Gezondheid alle pijlers

Opvlamming CU na pilstop

04-07-2013 21:02 7 berichten
Ik ben half mei met de pil gestopt vanwege kinderwens maar sindsdien heb ik een CU-opvlamming die ik daarvoor, dus toen ik nog de pil slikte, niet had. Ik heb het bij mijn arts aangekaart maar volgens hem heeft het geen verband met elkaar. Zijn er CU-lijders die dit probleem herkennen? Tot nog toe heb ik nog geen reumatische klachten erbij maar ik baal wel heel erg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen CU maar Crohn, maar ik weet dat er een duidelijke link is tussen hormonen en opvlamming van Crohn, ik kan me niet voorstellen dat dat bij CU heel anders zit. Juist omdat het ingewikkelde auto-immuunaandoeningen zijn kan ik me niet voorstellen dat zoiets groots als de hormoonhuishouding géén invloed zou hebben, hooguit bij de een wat sterker dan de ander.

Niet voor niks ontstaan de ziektes vaak in de pubertijd en de menopauze en voelen veel vrouwen zich opvallend beter of slechter tijdens de zwangerschap. En is het bij de pil niet zo dat je je lichaam als het ware wijs maakt zwanger te zijn? (lang geleden dat ik biologie heb gehad)

Nog een linkje dat Engelstalig is en misschien wat ingewikkeld, maar geeft wel een goed overzicht: http://www.crohnsforum.co ... rmones-and-Crohns-Disease
Tijdens mijn tweede zwangerschap was ik topfit idd. Geen enkele keer een opvlamming gehad om dan vervolgens na de bevalling enorme problemen te hebben. En als ik dan weer aan de pil ben heb ik nergens meer last van. Bedankt! Ik ga gauw het artikel lezen

Tijdens de eerste fase van de cyclus heb ik er ook beduidend meer last van dan bij de tweede fase. Komt ook met colitis overeen. Ik ga gauw een artikel over colitis en hormonen zoeken.
Ik heb CU en ben sinds een maand of 2 met de pil gestopt. Wel gebruik ik nog Salofalk, Azathioprine en Remicade-infusen. Ik merk tot nu toe eigenlijk geen verschil in mn darmen/ontlasting/energie.
Energie heb ik nog steeds gelukkig (moet ook wel met twee kleine kinderen) maar ik ben een beetje bang voor het ijzergehalte. Ik slikte alleen 2 tabletten sulfasalazine, maar neem nu sinds gisteren ook 2x Salofalk. Merk echter geen verbetering.

@Moondancer, misschien komt het omdat jij nog redelijk veel medicijnen hebt? Hebben jullie ook een kinderwens?
He hoi,

Ik heb cu gekregen tijdens mijn zwangerschap...of iets daarvoor. In ieder geval na het stoppen met de pil. Ben gestopt in augustus en kreeg cu in januari, tevens de maand dat ik zwanger werd. Heb nu nog het idee dat wanneer ik ongesteld ben ik minder goede ontlasting heb. Dus ja, hormonen hebben een grote rol bij cu!

Jij hebt al 2 kids lees ik? Ik nu een dochter, maar durf haast geen zwangerschap meer aan. Mijn eerste eevaring met cu was verschrikkelijk. 5 x opgenomen en kon alleen nog maar in bed liggen. Ik at niet meer, deed niets meer, kon niets meer en wilde ook niet meer. Blegh! Maar nu gaat het al ruim 1, 5 jaar goed!
Ik heb CU en merk licht verschil in mijn stopweek. Dus ik denk dat er ook wel een verband bestaat. Zwanger ben ik nooit geweest en ook nog nooit gestopt met de pil sinds ik CU heb. Ben heel benieuwd hoe het dan zal gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven