Gezondheid alle pijlers

Nepparfums kankerverwekkend?

10-07-2013 12:15 8 berichten
Ik had voor mijn kinderen van die goedkope parfum gekocht bij Wibra, ze doen het iedere ochtend op. Ex is nu hier, hij werkt in het buitenland. Hij vertelde dat hij van daar de info heeft gekregen dat die nepparfums, die namaak van echte merken kankerverwekkend zijn en vroeg me of ik die flesjes alsjeblieft weg wil gooien. Ik heb hier op google op zitten zoeken maar kan niks wetenschappelijks vinden. Ik vertelde hem dat ik denk dat het weer zo'n typische hoax is. Is jullie hier iets over bekend? Ik kan me toch niet voorstellen dat het in Nederland verkocht mag worden als het schadelijk is?
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin. Tegenwoordig is alles kankerverwekkend.
Wat dacht je van die deo's en andere smeersels
Indd is alles tegenwoordig kankerverwekkend..

Daarbij: wat is nep? Alleen omdat het namaak is van een merk-geurtje? Er zullen vast goedkopere ingrediënten voor worden gebruikt, maar dit gaat lang niet altijd op..

Misschien bedoelt je ex 1 specifiek ingrediënt dat vaak gebruikt wordt in namaakgeurtjes.. Net zoals 1 ingrediënt dat in veel deo's wordt gebruikt.. Of aspartaam in light-producten..

Er zijn mensen die al dit soort producten daarom mijden, maar dan zou je dus op 1 ingrediënt (of bij parfum missch meerdere?) moeten gaan letten..

Denk wel dat het overdreven is van je ex om dit te gaan roepen zonder dat je weet waaróm het kankerverwekkend is en zonder dat je er iets van kan vinden.. Er zijn veel mensen bezig met dit soort zaken, dus er zou op z'n minst IETS over te vinden moeten zijn?
Onderstaand gaat over parfum in het algemeen, dus ik vrees dat je je Chanel ook wel weg kan gooien als je gevoelig bent voor negatief nieuws.. ;)

Parfums bevatten ook andere ingrediënten (zie kader). Meestal zijn dit stoffen op basis van petroleum, zoals benzeenderivaten, aldehyden en andere bekende gifstoffen en allergiebevorderende stoffen (sensibilisatoren). Deze kunnen de oorzaak zijn van kanker, geboorteafwijkingen, aandoeningen van het centraal zenuwstelsel en allergische en astmatische reacties. Er zijn bewijzen te over dat blootstelling aan parfum tot acute en chronische gezondheidseffecten kan leiden.

Zo blijken synthetische geurstoffen de luchtwegen te irriteren en een belangrijke uitlokker van astma-aanvallen te zijn. In een onderzoek onder astmapatiënten bleek dat 72 procent slecht op parfum13 reageerde en bij meer dan 20 procent verergerden de symptomen nadat ze aan parfumstrips uit tijdschriften hadden geroken14.

Een andere studie, waarin werd onderzocht of het de geur was of de chemische stoffen die een astma-achtige reactie uitlokten, wees uit dat de vluchtige chemicaliën de boosdoener waren15. Parfum kan zelfs de oorzaak zijn van astma16. Zo blijken arbeiders in de parfumindustrie significant vaker aan (beroeps)astma te leiden dan een vergelijkbare groep17.

Ook huiduitslag en eczeem zijn gangbare reacties op parfum. In 2007 werden geurstoffen door het Amerikaanse Contactdermatitis Genootschap zelfs uitgeroepen tot ‘allergeen van het jaar’18.

En dat is nog niet het enige. Als we deze stoffen – die vaak neurotoxisch (schadelijk voor het zenuwstelsel) zijn – inademen, kunnen ze invloed hebben op de hersenen en de bloedcirculatie. Dit kan leiden tot hoofdpijn, verwardheid, lusteloosheid, concentratieverlies, depressie en slapeloosheid19.

Uit dieronderzoeken blijkt dat parfums giftig zijn voor longen, lever en nieren20. Bedrijfsgeneeskundige onderzoeken laten verder een verband met kanker zien.
onzin.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
.
Geen verschil wat dat betreft tussen 'echt merk' of namaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven