Bezienswaardigheden Rome

08-07-2013 19:19 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik voor de eerste keer vijf dagen naar Rome. Ik heb voor mezelf al een aantal plekken genoteerd waar ik sowieso naar toe wil:

- Colosseum, Forum Romanum en Palatijn

- Tivoli

- Trevi fontein (ookal zijn ze aan het restaureren)

- Vaticaanstad

- Pantheon

- Capitool

Heeft iemand nog ideeën/bezienswaardigheden die ik echt niet mag missen?

Alvast bedankt
Vaticaanstad mag je toch niet in?
Veel plezier!! Rome is fantastisch.

Ik vond zelf het forum romanum en Palatijn erg boeiend. Overigens kan je bij het Palatijn een combikaart kopen met het coloseum. Dan hoef je daar niet meer in de rij
Ik lees mee, wij gaan in november.

Is het openbaar vervoer daar goed te doen. Las dat er maar 2 metrolijnen zijn.
@ fiddeldee: Vaticaanstad niet in? We hebben kaartjes gekocht, dus lijkt mij wel?

@ lienepiennetje: Dankjewel voor je tip! Dat zullen we doen ;)
@ yoshe: Leuk! Ik heb even via Google Maps gekeken naar de metrolijnen. Het klopt dat er maar twee zijn, maar er zijn genoeg stops. Ook schijnt het lopend allemaal redelijk goed bereikbaar te zijn..
quote:yoshe schreef op 08 juli 2013 @ 19:30:

Ik lees mee, wij gaan in november.

Is het openbaar vervoer daar goed te doen. Las dat er maar 2 metrolijnen zijn.Pin je niet al te vast aan het OV daar. Ik ben nu 3x in Rome geweest en iedere keer werd er wel een dag gestaakt.
Genoeg te zien, super leuke stad.

Spaanse trappen, sixtijnse kapel (vaticaans museum) en Sint Pieter Basiliek
Lekker struinen in het historisch centrum, omgeving Pantheon, Piazza Navona, Campo de' Fiori enz.

Zeker ook de wijk Trastevere, aan de overkant van de Tiber niet overslaan. Ook leuk om 's avonds te eten.

Waar overnacht je?

@yoshe, OV heb je in Rome niet echt nodig, bijna alles is te voet wel te doen (tenzij je buiten het centrum verblijft natuurlijk)
Everytime you make a typo, the errorists win.
Ik kan je aanraden om 's ochtends vroeg de Sint Pieter te bezoeken en 's middags de Vaticaans musea. Dan zijn over het algemeen de wachtrijen in beide gevallen het minst.
Spaanse trappen, villa Borghese, santa Maria Maggiore, Vaticaan museum, sint Pieter. En uiteraard de kleine, gezellige straatjes, terrasjes en 's avonds pizza/pasta eten.
Wij deden alles te voet.

Vaticaanstad (bezoek Sint Pieter) en Sixtijnse kapel zo vroeg mogelijk plannen. Alleen dan zijn de wachttijden te overzien.

Wij waren er in juli. Heet!!! Veel water gedronken, te veel. Eindigde bij de dokter. Bleek ik uitgedroogd. Drink cola
Als je de Sixtijnse kapel wilt bezoeken, reserveer dan vooraf kaarten. Wij konden zo langs de enorme wachtrij heen.

Verder is een metrokaart overbodig, wij hebben hem uiteindelijk alleen gebruikt omdat we hem toch hadden.
quote:infojunk schreef op 08 juli 2013 @ 19:35:

Ik kan je aanraden om 's ochtends vroeg de Sint Pieter te bezoeken en 's middags de Vaticaans musea. Dan zijn over het algemeen de wachtrijen in beide gevallen het minst.

Of online al kaartjes kopen voor het vaticaanmuseum.

Vergeet niet dat je schouders en knieën bedekt moeten zijn (man en vrouw).
@ infojunk: Dank voor je tips! Wij verblijven vlakbij Termini station
Had ik al gezegd veel plezier ;)
Dab kan je zeker veel lopen. Wij sliepen daar in een hostel. (Vies!!!!)
Voor het Vaticaan hebben we inderdaad online tickets gereserveerd voor 10.00 uur 's ochtends. Goede tip ook nog van de kleding, wist ik nog niet
Waarschijnlijk ben je nu al te laat, maar je kunt ook kaartjes krijgen voor een rondleiding ónder de Sint Pieter. Voor mij een van de hoogtepunten van Rome. Moet je dus wel vantevoren reserveren, zie hier de link.

Ostia Antica vond ik ook geweldig, ligt net buiten de stad, half uurtje met een soort metro / trein.

Oh, en als je het een en ander gaat bezoeken in Rome (niet Vaticaanstad) dan is dit heel handig en je bent nog goedkoper uit ook. En je hoeft niet in de rij!
Dan is het voor die ochtend wel handig om met de metro te gaan. Vanaf termini is het nog een goed uur lopen naar Vaticaan. Weet ik uit ervaring, want wij hadden een hotel bij termini en de dag dat wij naar het museum gingen (ook tickets vooraf gekocht) staakte het OV. Zo, dat was doorstappen. Gelukkig wist ik de weg.
Oh, wist ik niet. Dat moet wel leuk zijn.
Vlakbij Termini is een prachtige kerk, de S. Maria degli Angeli. Het is een onderdeel van een Romeins badhuis, dat is omgebouwd tot kerk. Eén van mijn favorieten.

Ook vlakbij Termini: de S. Maria Maggiore (groot en overdadig, veel goud en mozaïeken). Wat kleiner en fijner: de S. Prassede, ook met mooie mozaïeken.

Mooie plafondschilderingen in de kerk S. Ignazio (Vlakbij Pantheon).

En in de zomermaanden is er veel te doen rondom de Engelenburcht, optredens en kraampjes enzo.

Verder is dit wel een leuke site, als je nog meer ideeën wilt:

http://www.rome-nu.nl/
Zo te lezen is het zeker de moeite waard om het volgende nog te bezoeken:

- S. Maria Maggiore

- Ostia Antica

- Villa Borghese

- Trastevere

- Spaanse trappen

Dank allemaal voor jullie tips!
Naast de bekende bezienswaardigheden:

Engelenburcht

De vijf pauzenkerken

Friezenkerk (klein NL kerkje vlakbij de St Pieter)

De tweelingkerken (Santa Maria dei Miracoli en Santa Maria in Montesanto) op het Piazza di Popolo

Bocca della Verita

Circus Maximus

En er is een kerk die uit drie lagen uit verschillende tijdperken bestaat. Ben alleen de naam kwijt. Erg mooi om de opgravingen te zien.
Ostia vond ik heel leuk.

De catacomben waren ook een ontdekking voor me en zijn zeker een bezoekje waard.

Het park achter het Coloseum vond ik een heerlijke plek om te picknicken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven