Poes weigert kattenluik

15-07-2013 08:02 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
ha, wij gaan volgende week op vakantie. Daarom hebben we voor Fiep een kattenluik gemaakt vorige week. Met de gedachte dat ze dan twee weken heeft om het te leren. Maar mevrouw weigert haar persoonlijke deur te gebruiken. Niks werkt, zelfs haar buiten zetten en heerlijk eten binnen voor het deurtje klaarzetten niet. Ze begrijpt er gewoon geen pepernoot van. Als je het klepje openzet glipt ze direct naar binnen/buiten, maar met haar eigen hoofd ertegenaan duwen ho maar.

We hebben het al een paar keer geforceerd (dus haar er tegenaan geduwd met haar koppie), maar dan is ze behoorlijk beledigd.

Iemand ervaring, en tips?

Het is geen ramp als ze twee weken binnenblijft hoor, ze heeft een kattenbak en er komt dagelijks een oppas langs. Maar het lijkt me voor haar gewoon fijn als ze haar dagelijkse muis kan vangen als wij in Frankrijk zijn.
Eén van mij was ook wat langzamer maar uiteindelijk viel het kwartje. Komt vanzelf goed. Wel af en toe blijven proberen met je kat.
Toch haar er gewoon doordrukken als ze naar buiten wil en niet meer de deur voor haar open doen. Zo hebben wij het met onze twee katten ook gedaan en die gaan nu netjes door het luikje. Als je de deur voor haar open blijft doen, zal ze er waarschijnlijk nooit door gaan, katten worden graag bediend
Bij ons ging het ook niet vanzelf. Wij hebben het deurtje met tape opengeplakt zeg maar, zodat ze konden wennen aan het in en uit lopen. Na een weekje het tape eraf en toen duwden ze wel het luikje zelf open.
Ik heb mijnn kat een keer door het kattenluik heengeduwd. zielig ja, maar ze snapte het toen wel. En aan de andere kant van het luikje stond een lekker hapje op haar te wachten als beloning
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Svp oppassen met veel kattenluikjes, kunnen martelwerktuigen worden: sommige katten doen hun pootje er doorheen, en trekken dan terug: zo komen ze met hun voorpoot vast te zitten en liggen dan binnen of buiten het luikje, met hun pootje afgekneld....

Koop er aub eentje waar ze met hun pootje NIET vast/klem in kunnen komen te zitten!

Helaas 2 x meegemaakt bij familie, beide keren kat snel ontdekt, dus hebben ze maar even vastgezeten, als er maar 1 keer per 24 uur iemand komt kijken kan ze dus als het tegenzit 20 uur vast zitten, met amputatie etc tot gevolg.

Kattenluikje bij familie is uiteraard daarna er uit gehaald en in de kliko gegooid)
quote:VlammendeTroela schreef op 15 juli 2013 @ 09:58:

Ik heb mijnn kat een keer door het kattenluik heengeduwd. zielig ja, maar ze snapte het toen wel. En aan de andere kant van het luikje stond een lekker hapje op haar te wachten als beloning

Heb ik ook gedaan. Ze snapten er in het begin helemaal niks van.

In dit huis ook een luikje in de keukendeur gemaakt. Ondertussen waren poezen al een stuk ouder en hebben nog een tijd in een huis zonder luikje gewoond. Kon ik weer van voor af aan beginnen.

Nu heb ik er nog maar 1, en vorig jaar had ze in ene het idee dat ze er niet meer door wilde. Dus maar voor de deur gaan staan en miauwen tot er iemand kwam om de deur open te doen. Het zelfde als madame weer naar binnen wilde
Doorduwen met neus eerst, check, was hier ook de truc.

Als het kwartje de dag voor de vakantie nog niet gevallen is zou je het 'klepje' eruit kunnen laten tijdens je vakantie aangezien je schrijft dat ze wel snapt dat er een gat zit.
Ik zou het juist niet doen. Het is toch veiliger als je kat tijdens je vakantie binnen blijft. Als je er niet bent om alles in de gaten te houden zou je het bv ook niet merken als er buiten iets gebeurt of ze komt niet terug of zit ergens opgesloten. Ik laat mijn katten niet buiten tijdens mijn vakantie. Ik zou je kat lekker binnen houden en na je vakantie gaan oefenen met het kattenluik.
Geen ervaring met kattenluik, maar vergelijkbaar houden mijn katten niet van het klepje bij de kattenbak. Die heb ik er dus maar uitgesloopt. En maak de bak nu vaker schoon, zodat ik geen geurtjes krijg. Afijn, misschien haalt het luikje weghalen uit het luik ook wel.
Waar zit de any-key?
Mijn katten zouden zwaar chagrijnig worden als ze 3 weken binnen moeten blijven als wij op vakantie zijn terwijl ze normaal wel dagelijks buiten komen. En ik geef ze geen ongelijk.
@Djuuls04, voor mijn interieur is het echt niet veilig als mijn katten tijdens de vakantie binnen moeten blijven! Die mogen dus lekker gaan en staan waar ze willen als wij op vakantie zijn. Overigens hebben wij wel een kattenluikje die werkt op hun chip, zodat we geen vreemde katten in huis krijgen.
Bij onze kat heeft niks geholpen. Als we erbij zijn en eten aan de andere kant van het luikje aanbieden, gaat ze er wel door. Maar anders dus niet. We hebben een week volgehouden om haar elke keer door het luik te duwen als ze voor de deur stond, maar ook dit hielp uiteindelijk niet. In ons geval was de oplossing tijdens vakanties: de buren laten haar er 's ochtends uit en 's middags er weer in. Ik moet er wel bij zeggen dat wij een bijzonder exemplaar hebben...
hier was het 1x voordoen, terug binnen gezet en aan de andere kant gaan zitten. Roepen en wat lekkers. Dat deed het um toch wel hoor. 1 erdoorheen en de andere 2 volgende ook al snel. Savonds de omgekeerde truc. Wij naar binnen en rammelen met de voerbakken...ze vlogen :P maar ze hadden het wel door! Ze waren overigens allemaal al wat ouder:)
Gewoon er doorheen blijven duwen.

Bij mijn kat werkte het zo goed, dat zelfs als de deur open stond, ze persé door het luikje wilde.

Maf beest.
Dank voor jullie goede raad! @mickey, we kwamen net zelf ook op het idee om het luikje met tape open te zetten als we weggaan. Kan er ook geen pootje tussenkomen. @quattro, wat een AKELIG idee, gatver. Ik vind het echt iets voor Fiep om met haar poot ertussen vast te komen te zitten. Beter dus open zetten, wat we ooit bij wintervakanties gaan doen zien we dan wel weer. Wellicht heeft onze prinses het luikje dan waardig bevonden. Volgens mij begrijpt ze precies wat de bedoeling is, maar wil ze gewoon niet dat heur snorharen in de war komen.
quote:little_angel89 schreef op 15 juli 2013 @ 13:01:

hier was het 1x voordoen, terug binnen gezet en aan de andere kant gaan zitten. Voordoen? Ben jij heel klein of heb jij een heel groot kattenluik?
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven