de winkel, hadden ze nooit moeten adviseren terpentinebasis verf binnen te gebruiken. (terpentine en waterbasis is willekeurig, ik weet het niet meer precies)

Heb je in de winkel ook uitgelegd dat het om een eiken dressoir ging?
quote:winkelfanaat schreef op 08 juli 2013 @ 17:21:

Een waarschuwing dat het niet op al het hout kan?

Niet het advies krijgen dat de wax opbrengen dé oplossing is?

Eerst zeggen dat het niet zo op eiken kan omdat er looizuur in eiken zit en vervolgens zeggen dat het wel op eiken kan.

Klant beleeft te woord blijven staan.

Als jij gel in de winkel koopt en je haren vallen uit, ga jij dan niks doen? Zeg je dan ook: het was een hobbyprojectje?

Als ik naar de winkel ga en gel koop voor kroeshaar terwijl ik geen kroeshaar heb... ja dan heb ik een probleem, maar ik heb het echt zelf gekocht.

Deze dame kon vast niet ruiken dat jij een eikenhoutenkastje had gekocht. En daarnaast zullen sommige eikenkastjes wel looizuur hebben en sommige niet...
Dank je Leilinde, ik baal inderdaad ontzettend, ben er echt een beetje verdrietig van. bedankt voor je tip! Zou wasverwijderaar hetzelfde effect hebben op wax?

Fullhouse: ik heb alles geprobeerd verdund schijnt erger door dan onverdund.
Schuren en goed schoonmaken is altijd goed om wel te doen. Heb je de kast wel eerst heel goed gereinigd? Dus echt goed ontvet, oude waslagen verwijderd e.d..

Je hebt zelf gekozen voor deze verf. De winkelier heeft de kast niet gezien en kan dus niet beoordelen of het wel of niet geschikt is. Maar dat had jezelf immers al gedaan op internet.

De winkelier heeft je laten zien hoe je de verf gebruikt en geprobeerd je tips te geven voor een mooier resultaat.

Het is het risico van dit soort projectjes. De kast is reeds behandeld, dat geeft vaak een ander resultaat dan onbehandeld hout.
Sorry maar als ik Google op "eiken Annie sloan krijtverf" vertelt de eerste hit mij dat het wel degelijk op eiken kan en dat je het dan wel moet verdunnen.
quote:kiwibanaansap schreef op 08 juli 2013 @ 17:22:

Wij zijn ooit verkeerd geadviseerd in een verfwinkel. We wilden de trap verven en die hadden we geverfd met verf op terpentinebasis. Na een week was het helemaal geel verkleurd. Toen teruggegaan naar de winkel voor advies en we kregen een nieuwe pot waterbasis verf mee (gratis) want, volgens die meneer in de winkel, hadden ze nooit moeten adviseren terpentinebasis verf binnen te gebruiken. (terpentine en waterbasis is willekeurig, ik weet het niet meer precies)

Heb je in de winkel ook uitgelegd dat het om een eiken dressoir ging?

Ik heb toen ik de verf ging halen verteld dat ik een frans eiken dressoir had gekocht. Dus ja, ze wisten het. Ik had eigenlijk ook meer een reactie verwacht zoals jij geholpen bent. Iets van een oplossing.

In de winkel waar ik de verf gekocht heb verkopen ze alleen maar krijtverf...
tadaaa:

Je kan het niet zien of dit gaat gebeuren en je moet het gewoon uit testen of dat gaat gebeuren of niet: het ene eiken kastje bloedt wel, het andere niet.

http://www.shabbytreats.com/vlekken-in-krijtverf
Heb je de kast wel goed ontvet? Dat je niet hoeft te schuren lijkt me al vreemd, maar als je hem niet goed ontvet hebt (met st. marc of amonia) dan wordt het zeker niks.
The time is now
Dasty geel-wibra
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:spectral schreef op 08 juli 2013 @ 17:33:

tadaaa:

Je kan het niet zien of dit gaat gebeuren en je moet het gewoon uit testen of dat gaat gebeuren of niet: het ene eiken kastje bloedt wel, het andere niet.

http://www.shabbytreats.com/vlekken-in-krijtverf

Was wel leuk geweest als de meneer aan de telefoon of eigenaresse waar ik de verf gekocht heb dit mij verteld had. Ik heb er bewust voor gekozen om de verf in de winkel te gaan halen en niet op te laten sturen.

Bedankt voor je link, hier kan ik iets mee. Hoewel mijn pot krijtverf zo goed als leeg is.
Winkelfanaat, ik heb zelf twee weken geleden ook wasverwijderaar gebruikt om paste wax van Painting the Past van mijn tafel af te halen. Dat is goed gelukt. De tafel werd er helemaal droog van.

Daarna heb ik de tafel nog afgenomen met zo'n reiniger zonder ammoniak als voorbereiding op schilderen. En dat is goed gegaan. Was alleen geen eiken.
quote:Enn schreef op 08 juli 2013 @ 17:36:

Dasty geel-wibraDat meen je niet? Ik heb dasty in mijn keukenkastje staan! Ik wacht deze week nog even af en anders is dit de eerste stap in het herstellen van het dressoir.
quote:winkelfanaat schreef op 08 juli 2013 @ 17:40:

[...]

Was wel leuk geweest als de meneer aan de telefoon of eigenaresse waar ik de verf gekocht heb dit mij verteld had. Ik heb er bewust voor gekozen om de verf in de winkel te gaan halen en niet op te laten sturen.

Bedankt voor je link, hier kan ik iets mee. Hoewel mijn pot krijtverf zo goed als leeg is.Tja ze zijn geen financiele instelling die je over van alles en nog wat moeten informeren... maar het valt goed op te lossen blijkbaar, dus succes.
Ja dat meen ik wel. Met gele dasty kreeg ik een waslaag van een oude kast. Dasty en een goede schuurspons en dan boenen maar.

Het is trouwens wel een ongelofelijk goor werkje.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
http://romantictoday.blog ... asvrij-makenmaar-hoe.html

oma leentje28 december 2010 18:02

En hier nog een tip. Wij halen alle vet/boenwas/olie eraf met dat gele spulletje van de Wibra, Dasty heet het

Geen idee hoe het op die Annienogwat verf pakt.
Afkrabben, heb je speciale krabbers voor, en dan schuren.
Ik snap dat je het niet leuk vindt, maar dit is wat mij betreft een jammerdebammer-verhaal.

Dat je er zelf voor kiest om zover te rijden voor een bepaalde verf vind ik niet zo relevant. De winkel heeft geen gegarandeerd succes afgegeven, ze hebben je alleen geadviseerd naar aanleiding van 10 jaar ervaring.
quote:spectral schreef op 08 juli 2013 @ 17:42:

[...]

Tja ze zijn geen financiele instelling die je over van alles en nog wat moeten informeren... maar het valt goed op te lossen blijkbaar, dus succes.Financiele instelling? Ik ben in een verfwinkel om advies gaan vragen, zodat ik een dressoir kan verven. Ik snap jou niet helemaal. Maar wel bedankt voor je link. Had de eigenaresse mij ook kunnen doorsturen. Maar dat kan vast niet bij een financiele instelling
Dames bedankt voor de tips tot nu toe. Heel fijn, hier kan ik wat mee.

Bootje, jouw reactie is voor mij niet relevant. Ik vraag om een gouden tip, niet om een jammerdebammer. Dat ik niet alleen de feiten hier neerzet komt omdat het mijn persoonlijk verhaal is. Daar is dit forum voor.

Leilinde, hoe is de paint de past verf jou bevallen?

Voor alle reacties op of ik de kast wel goed ontvet heb, ja ik had de kast ontvet en geschuurd. Niet dat dit nodig is voor deze verf. Het probleem zit hem in de looizuur in het eiken. Dat dringt door de verf heen.
Je had ook zelf wat onderzoek kunnen doen over het verven van eikenhout. Dat kun je een ander niet aanrekenen hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven